Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Peppz,

Nu vet jag inte om jag postar dehär i rätt forum men.. Som jag skrev i en gammal tråd så fick jag med lite godis med min LS. bla denna: http://hem.bredband.net/b154438/bild1.jpg Dendära grunkan har nu flyttat på sig och fått ett slemlager på sig och ser ut såhär: http://hem.bredband.net/b154438/bild5.jpg Nån som vet va de där är?

• 4 svar
    • 728 visningar
  2. Hej på er! jo jag har en liten fundering kring min rörmask som tydligen verkar vara i full färd att lämna skeppet om man säger så. Den sitter på en sten som den själv har valt från början, tryckt ner sin kropp i ett litet hål i stenen. Den är alltid pigg och med skallen ute, har kvicka reflex om nånting kommer för nära så har inte sett några tecken på att den mår dåligt annars. Men han håller på stt krypa ur sitt rör med bakkroppen, genom en reva den gjort längst ner. varför den gör det har jag ingen aning om, kanske nån här vet? Men bör jag vara orolig? Ska jag själv flytta på den till ett bättre ställe? Kanske i sanden vore bäst för den, men jag har en galen sandvändand…

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by bslask,

hej på er! Är gammal sötvattensakvarist som "tagit steget upp" till den mer ädla saltvattenssidan. Är på förväg oerhört tacksam för alla duktiga akvarister som delar med sig på det här forumet, och ser fram emot att vara en del av gemenskapen! Ska försöka använda sökfunktionen så mycket jag kan för att undvika ställa frågor som redan besvarats, vet dock att det kan vara svårt ibland. Är bosatt i Karlstad, så är det någon i närheten som vill snacka salt IRL så PM:a gärna. Tar även emot tips på bra saltbutiker i någon av de närmre städerna som man skulle kunna besöka då jag reser en del. Har börjat med ett litet Fluval Edge på knappt 50liter att starta upp med. Startade …

4. Started by Botan,

Ville bara visa en bild på mina 3 skönheter i mitt akvarium. Har någon lite tips hur man får det att funkar för den prickiga fisken? Vet att den är bråkig men det är värt försöket. Vad äter den? Mot andra fiskar? Tålig?

5. Started by Belis,

hej, jag har ett nystartat akvarium på cirka 40 l. har två clownfiskar i och en räka och 2 snäckor. min skummare skummar bara vatten och har testat att strypa syret osv, den ser inte ut att vara trasig heller. hörde att det kan bero på att jag bara haft akvariet i två veckor och att jag har så få fiskar. vad kan jag göra? Jag har ett sånt här akvarium, och man fick skummare med, vet inte vad skummaren heter: http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=4100&prodid=7766&ref=/product-dlist.asp%3Fcatid%3D4100

• 21 svar
    • 2,4k visningar
  6. Started by Randomkille,

Har lagt märke till att min sten sakta blir vit, är detta tecken på kalcium brist? Mvh Nils

7. Mitt intresse för akvarier är faktiskt ganska gammalt. Redan som lillkonott så följde jag med stort intresse mina föräldrars kamp med den lilla 60-liters tanken. Det var också en av dom första större sakerna som införskaffades efter jag flyttat hemmifrån. Tv:n och datorn är undantaget. En begagnad hemmgjord sötvattenstank på dryga 300L, som visade bara djupare än bred fick tjäna som mitt första egna projekt. Det som intresserade mig mest var tekniken. Kommer ihåg att jag hade ett stort överdimensionerat externt filter som flyttade på allt i sin väg. Detta intresserade mig som sagt mer än själva livet i akvariet. Lite växter och erkänt lättskötta fiskar prydde tanken. I br…

• 0 svar
    • 891 visningar
  8. Started by adam92,

Så nu har jag startat upp ett saltvatten, jag starta upp det den 22:a oktober. Jag kör utan sump men för tillfället funderar jag på att lägga till en refugium (eller hur det nu stavas).

9. Nu är min döda sten utlakad och visar inga nämnvärda fosfat nivåer. Jag har förberett vattnet och det har mognat ngt veckor. jag har ett Nano på 30l död sand och maco rocks ca:3kg min förväntning är att kunna få igång alvariumet med bakterie startkultur. Min fråga är om det finns någon som har erfarenhet inom liknande uppstarts sätt??//Pontus

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by matte54,

Hejsan allihopp heter Mathias 22 år från södertälje ny här på saltvattensguiden (har dock smygläst några veckor ) det är så här min ultimata dröm har alltid varit att ha ett saltvattenskar , jag har haft flera sötvattens kar i min yngre dar men varit tvungen att sälja pga av begränsad ekonomi ovishet mm och det verkar ju som sagt många som säger "nej det är på tok för svårt ge dig inte in i det där blir bara dyrt" och andra som säger "det är jätte lätt å kul du måste testa"... och så fort jag flyttar in i min nya lägenhet har jag bestämt mig för att sakta börja plocka på mig grejor (i min ekonomi's takt) frågan är... jag har läst å sökt ganska mkt och nått jag tycker ve…

• 18 svar
    • 2,2k visningar
  11. Hej alla saltisar. *Varning för wall of text* Jag hade ett saltkar för 5-6 år sedan som inte gick så bra pga. att jag inte hade planerat så bra, köpte lite vad jag hade råd med (inte mycket) och fick lite andra engagemang här i livet. Nu är det dags att göra om och göra rätt. Planera, köpa vad som behövs och ta det piano. Jag föredrar att slänga ut mindre pengar än mer pengar, men har insett att man ofta får vad man betalar för och jag betar gärna om jag får vad jag behöver. Flyttar till en villa på fredag och sen ska det planeras kar köpas grejjer och fixas. Förhandlingarna hemma är hårda, men kravprofilen från min sambo ser ut som följer. Det är relativt tyst som g…

• 10 svar
    • 2,2k visningar
  12. Started by hejhej123,

Hejsan för Ca 3 veckor sedan så byte jag wavemaker och efter det så har mina anemoner inte velat sträcka ut sig alls kan detta bero på att jag har för mycket ström ? mina euphillia ser ut att må bättre me denna wavemakern

• 0 svar
    • 448 visningar
  13. Started by mcjagg,

ska se om jag kan lägga upp en film på akten Mvh Frank VID_20170702_173901.mp4

14. Started by pepe,

hej hej-- håller på och sätter ihop mitt kar, och ska lägga i vatten nu i dagarna. men tänker lite framåt- när det är dags att lägga i fiskarna- har tänkt på vad för fiskar jag skulle vilja ha, fast har lite frågor... har tänkt ha följande: occelaris clown- 5 stycken chelmon rostratus- 2 stycken forcipiger flavissimus- 1 styck paracanthurus hepatus- 1 styck zebrasoma falvescens- 2 stycken lactoria cornuta- 1 styck ...och eventuelt en liten drake... första frågan är med chelmon rostratus, forcipiger flavissimus och lactoria cornuta. har hört att koffertfisk och fjäril inte behöver gå så bra med koraller. någon som har erfarenhet av detta? chelmon rostratus ska vara …

15. Started by fiend,

Hej Håller på att planera upp mitt akvarie just nu. Det började med 600L, sedan 750L, men nu är jag uppe i att göra ett 1200L. Har tagit in priser och fixat det mesta så det är planerat klart för ett 1200L väggakvarie. Måtten: 250x80x60 (LxDxH) Nu är jag dock nyfiken på att börja planera innevånare för detta akvarie. Här är en liten önskelista på fisk som jag tror skulle bli bra i ett 1200L akvarie. Ni får hemskt gärna kommentera, redigera, lägga till och ta bort fiskar och ge liten förklaring till det Kommer ha 200-250 kg levande sten i akvariet. - 6-8 gula kirurger - 6-8 clownfiskar (vanliga) - 1-2 rabbitfish - 1-2 kopparbandad pincettfisk - 10 st raketstjärtar (gul b…

• 30 svar
    • 3,9k visningar
  16. Started by Olle,

Hej, Jag kunde inte vänta längre. Så jag for i väg och köpte 3 St Clowner+3 St Gulfenade blåa fröken fiskar (Akvariet har ju varit i gång en hel vecka+en dag) Men nu har dom varit i burken i 6 timmar dom äter och simmar på som bara f*n. Alla värden är helt perfekta. Nu till en liten fråga Kan värdena ändras så drastiskt i början fast dom har varit helt stabila i en vecka??. Jag köpte färdigt vatten på Zoo affären. Och han sa att det inte var lika känsligt då

• 8 svar
    • 939 visningar
  17. Hej Nu var det tax att börja med en nya o spännande hobby. Ha länge tänkt att jag ska börja med detta men har aldrig haft tid. Men nu så jäklar Jag har köpt ett Red Sea max 130L Med repid led samt ett nano/Aquael 30L kar till tjejen. Viktigt att alla i familjen tycket detta är lika kul som jag Jag har varit hos Bengt i gbg och köpt 17Kg levande sten till mitt RSM. Nanokaret/Aquael 30L så ingick ca 7 kg LS, två Nemofiskar + en korall av något slag. (Dock har jag idag flyttat allt levande till mitt RSM kar då NO3 nivån var läskigt hög, även efter vattenbyte). Jag kommer köra vodka metoden och droppar in extra bakterier varje dag + vodka. Har även två eremiter och 4 sn…

• 49 svar
    • 3,2k visningar
  18. Started by Galdrin,

Hej, Jag har på allvar börjat fundera på ett litet rev i arbetsrummet och har massor av frågor. Dessutom är jag säker på att eventuella svar kommer förvirra mig mer så räkna med följdfrågor. Jag har viss vana av sötvattensakvarier sedan tidigare, och massor av vana av barn i närheten av akvarier. Drickyoghurt är OK! Hotdog grillkorv dödar allt på några timmar ... så jag har bestämt mig för ett kar med en sump som är bakom låsta dörrar och en täckskiva på karet som endast i undantagsfall flyttas på. Jag planerar att köra igång i ett 60 liters som jag har och en sump på ca 45 liter där jag gömmer skummare, doppvärmare och en del av LS. Jag känner mig lite attraherad av mini…

• 0 svar
    • 668 visningar
  19. Started by Julgran,

Tänkte bara delge mina intryck så här långt gällande fördelar och nackdelar av min första tid som saltis med ett litet nanokar. Alltid finns det säkert någon annan nybörjare som tycker det kan vara intressant att ta del av mina erfarenheter så här långt. Bakgrund Jag har idag ett etablerat 45 lit nano med några mjukkoraller + en eldräka + en sjöstjärna + ett par små blåbenade eremiter + ett par sniglar. Jag har dessutom precis startat upp ett 80 liters Molly hotell dit räkan och korallerna ska få flytta när det är inkört. Mat Räkan får lite fryst artemis varannan dag. När han/hon ska matas så tar jag ungefär en ärtas storlek av fryst artemis i ett litet glas. Jag fyller …

• 0 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Reuben,

Tjena, hade planerat att dra igång allt med mitt akvarium redan förra veckan men pga en trevlig attack av halsfluss och öroninflammation så har det inte riktigt varit läge. men nu när man för första gången ligger under 40 graders feber börjar man tänka på det som spelar roll igen ! Så har några sista frågor som saltvattensoskuld som ni kanske kan svara på . 1. Frigolit under akvariet... jag har sett att vissa har det, andra har det inte, när jag köpte det sa han i butiken att man inte skulle ha frigolit under dessa akvarium, jag gick dock inte djupare då jag inte hade planerat att ha frigolit ändå, men blev lite osäker nu. Lite information om frigolit mellan akvariet och …

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Gnarkill,

här är mina vatten värden från typ 40 minuter sen! ph 7,6 kh 4 gh >21 no3 12 och ett väldigt litet utslag av nitrit. är det nå fel på värdena eller är dom acceptabla

22. Started by Draedon,

Gjorde en koll idag.. Temp: 27 grader Salthalt: 1.021 PH: 8.4 KH: 9 Nitrit: 0.02 mg/l Nitrat: 0 Sist jag testade så var nitrit 0, vad kan ha gjort att det gått upp? Vad tycker ni i övrigt, något jag måste ta tag i?

• 4 svar
    • 879 visningar
  23. Hej, jag är intresserad av att starta igång ett saltvattensakvarium. Har läst på riktigt mycket nu, och tror mig ha lite koll på hur allt funkar, men jag har säkert inte alls det... - hur som helst så såg jag en annons på blocket.se om ett clownhotell. www.akvariumronneby.se! Vad tror ni om det. Är som sagt helt grön vad gäller saltvatten!? Snälla, ge mig råd! Ska man skaffa ett "riktigt" direkt istället. Lite andra frågor om man ska skaffa ett större. Blir det lättare att ha en sump med i sitt akvarie om man ska få allt att funka!? Kan man köpa begagnade levande stenar typ från blocket eller dyl.? Eller ska man köpa från affär? Vilken är den största saltvattensbutiken …

• 10 svar
    • 2,4k visningar
  24. Started by Marcus-,

Om man skall bygga ett kar. villket djup är det minsta man kan bygga för att det skall vara ok. Kan man typ bygga ett kar med måtten. L:1,30 H: 50 D: 30 Sen ha kammen på kortsida sen returen på andra kortsidan. sen sump under? Vad tror ni? Skall tillägga att tanken är att ha det inbygg i en vägg så man ser igenom karet från båda rummen.

• 5 svar
    • 786 visningar
  25. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, Håller på att starta upp en saltvatten burk på 400l. Nu har det gått med skummare och levande sten i ca: 4 veckor. Igår av misstag råkade jag hälla i ca: 1/2 Kg salt rätt i akvariet utan att lösa upp det först. Höll på och greja lite och saltet stod på den provisoriska rampen. Min fråga är om jag behöver göra något åt detta eller spelar det inte så stor roll nu nar jag bara har LS i burken? MVH, från en klantig nybörjare.

• 3 svar
    • 785 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.