Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Tänkte skaffa mig ett 30 liters akvarium! Men jag undrar vad kan man ha för fiskar i ett sånt?, jag vill gärna ha clowner men hur många kan man ha i ett sånt litet akvarium?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by dedde,

Har haft ett 80L akvarium rullat i lite mer än en vecka nu. Startade med osmosvatten och levande sten. Hällde i sand i helgen, och även Special blend + Night-out. Saltnivån ligger stabilt på 1.025 och 25° i temperatur. Inser att jag kanske stressar, men jag har läst om så många som startat upp och får olika nivåer av nitrit m.m direkt, och dessutom så fick jag tipset att använda både Special blend och Night-out för att det skulle dra igång cykeln på 24 timmar. Men jag har inte haft nån indikation på varken Ammoniak eller Nitrit i karet. Så egentligen är min fråga, hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan jag ser förändringar? Tack!

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Gnarkill,

VArt kan man köpa fragg pluggar av olika modeller och sånt?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by JonWil,

Hej! Jag började med ett litet projekt för cirka 10 månader sen i form av ett litet men snyggt saltvattensakvarium. Jag började med att köpa bottenmaterial, skummare och pump hade jag sen tidigare för att sedan köpa stenen 2 månader senare. Sedan fick det stå och gå utan levande invånare i 2 månader. Nu är det så att detta 70 liters saltvattenskar ska så småningom bli 300 liter, men ekonomin håller inte för att köpa allt det nödvändiga på en och samma gång. Jag är en nybörjare inom akvarium och söker nu lite hjälp då min lokala butik inte har så bra koll på saltvatten. Så nu till hjälpen jag ber om; vad behöver jag ändra på? Vad har jag gjort fel? Karet är som sagt på 7…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by soylentgreen,

Hur kan jag flytta min rhodactis som sitter under min sten med zoanthids? Den har växt så stor att den vält ner stenen på sanden. Den sitter stadigt under stenen och verkar frodas i alla fall om man tittar på hur mycket den har växt. Vill inte störa den i onödan men jag tror att den skulle komma mer till sin rätt med sin egen sten.

6. Started by jacs,

Hej, Använder salifers no2 test som visar inget utslag men använder Tetras No3 test som visar typ 50-100mg/l, är tetras test skit sas? 54L akvarium med endast sand och korallsten som varit igång i säkert en 2 månader nu och börjar få en massa cyanoalger (gröna med luftbubblor i) eller är det fosfaten som är för låg? //Jonas

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by MathiasH,

Jag har tänkt att till början inte ha några djur utan bara någon fin sandbotten, inredning av växter eller stenar m.m. Kolla bilden på akvariet jag ska köpa, den bruna, skulle vilja ha en sån inredning, vet ni om det är söt eller saltvatten? http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=140

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Cyanide,

Hej! Ska starta mitt nya akvarium (reefer 250) och har lite frågor i vilken ordning allt bör göras. Teknik: Skummare Clarisea roller filter Uvc LED-belysning Wavemakers Har även redseas mature startkit, sand och levande sten. När och i vilken ordning ska allt kopplas in? Sand/sten, uvc, skummare och flås på pumparna direkt dag 1? Kan tänka mig att jag vill vänta med filtret ett tag så jag inte tar bort alla bakterier innan dom fått fäste.. gäller samma sak skummaren?

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Axxe,

Ok en riktig noobfråga till men jag har ingen aning helt enkelt. Karet är ett Aquel nano-reef med medföljande hang-onfilter, som har två filterfack. När det gäller aktivt kol och fosfatremover, har man helt enkelt bara ner lämplig mängd i ett filterack eller måste man ha något mer finmaskigt så inte t ex kolpartiklar sköljs ut i karet? Har ingen aning hur själva mediet ser ut då det inte kommit hem än, om det är pellets eller någon annan form. Enormt tacksam för era svar

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by plattfische,

Sedan jag skaffat en bättre ljusramp till mitt 540l-kar så hade jag förstås hoppas på guld och gröna skogar (eller i alla fall knappar). Men det vill sig inte riktigt, korallerna (mest mjukisar) är hopdragna och det är alger (kiselalger?) typ överallt. En skurning av glasets insida och så är det tjockt två dagar senare. Tog vattenvärden idag: Ca: 470 Mg: 1171 Nitrat: 0,0 Nitrit: 0,0 pH: 8,0 Fosfat: 0,03 Salinitet: 1,025 Magnesiumvärdet är osäkert, mitt test för det är veckigt tyvärr. Men frågan är vad som kan vara problemet, nitrat kanske borde få komma upp några snäpp? Vad annat kan göras, jag tycker Mg och Ca pekar åt lite olika håll (efter att ha kollat i Saltvattenkem…

11. Hej, Har kollat på levande sten och såg att dom som låg i vattnet hade otroligt mycket med gröna alger, som en gräsmatta. Hur får jag rent stenen på effektivaste sätt? Har sett att folk prata om någon skiva man kan lägga i akvariet för att få färg på stenen, hur går det till egentligen?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by Jenn,

Hej! kanske en dum fråga men är verkligen helt ny på salt. Har ett fungerande clownhotell med levande sten, koraller, fisk, räkor och snäckor och jättebra värden. Har nu i helgen köpt ett rsm och tänkte bara höra om jag fyller hälften av det nya karet med nytt vatten (med samma saltvärde som i clownen) och tar allt det gamla vattnet, kan jag då stoppa i allt (Ls, fisk, koraller, räkor samt snäckor) och köra på som vanligt eller får jag en nitrit topp som har ihjäl allt? tacksam för svar! Jennifer väldigt okunnig på salt

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Belis,

Hej, jag har två clowner som har bott i mitt Akvarium cirka 6 mån och de sista två månaderna har de börjat bli väldigt skygga av sig. De håller sig 99 % längst bak i akvariet som tryckt mot glaset och de kommer bara fram när de får mat. De var jätte sociala ibörjan och tänke om de mår dåligt eller något? Uppskattar alla svar!

• 12 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Christian J,

Jag får ibland skillnader på 2-3 promille mellan två mätningar (av samma vatten, direkt efter varann), vilket antagligen beror på dåligt handhavande. Jag gissar på något av följande: - Om man tvättar av refraktometern med sötvatten men inte torkar den (eller fingret man plockar upp akvarievatten med) fullständigt, så kanske nästa mätning visar för låg salthalt. - Om det finns kvar rester av salt på refraktometern (för att man bara torkade av den utan att tvätta med sötvatten, så att saltet spritts ut i ett osynligt tunt lager), så kanske nästa mätning visar för hög salthalt. - Om man återanvänder papperet (eller trasan) man torkar av refraktometern med så kanske …

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  15. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Andreas_Lindholm,

Hej! Jag heter Andreas och nu är det dax för mig att presentera mitt akvarium som är ett Juwel Lido 120. Jag började med att ta bort filterlådan, då jag tyckte att den tog förmycket plats. Lådan satt som berget och mha fiskelina kunde jag till slut skära mig igenom limpunkterna. Jag byggde en ca 4 kg tung revpelare av död levande sten, borrade hål och förstärkte pelaren med pvc och limmade med AquaScape Epoxy. Fyllde akv med saltvatten och lät systemet gå 3 veckor och tillsatte sedan 5 kg levande sten. Körde utan belysning några dagar och ökade sedan belysningstiden från 1 h tills jag kom upp i 8h/dygn. Akvariet hade till en början inslag av kiselalger, fick sedan lite t…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Leoparden,

Jag söker bra foder. Fiskar jag har är 2 clowner, bicolor dvärgkejsare och en gul kirurg. De har inte riktigt förstått grejen med nori så det hänger bara och luckras upp. Tips på bra och populär mat önskas!

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Wasterboy,

Tjena! Eftersom detta är mitt första inlägg i detta forum så vill jag börja med att säga hej Verkar finnas massor av nyttig information och tipps! Jag har haft sötvattensakvarium med varierande storlekar och fiskar under ca 15 år. Jag har alltid varit intresserad av att ha ett akvarium med saltvatten och nu tänkte att jag skulle ge det ett försök. Som vanligt så har man alltid en förmåga att vara kort på kontanter och kreditkorten är utnyttjade till max Nu är det så att jag har ett ca 360 liters akvarium (120 x 58 x 52 cm) som står tomt och som jag skulle vilja få fart på. Dock kostar det en del pengar för att köpa in diverse apparater och prylar och vill därför "mjukst…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Hultis,

Halloj! då står man där och funderar som nybörjare, vilket ska man välja? någon som har några synpunkter/ egna erfarenheter av dessa två test kit?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Nicke7,

Tjena!! Jag är äntligen en saltvattensakvarist. En ny sådan, 3 månader gammal. kör på ett Lido 120L, 25kilo vacker sten i en fin fin rund hög. jag har höga nivåer av nitrat ca 20 och fosfat 0.3.. Pågrund av att jag tillsatt det av misstag, (hoho) Alla invånare jag har köpt från vecka 4 lever. djur: 10 turbosar, och ett 10 tal småttingar som måste ha föds i akvariet, en liten sjöborre som kommer från stenen, ormsjöstjärnor, borsmaskar. ett gäng sjöstjärnor, sanderimiter och en rödbenad. 3st peppermint (vuxit minst 1cm på 3veckor) och en snäll sammetsclown . koraller: (dummt ja vet nu) men vad gör man inte när man står framför en nyimport koraller, dregel! acropora valida a…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  21. mitt första saltvattensakvarium.... men har ett litet problem värmen är det någon som har tipps på bra kylare eller någott annat.... för jag har ju glaskivor på ovansidan så det mesta av dunstningen av vattnet sker via sumpen enbart man kan ta bort glasskivorna men jag vet inte om det kommer att räcka till heta sommaren nu är det ju inte så varmt ute pluss att jag bor litet får välldans varmt i lyan tackar på förhand mvh patrik

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Ivan V,

Hej till alla saltisar! Efter många år med sötvattens akv.vill testa salt.Tjuvläste forums artiklar och skaffat en del literatur och en begagnad RSM 130.En del måste ågtärdas påRSM-n innan jag startar det. Men min fråga till är erfarna saltisar är: Om man köper ett inkört begagnat akvarium med levande inehåll (LS,sand,fiskar,koraler....) går det att flytta altt och starta om med samma vatten uttan att akv.kraschar? Mvh Ivan

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by peppe67,

Hej, nu har vi börjat placera ut det fraggar vi fick, många är det, så jag undrar hur tätt man kan placera dem? Just nu ser ena "berget" ut så här.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  24. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by redtroll,

När jag kikar runt på olika sajter med information för nybörjare så hittar man en hel del om exempelvis osmos, att man bör hålla jämn salthalt, kompensera avdustning. Men ingenstans om vattenbyte! Själv byter cirka 25% jag var annan/tredje vecka i mitt malawikar, gör man inte det med salt?

• 2 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.