Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Jpson67,

Har ett par prylar som jag fick med när jag tog över ett saltkar idag, och som jag undrar vad det är.

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Gnarkill,

Tja är det någon som vet hur man kommer åt fläktarna i Rsm locket? dom låter illa å behöver bytas/rengöras

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by drage,

Hej alla.Tänkte köpa en woha 360l med sump har nån erfarenhet av detta kar?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by ghosten,

vilken utrustning är väldigt viktig att ha vid ett nystart på ett ca 100l akvarium där jag bara skall ha clown fiskar. Måste man ha en sump finns det andra filtrerings hjälpmedel. Vore tacksam om ni kunde rekommendara hur många pumpar och annan ytrustning jag behöver. mvh andreas (ghosten)

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by sunkmupp,

Hej svg! är ny här på forumet och känner mig varmt välkommen Har införskaffat ett 54 liters akvarium och idag har jag blandat salt+vatten och fyllt karet samt hällt i korallsand. Jag har tänkt att ha lite blandat med koraller, anemoner och småfisk. ska nu i helgen köpa 10 kg begagnad LS. jag vet att jag bara behöver ca 6 kg, då är min första fråga; kan det ske nåt negativt med värden eller nåt annat om man har "för mycket" LS? min andra fråga är om 2 st 8W T5 lysrör från drakfisken.se kommer räcka till mitt kar? eller behöver jag mer belysning? tacksam för svar! /sm

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Jobax,

Hej allesammans, Jonas heter jag, och jag har lekt med tanken på ett saltvattensakvarium i många år, farsan är en inbiten saltis och jag ser ingen anledning att inte följa i hans fotspår. Jag har ännu inte bestämt mig för vad som ska vara i karet, men det kommer troligtvis bli ett lowtech-kar som farsan propagerat för sen jag börjat tala om mina planer. Det är mycket tack vare detta forum som jag fått mig lite kött på benen, samt en massa gamla böcker från farsan, men jag tycker nästan att forumt här hjälpt mig mest. Jag kommer självklart fylla på info om mina framsteg och utvecklingen i karet, kommer starta upp det runt nyår förhoppningsvis. (om jag hinner, nybliven pa…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Timpa,

Hej jag har en skummar som är till 2000liter mitt kar är på 350 liter skummet blir vitt men vätskan i behållaren är grönt brunt ska skummet va vitt har för mej jag läst nånstans att de inte ska de har kanske för stor skummare? är ett ny startat kar varit igång 2 veckor bara

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by san_miguel,

Hej. Börjat använda olika tester nu hur ska testerna se ut nu ibörjan? finns de nån bra lat hund att titta på? fattar inte vad som står i testerna jag har Fick t.ex ett värde på 0,1 på nitrit är de bra? Mvh Mikael

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Jenn,

Hej! kanske en dum fråga men är verkligen helt ny på salt. Har ett fungerande clownhotell med levande sten, koraller, fisk, räkor och snäckor och jättebra värden. Har nu i helgen köpt ett rsm och tänkte bara höra om jag fyller hälften av det nya karet med nytt vatten (med samma saltvärde som i clownen) och tar allt det gamla vattnet, kan jag då stoppa i allt (Ls, fisk, koraller, räkor samt snäckor) och köra på som vanligt eller får jag en nitrit topp som har ihjäl allt? tacksam för svar! Jennifer väldigt okunnig på salt

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Don J,

Hej, Jag skulle behöva lite hjälp... Jag har under en längre tid funderat på ett saltvattenakvarium. I samband med mina funderingar så har jag köpt på mig några böcker som kvällslektyr, dock så har det nu i efterhand visat sig att tekniken går framåt och nya smartare lösningar finns att tillgå varpå delar av den lilla kunskap som jag har läst på redan är ur tiden. Detta forum har varit en bra utbildning den senaste tiden och det verkar som jag får mer input härifrån än i de böcker som jag läst. Flertalet personer i forumet verkar vara väl pålästa och har en gedigen erfarenhet i ämnet. Lite frågor: 1; Det har slagit mig att jag skall placera tanken på mitt kontor då jag s…

11. Started by TYBorg,

Kan man använda en retur pump till mer än en burk? Tanken jag har är att använda en större pump att driva retur vattnet från sumpen både till Displaykaret, refugiumet och senare en eventuell fragburk. (Tanken är att inte ha refugiumet under tanken som är vanligt.) Ska jag satsa på en retur av mindre storlek till respektive burk? Jag har mina funderingar runt en Tunze Master Electronic a 15.000 l/h eller en Laguna Powerjet Free-flow på 16.000 l/h. Hur är ljudnivån på dessa pumpar...alla tillverkare säger ju att just deras är svintysta och på forumen är vi inte bättre. Glad för tips!

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Von Märt,

Hej. eftersom jag aldrig behövt rengöra ett akvarium tidigare då jag alltid köpt begagnade akvarium är jag inte säker på hur man gör. har köpt ett clownhotell där all teknik är inbyggd. funderar på hur jag ska göra om utrustningen klarar av en rengöring med diskmedel samt en ordentlig sköljning. kan jag köra igång pumpar och skummare för att det ska bli ordentligt rent i alla fack och skrymslen? någon som har några bra råd och något att tänka på?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Menace,

Hej alla glada! Jag har precis fått hem min döda sten. Och där sitter så klart döda koraller och annat smått och gott lite över allt. Är det en bra idé och få väck allt sånt? Eller räcker det att laka ur den? Tack på förhand Mvh Dennis

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Annorz,

Hej har äntligen tagit steget över till saltvatten och kan absolut inget har massa skit på bakrunden enligt mig vad säger ni som kan plus att dom levande stenen ser lite tråkiga ut i mina ögon skall det se ut så här? där är två nemo fiskar och två putsräkor 1 goby som gömt sig i tekninkutrymet och en sjöstjärna som gömmer sig MVH anders

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Nille83,

Nu har mitt kar varit igång i ca 6 veckor. I karet är där 4 mjukakoraller, 1 anemon, 5 fisk, 12 Turbosniglar, 1 ermitkräfta.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by SnetcH,

Hallå. Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med att tala om vad detta akvarium kan tänkas säljas för. Hjälper en vän som ska sälja detta ur ett dödsbo. Märke: by Aquarialand Bänk: L =120cm L med utv. sump = 156cm B = 51cm H = 81cm, totalH = 161cm Akvariet: L = 100cm B = 50cm H =67cm Inget har varit i drift. Utan endast läckage testat. 2st slumpar en i skåpet och en monterad på sidan av bänken. All rördragning klar 2st aqua medic led ramper 54w st Skummare Deltec MCE 600 Stort uv filter. Aqua medic helig max 55w Returpump ifrån sumpen Så vad kan man tänka sig att få ut fö…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Charlle3535,

Hej! Har ett elos 70 som låter som bara den vid ytavrinningen. Stoppade ner en gummislanf i hålet blev tystare. Men då funkar ej ytavrinningen lika bra. Nån som har och vet något tipps? Mvh Charlie

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,2k visningar
  18. Hur många här på guiden kör salt i hörn akvarium? Jag funderar på att starta upp en hörn kar när ja flyttar till nya lägenheten och behöver lite bilder för inspiration av er som har hörn kar. /Tom

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by JLindgren,

Hej! Har var aktiv läsare på denna sida nu i ett par månader. Tänkte lägga ut lite bilder på mitt Red sea max akvarium. Någon som har tips på hur man kan fixa en annan lösning på fläkt? Låter ju sjukt mycket...

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Puttegusten,

Hej! Har funderingar att byta ut mitt 150 liters kar mot ett 220 liters. Hur ska jag göra med flytten, har 3 st clowner, 14 kg levande sten och 2 räkor. Under själva flytten kan man ju förvara fisken i en hink med cirkulation kanske? Tänkte även på vattnet, ska jag ta hälften av det gamla vattnet och resten nytt? Alla tips och trix är välkomna.. Mvh: Patrik

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Yodelking,

Hej! Jag har en stenkorall som jag haft 1-2 veckor, och polyperna är ute när ljuset är på, så den verkar trivas. För två dagar sedan började "skinnet" att gå av, och området har blivit större. Har sett att två fiskar är där och nafsar, men det har de inte gjort när korallen mådde bra. För att försöka rädda korallen, ska man kapa bort den döda delen, eller har det ingen betydelse? Ska man kapa en bit upp i den friska delen? Tack på förhand

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Bjerlk_Ferlock,

Jaja... Det kunde ju ha varit en mer glänsande start, men vi är ju alla i den situationen nån gång eller? Nu efter ca 2 veckor har alla Turbo sniglar kolat. Lagt lock på sig och "möglat"... Tragiskt när alla värden har varit galanta. Börjar tvivla på tillförlitligheten av testerna dock. Det enda som är högt av dom är CA värdet. Det är närmare 600ml/l alla andra underbara... Blåbenade eremiterna ser dock ut att stortrivas... Sen kanske lite andra tråkiga saker, vet inte. Men hittade en sådanhär i burken häromkvällen: En rosa, lila "tusenfoting"... Kanske syns på bilden vad det är... Jaja, synd på en sådan start. Kanske blir det bättre på ett tag... MVH Kimmo Mäkelä Öster…

23. Started by redrobjem,

Jag har haft i levande stenen nu och av den så blir det som lite sand (har ej haft i den "riktiga" sanden) och en del av den virrvlar omkring hela tiden och vill inte falla till botten jag har inte haft i skummaren än karet är 100*70*50 då 50 är höjden, ingen ytavrinning. Varför vill den inte sluta virrvla trots att jag vinklat och flyttat streamern åt alla möjliga håll. streamern har en kapacitet på 4600 L/H. Jag hade i stenen i fredags.

24. Started by Krezz,

Hejsan! Trots 40 år, till och från, i denna hobby så har jag dålig koll på detta med UVC troligtvis för att jag alltid kört med Ozon. Nu har jag en liten Waterbox på 120 liter, i väntan på att mitt "Stora" skall bli klart, och då jag inte kör med skumning så föll användandet av just Ozon bort. Så jag har nu köpt en NEWA 11W påhängs-UVC och min fråga är nu hur jag skall använda den? Hur kör ni era UVC och kan för mycket vara av ondo? BTW Gott Slut och Ett Gott Nytt År! :-)

25. Started by Idaa,

för ca 3 veckor sen så sprack vårat rsm 130D genom hela högra hörnet. har detta hänt någon annan? både fisk , koraller , sjöstjärnor dog. är så besviken och faktiskt lite arg då man lagt ner hela sitt hjärta i akvariumet...

• 5 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.