Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by soulseller,

Hej på er alla hjälpsamma, har bestämt mej för att starta upp ett saltkar inom en snar framtid och tycker det vore korkat att inte använda all kunskap och erfarenhet som finns här. Vad jag först vill ha hjälp med är lite förslag på all teknik som är nödvändig och förslag på dessa produkter. Jag hade väll tänkt mej ett kar på ca. 200 eller mer, målet är väl både koraller och fisk. Så nu mottages tacksamt all hjälp med att få detta att funka, allt från vad för kar till det minsta tillbehöret. Många frågor lär väl dyka upp på vägen!! Tacksam för all hjälp!!

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Charlle3535,

Hej! Har ett elos 70 som låter som bara den vid ytavrinningen. Stoppade ner en gummislanf i hålet blev tystare. Men då funkar ej ytavrinningen lika bra. Nån som har och vet något tipps? Mvh Charlie

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by MrRhames,

Hallå Jag tänkte köpa mig ett bagagnat kar, som jag ska ha temporärt. Då jag tänkte borra mitt nuvarande kar för ytavrinning och ska även bygga en ny bänk. Det bagagnade karet jag tänkte kolla på är b95xd40xh40. Så nu till frågan. Vad är det för belysningsyta en Maxspect G2 160w? Jag tänkte mest på bredden, om jag klarar mig med min nuvarande belysning. Mvh Benjamin

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by TYBorg,

Kan man använda en retur pump till mer än en burk? Tanken jag har är att använda en större pump att driva retur vattnet från sumpen både till Displaykaret, refugiumet och senare en eventuell fragburk. (Tanken är att inte ha refugiumet under tanken som är vanligt.) Ska jag satsa på en retur av mindre storlek till respektive burk? Jag har mina funderingar runt en Tunze Master Electronic a 15.000 l/h eller en Laguna Powerjet Free-flow på 16.000 l/h. Hur är ljudnivån på dessa pumpar...alla tillverkare säger ju att just deras är svintysta och på forumen är vi inte bättre. Glad för tips!

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by ThePatrik,

jag har börjat få problem med röda alger nu dem senaste 2 veckorna. någon som har en aning om vad det e för alger och hur man får bort dem??

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Timpa,

Hej jag har en skummar som är till 2000liter mitt kar är på 350 liter skummet blir vitt men vätskan i behållaren är grönt brunt ska skummet va vitt har för mej jag läst nånstans att de inte ska de har kanske för stor skummare? är ett ny startat kar varit igång 2 veckor bara

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Gnarkill,

röda och gröna gift alger som återkommer hela tiden? Vad kan man göra för att bli av med dom för gott? när dom kommer så tar dom över hela karet och sedan håller dom i sig ganska länge sen bara dom försvinner dom! vad är det för fel när dom kommer? Och jag har lite hög nitrat halt i karet hur ska jag få ned den? jag har testat det mesta men inget funkar! nu ska jag bränna igång min 11watts uv-c och se vad som händer!

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by Jobax,

Hej allesammans, Jonas heter jag, och jag har lekt med tanken på ett saltvattensakvarium i många år, farsan är en inbiten saltis och jag ser ingen anledning att inte följa i hans fotspår. Jag har ännu inte bestämt mig för vad som ska vara i karet, men det kommer troligtvis bli ett lowtech-kar som farsan propagerat för sen jag börjat tala om mina planer. Det är mycket tack vare detta forum som jag fått mig lite kött på benen, samt en massa gamla böcker från farsan, men jag tycker nästan att forumt här hjälpt mig mest. Jag kommer självklart fylla på info om mina framsteg och utvecklingen i karet, kommer starta upp det runt nyår förhoppningsvis. (om jag hinner, nybliven pa…

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Bliaze,

Kan.man.snabba.på.prosessen.i.början.när.man.lat.i.ls.eller.måste.man.vänta.1.månad.innan.man.läer.i.nåot.levande. ioflever.det.redan.små.räkor.oc.sjöstjärnor.i.men.fiskar.mm? *otåli* /som.alla.nu.vet.är.mitt.tanentbord.trasit.därför.texsten.blir.som.den.bli!

10. Started by ghosten,

vilken utrustning är väldigt viktig att ha vid ett nystart på ett ca 100l akvarium där jag bara skall ha clown fiskar. Måste man ha en sump finns det andra filtrerings hjälpmedel. Vore tacksam om ni kunde rekommendara hur många pumpar och annan ytrustning jag behöver. mvh andreas (ghosten)

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Von Märt,

Hej. eftersom jag aldrig behövt rengöra ett akvarium tidigare då jag alltid köpt begagnade akvarium är jag inte säker på hur man gör. har köpt ett clownhotell där all teknik är inbyggd. funderar på hur jag ska göra om utrustningen klarar av en rengöring med diskmedel samt en ordentlig sköljning. kan jag köra igång pumpar och skummare för att det ska bli ordentligt rent i alla fack och skrymslen? någon som har några bra råd och något att tänka på?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Gilderon,

Tjena Är ny på sidan å tänkte kolla med er vad man ska köpa...har sneglat lite på red seas 250 men vet inte mkt om det..någon som kan ge respons på detta kar? Finns det andra alternativ i ungefär samma karstorlek??? Tacksam för synpunkter å jag hoppas det kan bli ett inköp denna hösten

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by Andrea Bell,

Hej alla kunniga! Jag har ett startat 128 liters som jag fått lägga händerna på,hittils har jag endast gjort rent det,fyllt upp det och haft i salt. Det står och går runt och det har nu varit igång sen i förrgår. Vad ska jag tänka på nu? Jag har förstått att jag är långt ifrån att lägga i några invånare.tacksam för svar.

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  14. Hur många här på guiden kör salt i hörn akvarium? Jag funderar på att starta upp en hörn kar när ja flyttar till nya lägenheten och behöver lite bilder för inspiration av er som har hörn kar. /Tom

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by CizziB,

Här stod ett litet "skott" av en läderanemon och nån glasros... Men idag när jag tittade så va allt borta och bara ett hål kvar.... Nån som har en gissnig på vad som hänt?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by drage,

Hej alla.Tänkte köpa en woha 360l med sump har nån erfarenhet av detta kar?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Sillen,

Hej! Jag är mycket sugen på att starta ett saltvatten akvarie. Dock är det mycket som jag vill lära mig innan jag sätter igång. Och läser jag här på forumet så låter det som en bra start. Dock tror jag att jag skulle lära mig saker mycket fortare och med större djup om jag hade nån som var intreserad att vara fadder åt mig. Och det jag vill ha hjäp med är att kunna rådfråga och som är intreserad att visa mig hur han/hon har löst sitt akvarium. Jag bor i Enköping men jobbar i Uppsala samt är i Stockholm ofta vilket skapar förutsättningar att det finns någon i mitt närområde! Hoppas kunna få den hjälp jag behöver! MvH Sillen

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by sunkmupp,

Hej svg! är ny här på forumet och känner mig varmt välkommen Har införskaffat ett 54 liters akvarium och idag har jag blandat salt+vatten och fyllt karet samt hällt i korallsand. Jag har tänkt att ha lite blandat med koraller, anemoner och småfisk. ska nu i helgen köpa 10 kg begagnad LS. jag vet att jag bara behöver ca 6 kg, då är min första fråga; kan det ske nåt negativt med värden eller nåt annat om man har "för mycket" LS? min andra fråga är om 2 st 8W T5 lysrör från drakfisken.se kommer räcka till mitt kar? eller behöver jag mer belysning? tacksam för svar! /sm

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  19. Jag drar äntligen igång mitt akvarium under nästa vecka (V0515)... Tänkte höra om det var någon i trakterna som har planer på att göra vattenbyten då och om jag skulle kunna komma och tigga till mig 25/50 liter akvarievatten för att få lite startkultur i mitt?

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  20. Hej! Nu blir det många trådar på kort tid i nybörjarhörnan men så blir det när man stöter på patrull! Jag har haft paus från hobbyn i 8 år men kunde inte hålla mig från att skaffa ett mindre så hittade ett Elos nano mini begagnat på 68 liter plus 30 liter sump och slog till! Tyvärr är det byggt så att den bara har ett rör för overflow och detta är inbyggt i själva karet och man kommer inte åt att göra något med det, röret för returen lika så. Saltet är blandat, stenen är införskaffad tillsammans med all teknik men när jag sätter igång det så hör jag det, gurglet Jag har försökt med alla möjliga trix och det enda som blir någorlunda vettigt är att ha absolut läg…

21. Hej Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år. Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under. Mvh Pelle

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Gnarkill,

Tja är det någon som vet hur man kommer åt fläktarna i Rsm locket? dom låter illa å behöver bytas/rengöras

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Don J,

Hej, Jag skulle behöva lite hjälp... Jag har under en längre tid funderat på ett saltvattenakvarium. I samband med mina funderingar så har jag köpt på mig några böcker som kvällslektyr, dock så har det nu i efterhand visat sig att tekniken går framåt och nya smartare lösningar finns att tillgå varpå delar av den lilla kunskap som jag har läst på redan är ur tiden. Detta forum har varit en bra utbildning den senaste tiden och det verkar som jag får mer input härifrån än i de böcker som jag läst. Flertalet personer i forumet verkar vara väl pålästa och har en gedigen erfarenhet i ämnet. Lite frågor: 1; Det har slagit mig att jag skall placera tanken på mitt kontor då jag s…

24. Started by Puttegusten,

Hej! Har funderingar att byta ut mitt 150 liters kar mot ett 220 liters. Hur ska jag göra med flytten, har 3 st clowner, 14 kg levande sten och 2 räkor. Under själva flytten kan man ju förvara fisken i en hink med cirkulation kanske? Tänkte även på vattnet, ska jag ta hälften av det gamla vattnet och resten nytt? Alla tips och trix är välkomna.. Mvh: Patrik

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by steven,

Är det någon som kan förklara Lasses metod vid uppstart eller har en länk? Med vänlig hälsning Stefan

• Haha
    • 8 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.