Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Tjena Är ny på sidan å tänkte kolla med er vad man ska köpa...har sneglat lite på red seas 250 men vet inte mkt om det..någon som kan ge respons på detta kar? Finns det andra alternativ i ungefär samma karstorlek??? Tacksam för synpunkter å jag hoppas det kan bli ett inköp denna hösten
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan, alla saltisar! Skall snart sätta i städpatrull i mitt 36 liters nano och undrar om en putsarräka Lysmata amboinensis skulle fungera i ett så litet kar?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Strömmen har gått och jag har inga batteridrivna pumpar. Vad ska jag göra? Tänkte skopa ut vatten och hälla i det igen för att röra runt lite funkar detta och i så fall hur ofta/mycket bör jag göra detta?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte dra igång detta innan semestern, skulle en sån här behållare funka: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90066708/ Ska köpa 3 st isåfall. akvariet är på 200 liter. funkar det med 2 liters behållare då? Eller är det för litet så att man måste fylla på veckovis?
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har mitt första saltvatten akvarium varit igång 3-4 månader och jag förstår att det är dags att införskaffa doseringspump och balling då jag bara mäter dom vanliga värdena på nitrat, fosfor, kalcium, PH och har noll koll på hur det ser ut med dom övriga sprängämnena. Vill ha en blandad mix av koraller. Det finns ju flera tillverkare så jag undrar vilka ni satsar på och lite varför.
-
Hej! Har funderingar att byta ut mitt 150 liters kar mot ett 220 liters. Hur ska jag göra med flytten, har 3 st clowner, 14 kg levande sten och 2 räkor. Under själva flytten kan man ju förvara fisken i en hink med cirkulation kanske? Tänkte även på vattnet, ska jag ta hälften av det gamla vattnet och resten nytt? Alla tips och trix är välkomna.. Mvh: Patrik
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har efter 10 års frånvaro startat upp ett saltkar igen. Mycket har hänt på de åren, främst med tekniken, så en hel del är det ju att läsa in sig på igen! Den här gången valda jag att starta upp med ett ”plug-and-play” system för att underlätta processen. Hittade ett begagnat Red Sea Max C på 250 liter som jag lastade i 30 kg levande sten och har nu även fått i städpatrull i form av ett par Eremiter och lite sniglar. Karet har varit igång drygt två veckor nu och jag börjar irritera mig på det oljud som skummaren och pumparna åstadkommer. Jag har testat både orginalskummaren samt en Deltec MC 500 som följde med men resultatet blir detsamma, ett vibrerande olj…
-
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har var aktiv läsare på denna sida nu i ett par månader. Tänkte lägga ut lite bilder på mitt Red sea max akvarium. Någon som har tips på hur man kan fixa en annan lösning på fläkt? Låter ju sjukt mycket...
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag tänker skaffa en sump till mitt 240L kar och undrar vilket är bäst, att borra akvariet och använda en dorso variant eller att skaffa en ytavrinningsbox. Ni som redan har sågon av de här lösningar får gärna komma med argument och tips, för och nackdelar. tack för hjälpen
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallo. Börjar känna mig som en desperat j**el nu. Sitter minst 5 timmar varje dag och läser, letar akvarium. Varför tittar man i köp och sälj FLERA (100) gånger om dagen och tänker "hoppas det har dökit upp något nytt". Då jag undrar vad man skall tänka på PRIO ett när man köper ett akvarium. Jag själv hade nog sagt att jag vill ha sump (Då jag letar ca 200l). Men sen lysramp, skummare, filtrering och cirkulation alla dessa saker är viktiga men vilket är det som man skall tänka på är viktigast? Börjar undra om 200 liter är en magisk gräns då det blir ganska mycker dyrare då + du kan ju ha en massa mera fisksorter. Var innom zooaffären som har saltvatten här i Kristianstad…
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det någon som vet var jag kan köpa en Clown Hotell nära Göteborg? Blir lite för långt att åka till Malmö eller Stockholm för att köpa det. Mycket tacksam för svar. Mvh Mikael
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
la i min LS igår. -är det egentligen ngn idé att ta tester på vattnet nu närmsta tiden.... om jag bara lämnar det i 6 veckor, och sen börjar testa- är inte det bättre? testa när värderna kan vara bra... eller är det viktigt att se att värderna inte är bra också?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena, har 3st coral box led över mitt Reefer 250. har blandat i karet allt ifrån acropora till zoanthus. någon som själv kör dessa lampor och vill dela med sig av sina inställningar.
-
- 16 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
-
Hej! Tänkte skaffa mig ett 30 liters akvarium! Men jag undrar vad kan man ha för fiskar i ett sånt?, jag vill gärna ha clowner men hur många kan man ha i ett sånt litet akvarium?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
När jag kikar runt på olika sajter med information för nybörjare så hittar man en hel del om exempelvis osmos, att man bör hålla jämn salthalt, kompensera avdustning. Men ingenstans om vattenbyte! Själv byter cirka 25% jag var annan/tredje vecka i mitt malawikar, gör man inte det med salt?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur mycket fisk kan man ha i ett 200 liters kar, jag har levande sand och ca 18kg levande sten, tänkte ha nån anemon samt 3-4 clowner, eventuellt 1 kirurg, 2-3 räkor 1 sjöstjärna och runt 10-15st blandat turbosniglar/eremiter. Vill ha en ganska liten belastning på karet, kör 2st streamers på totalt 7000 l/h och ska köpa en tunze 9004 skummare.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Snabb fråga, är det vanligt att fosfatet är högt när man har nystartat ett akvarium? startade ett RSM förra lördagen, det har varit igång i mer än en vecka N02 är nere.. Mätte fosfat idag, 1PPM Höll på att svimma, men, vad säger ni? är detta vanligt, eller ska man slänga i ROWA?
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla! Har haft sötvattens akvarium i många år men börjar nu bli mer intresserad av saltvatten. Har några frågor till er som har erfarenhet i hobbyn. *Om man vill ha 2-3 arter i en tank hur många liter bör man ligga på minst? *Vilka koraller passar en nybörjare? *Vilka arter är bäst att börja med? *Kejsare etc och lite större arter är dom lämpliga till nybörjare/hur stort bör dom ha? Någon som bor i Stockholmsområdet som kan tipsa om bästa butik med fisk och allt man behöver? Finns det någon som bygger måttanpassade akvarium i Stockholm? Har även köpt Daniel Knops bok och ska läsa på. Tack al…
-
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Är det någon som vet om det går att ha bangai-kardinal(?) i samma kar som ett lekande par av pyjamas Kardinaler. Jag insåg först misstaget när jag satte den svart/vita i karantän, där den går nu. Tack.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag blandar salt i en hink 1 dygn innan vattenbyte men funderar nu på ha en dunk med pump i för att alltid ha ny blandat salt. Undrar lite hur ni har det? Blandar ni salt innan vattenbyte eller har ni alltid färdigt saltvatten i en dunk/balja ? Fyller ni på det som dunstat för hand då eller har ni en vattempåfyllare för det ?
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte bara kolla med er om det är dumt att ha levande sten tillsammans med chaetomorpha alger tänker mest på att det kan växa oönskade saker i stenen iomed belysning för chaeton Mvh Henrik
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ägnat nästan varenda kväll åt att läsa om saltvattens akvarium.. har läst så mycket så jag ser ut så här ungefär: Det verkar finnas lika många teorier, metoder och åsikter som det finns utövare av den här hobbyn. Nåväl, det som rör sig i mitt huvud just nu är följande: Hur mycket teknik behöver man egentligen? Kalkmixers, uvc, ozon, reaktorer, ytavrinning och miltals med rör hit o dit. Känner mig helt förvirrad. Mitt akvarium förtillfället: 105l, 2x30w (ett coralstar rör och ett rör på 10 000k) T8 belysning, powerhead pump (1250l/h) med filterpatron, gammalt fluval innerfilter som sitter vid ytan för att få bort skiten som annars lägger sig på ytan, sanderskummare. …
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l. Har varit igång ett par veckor och funderade på detta: Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"? Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet. Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt? Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena ) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån. Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också.…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har haft ett 80L akvarium rullat i lite mer än en vecka nu. Startade med osmosvatten och levande sten. Hällde i sand i helgen, och även Special blend + Night-out. Saltnivån ligger stabilt på 1.025 och 25° i temperatur. Inser att jag kanske stressar, men jag har läst om så många som startat upp och får olika nivåer av nitrit m.m direkt, och dessutom så fick jag tipset att använda både Special blend och Night-out för att det skulle dra igång cykeln på 24 timmar. Men jag har inte haft nån indikation på varken Ammoniak eller Nitrit i karet. Så egentligen är min fråga, hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan jag ser förändringar? Tack!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-