Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej! Tänkte skaffa mig ett 30 liters akvarium! Men jag undrar vad kan man ha för fiskar i ett sånt?, jag vill gärna ha clowner men hur många kan man ha i ett sånt litet akvarium?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Mors. Har ju inget kar själv än så jag hänger här och suktar efter era.... Det som slog mig häromdagen då jag gick in i en ren saltvattens butik för första gången va att de flesta koraller va "bara" bruna. Många av dom bilder man ser här på forumet så är korallerna av alla möjliga färger etc. Kan det vara så att handlaren hade ett utplockat sortiment eller är dessa färgklickar av akvarium man ser på forumet "ovanliga". Förstärker ett fotografi färgerna eller är de så vackra som bilderna visar? Blev lite skrämd av denna hobby då tillochmed handlaren hade lite "dassigt" med färg, eller är det jag som har för höga förväntningar?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags? Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trod…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena Är ny på sidan å tänkte kolla med er vad man ska köpa...har sneglat lite på red seas 250 men vet inte mkt om det..någon som kan ge respons på detta kar? Finns det andra alternativ i ungefär samma karstorlek??? Tacksam för synpunkter å jag hoppas det kan bli ett inköp denna hösten
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej jag är helt färsk här och jag undrar om någon vet var jag kan köpa saltvattensakvarietboken mvh Geir Bengtsson
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej! Jo jag har en fråga, jag har en refraktometer och jag håller på att testa salthalten men det ger inga utslag efter jag Kalibrerat den. Kan det va så att jag har haft för lite salt i karet? eller är det jag som inte kan med refraktometern? Jag e grön på detta så ni vet! :=) och hur ska jag veta hur mycket salt jag ska lägga i nu. Använde mig utav Aqua calculator. Vill ju få rätt salt halt så jag kan köpa LS i helgen:=) Mvh Henrik
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har haft i levande stenen nu och av den så blir det som lite sand (har ej haft i den "riktiga" sanden) och en del av den virrvlar omkring hela tiden och vill inte falla till botten jag har inte haft i skummaren än karet är 100*70*50 då 50 är höjden, ingen ytavrinning. Varför vill den inte sluta virrvla trots att jag vinklat och flyttat streamern åt alla möjliga håll. streamern har en kapacitet på 4600 L/H. Jag hade i stenen i fredags.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! tänkte höra om man kan ta ett sötvatten akvarium och göra det till salt ? Eller är det ett ämne som gör så att det inte går ? Eller funkar alla akvarium till allt, fogen är inte anpassad till salt m.m Vad funkar och inte funkar ? Med vänlig hälsning, Z:nöjd:
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har haft ett 80L akvarium rullat i lite mer än en vecka nu. Startade med osmosvatten och levande sten. Hällde i sand i helgen, och även Special blend + Night-out. Saltnivån ligger stabilt på 1.025 och 25° i temperatur. Inser att jag kanske stressar, men jag har läst om så många som startat upp och får olika nivåer av nitrit m.m direkt, och dessutom så fick jag tipset att använda både Special blend och Night-out för att det skulle dra igång cykeln på 24 timmar. Men jag har inte haft nån indikation på varken Ammoniak eller Nitrit i karet. Så egentligen är min fråga, hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan jag ser förändringar? Tack!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det någon som vet var jag kan köpa en Clown Hotell nära Göteborg? Blir lite för långt att åka till Malmö eller Stockholm för att köpa det. Mycket tacksam för svar. Mvh Mikael
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har funderingar att byta ut mitt 150 liters kar mot ett 220 liters. Hur ska jag göra med flytten, har 3 st clowner, 14 kg levande sten och 2 räkor. Under själva flytten kan man ju förvara fisken i en hink med cirkulation kanske? Tänkte även på vattnet, ska jag ta hälften av det gamla vattnet och resten nytt? Alla tips och trix är välkomna.. Mvh: Patrik
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Har införskaffat mig ett 112 liters akvarium som jag går i tankarna på att ha saltvatten i,vad behöver man i första skedet för att komma igång???. Jag vet att det behövs ca 10 kg levande sten,skummare och en vanlig cirkulationspump. Vad mer behöver man??Förrutom då fiskar ,botten kross och sådant,tänkte mer på den tekniska biten Tacksam för alla tips MVH/Daniel
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har var aktiv läsare på denna sida nu i ett par månader. Tänkte lägga ut lite bilder på mitt Red sea max akvarium. Någon som har tips på hur man kan fixa en annan lösning på fläkt? Låter ju sjukt mycket...
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
På vilka sätt kan man skapa den snygga vågrörelsen som man kan med wave box i nano akvarier? Tacksam för svar!
-
Hej!! Jupp, fick tanken för ett par veckor sedan, att ja kanske ska se om man kan lyckas med att att få igång ett salt akvarium. Mycket har hänt på dessa veckor, då mest att så mycket som möjligt sätta sig in i hur det fungerar. Men likväl så är det mycket som inte är kristall klar. Jag har börjat med att bygga ett eget kar, då vi räknat på att volymen ska landa på 200 liter, dock kan det vara lite felaktightere i min matte, men bra nära. Lite frågor som kommit upp under de senaste dagarna ligger obekvämt i ens skalle och detta forum verkar ju suveränt att ge sig in på med dem. Så på min inköps lista ligger denna utrsutning än så länge, skulle gärna vilja se om man …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tja är det någon som vet hur man kommer åt fläktarna i Rsm locket? dom låter illa å behöver bytas/rengöras
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena!! Jag är äntligen en saltvattensakvarist. En ny sådan, 3 månader gammal. kör på ett Lido 120L, 25kilo vacker sten i en fin fin rund hög. jag har höga nivåer av nitrat ca 20 och fosfat 0.3.. Pågrund av att jag tillsatt det av misstag, (hoho) Alla invånare jag har köpt från vecka 4 lever. djur: 10 turbosar, och ett 10 tal småttingar som måste ha föds i akvariet, en liten sjöborre som kommer från stenen, ormsjöstjärnor, borsmaskar. ett gäng sjöstjärnor, sanderimiter och en rödbenad. 3st peppermint (vuxit minst 1cm på 3veckor) och en snäll sammetsclown . koraller: (dummt ja vet nu) men vad gör man inte när man står framför en nyimport koraller, dregel! acropora valida a…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har haft min kirurg i snart 1 vecka. Han åker runt och "pickar" lite överallt i karet och speciellt älskar han picka på Turbosniglarnas skal. Men när jag slänger i mat bryr han inte sig. Matar med Artemia/Mysis/Formula 2/Flingor/Torkade alger. Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Han verkar hungrig, men vill inte äta min mat
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
När jag kikar runt på olika sajter med information för nybörjare så hittar man en hel del om exempelvis osmos, att man bör hålla jämn salthalt, kompensera avdustning. Men ingenstans om vattenbyte! Själv byter cirka 25% jag var annan/tredje vecka i mitt malawikar, gör man inte det med salt?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
vilken utrustning är väldigt viktig att ha vid ett nystart på ett ca 100l akvarium där jag bara skall ha clown fiskar. Måste man ha en sump finns det andra filtrerings hjälpmedel. Vore tacksam om ni kunde rekommendara hur många pumpar och annan ytrustning jag behöver. mvh andreas (ghosten)
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ser ut som små bruna svampar med en grön prick mitt i. Något som skall tas bort eller vara kvar?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ska upp till Kalmar i helgen och undrar om där finns något ställe att kika på lite saltvatten?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag tänkte bara fråga hur man blir av med dessa alger (dom små trådarna på stenen) och vad dem heter, finns det någon snigel som äter dem? Sedan tänkte jag oxå passa på att fråga om det finns någon djur affär i halmstad som säljer saltvattensgrejer/djur? Tack på förhand Daniel
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-