Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
min band korall räka har tappat sina långa nypar klor! är det något dom gör av sig själva eller har något varit och bitit av dom????
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har haft i levande stenen nu och av den så blir det som lite sand (har ej haft i den "riktiga" sanden) och en del av den virrvlar omkring hela tiden och vill inte falla till botten jag har inte haft i skummaren än karet är 100*70*50 då 50 är höjden, ingen ytavrinning. Varför vill den inte sluta virrvla trots att jag vinklat och flyttat streamern åt alla möjliga håll. streamern har en kapacitet på 4600 L/H. Jag hade i stenen i fredags.
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
En gång i tiden när jag använda mitt akvarium gjorde jag en egen bakgrund i frigolit och silikonade fast det... Just nu villnjag återställa allt och bli av med det, några tips och trick innan jag "chansar" och går bananas på det Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
vilken utrustning är väldigt viktig att ha vid ett nystart på ett ca 100l akvarium där jag bara skall ha clown fiskar. Måste man ha en sump finns det andra filtrerings hjälpmedel. Vore tacksam om ni kunde rekommendara hur många pumpar och annan ytrustning jag behöver. mvh andreas (ghosten)
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
för ca 3 veckor sen så sprack vårat rsm 130D genom hela högra hörnet. har detta hänt någon annan? både fisk , koraller , sjöstjärnor dog. är så besviken och faktiskt lite arg då man lagt ner hela sitt hjärta i akvariumet...
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tja är det någon som vet hur man kommer åt fläktarna i Rsm locket? dom låter illa å behöver bytas/rengöras
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, jag har släppt ner en goby och en räka i akvariet idag. Tyvärr hamnade de en bit ifrån varandra och nu hittar de inte den andra. Kommer de hitta tillbaka till varandra, eller kan jag hjälpa dem på något sätt?
-
Hej! Har funderingar att byta ut mitt 150 liters kar mot ett 220 liters. Hur ska jag göra med flytten, har 3 st clowner, 14 kg levande sten och 2 räkor. Under själva flytten kan man ju förvara fisken i en hink med cirkulation kanske? Tänkte även på vattnet, ska jag ta hälften av det gamla vattnet och resten nytt? Alla tips och trix är välkomna.. Mvh: Patrik
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Godkväll! Jag har ett Reefer 250 (90x50 cm) som jag är i full färd med att starta upp. Häromdagen lade jag i 10 kg levande sand och hade de haft en påse till i affären hade jag siktat på att ha två påsar. Nu hade de bara en påse och jag blev sjukt nöjd! Visst, det är inte något tjockt lager nånstans men det täcker hela bottnen på ett snyggt sätt. Nu är ju frågan: bör jag skaffa en påse till? Är tjockleken på sandlagret bara en estetisk grej eller finns det för- och nackdelar med tunn vs tjockt sandlager? Tacksam för svar.
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har haft mitt RSM 130 i 7 dagar nu och det har fungerat ok hitills! lade i lite ny levande sten igår (ca 4kg)så det blev lite rörigt och nu när jag kom hem från jobbet så är det ganska mycket bruna alger på den vita sanden samt på snäckskal och en del på stenarna samt lite på glaset!! allt har bildats sen igår natt!! är nåt fel eller är detta en normal fas?? är som sagt grön innom området !! tog värden nyss! Nitrat 0 Nitrit 0 PH 8,4 Alk normal 1,7-2,8 Ammonia 0,25 salt 1,023 temp 27,5 grader dessa värden är väl ok??
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur många här på guiden kör salt i hörn akvarium? Jag funderar på att starta upp en hörn kar när ja flyttar till nya lägenheten och behöver lite bilder för inspiration av er som har hörn kar. /Tom
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Som så många andra har jag, efter ett tjugotal år med diverse ciklider, sneglat på och läst mycket om saltvattensakvarium men inte ännu tagit steget. Nu är jag inne på att äntligen starta igång ett mindre kar typ AM Blenny eller något i den stilen som är så komplett som möjligt från start. Av erfarenhet vet jag att akvarieintresset går i vågor och jag vill inte dra på mig arbete som jag i längden inte genomför. Tanken är alltså t.ex. ett Blenny, köra RO-vatten, ha lite mjuka koraller, knappar, några få fiskar / övrigt levande. Alltså en ganska låg biolast. Nu till frågan; räcker vanliga vattenbyten och saltets "naturliga" innehåll av diverse ämnen eller behöver oftast et…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjena Är ny på sidan å tänkte kolla med er vad man ska köpa...har sneglat lite på red seas 250 men vet inte mkt om det..någon som kan ge respons på detta kar? Finns det andra alternativ i ungefär samma karstorlek??? Tacksam för synpunkter å jag hoppas det kan bli ett inköp denna hösten
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har ett elos 70 som låter som bara den vid ytavrinningen. Stoppade ner en gummislanf i hålet blev tystare. Men då funkar ej ytavrinningen lika bra. Nån som har och vet något tipps? Mvh Charlie
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
håller på och mäter i mina kar för första gången.... startade upp 2 akvarier- ett 450 liters med 50 liters sump och ett litet nano på 45 liter.... la i LS för ungefär två och en halv vecka sedan. har ingenting i mitt 450liters (förutom LS), och en räka i mitt nano... har än så länge mätt nitrit och nitrat.... när jag mäter nitrit är den absolut ingen reaktion. ingen färg på vattnet alls. när jag går över till nitrat blir det en svag svag rosa färg på nitratet till det stora karet - nånting man kan räkna över till mellan 0 och 0,1- fast ingen reaktion på färgen till nanot.... kan det vara fel på det jag mäter med, eller nått? kan det vara så att redan har nitratet gåt…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år. Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under. Mvh Pelle
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allesammans, Jonas heter jag, och jag har lekt med tanken på ett saltvattensakvarium i många år, farsan är en inbiten saltis och jag ser ingen anledning att inte följa i hans fotspår. Jag har ännu inte bestämt mig för vad som ska vara i karet, men det kommer troligtvis bli ett lowtech-kar som farsan propagerat för sen jag börjat tala om mina planer. Det är mycket tack vare detta forum som jag fått mig lite kött på benen, samt en massa gamla böcker från farsan, men jag tycker nästan att forumt här hjälpt mig mest. Jag kommer självklart fylla på info om mina framsteg och utvecklingen i karet, kommer starta upp det runt nyår förhoppningsvis. (om jag hinner, nybliven pa…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Idag byter jag 10% på 14 dagar. Jag har en avdunstning på ca 4 liter per dag. Gör jag fel med mina vattenbyte? Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla! Har haft sötvattens akvarium i många år men börjar nu bli mer intresserad av saltvatten. Har några frågor till er som har erfarenhet i hobbyn. *Om man vill ha 2-3 arter i en tank hur många liter bör man ligga på minst? *Vilka koraller passar en nybörjare? *Vilka arter är bäst att börja med? *Kejsare etc och lite större arter är dom lämpliga till nybörjare/hur stort bör dom ha? Någon som bor i Stockholmsområdet som kan tipsa om bästa butik med fisk och allt man behöver? Finns det någon som bygger måttanpassade akvarium i Stockholm? Har även köpt Daniel Knops bok och ska läsa på. Tack al…
-
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag tror fan vi kopplat det fel, och har letat runt lite på guiden nu men har inte hittat nån tråd om hur man kopplar rätt, så.. kan nån komma med en enkel förklaring (skulle till å me räcka med en bild från paint lr nåt) där det syns tydligt hur man kopplar den
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har ett par prylar som jag fick med när jag tog över ett saltkar idag, och som jag undrar vad det är.
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Strömmen har gått och jag har inga batteridrivna pumpar. Vad ska jag göra? Tänkte skopa ut vatten och hälla i det igen för att röra runt lite funkar detta och i så fall hur ofta/mycket bör jag göra detta?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Är det någon här inne som sett Aqua Medic Xenia 100 (eller någon annan av modellerna) i verkligheten? Jag är lite nyfiken på om det är en bra konstruktion på genomföring/sump osv. Jag har läst att sumpen är ganska liten men inget om ljudnivån så det kunde vara intressant att höra.
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Är i färd med att beställaett akvarium från globefish men tänkte testa mina ideer här innan jag gör något förhastat. Akvariet kommer att vara på 250 liter plus en sump på 60 liter. Jag tänkte borra både för ytavrinning(32 mm rör)och retur(25 mm rör)i avrinningshörnet. Som returpump tänkte jag använda en Deltec HLP 4040 som pumpar 4500 liter i timmen(förhoppningsvis tyst).
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-