Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Ozric,

Om nån vecka el så har,om allt går som planerat, min första salt-balja cyklat klart och jakten på snygga anemoner & dyl kan påbörjas... Blev en ca 60.60.60-kub och kmr nog drivas ganska lo-tech. Tanken är väl att inte att testa de svårare korallerna & fiskarna till en början utan kanske ha lite olika mjukkoraller, BTA med ett clown-par.Friskt & färgglatt är ambitionen! =) Sammetsclowner/ P. biaculeatus el P. epigrammata skulle jag vilja ha. Hört att de kan bli väldigt griniga men HUR griniga jämförelsevis mot tex Percula-clowner? Vill helst ha från början ett par med lite size.. Som gammal ciklidist vill jag ju ha fisk med intressanta beteenden. Gärna par-v…

• 41 svar
    • 7,6k visningar
  2. Started by kalleT,

Hej hopp! Har äntligen fått mod till att prova saltvatten. Grunnat länge innan jag tog steget, skulle vilja göra 100% rätt från början men kände att det är nu eller aldrig. Tänker köra i mitt 170liters hörnkar med hemmagjord bakgrund (i drift sedan 2005). Tänker inte belasta det hårt, clowner och någon anemon.(tänker jag nu ialla fall) Ingen plats för sump, har en teknikhörna som jag tänkte göra till sump men jag såg inte hur jag skulle få plats med ytavrinning till ett fack för skummaren och sedan till fack med retupump och ändå slippa fylla vatten var och varannan dag. Belysning blir befintlig 4*18w T8 tre power-glo och en marine-glo. Skummare tunze doc 9002 Nano (hoppa…

• 170 svar
    • 26,5k visningar
  3. Started by Trollsvans,

Om jag har ca 1200-1400 l/h i retur (UP 2000/1 @ ca 130 cm), och 30-50 cm överrinningskam, hur mycket kan jag räkna med att detta höjer ytan över själva avrinningen? Så om jag har t ex 55 cm högt akvarie (innermått), och vill att ytan ska hamna på 52 cm, hur högt bör jag göra själva avrinningshörnet? (mått på glaset mao). Jag räknar på att limma fästet för kammen kant i kant med glaset.

4. Tjenare! Håller på att starta upp ett 450 liters akvarium nu under tiden som jag håller på med mitt rsm 130 kar! Jag har en Fluval 403 Utanstående pump som Jag har Tänkt att använda mig av! Snackade lite med bengan ute på Marinakvariet om vad han tycker att jag ska ha i den! vill ju ha den som reningsverk då jag ska ha tunze streamer cirkulationspumpar i och en Mce 600 skummare! Han sa att han tyckte jag skulle ha Rowaphose liggandes i en strumpa i! men vad jag har förstått så finns det ett fack i mce600 som man kan hänga en strumpa i! Eftersom Bengan verkar vara lite anti biobollar och mackaroner så förstod jag inte själva syftet med reningsverket då ? Det finns 3 fac…

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by Kimmy,

Hej har länge gått och funderat på salt och har alltid varit som ett litet barn på julafton framför ett saltkar. Har kollat runt lite efter en nybörjarguide men utan lycka, undrar om ni kunde hjälpa mig lite. Ha i åtanke nu att jag är väldigt dåligt insatt i termer och teknik inom detta! Jag har i dagsläget 2st 222l kar med borrade bottnar där jag tänkte ha som saltkar med sump. Varför sump det har jag inte en aning om något jag sett att folk använder sig utav men jag har ingen aning vad som ska fyllas i "sumpen" Skulle uppskatta om ni har tid att lägga på mig med detta Det jag vill veta är ALLT tex, vad måste jag ha för att kunna starta ett saltkar, belysning? Pumpar? …

• 13 svar
    • 1,7k visningar
  6. Started by Marcus-,

Då har man gått och blivit salt Köpte mig ett begagnat kar som skall hämtas i morgon. Kommer fylla på min tråd allt efter som... Skriver ner lite vad jag har osv osv. * Akvarium 160*70*60 672 liters * Sump * Kar till automatisk påfyllning av vatten. * Skummare * Osmos * Pumpar * ca 50 kg levande sten Fyller på med vad osv så snart jag hämtat. Bilder kommer med. Köpte salt i dag så jag e redo att fylla på med vatten osv. Kommer behålla ca 3-400 liter ca hälften.

• 22 svar
    • 2,7k visningar
  7. Started by Parmdal,

Hej Har under hela hösten följt alla här på sg med stort intresse. Men nu har det blivit dags att ta tag i det hela. Har beställt ett akvarium hos glasmästaren som har måtten 65*65*65, även en sump med måtten 50*70*40. Sumpen är bredare för skåpet kommer att vara 1m brett. Karet är borrat med två 32mm ner till sumpen och ett 20mm för retur. Sumpen kommer att tre fack + ett för osmos. Dom tre facken kommer att vara 1: skummare 2: teknikfack 3: retur Har samlat på mig lite saker nu under hösten: BUBBLE MAGUS BM200P PROTEIN SKIMMER WEIPRO KA1000 CALCIUM REACTOR WEIPRO 2310 PH&ORP CRONTOLLER PROFESSIONAL DELUXE DUAL CO2 REGULATOR BUBBLE MAGUS BM-T01 DOSING PUMP Osmos R/O …

• 20 svar
    • 2,6k visningar
  8. Started by Tomacee83,

Som rubriken lyder... Jag har fastnat i Tyskland, skulle va borta 2 dagar men ni blir det 4. Svälter dom tror ni eller funkar de?

• 6 svar
    • 2,7k visningar
  9. Started by peka,

jag har för ett par veckor sen köpt ett clownhotell som har varit igång i 2 år. Tog lite tester i dag som inte va så bra hade 0,2 ppm nitrite och 100 ppm nitrate . kan det ha att göra med att det ligger ca 5cm sand i akvariet som tydlign aldrig är rengjord

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by JonWil,

Hej alla saltstänkta människor! Har nu flyttat ner till Göteborg och har flyttat hela karet med mig, dock tog bilresan längre tid än den skulle ha gjort och det blev tyvärr för kallt i bilen för min kejsare, blenny och blå djävul så dessa stupade tyvärr, dock överlevde clownerna konstigt nog. Men men, ser det som en "bra" sak - Jag får ju den roliga upplevelsen att leta nya roliga fiskar! Jag har ett 200L helglas med 3 clowner, 1 blennid och 1 sandvändande goby, osäker på art men han sitter på ungefär samma ställe i sanden hela tiden och stirrar på mig mellan tuggorna. Nu vill jag gärna fylla på karet med lite fiskar/räkor då alla värden verkar vara bra, nitrit ligger p…

• 4 svar
    • 887 visningar
  11. Started by apelros,

Då kommer mitt första inlägg på detta forum. Efter kört sötvatten i snart 15 år är det dax för mitt första saltvattenkar. Tänkte börja i liten skala. Karet är ett Fluval Edge Nano 25L. Hade varit en bild på det, men det strular på phototbucket. Kommer att bli en enkel setup med någon sten och 2 st Clowner plus något till. Är helt "grön" på salt Men nu till den stora frågan, nämnligen ljuset. Vad ska jag ha för lampor?? Det måste ju bytas för att fotosyntesen ska fungera?? Kom gärna med tips och förslag. //Ola

• 3 svar
    • 2,1k visningar
  12. Started by c.ced,

Är i planeringsstadiet av mitt första saltvattenskar. har ett 720 l helglas som är tänkt ska bli ett revkar med yterst lite fisk. Letar främst efter en planritning över ett akvarie/sump kretslopp jag såg här för nån månad sen men inte kan hitta igen ;P men är naturligtvis tacksam för all info och tips om teknik och dyl från er som hållit på med detta ett tag. /christian

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by joh3,

Hej. Är i planeringsfasen för en kub 50x50x50 utan sump. Som alla andra vill jag dölja så mycket av tekniken som möjligt, därför undrar jag följande: Kan jag bygga en "box" i ena hörnet av akvariet med ytavrinning? Så stor att bara en liten skummare, ev filterpåse och doppvärmare får plats där? Gör man i så fall bara ett ett litet hål i boxen för slangen från skummarens retur ut i akvariet? Skulle detta funka tror ni? Och hur stor behöver en sådan låda bli? Alternativet är ju annars en snygg intern skummare, men dom är ju inte helt enkla att hitta och heller inte helt billiga. / Joh3

• 10 svar
    • 1,9k visningar
  14. Started by TommyM,

Vart sugen på salt länge då jag hållit på med sötvatten ett par år nu. Tömde ett av mina små kar i tisdags 7/12 och startade med saltvatten i. Köpte ett Red sea startkit på förmiddan.. sen blev det en resa till och köpte "moget" vatten för snabb uppstart.. kanske inte helt rätt med gjort e gjort. Dagen efter vart det av till Triton för inköp av LS och lite annat. Teknik: 40 L ramkar från barndomen som bara gått sött innan. Haquoss Led light Haqouss Nanoskim 380L/h innerfilter med filtervadd.. gammalt sötfilter Seio 320 cirk.pump Lite korall sand från redsea kitet Levande sand rätt halv grov Lite korallplattor i botten 3,5 kg LS från trition odlad ska komplettera med någr…

• 26 svar
    • 4,1k visningar
  15. Started by Aufgedyng,

Tjena, Kämpar på med mitt lilla saltkar på 64 liter. Blev galen på medföljande utrustning som visade sig vara skräp = för ett hemskt oväsen. Bytte pump till en Eheim och det blev underbart tyst Nu kvarstår nano skummaren som också gör mig galen. Tittar lite på en Tunze 9002 men det står att man bör ha ett kar på minst 100 liter. Kan det vara möjligt att köra denna ändå men inte 24/7? När man räknar liter räknar hela vatten volymen exkl. Osmos behållaren? --Mats

• 6 svar
    • 964 visningar
  16. Started by Reuben,

Tjena, Har haft igång mitt kar i ca 6 veckor nu, har kört ganska aggressivt men allt har gått bra. Har en BTA som jag haft i ca 2 veckor nu som mår prima, några skivanemoner hjärnkoraller som alla ser friska och bra ut. men mina clowner hoppar hela tiden , har förlorat 3/4 clowner nu, 2 av dom åkte i väldigt tidigt (efter 3-4 dagar) och 2 andra åkte in när nitriten var ute ur systemet. två ut av dom hoppade ut samma natt som jag hade en alltime low på mina värden, fosfatet var nere under 0.1ppm, nitriten var nere på ca 6-7 (hade under dagen innan gjort ett 100liters vattenbyte) Har inga aggressiva arter i akvariet 1x Gul Kirurg 1x Foxfaced rabbitfish 1x Royal Gamma 1x El…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by skulderblad,

Hej! Har hållit på med sötvattensakvarier i snart fyra år och kände att det var dags att utöka sina kunskaper och sin hobby ett steg längre. Och vad är bättre än att då slänga sig in i saltvattensvärlden Har beställt ett JAD 58 liters kar från den lokala affären här i Växjö och det ska komma antingen idag eller imorgon om de håller vad de lovar så att säga. Jag skulle behöva lite hjälp med en inköpslista på vad som kan vara bra att ha hemma när man kör med saltvatten. Skulle ni kunna vara snälla och hjälpa mig med detta? Köpte inte den tillhörande möbeln till karet utan hade tänkt och bygga en själv där också, har gjort det till några mindre kar innan så det ska nog gå b…

• 1 svar
    • 432 visningar
  18. Started by balofix,

Ska lagra levande min levande sten emellan 1mån till 6 mån! temraturen e den viktig? samt belysning?! narturligtvis så kommer ja ha cirkulation!

• 10 svar
    • 940 visningar
  19. Oftast så ger jag mina djur fryst artemia men ibland får de mysis som komplement, jag matar en gång om dagen, skulle uppskatta om någon kunde rekommendera hur många frysta artemia var och en bör ha, setupen är som följer: 2 clownfiskar, ocellaris = vuxna 1 mandarin, splendidus = ca 5 cm 1 putsarräka = ca 4 cm Just nu matar jag nästan allt framför min mandarin så att han får i sig så mycket som möjligt och lägger på sig lite, men även de andra får en hel del, det är inte så att jag matar så att de inte äter upp det jag stoppar i men tycker att det börjar bli en del grönalger på glasen samt lite brunt "damm" på botten. Jag har hittills låtit grönalgerna sitta kvar på…

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  20. Started by Jaonas,

Hej! Jag har en invändig skummare (ferplast 550) i mitt 240 liters kar. Dock undrar jag varför jag i princip aldrig har något att tömma i koppen. I början fick jag göra det men de senaste veckorna (kanske månaderna) har jag inte fått ut en droppe. Jag har en hel del smuts på botten och har en del problem med smutsig hinna på ytan. Det blåser på bra med bubblor inne i skummaren och det skummar bra på ytan om man lyfter koppen men ej tillräckligt för att nå upp i koppen. Skummare går alltid upp och ner men nu är det för länge jag hade den härliga kännslan av att se allt skit försvinna när man tömmer koppen:)

• 4 svar
    • 1k visningar
  21. Started by Tengan,

Hej, Jag har tidigare hållit på med sötvatten i över tio år, mestadels diskus men nu börjar det bli dags att försöka sig på salt. Tänkte här beskriva litegrann kring uppstarten av mitt första saltkar (skulle starta upp ett 350lt Deltec-kar för ett par år sen vilket tyvärr aldrig blev av pga många faktorer, och karet såldes). Nu är det i alla fall dags att ta tjuren vid hornen, och det nya karet finns hemma och uppställt. Burken är en helglasburk på 248lt som är köpt som ett paket, och jag kommer köra utan sump. Tekniken: Rena 200W värmare Aquaclear 70 cirkulationspump 1514l/h 2 st Hydor Koralia 4 streampumpar, 4600l/h styck (10714l/h tot nu) Skummare blir en Deltec MCE600…

22. Started by Aufgedyng,

Hej! Nu har jag tagit steget in i saltträsket efter att jag tvingats göra mig av med mina 1200l Ciklid kar. Det ska verkligen bli spännande Jag började med ett nedanstående utrustning: - Proreefakvarium med rundade framkanter, volym 64 liter Mått: 45 x 40,5 x 35 (cm) OBS! Yttermått! - Skummare, "Proteine Nanoskim" från Reef Octopus med en tillhörande pump - 75W doppvärmare - Cirkulationspump - Nivåavkännare med pump - Biobollar precis vid ytavrinningen - Haquoss LED strip 380 - Levande sand - Refraktometer och diverse vatten test prylar - Osmosis system Jag har precis startat upp det med ca 4.5 kg levande sten och fick rekommendationen att starta med begagnat vatten …

23. Started by Mandis,

Hur bör man förstärka denna bänken till ett 60x60x60 kar? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99867361 Tack!

• 9 svar
    • 5,2k visningar
  24. Started by Mandis,

Hej! Är helt grön när det kommer till saltvatten men har bestämt mig för att ta steget ner i plurret så jag har kollat runt och funderat på vad jag själv vill ha för lösning. Har i dag ett Juwel Rio 180 som jag har sötvatten i och skulle på ett smidigt sätt vilja konvertera det till saltvatten. Så nu undrar jag väl mest vad som är den största skillnaden på att ha skummare och att inte ha skummare?Oftare vattenbyten förmodar jag men har skummaren någon annan fördel som en gröngöling som jag kanske inte känner till? MVH Amanda

• 8 svar
    • 5,6k visningar
  25. Started by Cotech,

Japp! Tänkte att det e lika bra att vara ärlig från början och meddela att mina planer på ett 1000 L gick åt pipan och istället så funka mina väggar bättre för 730 L. Man kan inte få allt! Lägger upp lite bakrundsinfo! Börja plugga här på forumet i våras och sen köpte jag Knops bok...Så här i efterhand så tycker jag att forumet har stått för bäst info och är en källa som uppdaterar sig stadigt. Har er alla att tacka för information och ni har fått mig att fortsätta sträva efter denna hobby. Mitt första mål va Sumpen. Bara att lära mig va den va till för va ett stort projekt när det väl begav sig. Men när man äntligen förstod va en sump handla om så började det handla om …

• 77 svar
    • 11,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.