Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Finns det någon lathund för att lägga till salt/minska salt kontra volym på akvariet och upp mätt salt halt???
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej allesammans, Jonas heter jag, och jag har lekt med tanken på ett saltvattensakvarium i många år, farsan är en inbiten saltis och jag ser ingen anledning att inte följa i hans fotspår. Jag har ännu inte bestämt mig för vad som ska vara i karet, men det kommer troligtvis bli ett lowtech-kar som farsan propagerat för sen jag börjat tala om mina planer. Det är mycket tack vare detta forum som jag fått mig lite kött på benen, samt en massa gamla böcker från farsan, men jag tycker nästan att forumt här hjälpt mig mest. Jag kommer självklart fylla på info om mina framsteg och utvecklingen i karet, kommer starta upp det runt nyår förhoppningsvis. (om jag hinner, nybliven pa…
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då? Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt dj…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Ok, ytterliggare en fråga:). Har byggt en bänk i 20mm mdf och satt på ikea köksluckor, men vet inte vad jag ska göra på insidan av bänken där sumpen ska stå. Har förstått att det inte är bra att måla, pga antimögel i alla färger. Är det bättre att lämna mdf:en obehandlad i sumputrymmet? Kommer den inte att svälla och bli förstörd av vatten som dunstar från sumpen? Vad är bäst att göra?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Undrar om man kan få igång mer liv i befintlig LS utan att köpa mer LS? Finns de nått man kan tillsätta? Har en massa sjöormstjärnor men dåligt med små räkor. Skulle iaf vilja ha mer liv i stenen. Har ett kar på 640 l som snurrar för fullt. Tacksam för alla tips o råd. Mvh Sebbe
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
funderar på att köppa detta http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Aquariums/Lido-Line/Lido-120-black.html#!juwel-000000000000011400 sedan bygga in en sump med skummare värmare filter mm men behöver lite tips på hur ja skall gå till vägar då ja inte vill ha synliga slangar rör eller elektronik. blir utrymet för litet för en sump i de skåpet och hur vet jag hur högt upp ja kan placera skilje väggarna så sumpen inte svämmar över om pumpen skulle stanna? har skissat på en sump
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Jag tycker min Euphyllia se lite hopsjunken ut vad kan det beror på? Den såg bättre ut för några dagar sen.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har haft mitt Red Sea 130D ungefär ett halvår nu och tycker det har fungerat bra. Men på senare tid har det blivit allt svårare att hålla nivån på vattnet enl RS optimala nivå. Finns en nivågivare på höger sida av akvariet. Har fyllt på o nästan överfyllt bara för att testa men nivån enl nivåmarkeringen vill ändå inte gå till optimal nivå. Sen ett par dar sedan har även pumpen börjat dra luft ser det ut som men det är trots att pumpen är under vattnet. Har testat att rengöra filter och pumpar etc men inget hjälper. Någon som har en idé?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Nu har mitt clownhotell varit igång i cirka en månad. Köpte det komplett med levande sten & två mjukkoraller (unknown) och några skivor. Har fyllt på med mer levande sten och några knappar (unknown). Nu har två stycken clowner (amphiprion ocellaris) flyttat in med sin anemon (Kanske någon som vet vad den heter?!) I karet går även två stycken sandvändande sniglar & två turbosniglar. Får även slänga in en hälsning ifrån min nyinköpta pepparmintsräka Sunken!
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej blev medlem idag o har lite frågor Har tidigare haft sötvatten akvarium men tycker att salt akvarium är snyggare och blivit mer intresserad av att bygga om lr byta till mig Jo de är så att ja har redan ett akvarium på 550L och ett mindre på 100L som ja hade tänkt använda som sump, men så var ja inne på en sida o läste att ramen får inte vara i någon metal för då kan vattnet förgiftas. O mitt akvarium har en aluminium ram, är de några problem? Och kan ja på något sätt bygga om mitt akvarium så att de fortfarande går att använda? Finns det någon bra sida där det står vad som behövs inköpas till akvariet? Och några smarta grejer jag ska tänka på då ja har allt i rulln…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej allihopa Har fått röda slem alger på stenen lite här och där en del ställen på halva stenen vad göra?? Testa och puffa med matnings pippet och det lossnar ganska lätt
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Då har man reg sig här, och läser tips och råd, och väntar på sin beställning, ett RSM 250, och lär sig att akvarium kallas för kar. Vore bra att ha en erfaren mentor inom detta, och detta forum får bli min mentor,, Vill gärna ha tips och råd, från dom som har erfarenhet av Red Sea Max 250 L Mvh Alberst
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Har köp mig ett 37L nano kar som jag just nu har under uppstart.. Min fråga är vart i Sundsvallsområdet som närmaste butiken som säljer saltvattensprodukter / levande ligger?? Även lite intresserad av att veta om de finns nån här på SG som befinner sig i mitt närområde?? mvh Stefan
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Vi har försökt starta vårt akvarium på 500 liter idag och har problem. Sumpen är påfylld i facket där pumpen ligger, men när strömmen sätts på sugs bara vattnet upp genom slangen upp mot akvariet men går ej ner genom rören tillbaka. Pumpen törstar och det pumpas bara en liten mängd fram och tillbaka ser man. En av pumparna i bakre facket har i samband med detta lagt av och pumpar inte ut vattnet genom cirkulationerna. Kan tillläggas att vattennivån i akvariet inte är tillräckligt hög så att pumpen längst till höger (som är lite högre belägen än de andra cirkulationshålen) är dränkt. Kan det vara orsaken till att kretsloppet inte fungerar, at…
-
-
- 13 svar
- 1k visningar
-
-
Jag frågade tidigare om möjlighet att använda nuvarande sötvattenskar efter medicinering och preparat, nu när det gick bra kollar jag runt efter en diskret belysningslösning. Jag vill inte hänga upp någon MH och gärna använda mig av nuvarande "lock" som sitter på mitt Rekord 800. Hittade en lysramp från Marineland som verkar smidig att på något sätt bygga in. Men då jag inte har helt koll än på vad saltdjur kräver i ljus, sitter bara 2x18w T8 i nu och antar att det är för lite. Undrar jag om ett sådant kan fungera i ett 110l akvarium: http://www.marineland.com/products/aquarium-lighting/led-aquarium-lighting/reef-led-aquarium-lighting-system.aspx
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har fått ett erbjudande på ett nytt 300l kar. Som den nybörjare jag är, hoppas jag få lite guidning om det är ett bra köp eller ej:) Karet är ett sådant här: Nuvo Sr Series Sr-80 (300 liter) https://www.petswarehouse.com/nuvo-sr-series-sr-80-all-in-one-aquarium-tank-only-80gal-bin-2-sd-x/ Skummare Ghost Skimmer Fullsize SR https://www.amazon.co.uk/Innovative-Marine-939060-Protein-Skimmer/dp/B00KO4F0TI Reaktor MiniMax FullSize https://www.bulkreefsupply.com/minimax-fullsize-all-in-one-media-reactor-innovative-marine.html Belysning SkkyeLight Dimmable DualStrip 24 https://w…
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Jag har hållit på med sötvattens fiskar ett bra tag (och kommer att fortsätta med det) men har nu ett 54 liters som står tomt . Jag funderar på om man kan ha saltvattensfiskar i ett så pass litet kar, går det ? Vad är det för utrustning man behöver... använder man ett vanligt innerfilter ? Tar man vanligt kranvatten? Jag har noll koll när det gäller saltvatten så all hjälp emotages tacksamt.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla. Jag ska starta upp ett nytt akvarium i Januari och har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med då jag är ny till saltvattensakvarium. Tänkte mest satsa på koraller / anemoner när det väl är i gång. 1. Akvariet kommer bara vara 100L med 40L sump. Tanken jag har är att starta upp det dött, torra stenar och om jag ska ha sand så även torr sand. Hur tillför man rätt organismer till akvariet? Behövs det belysning och skummare under uppstart? ska något tillföras i form av näring/föda till organismerna? 2. Vill även starta ett refugium i sumpen, ska man vänta med det tills man fått igång stenar och s…
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig. Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter e…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla glada fiske intresserade människor där ute! Har nu tagit klivit in på saltvatten och detta med stor spänning, hittar dock inte så mycket bra information som jag hoppats på.. Har köpt att böcker folk rek men blir inte klokare för det, hur mycket salt ska jag ha per L för att ligga på en bra nivå, slängde i 2-3 "bunkar" salt på ren chansning i mitt 250L nyinskaffade saltvatten och efter ett par dagar nu så visar mättaren jag har sittandes i aqvariumet 1.025 vilket jag förstått är rätt bra?(Vilken tur att min chansning blev skaplig hoppas jag på) Så är i behov av att veta hur mkt salt som går åt samt hur belysning skall fungera så här i början, levande sten har jag …
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, jag har släppt ner en goby och en räka i akvariet idag. Tyvärr hamnade de en bit ifrån varandra och nu hittar de inte den andra. Kommer de hitta tillbaka till varandra, eller kan jag hjälpa dem på något sätt?
-
Har nu haft igång mitt saltvattensakvarium i fyra veckor. Köpa i fredags 4 st chromis viridis för att dra igång cyklingen lite bättre. Nitrat och nitrit är fortfarande på 0, så det ska nog bli bra så småningom. Dock har det börjat växa lite gröna och bruna alger på min levande sten och i sanden. Vad gör jag bäst för att få bort detta? Sniglar? Eremiter? Både och? Tips mottages gärna!
-
Idag när jag skulle mata räkan så upptäckte jag nåt annat som ville äta... Matbiten hamnade 3 cm från stenen och underifrån stenen kommer en avlång "mask?" med nåt som såg ut som taggar på. Den var brun och längre bak svart... Jag kunde ej se hur lång den var efter som den kröp från stenen och sträckte sig efter maten... men den är iaf längre än 3 cm.. Väldigt skygg är den. Inte har jag kunnat fota den eftersom den gärna gömmer sig... Tyckte den såg lite ut som en borstmask? eller nåt... Om det är en sådan, är de farliga, ska man ta bort den och hur? Vill ogärna röra den... ser läbbig ut.. sen är det en annan sak... jag har några gröna påsar på stenen? Påminner mig om p…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Efter att ha kört malawi i en massa år så tänkte jag bli återfallsakvarist. Men det är ju halvtrist att falla in i samma spår som då, man borde utvecklas lite tycker jag, därav kommer några frågor från en fullkomlig nybörjare. Nån som sett eller kan kika på specen av detta startkit för saltvatten: https://eheim.com/en_GB/aquatics/aquariums/starter-kits-marine-water/aquastar-marine/aquastar-63-marine Min tanke är att börja smått med ett sånt här på köksbänken, och slår det väl ut så kan det bli ett fullvuxet i vardagsrummet sedan. Dessa går att beställa från tyskland, men jag har inte hittat någon svensk butik som har dem ännu.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-