Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
tja! marcus här. jag undrar tror ni att jag skulle kunna klara av att ha ett 80 liters nanokar med 1 clown och en putsarräka?? tacksam för svar! M:V.H Marcus
-
- 37 svar
- 3,7k visningar
-
-
-
hej är helt färsk på detta med nano kar å sltvatten har kört co2 trycksatt sötvatten ett tag haft diskus kar å ja de mesta men tänkte ge mig in i saltvattensvärden. Så lite info om karet: Aquael Nano Reef 30l 3x11W belysning (blått ljus, 10k ljus och 6400k ljus. Original påhängsfilter. Doppvärmare Levande sten Korlallsand Jag har haft de igång i två dagar nu och saltnivån börja gå ner till rimlig nivå nu. Men vilken tid ska man börja stoppa in djur å mjuka koraller samt annat roligt som man kan ha i? Någon som har några fina koraller till salu i närheten av alvesta som passar bra till clowner:) men kom gärna med lite tips å trix kommer köra utan skummare på detta. kanske…
-
- 58 svar
- 8,5k visningar
-
-
Hej! Jag har precis köpt mitt första akvarium, ett nano reef från Aquael på 49 liter. Jag är superny inom denna hobby, och har egentligen inte ens haft ett riktigt sötvattensakvarium. Har länge vart intresserad av just saltvatten, men har haft lite hamstrar och annat som tagit upp min tid och plats. Nu har jag dock vart husdjurslös ett tag och tänkte att det är perfekta tillfället att kunna starta denna hobby, superkul! Jag har läst en del här på forumet och även i en bok jag fått låna, tycker detta är superintressant och finns verkligen mycket att lära sig. Men nu kommer vi till mitt problem! Eftersom jag bor I en lägenhet på ca 20 kvadratmeter är…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej alla sg:are jag är ny till både sg och saltvatten. jag ska köpa ett nano reef 60l som kommer stå i mitt rum. jag kommer få vatten från ett friskt akvarie och handla levande sten från mitt jobb samma med fiskar/räkor/snäckor/mm. men jag vill bara ha lite tips för detta små akvarium. jag skulle vilja ha 2 clown och någon art av Gobiidae vad tror ni är detta möjligt eller är det förlitet akvarium? hur mycket sten ska man ha? sand eller ingen sand? (pumpar och filter får jag med) vad ska jag ha för räkor/ snäckor? vad förslår ni för koraller? tack så mycket i förhand krille
-
- 4 svar
- 782 visningar
-
-
Hejsan skulle vilja sätta igång ett saltvattenskar och tänkte se vad ni har för tankar och erfarenhet av detta kar som jag har hittat https://herkuleszoo.se/shop/product/nano-reef-30liter-vit?tm=akvaristik&sm=ttps://www.herkuleszoo.se/akvaristik/akvarium/nano-startset kan man klara sig på detta paketet eller är där mer grejer jag behöver till ? tar mer än gärna emot all info och råd jag kan få tack på förhand
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej alla! Tänkte testa detta till en uppstart. Är ett nano refugium. Någon som testat den? http://www.ebay.com/itm/262450042522?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
-
- 0 svar
- 839 visningar
-
-
Tjena, Kämpar på med mitt lilla saltkar på 64 liter. Blev galen på medföljande utrustning som visade sig vara skräp = för ett hemskt oväsen. Bytte pump till en Eheim och det blev underbart tyst Nu kvarstår nano skummaren som också gör mig galen. Tittar lite på en Tunze 9002 men det står att man bör ha ett kar på minst 100 liter. Kan det vara möjligt att köra denna ändå men inte 24/7? När man räknar liter räknar hela vatten volymen exkl. Osmos behållaren? --Mats
-
- 6 svar
- 964 visningar
-
-
Tjena. Det mesta inköpt nu. Planerad start om två tre veckor. En fråga dock. Ju mer man läser desto mer motstridiga uppgifter får man. Saltvattnet ska blandas när det håller ca 25 och gått några timmar i karet. Men hur gör man vid byte? Värmer man upp och blandar eller man blandar kallt? Ca hur mycket i ett 30l utan skummare? dag två kör man i levande sand och levande sten. Sedan ska det gona, när sätter man in städpatrullen? Och ska det gå mörkt i början? Hmmm kanske någon med några bra svar?
-
- 28 svar
- 2,8k visningar
-
-
Har under ett drygt år kört ett 144 liters med i första hand mjukkoraller, använder bara ett innerfilter, doppvärmare, osmosvatten, ingen sump. Funkar hyfsat och är kul att kolla i, detta första saltvattenkar blev intressantare än jag trodde (har haft sötvattensakvarier i 40 år). Jag har bara lagt en hög med levande sten och skaffat en del koraller eftersom, funderar på att gå upp till 300 liter för att kunna hålla lite större fiskar. Nu har jag två clowner, en wrasse och en gul liten kirurg som kommer vilja ha ett större kar längre fram + diverse räkor och städare. Frågan är dock om jag ska hålla mig till mjukkoraller och enklare stenkoraller i…
-
-
- 3 svar
- 656 visningar
-
-
hej har drivit ett nanokar på 18 liter nu ett tag. och tänkte om nån som funderar på ett nano. behöver svar på lite frågar så ställer jah gärna upp!! så alla som e sugna på ett nano fråga för jah har inte hatt några broblem me mitt ha de o lycka till:)
-
Hejsan, Detta är min första gång här på forumet. Jag är en inbiten malawi fantast sedan många år. Men har nu köpt ett "guppyhotell" dom kallar det "Nanoakvarium" på 80 liter som ska vara förberett för saltvatten, vet inte mycket om saltvatten, men jag hoppas att det stämmer. hur som jag tänker nu prova detta. Så alla tips och råd är välkommna. Först vad ska jag tänka på? Fungerar detta "lilla" kar som saltvattens akvarium ? Behöver jag annpassa akvariumet något innan uppstart ? MvH Robban
-
- 2 svar
- 768 visningar
-
-
Hej, Nu ska jag starta ett saltvattenskar som jag lovat mig år efter år i 30 år. Det ska bli ett litet kar på 100-150 liter. Vad behöver jag för att få igång det? Skummare ska jag bygga själv. Är det nån mer pryttel som man måste ha och man kan bygga själv?. Vilket salt är bäst? Spårämnen? osv. Tacksam för info och tyvärr allt för lat för att plöja igenom forumet på svar som redan finns.
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Okej, nu ahr jag avrit medlem här på forumet i 1 år ungefär. Jag ahr läst alla trådar om och om igen. Jag ahr lånat hyllmeter med böcker på biblioteket ovh läst. (Dock inte så mycket de senaste 2 månaderna så jag får uppdatera mig igen ) Nu funderar jag på att starta upp ett nanokar. Jag har läst överallt att man bör starta så stort som möjligt, men jag har något begränsat utrymme och Har redan ett sötvattenskar som jag inte kan göra mig av med (gillar min krabba för mycket). Min tanke är att den dagen jag tycker mitt nanokar är för lite pensionera det och använda det som sjukhusakvarium/lekakvarium? Det är ju trots allt en ekonomisk fråga om man har råd att köpa ett så …
-
- 2 svar
- 998 visningar
-
-
Hej! Jag har införskaffat en (enligt mitt tycke) state of the art hemmabygge. Jag kan kontrollera allt...till skillnad från mina 3 CTLite som opererade godtyckligt, med ett schema jag inte visste styrkan på. Mina koraller har fullständigt exploderat i ett gosigt gemyt...och då börjar jag fundera.. Har sökt på allt tycker jag, men är det någon som har/har tillgång till/känner till... ett index som visar olika koraller ljusbehov...Att sps kräver mest ljus det vet jag....men var går gränserna ?...Sps:er är olika...ju... Jag letar efter en PAR-mätare, för att kunna ställa in ljuset på olika nivåer ( inte lyckats)...om någon har ställt in sitt a…
-
-
- 13 svar
- 986 visningar
-
-
hur gammalt ska vattnet vara innan man lägger dit stenkoraller efter inkörning? jag har haft min kar ca 2 månder, kan det vara dags att börja köpa de färgglada korallerna?
-
Vi startade ju upp i slutet av juni och vart efter har vi introducerat levande steg för steg. Nu har vi de flesta av de fiskar vi kommer att ha och har en del av korallerna och de börjar växa. Det är fortfarande Kh som jag får lov att justera genom att tillsätta 3g Kh-buffer var tredje dag. Vi planerar att köra igång med algreaktor inom kort för att hålla Nitratet i chack. I sommar vill vi ha kommit igång med dosering med doserpump och vi tänker köra "other methods". När tycker ni att det är läge för att börja dosera med "other methods"? Ska vi vänta på något och i så fall vad? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
- 3 svar
- 963 visningar
-
-
Har en TDS-mätare som visar 9 PPM på osmos-vattnet. När jag startade min Osmos för 5 månader sedan hade jag 3 PPM. Dricksvattnet har ca 200 PPM. Så min fråga är, när brukar ni byta filter i anläggningen?
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Nu har mitt kar gått i 5 veckor sedan jag lade i levande stenen, Alla vatten värden är jätte bra, har i dagens läge 10 sniglar, 2st eremiter, 2st clowner, 2st gulbröstade fröken fiskar och slutligen en folkskygg putsarräka. =) När ska jag göra mitt första vattenbyte? Jag har ytterst lite brun alger på sanden, men det är så lite så inget som stör. får för mig att det är på de ställen cirkulationen är som sämst. (har ett hörn akvarium). Ska man leva med detta eller skall man försöka uppnå en helt fläckfri sand? jag har gjort fosfat test men fick inte ens utslag. Skummaren, jag har en JAD skummare.. jag har nu så att vatten nivån i skummaren ligger typ i mitten av skumkop…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har precis dragit igång mitt kar (se den här tråden) och lade i LS för några dagar sedan. Det cyklar på för fullt och jag har ljuset på tre timmar per dag. Tänkte vänta ett tag med att introducera mjukkoraller och tar snart kontroll på nitritvärdena (ska bara fixa tester först...). Men, jag undrar när man kan/bör introducera en "städpatrull" och vilka djur man kan tänkas ha i en sådan. Eremiter? Ormstjärnor (jag har en del sand)? För, om den nu är till för att hålla tillbaka de gröna trådalgerna är det väl poängfullt att ha i den innan nitrifikationscykeln är genomkörd? Men tål djuren verkligen det? Eller är partullen mer till för att hålla ev ny algtillväxt i schack läng…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Ska presis till att lägga i saltvatten i mitt kar, så det är väl någon vecka tills man lägger i LS... Måste man köpa ljuset när man lägger i LS? Jag tänkte köpa en 400W MH och 2 blå T5rör, så det lär ju kosta en del. Tänkte ifall man kan vänta tills man introduserar fisk och koraller tills man köper ljuset. Eller??
-
Jag har ju startat upp ett nytt kar med saltvatten. idag är där grus o färdig blandat vatten. imorgon ska jag får hem all min sten som är inkörd i en annans balja. hur snart kan jag börja stoppa i lite roliga grejor. 1mån...eller 3månader hur länge ska jag vänta. tacksam för svar. vill inte det ska bli fel.
-
Hej! Nu är jag sugen på att byta fraggar med folk i sverige men kan man börja skicka fraggar på posten redan nu i fall man skickar i en liten låda som är klädd i frigolit? eller det är för kallt? Mvh //Marcus
-
- 19 svar
- 2,1k visningar
-
-
-
Hej har ett nystartat kar sen 6v tillbaka. När kan jag börja köps sjöborre samt sjöstjärna sandvändare?
-
- 6 svar
- 836 visningar
-