Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hejsan. Är det någon som kör Tunze 1074/2? ..blir inte klok på om den får plats där bak i rsm:et eller inte. Och hittar ingen annan ytavrinning på nån svensk sida. Länka gärna om du vet nån annan som funkar och var man kan köpa den. MvH Anders

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by wrroomm77,

Kan man ha kalkvatten i en öppen behållare när man tillsätter det till akvariet? eller fäller det ut till kalkskorpa i behållaren då? jag har en öppen bytta som rymmer 5 liter o det är lagom att hälla i den full med kalkvatten på kvällen så droppar det ut under natten eller borde jag ha en sluten behållare?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by stuve,

Hej Har köp mig ett 37L nano kar som jag just nu har under uppstart.. Min fråga är vart i Sundsvallsområdet som närmaste butiken som säljer saltvattensprodukter / levande ligger?? Även lite intresserad av att veta om de finns nån här på SG som befinner sig i mitt närområde?? mvh Stefan

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by maltemus,

Har varit ifrån hobbyn i några år och kastade tyvärr min osmos. Har kvar mitt gamla nano 42L som grabben nu vill starta upp för någon mindre fisk. För att slippa köpa en ny osmos och komma igång lite billigt funderar jag på att köpa destillerat vatten, det borde väl fungera lika bra? Eller har jag fel?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Hultis,

Halloj! då står man där och funderar som nybörjare, vilket ska man välja? någon som har några synpunkter/ egna erfarenheter av dessa två test kit?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Elcopo,

Hej. Jag är mitt i en uppgradering och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har haft problem med höga halter av fosfater i mitt alvarium och vill hålla dom i schack när det nya akvariumet kommer. Vad är Fördelarna och nackdelarna med dom olika varianterna. Om jag förstår det rätt så är det bra att köra en kolkälla samtidigt som man använder rowaphos, men att det inte behövs om man använder biopellets. Med vänlig hälsning, Jonas

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Aquaguy,

Tänkte köpa salifert tester min fråga är vilka är de viktigaste testerna att ha? Sedan skulle jag vilja ha tips på en bra osmos till mitt nano dock inte den största eller dyraste med tanke på att jag bara behöver göra 10 liter veckan

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Lincon,

Hej!! Jupp, fick tanken för ett par veckor sedan, att ja kanske ska se om man kan lyckas med att att få igång ett salt akvarium. Mycket har hänt på dessa veckor, då mest att så mycket som möjligt sätta sig in i hur det fungerar. Men likväl så är det mycket som inte är kristall klar. Jag har börjat med att bygga ett eget kar, då vi räknat på att volymen ska landa på 200 liter, dock kan det vara lite felaktightere i min matte, men bra nära. Lite frågor som kommit upp under de senaste dagarna ligger obekvämt i ens skalle och detta forum verkar ju suveränt att ge sig in på med dem. Så på min inköps lista ligger denna utrsutning än så länge, skulle gärna vilja se om man …

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Patman,

Hej, Eftersom jag inte hittat en tråd någonstans där semester frågan kommer upp så tar jag upp denna nu. Alla ni som har hållt på med saltvattenskar en längre tid - hur gör ni när ni är bortresta på semester. Klarar sig fiskar och tank själva några veckor (om mat tillförs reglebundet)? Är det mest korallerna som inte klarar sig ensamma eller? Jag förstår att det säkert går att fixa så allt som måste göras styrs automatiskt men detta måste väl kosta en förmögenhet? Hur gör ni? //Patrik

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  10. Tänkte mig att det är dax börja stoppa i lite koraller i nya karet. Ligger på salthalt1,024, 25 grader. Tips på nybörjar koraller mottages. Jag är väldigt sugen på att stoppa ned div Euphyllia och annat som clownerna gillar.

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by houssami,

Hej Äntligen har jag startat mitt kar. Nu är levande stenen i och jag ska bara vänta ett tag tills vattnet mognar . Under tiden skulle jag vilja veta vad det är jag har på stenen. Här kommer bilden. Tack för all hjälp MVH

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by edda124,

Hej jag skulle behöva lite tips på ett bra nybörjar nano som är komplett allt i ett kar för runt 3000kr jag har tittat på några skulle ni rekomendera nån av dom eller nåt annat ?? http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-10-FULL-KIT-W-LED-LIGHTING-INNOVATIVE-MARINE-/131889895597?hash=item1eb54018ad Aqua medic Yasha aqua el 30l nano eller så har dom den här utan lampor http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-20-TANK-ONLY-INNOVATIVE-MARINE/131889899898?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41375%26meid%3Dea49fb3b2ea04c2ab871e64cc2e87f99%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26mehot%3D…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Löta,

Hej på er. Det är nu 14 år sedan jag la ned saltvatten men en flytt från Stockholm till Sundsvall. Har hållit på med akvarier i 44 år men salt i ca 10 år och är numer 50 år ung, på den tiden körde jag low tec och hade ganska stora akvarier. Nu ska jag sätta upp en kub i källaren i gymmet, det föll på ett aqua medic 140l kub med möbel och alla tillbehör utom värmare och osmos som jag har köpt till. Det ska inte gå fort och rummet kommer att vara färdigt om några månader, och då finns det tid till planering som jag älskar - där har jag tre frågor till er dvs vad tycker ni? 1. Ska jag köra low tec som jag gjorde på den tiden eller se…

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by landin,

Idag när jag skulle mata räkan så upptäckte jag nåt annat som ville äta... Matbiten hamnade 3 cm från stenen och underifrån stenen kommer en avlång "mask?" med nåt som såg ut som taggar på. Den var brun och längre bak svart... Jag kunde ej se hur lång den var efter som den kröp från stenen och sträckte sig efter maten... men den är iaf längre än 3 cm.. Väldigt skygg är den. Inte har jag kunnat fota den eftersom den gärna gömmer sig... Tyckte den såg lite ut som en borstmask? eller nåt... Om det är en sådan, är de farliga, ska man ta bort den och hur? Vill ogärna röra den... ser läbbig ut.. sen är det en annan sak... jag har några gröna påsar på stenen? Påminner mig om p…

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  15. Guest Labeth
    Started by Guest Labeth,

Jag sitter och försöker titta runt på hur jag ska göra för att lyckas hålla mina nivåer på Ca och KH i karet... Jag har hållt på med sötvatten nu ett tag och då med växtakvarier men till sommaren funderar jag på att skaffa ett större saltvattenkar (700L-1000L någonstanns) Har några frågor vad det gäller vattenvärden och produkter för att fixa till dom ... Jag har insett så mycket som att jag vill ha ett korallrev i mitt kar jag har läst på en hel del om detta men jag är fortfarande lite kluven i vilken metod som är rekommenderad för att komma fram till det resultatet man önskar... Frågor: 1) Jag antar att kalkreaktorn fungerar genom att denreagerarkoldioxid med vattenoch…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by centin,

Köpte ett 160l akvarium igår som jag nu jobbar på att få iordning. Startar denna tråd för att skriva av mig så frun får lugn och ro ;-) Försöker dock få med henne i projektet då det skulle göra vissa saker lättare.. nåja man kan bara försöka. Men även för att kunna fråga och bolla ideer om någon läser förstås.. Detta blir inget snabbt projekt utan köper in utrustning allteftersom det jag söker blir tillgängligt för rätt pris. Det jag tänkt göra: -Möbeln skall målas svart -Lås monterades idag på möbeln för att hålla klåfingrit barn borta. -Kalkrester skall tas bort med Sera PH minus när jag väl hittat butik som säljer det. Har tänkt köpa sump från Bromma Zoo som skall stå …

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Mandarin,

hur göra?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Jonas74,

Är det någon som har Tank off the month link så jag kan viss min kompis hur mitt akvarium kommer att se ut. Tack i för hand

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  19. Har en tanke att efter semestern dra igång ett RSM170. Men jag tänkte redan i sommar på landet förbereda stenen (blandat Marco Rock och död sten). Var på Triton och fick rådet att använda Fosfatpellets i en strumpa. Kan detta ske i ett kar med cirkulationspump eller bör detta ske i det riktiga akvariet med filter och allt igång? Sen en Aquascapefråga. Jag vill bygga upp mina stenar på landet till lämplig formation men är lite orolig om jag fått ned fosfatnivån att den förstörs om jag trixar med stenen upp och ned i luften och får göra om hela den processen igen. Eller skall jag ta allt hemma och tillsätta bakterier (Microbe) där+ Hoppas någon först…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by fraggen,

Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by ExCeed,

Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden

22. Started by saltisen,

Hej alla glada.. då var det dax att starta ett saltis akvarium, kommer att fösöka att hålla denna tråden färsk med inköp samt lite bilder.. Jag kan börja med att jag hämtar mitt akvarium på fredag "spännande" ett 200l aqua el var det någon som sa att det hette :=) säljaren bjuder mig samt på 10kg kalkkross, är det att rekomendera eller vad tycker ni?? Har fått lite indikationer på att man kunde blanda korall sand o lite större sand. kan det vara en bra lösning,? Min tanke är att starta akvariumet på lördag med en mindre skummare som jag ska uppdatera när jag stoppar i fiskarna(ekonomisk anledning) :=), samt en korallia 2 streamer. väntar en månad sen köper jag ls samt e…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  23. Hej! Försöker läsa mig till kunskap. En del hittar jag svar på men inte allt. Försöker därför här :-) Jag ska till ett 720-kar med måtten 200x60x60, med ett bottenglas på 12 mm och en överrinnigsbox med en c:a storlek på 20x14, borra tre hål. Ska tillämpa Herbiemetoden och tänker mig två rör ner med diameter 40 mm, ett rör upp med diametern 25 mm. Läser mig till att borrhålen rekommenderas att vara 55-57 mm för 40-rören och 35-37 mm för 25 mm-röret. Mina frågor: Blir det rätt dimensionerat med 40mm rör ner och 25 mm rör upp? "Väggenomförings-kopplingen" för resp dimension antar jag är lite större än 55-57 mm resp …

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by djzimon,

Hejsan! Jag är också i planerings tråden på ett nytt kar och tänker köra utan sump, bygger 3st fack i ena hörnet. se bild (jo jag vet att karet är fullstädigt det fulaste ni sett här på guiden men iden kanske ni förstår) tar gärna emot synpunkter på det bygget/planeringen! en cirkulations pump till i karet blir det SEIO 1100. Belysning blir 250w mh 2st T5 rör,vitt och lila led moonligt retur pump ? gärna förslag på sådan, hur stor ytavrinnings box behöver man?. Har fått offert på karet av olika leasing, lagret. väntar på tritons svar. Vem som kommer få limma det. Mitten facket me skummaren kanske man kan ha skummaren i istället för en på hängnings fundering. Får se. htt…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by tholit_73,

Får börja med att tacka alla för massa tips på forumet om nystart av ett saltkar. Jag började tidigt 90-tal men efter år av uppehåll ville jag åter igen testa. Efter en tid spanat runt på detta forum kom det till ett avslut. Det blev ett 120L med sump står nu i vardagsrummet. En kul sak var inte problemet att starta upp & få rätt värden utan att minimera allt oväsen av porlande vatten... Inte nog med att motivera alla $ det kostar att starta upp för frugan så fick jag ständigt försvara ljudet av porlande vatten. Men efter allt kopplande så är det nu ett minne blott. Det som hörs är ett svagt surrande. Skickar en liten video på sumpen. Dock är inte själva karet något a…

• 2 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.