Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Caroline,

Hej har precis köpt mig ett red sea Max c 250 liters o tänkte snart starta upp en dröm jag haft länge min fråga är: för att få ett optimalt kar behöver jag komplettera detta med något?

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,2k visningar
  2. Har en tanke att efter semestern dra igång ett RSM170. Men jag tänkte redan i sommar på landet förbereda stenen (blandat Marco Rock och död sten). Var på Triton och fick rådet att använda Fosfatpellets i en strumpa. Kan detta ske i ett kar med cirkulationspump eller bör detta ske i det riktiga akvariet med filter och allt igång? Sen en Aquascapefråga. Jag vill bygga upp mina stenar på landet till lämplig formation men är lite orolig om jag fått ned fosfatnivån att den förstörs om jag trixar med stenen upp och ned i luften och får göra om hela den processen igen. Eller skall jag ta allt hemma och tillsätta bakterier (Microbe) där+ Hoppas någon först…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Magnus Hörkeby,

Jisses så mycket tester man kan göra på sitt vatten! Har fattat att Hanna checker är det man ska ha men dom kostar ju en slant. Så min fråga är vilka ska man satsa på i första hand och vilka kan man nöja sig med enklare testutrustning. Jag tänker att vissa tester är svårare att få till tillförlitligare resultat medans andra är lätt. Jag är intresserad av att hålla koraller i akvariet samt fiskar.

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by ExCeed,

Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden

5. Started by edda124,

Hej jag skulle behöva lite tips på ett bra nybörjar nano som är komplett allt i ett kar för runt 3000kr jag har tittat på några skulle ni rekomendera nån av dom eller nåt annat ?? http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-10-FULL-KIT-W-LED-LIGHTING-INNOVATIVE-MARINE-/131889895597?hash=item1eb54018ad Aqua medic Yasha aqua el 30l nano eller så har dom den här utan lampor http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-20-TANK-ONLY-INNOVATIVE-MARINE/131889899898?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41375%26meid%3Dea49fb3b2ea04c2ab871e64cc2e87f99%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26mehot%3D…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by houssami,

Hej Äntligen har jag startat mitt kar. Nu är levande stenen i och jag ska bara vänta ett tag tills vattnet mognar . Under tiden skulle jag vilja veta vad det är jag har på stenen. Här kommer bilden. Tack för all hjälp MVH

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by the rookie,

Vad kan dessa föremål vara ?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by onky,

hej! är ny här, jag har ännu inte startat saltvattnet än men jag är på G. Har haft söt i flera år.. Nu måste ni väl vara trötta på alla liknande frågor, men jag har ännu inte hittat svaret på det jag söker. Hur mycket kan det kosta att starta ett saltvattensakvarium på 40-60 liter? Inräknat fisk, koraller och levande sten. Och hur mycket kan det tänkas kosta i drift? När det är igång liksom.. Vad ungefär är då månadskostnaden? Vore bra att ha en liten aning tänkte jag!

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by fraggen,

Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Sunniesen,

Lyste in i mitt akvarium efter släckning o fann detta. Vad tusan e det för snigel och om det är det kan den ställa till problem för mina koraller o mussla. ? Tacksam för hjälp !

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by skalleper,

Köpte 5st turbo sniglar hade dom i påse i vattnet och drog i vatte var 15e min i 2h släppte i dom och dom rör sig inte 24h på samma ställe i sanden Vänder jag på dom så rör kroppen sig så dom verkar inte döda. Varför går dom inte iväg?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by soylentgreen,

Hur kan jag flytta min rhodactis som sitter under min sten med zoanthids? Den har växt så stor att den vält ner stenen på sanden. Den sitter stadigt under stenen och verkar frodas i alla fall om man tittar på hur mycket den har växt. Vill inte störa den i onödan men jag tror att den skulle komma mer till sin rätt med sin egen sten.

13. Started by maltemus,

Har varit ifrån hobbyn i några år och kastade tyvärr min osmos. Har kvar mitt gamla nano 42L som grabben nu vill starta upp för någon mindre fisk. För att slippa köpa en ny osmos och komma igång lite billigt funderar jag på att köpa destillerat vatten, det borde väl fungera lika bra? Eller har jag fel?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Axxe,

Nu har jag plågat alla med massor av noob-frågor så nu tänkte jag lägga ut bilder på hur det blev tillslut Enormt stort tack för all hjälp från alla och alla bra svar, grymt trevligt forum! Som ni kanske ser är detta mitt nattduksbord, det sista jag ser på kvällen o de första när jag slår upp ögonen, mkt vackert o rogivande.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by hedstrom,

Vilken utrustning krävs? Mindre än "normalt"? Vilka fiskar kan man ha i ett 140 alt 500 liters? Är riktigt sugen på saltvatten men har inte pengarna till ett revakvarium. Undrar då om man kan börja med ett fish only-kar och se ifall det är nått för mig.

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by PeterE,

Hej! Är helt ny inom saltvatten men jag har haft ett sötvattenskar i 4 år nu och är sugen på att gå över till salt. Harfunderat på att byta ut mitt Juwel Vision 260 till ett begangnatkar i storleksordningen 300-500 liter samt även ha en sump att gömma utrustningen i. Varför jag vill byta är att det känns svårt att bygga en snygg bänk och överdel till ett kar med välvd framruta. Jag vill inte ha någon synlig armatur hängandes från taket t.ex. Är det någon som byggt nåt snyggt till ett liknande kar? Sedan har jag en fråga till, angående tester: Vilka tester behövs i uppstartsskedet och vilka tillverkare ska man använda sig av? Det var allt för tillfället men jag kommer gara…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by chippen,

Har varit läsare på detta forum i ett flertal år samt läst corallrevet. Nu är det dags att göra någonting åt det. Måste bara ha lite hjälp att välja. Har fem burkar 100lit, kub 216lit, 250 lit, 375lit samt ett 800liters. Vilket är bäst att börja en saltburk i? svårighetsgrad(vattenbyte, kemikalknas mm) kontra kostnadseffektivitet. Är det små burkar små misstag och stora burkar stora misstag? Funderar på att börja med en fiskbalja. Gärna reflektioner kring detta. Mvh/Chippen

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by saltisen,

Hej alla glada.. då var det dax att starta ett saltis akvarium, kommer att fösöka att hålla denna tråden färsk med inköp samt lite bilder.. Jag kan börja med att jag hämtar mitt akvarium på fredag "spännande" ett 200l aqua el var det någon som sa att det hette :=) säljaren bjuder mig samt på 10kg kalkkross, är det att rekomendera eller vad tycker ni?? Har fått lite indikationer på att man kunde blanda korall sand o lite större sand. kan det vara en bra lösning,? Min tanke är att starta akvariumet på lördag med en mindre skummare som jag ska uppdatera när jag stoppar i fiskarna(ekonomisk anledning) :=), samt en korallia 2 streamer. väntar en månad sen köper jag ls samt e…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Löta,

Hej på er. Det är nu 14 år sedan jag la ned saltvatten men en flytt från Stockholm till Sundsvall. Har hållit på med akvarier i 44 år men salt i ca 10 år och är numer 50 år ung, på den tiden körde jag low tec och hade ganska stora akvarier. Nu ska jag sätta upp en kub i källaren i gymmet, det föll på ett aqua medic 140l kub med möbel och alla tillbehör utom värmare och osmos som jag har köpt till. Det ska inte gå fort och rummet kommer att vara färdigt om några månader, och då finns det tid till planering som jag älskar - där har jag tre frågor till er dvs vad tycker ni? 1. Ska jag köra low tec som jag gjorde på den tiden eller se…

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  20. Hej! Försöker läsa mig till kunskap. En del hittar jag svar på men inte allt. Försöker därför här :-) Jag ska till ett 720-kar med måtten 200x60x60, med ett bottenglas på 12 mm och en överrinnigsbox med en c:a storlek på 20x14, borra tre hål. Ska tillämpa Herbiemetoden och tänker mig två rör ner med diameter 40 mm, ett rör upp med diametern 25 mm. Läser mig till att borrhålen rekommenderas att vara 55-57 mm för 40-rören och 35-37 mm för 25 mm-röret. Mina frågor: Blir det rätt dimensionerat med 40mm rör ner och 25 mm rör upp? "Väggenomförings-kopplingen" för resp dimension antar jag är lite större än 55-57 mm resp …

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  21. Hejsan. Är det någon som kör Tunze 1074/2? ..blir inte klok på om den får plats där bak i rsm:et eller inte. Och hittar ingen annan ytavrinning på nån svensk sida. Länka gärna om du vet nån annan som funkar och var man kan köpa den. MvH Anders

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by centin,

Köpte ett 160l akvarium igår som jag nu jobbar på att få iordning. Startar denna tråd för att skriva av mig så frun får lugn och ro ;-) Försöker dock få med henne i projektet då det skulle göra vissa saker lättare.. nåja man kan bara försöka. Men även för att kunna fråga och bolla ideer om någon läser förstås.. Detta blir inget snabbt projekt utan köper in utrustning allteftersom det jag söker blir tillgängligt för rätt pris. Det jag tänkt göra: -Möbeln skall målas svart -Lås monterades idag på möbeln för att hålla klåfingrit barn borta. -Kalkrester skall tas bort med Sera PH minus när jag väl hittat butik som säljer det. Har tänkt köpa sump från Bromma Zoo som skall stå …

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by ChokDee,

Hej, Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då? Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt dj…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Aquaguy,

Tänkte köpa salifert tester min fråga är vilka är de viktigaste testerna att ha? Sedan skulle jag vilja ha tips på en bra osmos till mitt nano dock inte den största eller dyraste med tanke på att jag bara behöver göra 10 liter veckan

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by sebbe331,

Hej alla glada fiske intresserade människor där ute! Har nu tagit klivit in på saltvatten och detta med stor spänning, hittar dock inte så mycket bra information som jag hoppats på.. Har köpt att böcker folk rek men blir inte klokare för det, hur mycket salt ska jag ha per L för att ligga på en bra nivå, slängde i 2-3 "bunkar" salt på ren chansning i mitt 250L nyinskaffade saltvatten och efter ett par dagar nu så visar mättaren jag har sittandes i aqvariumet 1.025 vilket jag förstått är rätt bra?(Vilken tur att min chansning blev skaplig hoppas jag på) Så är i behov av att veta hur mkt salt som går åt samt hur belysning skall fungera så här i början, levande sten har jag …

• 6 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.