Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by mike.f,

I onsdags blev jag kär eller frälst! Man kan kalla det vad man vill men tänd blev jag i alla fall. Jag besökte en liten butik i min hemstad och träffade på en liten krabat som just flyttat hit från Tyskland. Det var en liten bläckfisk, och såååå läcker den var. Det som är så himla trist är ju att hemma finns det bara plats för sötvattensfisk, men jag tänkte att 33 år får vara nog, jag skall konvertera. Jag får helt enkelt bli nybörjare igen och som jag fattat det börja plugga igen!! Jag har bla ett 400 liters juwel akvarie men vet inte om jag skall ta det, men det är väl enklare med ett mindre typ red sea? vad vet jag!? i alla fall e jag riktigt sugen på att göra nåt nyt…

• 6 svar
    • 999 visningar
  2. Started by Manks,

Okej, nu ahr jag avrit medlem här på forumet i 1 år ungefär. Jag ahr läst alla trådar om och om igen. Jag ahr lånat hyllmeter med böcker på biblioteket ovh läst. (Dock inte så mycket de senaste 2 månaderna så jag får uppdatera mig igen ) Nu funderar jag på att starta upp ett nanokar. Jag har läst överallt att man bör starta så stort som möjligt, men jag har något begränsat utrymme och Har redan ett sötvattenskar som jag inte kan göra mig av med (gillar min krabba för mycket). Min tanke är att den dagen jag tycker mitt nanokar är för lite pensionera det och använda det som sjukhusakvarium/lekakvarium? Det är ju trots allt en ekonomisk fråga om man har råd att köpa ett så …

• 2 svar
    • 998 visningar
  3. Started by DanielSVG,

Så trist den ser inte alla pigg ut. Vad tror ni som har en del erfarenhet? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 3 svar
    • 998 visningar
  4. Started by hippo,

det står i bruksanvisningen att ma ska tillsätta reagensen tills färgen förändras till klarblå. jag tycker det är väldigt svårt att dra gränsen mellan blå och klarblå- svårt att få ett exakt resultat jämfört med ex kh testet där man direkt ser färgförändingen. jag landade på 370ppm idag men det kan lika bra vara 400. några bra tips? någon???

• 4 svar
    • 997 visningar
  5. Started by centin,

Köpte ett 160l akvarium igår som jag nu jobbar på att få iordning. Startar denna tråd för att skriva av mig så frun får lugn och ro ;-) Försöker dock få med henne i projektet då det skulle göra vissa saker lättare.. nåja man kan bara försöka. Men även för att kunna fråga och bolla ideer om någon läser förstås.. Detta blir inget snabbt projekt utan köper in utrustning allteftersom det jag söker blir tillgängligt för rätt pris. Det jag tänkt göra: -Möbeln skall målas svart -Lås monterades idag på möbeln för att hålla klåfingrit barn borta. -Kalkrester skall tas bort med Sera PH minus när jag väl hittat butik som säljer det. Har tänkt köpa sump från Bromma Zoo som skall stå …

• 6 svar
    • 997 visningar
  6. Started by thompa81,

Hur högt upp mot kanten är lagom att ha vattnet? Har hört att saltet vandrar och att 5 cm är lagom...stämmer detta? Finns det någon som har mindre? Vill ju knappast att det ska "rinna över" massor av salt.

• 7 svar
    • 997 visningar
  7. Started by chippen,

Har varit läsare på detta forum i ett flertal år samt läst corallrevet. Nu är det dags att göra någonting åt det. Måste bara ha lite hjälp att välja. Har fem burkar 100lit, kub 216lit, 250 lit, 375lit samt ett 800liters. Vilket är bäst att börja en saltburk i? svårighetsgrad(vattenbyte, kemikalknas mm) kontra kostnadseffektivitet. Är det små burkar små misstag och stora burkar stora misstag? Funderar på att börja med en fiskbalja. Gärna reflektioner kring detta. Mvh/Chippen

• 6 svar
    • 996 visningar
  8. Started by Starscape,

Har en anemon som gått in i pumpen och nu ligger det bara en dimma i akvariet vad göra, än så länge så simmar fiskarna.

• 3 svar
    • 996 visningar
  9. Started by Lunkan,

Hej Jag har precis startat mitt första saltvatten akvarium(dryg månad sedan), jag har försökt läsa på så mycket som möjligt både i böcker och här på forumet, men jag tycker att jag saknar kunskap(och en massa erfarenhet) I karet har jag idag 2 clownfiskar 2 snäckor(var från början fem, men tre har dött under tiden, trots att jag var försiktig med inkoppningen) 3 pepparmintsräkor 2 turbosniglar 3 eremiter 10 kg levande sten+levande sand Någon korall som ser ut som en röd/brun gräsmatta Med levande stenarna följde också skivanemoner Knappar En krabba(tror det är en terminator krabba, den är mörk och har röda ögon) 3 ormsjöstjärnor 2 vita små sjöstärnor samt lite smått i ko…

• 6 svar
    • 996 visningar
  10. Started by Richard_22,

Hej! Har några grävare här som håller på med trädgården och som råkade gräva av en elkabel till huset, varken vi eller dem visste att det var där den låg. Så nu har vi ingen el någonstans, vilket betyder att alla pumpar å allt till akvariet inte funkar. Vad gör man? Hur länge klarar det sig som det är? Har tyvärr inget reservaggregat eller liknande. Snabba svar uppskattas mycket! / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 4 svar
    • 995 visningar
  11. Jag satt och funderade lite på hur jag skulle kolla att flödet var ok när jag får tummen ur och startar upp mitt planerade Trigon 350. Min idé var att skapa mitt aquascape, fylla på vatten, sätta igång pumpar och sedan placera ut minibojar på olika ställen i akvariet. Minibojarna tänker jag att jag gör av en sten, 10 cm fiskelina och en flytande plastkula. Plastkulan kommer sedan att "sväva" i vattnet förankrad i stenen och tydligt visa var eventuella döda zoner finns. Då borde jag få en bra bild av hur flödet ser ut och om det behövs justeringar. Dock känns denna metoden lite pillig, så om någon har en enklare metod så slipper jag gärna handarbetet med minibojarna.

• 4 svar
    • 995 visningar
  12. Started by Micke.T,

Kan jag få för mycket cirkulation i karet?? Karet är på 450l o mina pumpar är 2st 3000l 1st 1500l 1st 1200l blir det för bra eller kanske rent av för lite.

• 9 svar
    • 995 visningar
  13. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 995 visningar
  14. Started by koaala,

Hej! Har en akvarie 95 x 40 x 40, och skulle vilja köpa en ramp från aquaristic.net kan ses http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/95755c16b7be791b2d38d3dbadb648eb/cl/details/cnid/15243fb566367be57.89450724/anid/111011/Juwel%20Multilux%20High%20Lite%20beech%20100x40%20cm%20_%202x%2045%20Watt%20%28895%20mm%29/ Vad jag funderar över är, om den kommer att passa på mitt akvarium, kommer 2 x 45 w att vara för lite ljus för koraller och kan man lägga till ljusrör på den, om ja då vad och vart? Tack för alla svaren!

• 8 svar
    • 995 visningar
  15. Started by Simon.,

Hej! Jag står i startgroparna för att starta upp ett litet nanosalt(Tråd kommer) men jag undrar om det finns några med saltvatten i kalmar? Dels undrar jag lite om erfarenheterna om hur vattnet är i kalmar till just saltvatten, samt vilket salt de har till sina akvarium. Sen undrar jag om det är vanligt att köpa levande sten och koraller av varrandra? Om man köper i affärer så vet man ju kanske inte om det är tex. bra levande sten de säljer. Undrar också om erfarenheter av att handla av dels kalmarakvarieaffär, och netto zoo. Detta är ingen annons(även om det verkar så när man läser det.....) Men jag är intresserad av möjligheterna och handla av andra i kalmar.-kung

16. Started by Linnex,

Hej, Jag har precis köpt ett beg. hörnakvarium. Jag är nöjd förutom att att möbelskåpet är lite för högt. Den är 90 cm. Det går utan några problem att sänka den till 70 cm då den tidigare blivit höjd för att förra ägaren skulle få plats med all teknik under när han konverterade från söt till salt.. Om jag sänker den löser jag allt förutom hantering av skummaren. Den får utan problem plats men... jag kommer ha svårt att få ut den vid tex rengörning. När jag studer lite bilder på olika sump (bla här på forumet) så ser jag att även andra borde ha det problemet. !!!???. Hur har ni gjort.. Tar ni aldrig ut skummaren utan bara öppnar den på plats för rengörning (då föru…

• 1 svar
    • 993 visningar
  17. Started by Fredrika77,

Mitt salt har blivit blått ?? Är precis påväg att göra ett vattenbyte och saltet har blivit blått !! kan jag använda det ??

• Gilla
    • 3 svar
    • 993 visningar
  18. Started by hbmannen,

till koraller allså. inte era egna magar. å hur ofta ska dom få käk?

• 1 svar
    • 993 visningar
  19. Started by ginaviola,

har höga värden på nitrit o nitrat men undrar om jag skall köra vatten byten under ikörning eller ej? för att evt sänka värdena lite vilket dom väl gör om ja gör vatten byte ?

20. Started by Azlan,

Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor

• 5 svar
    • 993 visningar
  21. Started by Saltaren,

Har såna här lite var stans i akvariet, den på bilden är den största jag sett. Sitter tillochmed på snäckornas skal! Vad jag menar är alltså den vita saken som hänger under stenen.

• 2 svar
    • 992 visningar
  22. Started by OceanElite,

Tjena allihopa! Är ny på sidan och vill ha lite hjälp. Har tittat lite smått någon gång då och då på saltvattensakvarium och tänkt, häftigt ju. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill HA ett Det blir bara mer och mer intressant varje gång jag kollar på era inlägg och på alla bilder. Så jag skulle vilja ha lite tips om allt som kommer behövas. Jag har redan ett 110 akvarie hemma som jag tycker hade varit i perfekt stolek för ens första. Har som sagt läst lite redan och känner till lite. Det jag skulle vilja veta är det nödvändigaste för att få en så bra start som möjligt till ett så billigt pris som möjligt. Jag bryr mig inte vad priset på fiskarna och koral…

23. Started by m0jjen,

Hej! mitt kar är nu ca 11v gammalt. har nu efter lite otur med streamers fått hem 2x jebao rw-8 som styrs med en twin controller. Problemen jag har är följande: * Hinna på ytan, försökt ändra cirkulationen. hittar dock ingen bra lösning som inte påverkar cirkulationen för mycket. tunze tar hinnan i vissa vattennivåer men då får jag microbubbler i massor. * Får inte till cirkulationen som jag vill riktigt, hur skulle ni placera 2 st streamers i ett juwel rio 180? tips mottages * Om jag inte skrapar rutorna varje dag så är de gröna, inte speciellt mycket men ändå så det syns, låter man det gå ca 4 dagar så ser man knappt in. endast på glaset, algen som kommer är grön, Hård …

• 5 svar
    • 992 visningar
  24. Started by Slajf,

Hej! Har verkligen blivit trött på malawiciklider jag har nu. Har försökt verkligen att få fint kar, varenda gång man köper fisk dör dem till slut, aggressiva fiskar som är omöjliga! Nu vill jag verkligen försöka med saltvatten! Jag har en juwel Rio 180L, med egen moddad bakgrund samt orginala tillbehör som följde med akvarium. Såhär ser inköpslistan ut: Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Cirkulationspump 1: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8097&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 2: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7637&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 3: Orginala pumpen på 600l/h Salt: http://www.…

• 4 svar
    • 992 visningar
  25. Started by Marlee,

Någon som kan hjälpa mig att se vad som är fel på firren? Fisken är max 3 cm lång, går med en kompis som inte har samma problem. Den ligger mest vid botten och trycker, äter bra, tidigare gått med putsarräka, snigel, ermitkräftor, eldräka (fisken är nu flyttad till eget kar). Vissa av fenorna är liksom naggade (syns främst på ryggfenan)... Genomgick en kort period med höga nitritvärden, max tolv timmar. (samma fisk på alla bilderna o jag har skärpt kontrasten så att det ska synas så mkt som möjligt) Den andra fisken som inte har fenorna naggade har mkt mera svart på fenorna än denne, någon som vet varför?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.