Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Simon.,

Hej! Jag står i startgroparna för att starta upp ett litet nanosalt(Tråd kommer) men jag undrar om det finns några med saltvatten i kalmar? Dels undrar jag lite om erfarenheterna om hur vattnet är i kalmar till just saltvatten, samt vilket salt de har till sina akvarium. Sen undrar jag om det är vanligt att köpa levande sten och koraller av varrandra? Om man köper i affärer så vet man ju kanske inte om det är tex. bra levande sten de säljer. Undrar också om erfarenheter av att handla av dels kalmarakvarieaffär, och netto zoo. Detta är ingen annons(även om det verkar så när man läser det.....) Men jag är intresserad av möjligheterna och handla av andra i kalmar.-kung

2. Started by koaala,

Hej! Har en akvarie 95 x 40 x 40, och skulle vilja köpa en ramp från aquaristic.net kan ses http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/95755c16b7be791b2d38d3dbadb648eb/cl/details/cnid/15243fb566367be57.89450724/anid/111011/Juwel%20Multilux%20High%20Lite%20beech%20100x40%20cm%20_%202x%2045%20Watt%20%28895%20mm%29/ Vad jag funderar över är, om den kommer att passa på mitt akvarium, kommer 2 x 45 w att vara för lite ljus för koraller och kan man lägga till ljusrör på den, om ja då vad och vart? Tack för alla svaren!

• 8 svar
    • 1k visningar
  3. Started by DanielSVG,

Så trist den ser inte alla pigg ut. Vad tror ni som har en del erfarenhet? Sent from my iPhone using Tapatalk

4. Started by anita_lo,

ska idag hälla på salt och undrar om det finns några bra råd?? e ju helt ny på detta... måste belysningen vara igång när saltet har fyllts på??

• 4 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Marlee,

Någon som kan hjälpa mig att se vad som är fel på firren? Fisken är max 3 cm lång, går med en kompis som inte har samma problem. Den ligger mest vid botten och trycker, äter bra, tidigare gått med putsarräka, snigel, ermitkräftor, eldräka (fisken är nu flyttad till eget kar). Vissa av fenorna är liksom naggade (syns främst på ryggfenan)... Genomgick en kort period med höga nitritvärden, max tolv timmar. (samma fisk på alla bilderna o jag har skärpt kontrasten så att det ska synas så mkt som möjligt) Den andra fisken som inte har fenorna naggade har mkt mera svart på fenorna än denne, någon som vet varför?

6. Started by pettzon,

Vad tror ni om: http://www.ebay.com/itm/330996211969?ssPageName=STRK:MEBOFFX:IT&_trksid=p3984.m1427.l2648&autorefresh=true Till ett kar på drygt 100x50x50. Duger den till hyfsad tillväxt? Är den overkill? Bör jag satsa på något annat än LED? Någon annan ramp? Har inte bestämt besättning till karet än men har som de flesta andra tänkt mig en del koraller på sikt. Tack på förhand.

• 2 svar
    • 1k visningar
  7. Started by Anno74,

Hej alla ! Är ny inom detta, har startat smått med ett clownhotell på 58 liter. Det har varit igång cirka 3 veckor nu. Salthalten är bra och likaså PH värdet. Men jag undrar om dessa "brunalger försvinner så småningom? Jag läste det i min bok..... Eller har någon nåt tips? Försökte ta några bilder...men de blev väldigt dåliga Vattnet är rent och klart. Sen har jag glasrosor på en sten och det är ju inte så bra har jag läst. Behöver massor av tips !!! Måste man mäta allt annat också, när jag inte har några fiskar i ? Mvh Anno

• 7 svar
    • 1k visningar
  8. Started by centin,

Köpte ett 160l akvarium igår som jag nu jobbar på att få iordning. Startar denna tråd för att skriva av mig så frun får lugn och ro ;-) Försöker dock få med henne i projektet då det skulle göra vissa saker lättare.. nåja man kan bara försöka. Men även för att kunna fråga och bolla ideer om någon läser förstås.. Detta blir inget snabbt projekt utan köper in utrustning allteftersom det jag söker blir tillgängligt för rätt pris. Det jag tänkt göra: -Möbeln skall målas svart -Lås monterades idag på möbeln för att hålla klåfingrit barn borta. -Kalkrester skall tas bort med Sera PH minus när jag väl hittat butik som säljer det. Har tänkt köpa sump från Bromma Zoo som skall stå …

• 6 svar
    • 1k visningar
  9. Started by thompa81,

Hur högt upp mot kanten är lagom att ha vattnet? Har hört att saltet vandrar och att 5 cm är lagom...stämmer detta? Finns det någon som har mindre? Vill ju knappast att det ska "rinna över" massor av salt.

• 7 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Joakim.rosen,

Halloj! Det är något smått som växer på skelettet på euphyllian nästan som små hårstrån. Är det glasros eller något annat? Mvh Jocke

11. Started by hippo,

det står i bruksanvisningen att ma ska tillsätta reagensen tills färgen förändras till klarblå. jag tycker det är väldigt svårt att dra gränsen mellan blå och klarblå- svårt att få ett exakt resultat jämfört med ex kh testet där man direkt ser färgförändingen. jag landade på 370ppm idag men det kan lika bra vara 400. några bra tips? någon???

• 4 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Johnny Tveit,

Hej. Jag undrar om någon vet eller har erfarenhet av att ha en metallkoppling till slangen som pumpar tillbaks vattnet i själva vattnet är dåligt/giftigt? Behöver ju säkra slangen på pumpen i sumpen på något sätt, och den kommer ju vara i vattnet. Tacksam för hjälp med detta. // Johnny

13. Started by Fredrika77,

Mitt salt har blivit blått ?? Är precis påväg att göra ett vattenbyte och saltet har blivit blått !! kan jag använda det ??

• Gilla
    • 3 svar
    • 1k visningar
  14. Started by Pear,

Vad är detta för alg som dykt upp, gröna trådar med genomskinliga bubblor på? Är det en bra eller dålig alg? Tyvärr lite suddig bild.

• 8 svar
    • 1k visningar
  15. Started by PeterGG,

Jag har ett RSM 130 sedan snart ett år tillbaka, ligger i en tråd i nanokars-forumet. Nu ska jag ganska hastigt och lustigt flytta ut om en månad. Och för att inte får hjärtinfarkt när jag flyttar karet tänkte jag uppgradera. Det är så igenväxt av stenkoraller att det aldrig kommer gå att få plats med alla igen.. Lite bakgrundsfakta. Jag besitter redan en giesmann armatur på 2x250Watt mh, 2x18 compact. (kan inte svära på om det är 250 eller 150w.. aldrig använd armatur.. ej heller om det är 18 eller 24..) sitter också på en aquamedic turboflotor sl, en 20watts uvc och en eheim 65W cirkulationspump.. på ungefär 2500L. Det jag tänkte göra är att köpa ett 375 liters kar, …

• 5 svar
    • 1k visningar
  16. Started by Manks,

Är fortfarande på gång att starta upp mitt 54 l nano/microrev( skynda långsamt) Jag ska köra med 2*24 w T5 i karet. Cirkulationen har jag inte riktigt bestämt hur stark den kommer vara... Från början var min tanke att ha en clown el. ett clown-par i det, men vad jag förstått efter att ha läst så är det inte så väldigt snällt mot de stackarna, eller vad säger ni? Eftersom jag inte har plats för något större så behöver ni inte racka ner på mig och börja prata om pris och dylikt... Min fråga lyder helt enkelt, vad finns det för roliga/intressanta/knäppa/spännande invånare till karet som ni rekomenderar för en nybörjare? Gärna rekomendationer på olika mjukkoraller också. ED…

• 2 svar
    • 1k visningar
  17. Started by Tonytiger,

hej jag har ett akvarium som är ca 1,5 månadergammalt som just nu bara har några sniglar , erimiter , sjöstjärnor och en läderkorall... nu har jag varit borta en vecka och har haft någon som kollat till akvariumet men när jag kom hem hade jag fått en massa små vita/silveriga kryp som springer run på mina stenar och allt hade blivigt mycket grönare.... anledning och var är det som har kommit? mvh tony

• 2 svar
    • 1k visningar
  18. Started by Aquaguy,

Är dom här nåt att ha till koraller? Skulle de räcka till lps koraller? http://www.pimpyourshrimp.com/sv/belysning/aqua-medic-spotfix.html

• 5 svar
    • 1k visningar
  19. Started by MrRose,

En gång i tiden när jag använda mitt akvarium gjorde jag en egen bakgrund i frigolit och silikonade fast det... Just nu villnjag återställa allt och bli av med det, några tips och trick innan jag "chansar" och går bananas på det Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk

• 9 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Lukas89,

Har planer på att bygga en sump till mitt 165 l tröttnat på att ha alla grejer i akvariet. nu är det så att jag har levande i karet och fundera på att dremmla ett hål genom att tömma ungefär hälften av vattnet för att sedan dremmla, vad säger ni om det? idiotiskt/galenskap? eller möjligt? Samt dimention för rören vet jag inte riktigt vad man ska ta heller. Själva sumpen tror jag att jag har lite koll på. Samt hur har ni löst problemet med översvämning? funderar på att använda mig av 2 olika ytavrinningar för att den ena ska kunna avlasta den andra om det pumpas i för mycket vatten från sumpen? menar är inte det säkrare en att ha en mekanisk flotör som slår till och från …

• 6 svar
    • 1k visningar
  21. Started by mike.f,

I onsdags blev jag kär eller frälst! Man kan kalla det vad man vill men tänd blev jag i alla fall. Jag besökte en liten butik i min hemstad och träffade på en liten krabat som just flyttat hit från Tyskland. Det var en liten bläckfisk, och såååå läcker den var. Det som är så himla trist är ju att hemma finns det bara plats för sötvattensfisk, men jag tänkte att 33 år får vara nog, jag skall konvertera. Jag får helt enkelt bli nybörjare igen och som jag fattat det börja plugga igen!! Jag har bla ett 400 liters juwel akvarie men vet inte om jag skall ta det, men det är väl enklare med ett mindre typ red sea? vad vet jag!? i alla fall e jag riktigt sugen på att göra nåt nyt…

• 6 svar
    • 1k visningar
  22. Started by Azlan,

Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor

• 5 svar
    • 1k visningar
  23. Started by chippen,

Har varit läsare på detta forum i ett flertal år samt läst corallrevet. Nu är det dags att göra någonting åt det. Måste bara ha lite hjälp att välja. Har fem burkar 100lit, kub 216lit, 250 lit, 375lit samt ett 800liters. Vilket är bäst att börja en saltburk i? svårighetsgrad(vattenbyte, kemikalknas mm) kontra kostnadseffektivitet. Är det små burkar små misstag och stora burkar stora misstag? Funderar på att börja med en fiskbalja. Gärna reflektioner kring detta. Mvh/Chippen

• 6 svar
    • 1k visningar
  24. Guest esther
    Started by Guest esther,

Hej, Undrar lite med sumpen- vad vill ni rekomendera att ha i den? Ska man ha en kammare för LS, en för skummare, en för nitratfilter. Har 400l, och vill ha en del koraller och fiskar. Nånting mer i sumpen? Ska man först köra vannet som rinner ner i sumpen genom skummaren, sen genom nitratfiltret och sen in i ett fack för LS, och så vidare upp i akvariet?? Tacksam för goda råd...

• 4 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Szararzepa@gmail.com,

Hej! Jag är helt ny här. Igår startade jag mitt första saltvattensakvarium i Aqualel nano reef duo med utrustningen som ingår. Jag tänkte köra Lasses metod. Min dröm är clown fiskar och mjuka koraler. Så jag blandade vatten med salt, har levande sand samt levande sten i karet. Jag undrar hur länge ska man vänta tills vatten blir någorlunda klar? Jag vet att man borde ha tålamod men jag ser ingen skillnd efter en dygn. Filter är på och vatten ser ut som cappuccino hela tiden...

• Gilla
    • 8 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.