Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Någon som kan hjälpa mig att se vad som är fel på firren? Fisken är max 3 cm lång, går med en kompis som inte har samma problem. Den ligger mest vid botten och trycker, äter bra, tidigare gått med putsarräka, snigel, ermitkräftor, eldräka (fisken är nu flyttad till eget kar). Vissa av fenorna är liksom naggade (syns främst på ryggfenan)... Genomgick en kort period med höga nitritvärden, max tolv timmar. (samma fisk på alla bilderna o jag har skärpt kontrasten så att det ska synas så mkt som möjligt) Den andra fisken som inte har fenorna naggade har mkt mera svart på fenorna än denne, någon som vet varför?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte 5st turbo sniglar hade dom i påse i vattnet och drog i vatte var 15e min i 2h släppte i dom och dom rör sig inte 24h på samma ställe i sanden Vänder jag på dom så rör kroppen sig så dom verkar inte döda. Varför går dom inte iväg?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har tänkt att jag skall skaffa ett saltvattenkar till sommaren och jag ska bygga in det i en avskärmande bokhyllevägg... Jag skulle få plats med ett kar påmax1000Lmen700L skulle nog vara mer lagompå platsen... Jag hade tänkt ha koraller och sånt men min stora fråga är finns det några häfftiga revsäkra fiskar som man kan ha i ett 1000L kar som man inte kan ha i ett 700L kar? isf vilka...
-
Hallå! Ska dra mig in mot den stora staden Stockholm imorgon och tänkte samtidigt inhandla ca 15-20 kilo LS. Saken är den att min flickvän tänkte ta sig till IKEA samtidigt och kommer säkert spendera ett par timmar där. Frågan är då, hur transporterar jag hem stenen? I nåt stor plastbalja? Klarar sig stenen ett par timmar utan syresättning osv? Nåt jag borde tänka på förutom att försöka att inte blöta ner HELA bilen? Tack på förhand /Daniel
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har en invändig skummare (ferplast 550) i mitt 240 liters kar. Dock undrar jag varför jag i princip aldrig har något att tömma i koppen. I början fick jag göra det men de senaste veckorna (kanske månaderna) har jag inte fått ut en droppe. Jag har en hel del smuts på botten och har en del problem med smutsig hinna på ytan. Det blåser på bra med bubblor inne i skummaren och det skummar bra på ytan om man lyfter koppen men ej tillräckligt för att nå upp i koppen. Skummare går alltid upp och ner men nu är det för länge jag hade den härliga kännslan av att se allt skit försvinna när man tömmer koppen:)
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ska byta akvarie till ett kub. funderar på måtten! l1000 b1000 h700! funderar hur det kommer se ut propetionellt, någon som sett ngt liknande?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Mitt salt har blivit blått ?? Är precis påväg att göra ett vattenbyte och saltet har blivit blått !! kan jag använda det ??
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har limmat ihop en del död levande sten med hjälp av Aquaforest Stone Fix. Funkade bra! Stenarna ska nu få bada igen, för att laka ur diverse ämnen osv. Är det någon som vet hur länge jag bör vänta att blötlägga dem? Då med tanke på cementen. Det står ingenting alls varken på burken, bruksanvisningen eller vad jag hittat på nätet. 2-5 minuter tar det för cementen att stelna, men inget om just blödläggning. Tack!
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Postar i nybörjartråden, kanske passar ämnet bäst här... I morgon ska jag flytta akvariet (540 l) till andra änden av rummet. Detta kommer möjliggöra vettigt ljus – äntligen – så det känns värt jobbet. Men: Är det något man bör tänka på när man flyttar, utöver att inte tappa karet eller spilla för mycket vatten på golvet? Min plan är att tappa ur det befintliga vattnet i tunnor (rena), lägga LS, koraller och fiskar i separata tunnor, sedan montera den nya ljusrampen, flytta åbäket och till slut bygga revet, fylla på vatten och släppa tillbaks det levande. Något mer jag borde tänka på? Något jag borde göra annorlunda? Vilka misstag har du gjort som jag kan få slippa? Vilk…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! mitt kar är nu ca 11v gammalt. har nu efter lite otur med streamers fått hem 2x jebao rw-8 som styrs med en twin controller. Problemen jag har är följande: * Hinna på ytan, försökt ändra cirkulationen. hittar dock ingen bra lösning som inte påverkar cirkulationen för mycket. tunze tar hinnan i vissa vattennivåer men då får jag microbubbler i massor. * Får inte till cirkulationen som jag vill riktigt, hur skulle ni placera 2 st streamers i ett juwel rio 180? tips mottages * Om jag inte skrapar rutorna varje dag så är de gröna, inte speciellt mycket men ändå så det syns, låter man det gå ca 4 dagar så ser man knappt in. endast på glaset, algen som kommer är grön, Hård …
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag kunde inte vänta längre. Så jag for i väg och köpte 3 St Clowner+3 St Gulfenade blåa fröken fiskar (Akvariet har ju varit i gång en hel vecka+en dag) Men nu har dom varit i burken i 6 timmar dom äter och simmar på som bara f*n. Alla värden är helt perfekta. Nu till en liten fråga Kan värdena ändras så drastiskt i början fast dom har varit helt stabila i en vecka??. Jag köpte färdigt vatten på Zoo affären. Och han sa att det inte var lika känsligt då
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kanske en dum fråga (ställer den ju i "Mitt första akvarium") men bör man koppa in LS? Det är ju trots allt liv i den.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag har precis skaffat ett juwel rio 400 som jag har tänkt göra om till saltvattenskar. Jag har nu insett att det är svårt att klämma in en sump i dessa juwel skåp som har väldigt begränsat med plats och har läst om flera andra med samma problem. På triton säljer de en liten kompakt sump vid namn Tunze compact 16 som trots sin storlek ska passa till akvarium upp till 500l. undrar nu om det finns någon med erfarenhet av denna produkt? Eller ni har åsikter om varför den skulle vara bra/dålig.
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte bara höra om det är någon som har lite tid över och är sugen på att skriva en liten sammanfattningslista om olika vattentester? Vilka som är viktigast att köpa först, vilka värden man vill ligga innom, vad resultatet blir av fel värden innom olika tester? T.ex. om dåliga värden reulterar i alger, skadlighet för fiskar m.m... Eller om någon till skillnad från mig hittat någon bra enkel tråd om detta:)
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt. Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass myc…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har en akvarie 95 x 40 x 40, och skulle vilja köpa en ramp från aquaristic.net kan ses http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/95755c16b7be791b2d38d3dbadb648eb/cl/details/cnid/15243fb566367be57.89450724/anid/111011/Juwel%20Multilux%20High%20Lite%20beech%20100x40%20cm%20_%202x%2045%20Watt%20%28895%20mm%29/ Vad jag funderar över är, om den kommer att passa på mitt akvarium, kommer 2 x 45 w att vara för lite ljus för koraller och kan man lägga till ljusrör på den, om ja då vad och vart? Tack för alla svaren!
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Av de varelser jag köpt till vårat akvarium är dessa fortfarande i livet: 4st Pepparmintsräkor 4st Eremitkräftor 4st Snäckor (städpatrull) 1st Blenny 1st Salaris Sedan ser vi ju naturligtvis en hel del både snäckor, ormstjärnor, maskar m.m. När vi köpte Blennyn så frågade jag i affären om den eller räkorna skulle behöva utfodras och fick tipset att stödmata lite. Sedan jag fann en av de räkorna vi köpt flytande kring död så har jag börjat mata mer frekvent. Jag har en Eheim foderautomat som jag låter ge ett varv mat varje kväll, i den blandar jag små pellets av OceanNutrition formula 1 och 2. Jag har läst mig…
-
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tja tja! Hur mycket ljus behöver jag till mitt kar 200*60*50 (600L) och vad rekomenderar ni att köpa för rampar, vad kostar dom? Tack på för hand! Mvh: Patrik Dahlberg
-
Har känts lite tomt här hemma utan kar och fiskar men dock har jag tittat lite här på guiden och kommit under fund med att jag nog inte klara mig utan kar så jag har börjat se mig om efter ett nytt... Så mina planer ligger på ett Deltec 325liters... Men vi får se Har lite saker att göra först så detta ligger nog några månader fram... Så här kommer det nog att se ut: Kar Deltec 325 innerfilter. Belysning 2*24wT5 5 alt 6*54w T5 kollar lite på Aquabloggs filtermoduler men vi får se inget bestämt änn. skulle nog kunna få plats med dom i innerfiltret. Grotech Doserpump antalet kanaler ej bestämt Dator givetvis... Belysningen ska gå att dimmra.. Mycket levande sten evt DSB Vad…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
det finns så mycke som man vill göra inan man startar . jag har köpt två kar som skulle läggas ner ett av alex ute på österlen all hans ls och en som hete pieer som jag hitta på blocket och där var allt till ett 375 l pga fel vatten värde problemet var när jag kom att det fanns djur i karet visste inte det ett par clowner en damsel och en korallväktare plus anemon och någonting liknande karljhoan svamp o calepra o massa små godis plus allt vatten av båda ställe tog jag också stoppa fisk och dvs o ls några bitar i ett 70l kar för jag väntar på att det stora ska bli klart . allt vatten plus nytt vatten ska i det stora karet 400l inkört o 400l nytt . och en massa sand som t…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har varit läsare på detta forum i ett flertal år samt läst corallrevet. Nu är det dags att göra någonting åt det. Måste bara ha lite hjälp att välja. Har fem burkar 100lit, kub 216lit, 250 lit, 375lit samt ett 800liters. Vilket är bäst att börja en saltburk i? svårighetsgrad(vattenbyte, kemikalknas mm) kontra kostnadseffektivitet. Är det små burkar små misstag och stora burkar stora misstag? Funderar på att börja med en fiskbalja. Gärna reflektioner kring detta. Mvh/Chippen
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har nyss börjat med mitt första saltvattenakvarium och tänkte höra om någon kan ge en åsikt angående belastningen. Akvariet är på 100 liter och jag byter 10 liter varannan vecka. Har nu 2 clowner, 2 grön chromis, 2 gulfenade blå frökenfiskar samt 3 räkor (pepparmintsräka, eldräka och putsarräka). Är det lagom tro? Eller kan man ha någon mer fisk, eller är det rent av för mycket som det är? Jättetacksam för svar! Är som sagt är nybörjare på detta och vill ju försöka få det så bra som möjligt!
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig. frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset? eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så . men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta ex vilka lampor pump värmare mm. har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller? någon bra guide på nätet man kan läsa ? kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så? tack för ev svar.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Så trist den ser inte alla pigg ut. Vad tror ni som har en del erfarenhet? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-