Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Så trist den ser inte alla pigg ut. Vad tror ni som har en del erfarenhet? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har varit ifrån hobbyn i några år och kastade tyvärr min osmos. Har kvar mitt gamla nano 42L som grabben nu vill starta upp för någon mindre fisk. För att slippa köpa en ny osmos och komma igång lite billigt funderar jag på att köpa destillerat vatten, det borde väl fungera lika bra? Eller har jag fel?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag har fått kisel alger på sanden och det har kommit lite mer för var dag så igår köpte jag fosfat och silikat remover och la det i en strumpa och hångde det i karet men idag så är det mycket värre trotts fosfat removern. Kan det vara så att det drar ut fosfatet från sand och sten och då kanske kiselalgerna passar på att frodas? Tycker det är skummt att det är värre idag. Behöver tipps och råd till hur jag blir av med det.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel
-
tjena... vi startade upp ett 190l akvarium igår och vi har tänkt att ta det lugnt med allt så vi tänkte att vi gör ordning allt, skurar och tvättar och sen fyller på med vatten och sen i med levande sten och bakteriekultur och drog igång pumparna... kollar lite värden och gör det vi TRODDE var rätt men när vi kom till det här med calcium så gjorde vi ett STORT fel... vi blandade till det i en bytta och löste upp det där i så gott det gick och sen hälde vi i det och då kom chocken... SÅÅÅ dimmigt det blev... jag gick in här och sökte på vad vi gjort för fel så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång... men just nu så är det som ett dimmigt vinterlandskap i akvariet...trots …
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag har hållit på med sötvattens fiskar ett bra tag (och kommer att fortsätta med det) men har nu ett 54 liters som står tomt . Jag funderar på om man kan ha saltvattensfiskar i ett så pass litet kar, går det ? Vad är det för utrustning man behöver... använder man ett vanligt innerfilter ? Tar man vanligt kranvatten? Jag har noll koll när det gäller saltvatten så all hjälp emotages tacksamt.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har en akvarie 95 x 40 x 40, och skulle vilja köpa en ramp från aquaristic.net kan ses http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/95755c16b7be791b2d38d3dbadb648eb/cl/details/cnid/15243fb566367be57.89450724/anid/111011/Juwel%20Multilux%20High%20Lite%20beech%20100x40%20cm%20_%202x%2045%20Watt%20%28895%20mm%29/ Vad jag funderar över är, om den kommer att passa på mitt akvarium, kommer 2 x 45 w att vara för lite ljus för koraller och kan man lägga till ljusrör på den, om ja då vad och vart? Tack för alla svaren!
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Finns det någon lathund för att lägga till salt/minska salt kontra volym på akvariet och upp mätt salt halt???
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan. Är en gammal sötvatten akvarist som nu äntligen fått tummen ur och gått över till salt. För er som inte vill läsa är frågan varför och vad är det som är grumligt i mitt nya system? (Nästan uteslutit bubblor) För er som vill läsa så ser min setup ut såhär. Är den ok? 2 100liters med gemensam sump på 50liter. Returpump eheim 1000 liter. belysning LED 120w per akvarie.. En ai hydra 52 och en oceangarden. en 4000liter cirk pump i varje. Wp10. skummare är bubbel magus C5 15kg levandesten. En påse redsea levande sand. alla vatten värden är ok och inom rekommendation. Det har nu gått 2 dagar sedan jag satte i sand och sten men det är lite grumligt. Små partiklar som …
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej igen! Jag är sugen på att ja svart sand i mitt akvarium. Jag skulle därför vilja veta om det spelar någon roll vilken sand man använder beroende på vad man vill ha i sitt akvarium? Och i så fall. Om jag gärna vill ha mjukkoraller och enklare fiskar och skaldjur i mitt 130L akvarium, vilken sand är då att föredra och varför? Red Sea https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-levande-sand-10kg/?v=f003c44deab6 Carib Sea https://foretagsakvarium.se/product/carib-sea-hawaii-black-sand-907kg/?v=f003c44deab6 Jag ska starta en tråd om min uppstart snarast!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som kan hjälpa mig att se vad som är fel på firren? Fisken är max 3 cm lång, går med en kompis som inte har samma problem. Den ligger mest vid botten och trycker, äter bra, tidigare gått med putsarräka, snigel, ermitkräftor, eldräka (fisken är nu flyttad till eget kar). Vissa av fenorna är liksom naggade (syns främst på ryggfenan)... Genomgick en kort period med höga nitritvärden, max tolv timmar. (samma fisk på alla bilderna o jag har skärpt kontrasten så att det ska synas så mkt som möjligt) Den andra fisken som inte har fenorna naggade har mkt mera svart på fenorna än denne, någon som vet varför?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Var iväg i 2 dagar och min timer till lyset lyckades haka upp sig, när jag kom hem såg en av mina mjuka koraller riktigt tråkig ut. Den har fått en del bruna alger på sig och inga polyper är ute, är det kört för den? Kan jag hjälpa den på något sätt?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
I onsdags blev jag kär eller frälst! Man kan kalla det vad man vill men tänd blev jag i alla fall. Jag besökte en liten butik i min hemstad och träffade på en liten krabat som just flyttat hit från Tyskland. Det var en liten bläckfisk, och såååå läcker den var. Det som är så himla trist är ju att hemma finns det bara plats för sötvattensfisk, men jag tänkte att 33 år får vara nog, jag skall konvertera. Jag får helt enkelt bli nybörjare igen och som jag fattat det börja plugga igen!! Jag har bla ett 400 liters juwel akvarie men vet inte om jag skall ta det, men det är väl enklare med ett mindre typ red sea? vad vet jag!? i alla fall e jag riktigt sugen på att göra nåt nyt…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig. frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset? eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så . men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta ex vilka lampor pump värmare mm. har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller? någon bra guide på nätet man kan läsa ? kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så? tack för ev svar.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Det som ska flyttas över är sand, LS, fisk, koraller, anemoner, räkor, turbosniglar, sjöhare, sandsjöstjärnor, sjöborre m.m Hur är enklast att göra? Jag vill få över sanden då den är riktigt inkörd och köpte den som levande sand. Hur mycket vatten ska jag behålla från det gamla akvariet? Kom gärna med tips!
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla! (Prolog) Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten. Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna. Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =) Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH. (Frågan) Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5? I så fall, …
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Tror jag har fått Dinoflagellater i mitt Rsm 130. Har sökt på internet men fann inte mycket. Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite tips och info angående vad jag ska göra! Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig. Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter e…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Såg denna krabat i karet idag och vart lite fundersam vad det kan vara. Någon som har koll?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag är fru till en kille som började med ett saltvattenakvarium för 3 år sedan. Han köpte ett begagnat 600L akvarium. Jag tycker det är trevligt med ett akvarium hemma men har aldrig intresserad mig av att lära mig mer om denna hobby som min man har. Han är egentligen nybörjare fortfarande. Ibland undrar jag hur mycket han kan om det här.... Han är dålig på att läsa och det mesta har han lärt sig genom att fråga killen som sålde akvariet och genom att fråga andra på affären. Jag tycker bara att det är så DYRT. Det blir liksom aldrig klar, man ska alltid köpa något till akvariet.. alltid något som saknas... suck! Nu har vi flyttat och i samband med det tänk…
-
Hej! Har nyss börjat med mitt första saltvattenakvarium och tänkte höra om någon kan ge en åsikt angående belastningen. Akvariet är på 100 liter och jag byter 10 liter varannan vecka. Har nu 2 clowner, 2 grön chromis, 2 gulfenade blå frökenfiskar samt 3 räkor (pepparmintsräka, eldräka och putsarräka). Är det lagom tro? Eller kan man ha någon mer fisk, eller är det rent av för mycket som det är? Jättetacksam för svar! Är som sagt är nybörjare på detta och vill ju försöka få det så bra som möjligt!
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Körde skummaren innan jag hade salt och då var det stora fina bubblor och bara lite fukt i koppen. Nu fylls koppen på 5 minuter och bubblorna är små. Vad beror detta på?
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-