Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hejsan, Mina clowner kände sig lite risiga, men börjar få lite mindre prick.. MEN istället har jag fått någon slag explosion av små små små vita prickar, som har satt sig på rutorna, men jag TROR att de även snurrar runt i karet.. Om man går nära ser man att de låångsamt rör på sig!! Hitta inte detta i någon av mina böcker och undrar lite vad jag skall göra? skrapa bort allt och låta det gå in i sumpen->filtrera? Skaffa UVC? Kör redan med fosfatadsorber, mindre belysning och aktivt kol.. det verkar som det hela brakade loss efter min storstädning av alger. Alla råd är välkomna
-
- 3 svar
- 917 visningar
-
-
Har haft igång mitt första saltkar i ca en månad. Köpte ett begagnat RSM130 med lite levande i men har börjat att lite försiktigt utöka befolkningen själv nu. Har flera funderingar nu på rak arm. Vattenvärden, färger och tillväxt verkar helt ok vad jag kan bedöma. 1. Det kom med en Doris (Palettkirurg?)som enda fisk. Dels tycker jag spontant hon är lite stor över 10cm dels var hon ganska tuff mot de två clowner jag köpt till. Hon är dock väldigt fin och har sista dagarna lämnat clownerna i fred. Kan jag behålla henne eller kommer det bli problem hela tiden? 2.Har lite glasrosor. Är de ett problem mer än att folk tycker de är fula? 3. Svart krabba! Har sett en ganska stor …
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Nu har jag gjort slag i saken Ett RSM130 väntar på uppstart. Mitt allra första. Jag kollade in pwss.se efter olika sorters salt. Bl.a. har jag fått tips om Coralife havssalt och även Aquarium Systems Reef Crystal. Nu undrar jag: 1) Vilka sorter använder ni andra och vad kan ni rekommendera? 2) Har jag fått bra tips på salt? 3) Har jag missat denna diskussion i annan tråd? Har letat och sökt men inte hittat diskussion om olika märken. Något om Mg/Ca-halt visst men det har mer handlat om några enskilda märken. Mvh Jens
-
Har inte haft några bekymmer med alger eller så än, men nu kanske jag fått början till det. Som ni kan se på bilderna så är sanden lite färgad ut mot glaset men på uppe på ytan har den inte denna färg. Vad är det? Vad är orsaken till det? Hur blir man av med det?
-
- 3 svar
- 708 visningar
-
-
Hallå alla!! Jag har en fråga angående min skummare. Jag har ett problem som kanske många andra har stött på och det är att min fru tycker att min skummare låter för mycket. Jag har startat upp ett saltkar alldeles nyligen, så där finns ingen fisk än. Min fråga är om man kan sätta skummaren på timer, så den bara går under dagen när vi jobbar? MVH Jonte
-
- 4 svar
- 756 visningar
-
-
Måste vattnet ha någon speciell temperatur när man ska ha i LS? Kan de vara rumstemperatur? Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 617 visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus? Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.) Tips?
-
- 5 svar
- 740 visningar
-
-
Hej! Har en akvarie 95 x 40 x 40, och skulle vilja köpa en ramp från aquaristic.net kan ses http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/95755c16b7be791b2d38d3dbadb648eb/cl/details/cnid/15243fb566367be57.89450724/anid/111011/Juwel%20Multilux%20High%20Lite%20beech%20100x40%20cm%20_%202x%2045%20Watt%20%28895%20mm%29/ Vad jag funderar över är, om den kommer att passa på mitt akvarium, kommer 2 x 45 w att vara för lite ljus för koraller och kan man lägga till ljusrör på den, om ja då vad och vart? Tack för alla svaren!
-
- 8 svar
- 986 visningar
-
-
Hej! Har för några veckor sedan startat upp ett saltvattenskar på 240 liter, och köpt 20 kilo levande sten i butik. Skulle gärna ha ca 15 kilo till. Vad är er inställning till att köpa begagnat på blocket? Finns ju risk att man får med massa saker man inte vill ha etc.. Man vet ju heller inte hur stenen behandlats tidigare. Någon som har en åsikt?
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Då var det även dags för mig att introducera mitt nystartade kar. Lite information om tekniken i karet: 150L akvarium, 60x50x50 Skummare: MCE300 Belysning: Aqua Medic 150W MH / 2x24W t5 Cirkulation: 2x Hydor Koralia 2 Osmosfilter: Aquatic Nature Antarctica Så, igår blandade jag saltet, satte i den inkörda levande stenen och den levande sanden. Idag introducerade jag två clownfiskar som pilotfiskar, och fick även några koraller av en bekant som inte hade plats för dem. Planen var att köra utan några koraller alls den första månaden. Tanken med karet är några få fiskar och mycket koraller. Har även ett växtkar i precis samma mått bredvid. Just nu har det krashat då kol…
-
Hej! Har redan en tråd om samma problem, men problemen och förutsättningarna för mätning av värdena har ändrats såpass att det mesta av informationen jag gett i den andra tråden är så pass missvisande att det bara blir luddigt, så jag startar därför om! Efter att det har visat sig att min salthalt varit helt felaktig pga felvisande hydrometer. Min verkliga salthalt har varit på 1.030 hela tiden tills igår. Nu är den korrekt och mätt med en sån här: http://www.innosund.se/images/glykolprovare_innosund.jpg -Problemen- *Algerna är gröna och bildar en matta på botten och kletar in koraller och allt i en grön matta tills dom är helt täckta om jag inte borstar bort det. Det fån…
-
- 37 svar
- 6,6k visningar
-
-
Hejsan. Helt ny inom saltvatten och har precis startat ett kar på ca 100 l. Karet är fyllt med osmosvatten och red sea salt och stenen har nu legat i karet i 3 dagar. ca 11 kg sten. Så nu till min fråga. Skummaren: WG 428 Den skummar bra och fungerar men det följer med en del småbubblor ut i akvariet. Jag har provat att justera på både luft/vattenflöde och har nu hittat den inställning där den ger minsta mängd bubblor till karet. Borde den inte gå att justera så att det inte följer med några bubblor ut alls? Hur djupt/högt ska den vara placerad i karet? just nu är den ganska djupt placerad, precis så att luftintaget är över vattenytan. Tack på förhand //Jimmy
-
- 0 svar
- 843 visningar
-
-
Jag jobbar på en skola med ca: 500 elever och har startat upp ett Malawikar där. Nu vill rektorn att jag startar upp ett saltvattenskar också. Ungarna bara lääängtar efter att få "hitta Nemo" Jag har ingen som helst erfarenhet av detta men blev nyfiken så klart. Nu har jag köpt in ett 200l kar och fyllt det med saltvatten, korallsand och 11kg död korall. Jag har även en cirkulationspump och en gammal filterpump som jag tog från ett avvecklat kar. Enligt saltmätaren ligger jag på en normal nivå, men jag vet inte om jag vågar lägga i den levande stenen. När kan man göra detta? Budjeten är tajt så jag vet inte hur jag skall göra med den levande stenen. 5kg kan nog skolan st…
-
- 6 svar
- 904 visningar
-
-
Vi ska bygga om vårt vardagsrum under hösten. Så nu har vi äntligen möjlighet att kunna ha ett akvarium på mittenvåningen. Efter att ha tröttnat på sötvatten i mörk källare så är det revakvarium som gäller. Det är lång väg innan det är färdigt, men det ska bli en spännande resa. Tycker man läser allt, ser på videor men får bara fler och fler frågor. Skönt att man då har hittat hit. Med all kunskap och klokhet som finns här ska vi nog få till det. Planerade förutsättningar 90x50X60 på luftig vit metallställning. (i värsta fall på vit bänk) Så lite teknik i karet som möjligt Sump i källarbod direkt under vardagsrum Fixa ett så självgående system som möjligt Minimalt ljud …
-
- 30 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hejsan allihopa! Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång. Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare. Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten. Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand? Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat? Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ mins…
-
- 5 svar
- 987 visningar
-
-
Hej, Jag har hört att med denna hobby skall man verkligen inte skynda, så när jag först började intressera mig för saltvattens akvarium så sa jag åt mig själv att "-ha inte så **** bråttom den här gången". Jag brukar annars göra en hel del med (dumma) impulsköp. Men nu har jag väntat och läst om ämnet i ca. ett halvår. Och nu i efterhand så känns det verkligen bra att jag gjorde det.. Såååå, kan någon snäll och erfaren akvarist nu tipsa mig om grejjer som man kan behöva till akvariet? typ: pumpar & tester. Jag har iaf bestämt mig för vilket akvarium jag skall köpa, det blir ett Aquael ReefMax på 105 L. Och så funderade jag på Red Sea Max 130 Start Up Kit. Jag kom…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vid en flytt så dök detta karet upp och jag va inte sen med att köpa det direkt, mitt gamla 160L såldes 2 dagar senare! Ett 190L med välvd ruta med möbel med två skåp, där det ena huserar 25L osmos vatten till påfyllningen, det andra med tester, tillsatser, mat mm. Kör som innan all teknik i karet! Skummare, 2 Seio cirkulationspumpar, värmare och 2st T5 ljusrör! Innehållet är ca 20 kilo levande sand, ca30-35 kilo levande sten! 1 Calcinus elegans 1 Stenopus hispidus 1 Holothuria sp. 01 1 Echinometra mathaei 1 Mespilia globulus 1 Tripneustes gratilla 3 Archaster angulatus 20 Turbosar 1 Echidna nebulosa 1 Amphiprion ocellaris 1 Mandarin 1 Paracanthurus hepatus 1 Aspidontu…
-
I nuläget använder jag havla den svarta filtersvamp som följde med mitt RSM130. Den plockar lite grövre partiklar. Jag sköljer svampen lika ofta som jag byter vatten vilket är ca varannan vecka. Kan detta ställa till med problem? Är rädd att det resulterar i mer nitrat i karet. Just nu ligger jag på 15. O andra sidan så är det ju risk det samlas mat och annat organiskt material på bottnen i sumpen istället och där gör jag aldrig rent. Så vad säger ni, ska man köra med eller utan?
-
- 4 svar
- 2,1k visningar
-
-
Här kommer bilder från mitt akvarium köpt clowner idag
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej, Jag är ny på forumet och har massor med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med Jag ska hämta mitt första saltvattensakvarium imorgon, det är en Red Sea 130 L. Vad ska jag tänka på förutom levande stenar och sand som första steg? Vatten ska jag köpa färdigt i dunkar i affären. Vad mer behövs innan jag kan sätta fiskar i akvariet? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej funderar på att köpa saltvattens akvarium och undrar vilka fiskar som är lättskötta fiskar
-
- 10 svar
- 2k visningar
-
-
Nu har mitt kar gått i 5 veckor sedan jag lade i levande stenen, Alla vatten värden är jätte bra, har i dagens läge 10 sniglar, 2st eremiter, 2st clowner, 2st gulbröstade fröken fiskar och slutligen en folkskygg putsarräka. =) När ska jag göra mitt första vattenbyte? Jag har ytterst lite brun alger på sanden, men det är så lite så inget som stör. får för mig att det är på de ställen cirkulationen är som sämst. (har ett hörn akvarium). Ska man leva med detta eller skall man försöka uppnå en helt fläckfri sand? jag har gjort fosfat test men fick inte ens utslag. Skummaren, jag har en JAD skummare.. jag har nu så att vatten nivån i skummaren ligger typ i mitten av skumkop…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena, Är det någon som skulle kunna rekomendera en ok RO/DI enhet för rena vattenet från kranen till mitt saltvattensakvarium. Enheterna jag har sett i sverige ser inte alls likadana ut som dom jag sett folk sälja på de amerikanska forumen och tydligen får man akta sig för dom som är till dricksvatten. Är det att vi klarar oss bättre än amerikanerna med färre steg då vårat vatten är mycket renare.
-
- 13 svar
- 3,3k visningar
-
-
hej jag undrar hur många timmar i veckan håller ni på med er att akvarium och hur ofta ni byter vatten ?
-
- 1 svar
- 806 visningar
-
-
Tjena, Köpte en aquael tank för ett par veckor sedan, tänkte bara kolla om någon hade koll på ifall de använde härdat glas, hade planer på borra i botten av den. Tanken i fråga: https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/s...egory_rn=10545 Mvh Reuben
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-