Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Azlan,

Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Henrik dahlström,

Är 35 ppt för högt salt värde???

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by edda124,

Hej jag skulle behöva lite tips på ett bra nybörjar nano som är komplett allt i ett kar för runt 3000kr jag har tittat på några skulle ni rekomendera nån av dom eller nåt annat ?? http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-10-FULL-KIT-W-LED-LIGHTING-INNOVATIVE-MARINE-/131889895597?hash=item1eb54018ad Aqua medic Yasha aqua el 30l nano eller så har dom den här utan lampor http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-20-TANK-ONLY-INNOVATIVE-MARINE/131889899898?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41375%26meid%3Dea49fb3b2ea04c2ab871e64cc2e87f99%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26mehot%3D…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by anita_lo,

ska idag hälla på salt och undrar om det finns några bra råd?? e ju helt ny på detta... måste belysningen vara igång när saltet har fyllts på??

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by skalleper,

Köpte 5st turbo sniglar hade dom i påse i vattnet och drog i vatte var 15e min i 2h släppte i dom och dom rör sig inte 24h på samma ställe i sanden Vänder jag på dom så rör kroppen sig så dom verkar inte döda. Varför går dom inte iväg?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by PerraG,

Hallå, startade upp mitt 275 liters den 30/9 och slängde i levande sten(köpt i butik) den 1/10. Mätvärden(Salifert) sen dess ser ut så här: [TABLE] [TR] [TD]Datum [/TD] [TD]Salinitet [/TD] [TD]PH [/TD] [TD]Nitrit [/TD] [TD]Nitrat [/TD] [TD]Ammonium [/TD] [TD]Fosfat [/TD] [TD]KH [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131001 [/TD] [TD]Levande sten [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131002 [/TD] [TD] 1,024 [/TD] [TD]8-8,3 [/TD] [TD][/TD] [TD] 2 [/TD] [TD][/TD] [TD] 0,01 [/TD] [TD] 9 [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131005 [/TD] [TD] 1,025 [/TD] [TD]8-8,3 [/TD] [TD][/TD] [TD] 2,5 [/TD] [TD][/TD] [TD] 0,01 [/TD] [TD] …

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by maltemus,

Jag har idag ett kar på 230L (Ej salt). Tycker att det är trevligt men det känns inte speciellt "levande". Har under 1 års tid gått och funderat lite på ett saltvattenskar. På en del ställen läser jag att det kräver daglig skötsel, andra att man måste tillsätta salt en gång i veckan. Jag bor ganska "off" och har inga butiker som säljer saltvattensakvarium i närheten. Några frågor: * Finns det färdiga "kit" att köpa, runt 100-140Liter. Kar, lampor osv. Ebay? * Låter karen mycket? Nuvarande står i sovrummet och jag vill nog placera det på samma ställe. * Är det enkelt att få en bra balans i akvariumet utan tillgång till saltvatten från ett annat kar? Tack på förhand. Malte

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by drage,

Hej.Jag är helt ny inom salt akvarium, har haft massa år söt vatten men aldrig salt kar, ju min fråga är, jag har ett rena akvarium på 380 l från början i har jag ägen byggd bakgrund så är frågan kan jag använda samma karet med bakgrunden för salt akvarium?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Rasmus,

Tjena mors på er! Det är så här att jag slängde upp mitt 375 l akvarium nu under kvällen, har 10 kg levande sten och 10 kg kalksten. Jag skulle behöva lite tips på inredning för att få snygga rev. Dom flesta stenarna är ganska små medans jag har 4-5 relativt stora. Har hällt i sanden (vit korallsten) över allt (efter jag lade i stenen) men om jag nu vill ändra om och flytta på stenarna, är det verkligen superviktigt att det inte ligger någon sand emellan? Just för tillfället så har jag bara lagt allt i en stor hög, det blev inte så bra. Jag ser på era akvarium att ni har lyckats betydligt bättre än mig:) Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde komma med lite ideér…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by m0jjen,

Hej! mitt kar är nu ca 11v gammalt. har nu efter lite otur med streamers fått hem 2x jebao rw-8 som styrs med en twin controller. Problemen jag har är följande: * Hinna på ytan, försökt ändra cirkulationen. hittar dock ingen bra lösning som inte påverkar cirkulationen för mycket. tunze tar hinnan i vissa vattennivåer men då får jag microbubbler i massor. * Får inte till cirkulationen som jag vill riktigt, hur skulle ni placera 2 st streamers i ett juwel rio 180? tips mottages * Om jag inte skrapar rutorna varje dag så är de gröna, inte speciellt mycket men ändå så det syns, låter man det gå ca 4 dagar så ser man knappt in. endast på glaset, algen som kommer är grön, Hård …

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Henrik dahlström,

Hej Nu kommer nästa roliga fråga Fick med en aquamedic reef doser när jag köpte ett par lampor och tänkte att den vore perfekt att ha till det stora akvariet vad bör man ha för spår ämnen??? Tänkte att det skulle bli lite smidigare med en reef doser Men blir ju helt snurrig i huvet ju mer jag försöker ta reda på fakta Vill bara ha det absolut nödvändiga Iomed att jag kommer inte att ha någon avancerad fisk eller korall Så vore tacksam för en rekommendation av vilka preparat och Märke som skulle passa bra Mvh Henrik Dahlström

12. Started by DanneI,

Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Fp730a,

Hej! Skickade in mina vattenvärden till en proffssida (Marinlabs) för att få lite "referensvärden" till mina egna mätningar. Fick åter följande värden (Bland många). Ca: 496 mg/l Mg:1248 mg/l KH: 5.3 dKH PH: ~7.8 (Mätt av mig själv) Hur kan jag göra för att öka både PH och KH? Helst om det finns något sätt att slippa "skvätta i något" i akvariet varje dag. Har ju försökt läsa på lite och som jag ser det hitintills kan jag göra följande för att få upp PH lite. (Vilket förvisso inte verkar lika viktigt som KH). *Borra ett lufthål för skummarluften (Bor i ett nybyggt supertätt hus) *Koldioxidfälla beståen…

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  14. jag ska färga mitt akvarium bak... jag undrar vilken sorts färg och vilken färg är "havsblå"

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  15. Har två frågor.. Har nu införskaffat lite olika sorters koraller till mitt ganska nystartade akvarium. Mina värden i karet är bra och koraller och djur verkar trivas och växer. Har läst att många koraller vill ha strontium och andra tillsatser. Kan någon rekommendera någon produkt jag kan hälla i karet? Vill inte ha balling med massa olika flaskor. Undrar också varför min Xenia inte drar ihop topparna så som jag sett andra göra... finns det olika sorter?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by m00z,

Hej! Jag har precis fått för mig att starta en nanoreef. har läst på lite och tycker inte det verkar helt omöjligt , och jag ser fram emot att lära mig så mycket som möjligt här på forumet. Just nu är allting fortfarande under planeringsstadiet, och jag bloggar om processen här: http://saltnano.blogspot.com, tacksam om kunniga har synpunkter på mina val och beslut! Det jag undrar först här är om någon vet om det finns sånna glasakvarium http://www.commodityaxis.com/ProductData.aspx?id=76 fast mycket mindre att få tag på i Sverige? Jag har bara sett kubvarianter, med rundade hörn på framsidan, men jag skulle behöva en rektangulär sådan med 70 i längd och 30 bred (höjd inte…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by hippo,

jag ska limma mig en ny sump och undrar vilket silikon som lämparsig bäst.

18. Started by Tonytiger,

hej jag har ett akvarium som är ca 1,5 månadergammalt som just nu bara har några sniglar , erimiter , sjöstjärnor och en läderkorall... nu har jag varit borta en vecka och har haft någon som kollat till akvariumet men när jag kom hem hade jag fått en massa små vita/silveriga kryp som springer run på mina stenar och allt hade blivigt mycket grönare.... anledning och var är det som har kommit? mvh tony

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Johnny Tveit,

Hej. Jag undrar om någon vet eller har erfarenhet av att ha en metallkoppling till slangen som pumpar tillbaks vattnet i själva vattnet är dåligt/giftigt? Behöver ju säkra slangen på pumpen i sumpen på något sätt, och den kommer ju vara i vattnet. Tacksam för hjälp med detta. // Johnny

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  20. Som rubriken lyder; varför reagerar koraller på (snabba) ändringar i KH? Att KH är halten av karbonater som buffar mot pH-höjning fattar jag (hyfsat) kemin bakom. Men hur/varför reagerar koraller på karbonathalten? Ändring i osmostrycket? Vad är biokemin bakom deras reaktion? Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  21. Hej! jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då. Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt!

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by hippo,

det står i bruksanvisningen att ma ska tillsätta reagensen tills färgen förändras till klarblå. jag tycker det är väldigt svårt att dra gränsen mellan blå och klarblå- svårt att få ett exakt resultat jämfört med ex kh testet där man direkt ser färgförändingen. jag landade på 370ppm idag men det kan lika bra vara 400. några bra tips? någon???

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by centin,

Köpte ett 160l akvarium igår som jag nu jobbar på att få iordning. Startar denna tråd för att skriva av mig så frun får lugn och ro ;-) Försöker dock få med henne i projektet då det skulle göra vissa saker lättare.. nåja man kan bara försöka. Men även för att kunna fråga och bolla ideer om någon läser förstås.. Detta blir inget snabbt projekt utan köper in utrustning allteftersom det jag söker blir tillgängligt för rätt pris. Det jag tänkt göra: -Möbeln skall målas svart -Lås monterades idag på möbeln för att hålla klåfingrit barn borta. -Kalkrester skall tas bort med Sera PH minus när jag väl hittat butik som säljer det. Har tänkt köpa sump från Bromma Zoo som skall stå …

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  24. Yeppnu har det hänt. Min dotter matade fiskarna med två burkar fisk mat. Jag är igång med att flytta fiskarna och så många koraller jag kan över till ett karantän kar. Tar gärna emot tips på hur djuren ska må bäst i det karet. Det blir 100% nytt saltvatten. Lägger över en sten i knytnäve storlek och lite lösa bitar av små sten för att få lite bakterier och mindre kryp. Flyttar även över bristlestarfish och små turbo sniglar. Är det lönt att krama ur det mekaniska filtret för att få nytto bakterier i det nya saltvattnet?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by thompa81,

Hur högt upp mot kanten är lagom att ha vattnet? Har hört att saltet vandrar och att 5 cm är lagom...stämmer detta? Finns det någon som har mindre? Vill ju knappast att det ska "rinna över" massor av salt.

• 7 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.