Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Henrik dahlström,

Någon som kan rekommendera en bra alg skrapa som inte kostar skjortan

2. Started by jetstar,

Hallå! nu har jag äntligen fått hämta mitt RSM 130! jätteroligt att fixa i ordning! invånare som följde med: *en litem eremit *två clowner *en tomatclown *en blå och gul fisk? *två svart och vitrandiga? *en snäcka Men glädjen blev inte långvarig! efter en bilresa på 2 timmar enkel och en städning på 5 timmar så var det dags att starta! SKUMMAREN LÅTER FÖRJ______ rent ut sagt! totalt omöjligt att ha den igång hörs i hela huset!! tar jag luftsalngen under vatten ytan blir den tyst men då gör den ju in get skumm?? kylfläktarna låter också fan. snälla nån som har ett RSM 130 som kan hjälpa mig! eller nån som vet vad göra! vart fins reservdelar att köpa?? Mvh

• 6 svar
    • 1k visningar
  3. Started by steven,

hej igen nu kommer en fråga till. Är det att rekommenderat att man tar bort kolfilter samt biofilter som man fick med när man köpte sitt RSM 130,eller ska man vänta med att ta bort dem. karet är alldeles ny startat.

• 3 svar
    • 1k visningar
  4. Started by m0jjen,

Hej! mitt kar är nu ca 11v gammalt. har nu efter lite otur med streamers fått hem 2x jebao rw-8 som styrs med en twin controller. Problemen jag har är följande: * Hinna på ytan, försökt ändra cirkulationen. hittar dock ingen bra lösning som inte påverkar cirkulationen för mycket. tunze tar hinnan i vissa vattennivåer men då får jag microbubbler i massor. * Får inte till cirkulationen som jag vill riktigt, hur skulle ni placera 2 st streamers i ett juwel rio 180? tips mottages * Om jag inte skrapar rutorna varje dag så är de gröna, inte speciellt mycket men ändå så det syns, låter man det gå ca 4 dagar så ser man knappt in. endast på glaset, algen som kommer är grön, Hård …

• 5 svar
    • 1k visningar
  5. Hej på er, När det är lugnt på jobbet läser jag om Saltvatten med tillbehör. Jag har noterat 2 läger kring det här med tillsatser av spårämnen, mineraler m.m. Kort sagt: Höga/låga halter är skadligt. I havet anländer det ju nytt fint havsvatten med " godsaker " vilket det givetvis inte gör i Akvarium. Sist jag kollade mitt vatten hade jag Kh på 16. Detta är väl mått på Kalcium halt ? ( surhetsgrad: pH - 7.8 ) lätt stigande. Ingen nitrit samt övrigt bra värden, Temperaturen vart hög igårkväll men kyldes ner under natten och koraller blommade ut igen. Läderkorall verkar vara känsligare på temperatur än mina andra sorter. Mitt rev är ju uppbyggt med vita Kalkstenar blandat m…

• 6 svar
    • 1k visningar
  6. Started by buffe78,

hej e ny här på forumet och e även ny inom hobbyn(salt), har haft sött i många år men tröttna och kände att det va dax:)... nu till min fråga, har ett juwel lido 120L med en mce500 skummare i karet vilket tar väldigt mycket plats samt att jag får mycket microbubblor i karet, så jag har köpt en liten sump samt en ytavrinningsbox. Problemet är dock att boxens kam inte kommer ner under ytan eftersom det finns en plast ram runt karet, undrar då om om man kan förlänga springorna i kammen och kanske tom nått hål under boxen.. funkar detta? nån som har haft samma problem?, man skulle ju även kunna jacka ur i plast ramen men det kanske försvagar hållbarheten, vad göra???? mvh kri…

• 6 svar
    • 1k visningar
  7. Jag satt och funderade lite på hur jag skulle kolla att flödet var ok när jag får tummen ur och startar upp mitt planerade Trigon 350. Min idé var att skapa mitt aquascape, fylla på vatten, sätta igång pumpar och sedan placera ut minibojar på olika ställen i akvariet. Minibojarna tänker jag att jag gör av en sten, 10 cm fiskelina och en flytande plastkula. Plastkulan kommer sedan att "sväva" i vattnet förankrad i stenen och tydligt visa var eventuella döda zoner finns. Då borde jag få en bra bild av hur flödet ser ut och om det behövs justeringar. Dock känns denna metoden lite pillig, så om någon har en enklare metod så slipper jag gärna handarbetet med minibojarna.

• 4 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Darre,

Tjaba, Nybörjare här när det gäller saltkar. Har ganska bra erfarenhet av sötvatten men tjejen tjatar på att hon vill ha saltvatten också. Har ett par frågor som jag inte kan hitta information om. Tänkte skaffa ett kopmplett kar från Red Sea mest för att det är bra och vill ha "plug and play" så det blir Red Sea Max-s 650liter som jag förstår så är det komplett med allt. Frågor: 1. Hur i helvete startar man skiten.... Som jag sa vill ha så smidigt som möjligt.... OSMOS anläggning? Måste man ha det eller går det bra med kran vatten? Fyller ni 650liter osmos vatten eller kran vatten. 2. Del vatten byte görs detta med osmos då …

• Gilla
    • 6 svar
    • 1k visningar
  9. Started by Manks,

Okej, nu ahr jag avrit medlem här på forumet i 1 år ungefär. Jag ahr läst alla trådar om och om igen. Jag ahr lånat hyllmeter med böcker på biblioteket ovh läst. (Dock inte så mycket de senaste 2 månaderna så jag får uppdatera mig igen ) Nu funderar jag på att starta upp ett nanokar. Jag har läst överallt att man bör starta så stort som möjligt, men jag har något begränsat utrymme och Har redan ett sötvattenskar som jag inte kan göra mig av med (gillar min krabba för mycket). Min tanke är att den dagen jag tycker mitt nanokar är för lite pensionera det och använda det som sjukhusakvarium/lekakvarium? Det är ju trots allt en ekonomisk fråga om man har råd att köpa ett så …

• 2 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Slajf,

Hej! Har verkligen blivit trött på malawiciklider jag har nu. Har försökt verkligen att få fint kar, varenda gång man köper fisk dör dem till slut, aggressiva fiskar som är omöjliga! Nu vill jag verkligen försöka med saltvatten! Jag har en juwel Rio 180L, med egen moddad bakgrund samt orginala tillbehör som följde med akvarium. Såhär ser inköpslistan ut: Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Cirkulationspump 1: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8097&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 2: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7637&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 3: Orginala pumpen på 600l/h Salt: http://www.…

• 4 svar
    • 1k visningar
  11. Started by hbmannen,

sitter å funderar på om man inte kan använda cirkpumpar avsedda för värmepannar. dom pumpar ju så in i h-vete. eller varför inte ta gammla pool pumpen? ja har en jetstream som pumpar 49tusen liter i minuten. borde ju blåsa bort karet

12. Started by steven,

Är det någon som kan förklara Lasses metod vid uppstart eller har en länk? Med vänlig hälsning Stefan

• Haha
    • 8 svar
    • 1k visningar
  13. Started by Svan,

Hej alla! (Prolog) Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten. Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna. Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =) Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH. (Frågan) Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5? I så fall, …

• 7 svar
    • 1k visningar
  14. Started by maltemus,

Har varit ifrån hobbyn i några år och kastade tyvärr min osmos. Har kvar mitt gamla nano 42L som grabben nu vill starta upp för någon mindre fisk. För att slippa köpa en ny osmos och komma igång lite billigt funderar jag på att köpa destillerat vatten, det borde väl fungera lika bra? Eller har jag fel?

• 4 svar
    • 1k visningar
  15. Started by mojjan,

Hej är det någon som kan tipsa om billig och bra glasmästare i Göteborg?? skulle vara bra med olika förslag. Har även kollat Globefish i Stockholm. Jag är ute efter ett kubakvarium...

16. Started by the rookie,

Tjena allihopa ! Ny på sidan och hoppas att inom en snar framtid kunna starta upp mitt första saltkar. En sak jag undrar över är ljuset i karet. Jag har förstått att det skall vara olika ljus till olika fiskar, har att göra med ljupet fiskarna lever på, ifall man skall ha koraller, LS, eller osv osv. Finns det några tumregler, eller en bra sida man kan lära sig om eller rentav bli en lightmaster" . har bestämt mig för att köra en del koraller i mitt kar. Undrar dessutom ifall det finns någon, några bra sidor var man kan hitta bra lyse till ok pengar, har förstått att denna hobbyn kostar pengar fast det innebär ju inte att man vill handla sakerna hos son lokala akvariehand…

17. Started by Anton.Lindgren,

Hej! lyckats få dinos av släktet prorocentrum, så efter lite frågor på reef 2 reef, men även facebookgrupper. Så bör en del av behandling vara att öka nitrates och phosphate. Och sen dosera silicates(SI) vad kan jag hitta för preparat som kan dosera detta? 😅 sen skulle tydligen levande pytoplankton funka, finns det att köpa på burk eller måste man börja odla fram?

18. Started by hippo,

hittade 4st solariumrör i förrådet.. e det nått man kan använda eller är det direkt dåligt??

19. Started by koaala,

Varför tror vi att det är vi som bestämmer hur akvariumets inredning ska vara.

• 7 svar
    • 1k visningar
  20. Started by plattfische,

Har precis dragit igång mitt kar (se den här tråden) och lade i LS för några dagar sedan. Det cyklar på för fullt och jag har ljuset på tre timmar per dag. Tänkte vänta ett tag med att introducera mjukkoraller och tar snart kontroll på nitritvärdena (ska bara fixa tester först...). Men, jag undrar när man kan/bör introducera en "städpatrull" och vilka djur man kan tänkas ha i en sådan. Eremiter? Ormstjärnor (jag har en del sand)? För, om den nu är till för att hålla tillbaka de gröna trådalgerna är det väl poängfullt att ha i den innan nitrifikationscykeln är genomkörd? Men tål djuren verkligen det? Eller är partullen mer till för att hålla ev ny algtillväxt i schack läng…

21. Har två frågor.. Har nu införskaffat lite olika sorters koraller till mitt ganska nystartade akvarium. Mina värden i karet är bra och koraller och djur verkar trivas och växer. Har läst att många koraller vill ha strontium och andra tillsatser. Kan någon rekommendera någon produkt jag kan hälla i karet? Vill inte ha balling med massa olika flaskor. Undrar också varför min Xenia inte drar ihop topparna så som jag sett andra göra... finns det olika sorter?

22. Hejsan. Är en gammal sötvatten akvarist som nu äntligen fått tummen ur och gått över till salt. För er som inte vill läsa är frågan varför och vad är det som är grumligt i mitt nya system? (Nästan uteslutit bubblor) För er som vill läsa så ser min setup ut såhär. Är den ok? 2 100liters med gemensam sump på 50liter. Returpump eheim 1000 liter. belysning LED 120w per akvarie.. En ai hydra 52 och en oceangarden. en 4000liter cirk pump i varje. Wp10. skummare är bubbel magus C5 15kg levandesten. En påse redsea levande sand. alla vatten värden är ok och inom rekommendation. Det har nu gått 2 dagar sedan jag satte i sand och sten men det är lite grumligt. Små partiklar som …

• 6 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Thefisherman,

Eftersom jag fick Sånna snabba och bra svar innan så frågar jag igen varför denna korall ser ut som den gör och inte blommar ut som den var i affären. Vart i mitt akvarium 6 dagar

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  24. Started by per-åke,

Är nu 4-5 veckor sedan jag fyllde mitt nya kar med levande sten. Ser väldigt lite liv i stenen. Min fråga är om stenen bryter ner de faliga ämnen som bildas i akvariet ändå , fast den ser ut att vara död ? Kommer stenen efter ett tag att få alla dom där hälsosamma bakterierna den skall ha, och därmed funka ? Jag har tillsatt nogot som heter :Clear-Flo bio-degrade for aquariums. På plast flaskan står det att det ska vara " levande nyttobakterier " som bland annat skall bryta ner nitrit. Eftersom levade sten skall funka som ett reningsverk är man lite orolig. Så kan någon hjälpa mej att reda ut detta vore det bra.

25. Started by rizze,

Jag har en fråga om hur bra är det med UVC i saltvatten? Har koi i damm och där är det mycket bättre att köra UVC mot vanlig UV. Har tänkt köpa ett ca 300 liters och börja med. Har varit sugen på saltvatten länge men nu är det dax.

• 1 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.