Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by fraggen,

Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Awa86,

Har två puttesmå saker (lite svårfottade så väntar med bild) som skulle kunna vara glasrosor eller http://se.reeflex.net/tiere/2943_Edwardsia_sp..htm de sitter i sanden så jag lutar åt det sistnämnda, min sten kommer dessutom från indonesien. Min fråga är om glasrosor sätter sig i sand när de har mängder av sten? och om det nu är de andra ska man ta bort eller låta vara? + hur tar man bort dem om det behövs.

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Gandson,

Någon som vet vad de gröna "pinnarna" är eller kan bli för något?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Hedlurd,

Hej hur pass tjock behöver en plxiglasskiva till ytavringingen vara? har tidigare övervägt glas, men då jag vill ha den ljusblå. Är plexi de enda allternativet. följdfrågan blir då, vilket sorts lim är att föredra? hemkok på aceton och små bitar, enbart silicon? mvh Robin

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Svan,

Hej alla! (Prolog) Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten. Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna. Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =) Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH. (Frågan) Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5? I så fall, …

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by centin,

Köpte ett 160l akvarium igår som jag nu jobbar på att få iordning. Startar denna tråd för att skriva av mig så frun får lugn och ro ;-) Försöker dock få med henne i projektet då det skulle göra vissa saker lättare.. nåja man kan bara försöka. Men även för att kunna fråga och bolla ideer om någon läser förstås.. Detta blir inget snabbt projekt utan köper in utrustning allteftersom det jag söker blir tillgängligt för rätt pris. Det jag tänkt göra: -Möbeln skall målas svart -Lås monterades idag på möbeln för att hålla klåfingrit barn borta. -Kalkrester skall tas bort med Sera PH minus när jag väl hittat butik som säljer det. Har tänkt köpa sump från Bromma Zoo som skall stå …

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Löta,

Hej på er. Det är nu 14 år sedan jag la ned saltvatten men en flytt från Stockholm till Sundsvall. Har hållit på med akvarier i 44 år men salt i ca 10 år och är numer 50 år ung, på den tiden körde jag low tec och hade ganska stora akvarier. Nu ska jag sätta upp en kub i källaren i gymmet, det föll på ett aqua medic 140l kub med möbel och alla tillbehör utom värmare och osmos som jag har köpt till. Det ska inte gå fort och rummet kommer att vara färdigt om några månader, och då finns det tid till planering som jag älskar - där har jag tre frågor till er dvs vad tycker ni? 1. Ska jag köra low tec som jag gjorde på den tiden eller se…

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Jonte75,

Jag jobbar på en skola med ca: 500 elever och har startat upp ett Malawikar där. Nu vill rektorn att jag startar upp ett saltvattenskar också. Ungarna bara lääängtar efter att få "hitta Nemo" Jag har ingen som helst erfarenhet av detta men blev nyfiken så klart. Nu har jag köpt in ett 200l kar och fyllt det med saltvatten, korallsand och 11kg död korall. Jag har även en cirkulationspump och en gammal filterpump som jag tog från ett avvecklat kar. Enligt saltmätaren ligger jag på en normal nivå, men jag vet inte om jag vågar lägga i den levande stenen. När kan man göra detta? Budjeten är tajt så jag vet inte hur jag skall göra med den levande stenen. 5kg kan nog skolan st…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by mike.f,

I onsdags blev jag kär eller frälst! Man kan kalla det vad man vill men tänd blev jag i alla fall. Jag besökte en liten butik i min hemstad och träffade på en liten krabat som just flyttat hit från Tyskland. Det var en liten bläckfisk, och såååå läcker den var. Det som är så himla trist är ju att hemma finns det bara plats för sötvattensfisk, men jag tänkte att 33 år får vara nog, jag skall konvertera. Jag får helt enkelt bli nybörjare igen och som jag fattat det börja plugga igen!! Jag har bla ett 400 liters juwel akvarie men vet inte om jag skall ta det, men det är väl enklare med ett mindre typ red sea? vad vet jag!? i alla fall e jag riktigt sugen på att göra nåt nyt…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  10. Hejsan. Är det någon som kör Tunze 1074/2? ..blir inte klok på om den får plats där bak i rsm:et eller inte. Och hittar ingen annan ytavrinning på nån svensk sida. Länka gärna om du vet nån annan som funkar och var man kan köpa den. MvH Anders

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  11. Hej alla Köpte igår en fisk som jag inte vet vad det är för ngn. Kan ni hjälpa mig? Den fisken som är i mitten, dvs. ej fjärilsfiskarna.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  12. Har två frågor.. Har nu införskaffat lite olika sorters koraller till mitt ganska nystartade akvarium. Mina värden i karet är bra och koraller och djur verkar trivas och växer. Har läst att många koraller vill ha strontium och andra tillsatser. Kan någon rekommendera någon produkt jag kan hälla i karet? Vill inte ha balling med massa olika flaskor. Undrar också varför min Xenia inte drar ihop topparna så som jag sett andra göra... finns det olika sorter?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by master,

jag har fått kisel alger på sanden och det har kommit lite mer för var dag så igår köpte jag fosfat och silikat remover och la det i en strumpa och hångde det i karet men idag så är det mycket värre trotts fosfat removern. Kan det vara så att det drar ut fosfatet från sand och sten och då kanske kiselalgerna passar på att frodas? Tycker det är skummt att det är värre idag. Behöver tipps och råd till hur jag blir av med det.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by balofix,

Ska lagra levande min levande sten emellan 1mån till 6 mån! temraturen e den viktig? samt belysning?! narturligtvis så kommer ja ha cirkulation!

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  15. Yeppnu har det hänt. Min dotter matade fiskarna med två burkar fisk mat. Jag är igång med att flytta fiskarna och så många koraller jag kan över till ett karantän kar. Tar gärna emot tips på hur djuren ska må bäst i det karet. Det blir 100% nytt saltvatten. Lägger över en sten i knytnäve storlek och lite lösa bitar av små sten för att få lite bakterier och mindre kryp. Flyttar även över bristlestarfish och små turbo sniglar. Är det lönt att krama ur det mekaniska filtret för att få nytto bakterier i det nya saltvattnet?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Adrenalized,

Hejsan är det någon som vet vart jag kan få tag på lite snygga makroalger? Dom webbutiker jag sett här i Sverige verkar inte ha så stort utbud. Räcker det med vattenbyten och lite fisk i karet för att hålla dom? Eller måste man bråka med tillsatser av spårämnen. Är väl framför allt dessa sorter som jag skulle vilja lägga vantarna på : Blue Octodes Macro Halymenia Durvillei Dragons Breath Botryocladia - Red Grape Caulerpa Racemosa Grape Caulerpa Krävs något speciellt för att få dom att trivas? Tänkte mest ha makro alger, mjuk koraller zoas och kanske ngn LPS.

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by ballsam,

har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Timpin,

Hej! Har kört mitt akvarium i ett år nu ungefär, men pga flytt, barn, renovering och liknande har jag gått väääldigt långsamt fram! Belysningen är 2x 24w t5 och storleken på karet är ca 120l med invändig sump. Höjd är 45cm. I nuläget har jag 1 ricordea yuma, 1 kolloni med röda discosama, 1 euphyllia paradisiva, 1 caulastrea furcata och en goniopora som dock inte verkar må något vidare, tror den håller på att dö. Detta ser ganska tomt ut och jag vill ha lite tips på tåliga, fina koraller till mitt kar, både stenkoraller och mjukisar. I "fiskväg" har jag bara 2 st ocellaris och 1 stenopus hispidus och där tar jag gärna emot roliga tips på fiskar/djur som kan funka med des…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Sunniesen,

Lyste in i mitt akvarium efter släckning o fann detta. Vad tusan e det för snigel och om det är det kan den ställa till problem för mina koraller o mussla. ? Tacksam för hjälp !

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Pear,

Vad är detta för alg som dykt upp, gröna trådar med genomskinliga bubblor på? Är det en bra eller dålig alg? Tyvärr lite suddig bild.

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by Slajf,

Hej! Har verkligen blivit trött på malawiciklider jag har nu. Har försökt verkligen att få fint kar, varenda gång man köper fisk dör dem till slut, aggressiva fiskar som är omöjliga! Nu vill jag verkligen försöka med saltvatten! Jag har en juwel Rio 180L, med egen moddad bakgrund samt orginala tillbehör som följde med akvarium. Såhär ser inköpslistan ut: Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Cirkulationspump 1: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8097&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 2: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7637&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 3: Orginala pumpen på 600l/h Salt: http://www.…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Magnus Hörkeby,

Jisses så mycket tester man kan göra på sitt vatten! Har fattat att Hanna checker är det man ska ha men dom kostar ju en slant. Så min fråga är vilka ska man satsa på i första hand och vilka kan man nöja sig med enklare testutrustning. Jag tänker att vissa tester är svårare att få till tillförlitligare resultat medans andra är lätt. Jag är intresserad av att hålla koraller i akvariet samt fiskar.

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Richme,

Tanken jag har är hög och djup och inte helt lätt att rengöra bakrutan från alger. Dom skrapor jag sett här är billiga s-t grejor som inte funkar. Vill ha en riktig skrapa med ett skarpt metall blad/rakblad. Sett några olika typer på nätet men innan jag importerar vill jag gärna få synpunkter på en som funkar väl och som är hållbar i längden. Vad använder ni?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Richard_22,

Hej! Tror jag har fått Dinoflagellater i mitt Rsm 130. Har sökt på internet men fann inte mycket. Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite tips och info angående vad jag ska göra! Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Jocke,

Tjenare! Jag har precis fått i stenen i karet,har några frågor. Ska jag köra med skummaren under inkörningen?. Hur får ni bort sand och småpartiklar som seglar omkring i vattnet,kör ni med något innerfilter?. Hur mycket sten kan man till sätta karet utan att få en ny omstart?. MVH Jocke

• 4 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.