Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Phimani,

Har ett nystartat RSM 130 och vi är blåbär på detta med salt. Vi har tidigare haft ett "ihopplock" med öppen topp på ca 80 liter. Nu har vi plötsligt prblem med att det är för varmt i karet. Det är ca 20 grader inomhus, karet står helt fritt från solljus, doppvärmaren är avslagen, fläktarna är på och i det mindre karet som fortfarande är aktivt och står precis bredvid så håller sig temp stadigt på 25 grader. I RSM-tanken är det 30-32 grader. Goda råd emottages tacksamt

• 7 svar
    • 991 visningar
  2. Started by myAqua,

Hej, går det att använda ett kar med aluminiumram till saltvatten. Finns det risk för att det oxiderar?

• 4 svar
    • 991 visningar
  3. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Tja tja! Hur viktig är den här skummaren igentligen? Jag håller på att sätta upp mitt första saltvattens akvarium och i flertalet böcker jag läst så har de inte nämnt skummaren, och då har det har ändå varit steg för steg guide. Tack för svar! MvH: Patrik Dahlberg (Troffar!!)

• 5 svar
    • 991 visningar
  4. Started by Anno74,

Hej alla ! Är ny inom detta, har startat smått med ett clownhotell på 58 liter. Det har varit igång cirka 3 veckor nu. Salthalten är bra och likaså PH värdet. Men jag undrar om dessa "brunalger försvinner så småningom? Jag läste det i min bok..... Eller har någon nåt tips? Försökte ta några bilder...men de blev väldigt dåliga Vattnet är rent och klart. Sen har jag glasrosor på en sten och det är ju inte så bra har jag läst. Behöver massor av tips !!! Måste man mäta allt annat också, när jag inte har några fiskar i ? Mvh Anno

• 7 svar
    • 991 visningar
  5. Started by Nemisis,

Bor i mitt kar har blivit lite större den senaste tiden, e nyfiken på vad det kan vara..

6. Started by Lukas89,

Har planer på att bygga en sump till mitt 165 l tröttnat på att ha alla grejer i akvariet. nu är det så att jag har levande i karet och fundera på att dremmla ett hål genom att tömma ungefär hälften av vattnet för att sedan dremmla, vad säger ni om det? idiotiskt/galenskap? eller möjligt? Samt dimention för rören vet jag inte riktigt vad man ska ta heller. Själva sumpen tror jag att jag har lite koll på. Samt hur har ni löst problemet med översvämning? funderar på att använda mig av 2 olika ytavrinningar för att den ena ska kunna avlasta den andra om det pumpas i för mycket vatten från sumpen? menar är inte det säkrare en att ha en mekanisk flotör som slår till och från …

• 6 svar
    • 990 visningar
  7. Started by per-åke,

Är nu 4-5 veckor sedan jag fyllde mitt nya kar med levande sten. Ser väldigt lite liv i stenen. Min fråga är om stenen bryter ner de faliga ämnen som bildas i akvariet ändå , fast den ser ut att vara död ? Kommer stenen efter ett tag att få alla dom där hälsosamma bakterierna den skall ha, och därmed funka ? Jag har tillsatt nogot som heter :Clear-Flo bio-degrade for aquariums. På plast flaskan står det att det ska vara " levande nyttobakterier " som bland annat skall bryta ner nitrit. Eftersom levade sten skall funka som ett reningsverk är man lite orolig. Så kan någon hjälpa mej att reda ut detta vore det bra.

8. Started by SydpOlof,

Har ett 500 litersakvarium jag hade tänkt förvandla till en levande möbel(dvs ett saltvattensakvarium). Men har även ett 100 liters jag först hade tänkt prova med för att komma igång och få in känslan för saltvatten, lära mig systemet osv. Vad krävs mer än cirkulationspumpar och då saltvatten för att få en stabil miljö? utgå från det nödvändigaste nu eftersom jag är nybörjare inom området och hade tänkt starta lite lätt och enkelt.

• 7 svar
    • 990 visningar
  9. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej jag har fått vita alger eller vita fläckar på mina rosa alger med vit gelé aktig ämne på sidorna,och fläkarna växer. vad det kan vara?

• 3 svar
    • 989 visningar
  10. Started by ungsgard,

har 3 Clownfiskar, nemo, sedan ngr dagar tillbaka och har sett att tva av dem varje morgon ligger tätt intill varandra uppe vid ytan i ett hörn av akvariet. Nästan med sidan mot ytan. Är detta normalt eller mar de daligt? Efter ngr minuter vaknar de till liv och beter sig normalt under hela dagen. Den tredje, som ar den största, haller sig vid botten även under natten. / Björn

11. Hej igen, som ja skrivit tidigare så är jag en ej upp startad nybörjare. Karet anländer om ca 2-3 veckor 375 Liters. Detta med koraller skulle vara bra att få ett övergripande begrepp om!!!!! Det uttrycks en hel del förkortningar som för mig inte är grepp bara, vad ska man starta med mjuka koraller hårda koraller eller anemoner?? Vilka är enklast att ha som nybörjare? Finns det någon grundregel vilka fiskar man ska ha med respektive? Har akvariets volym betydelse för valet av korall? Salthalt eller kalcium etc etc. Skulle vara glad om någon har bra enkla eller krångliga tips för en äkta Rookie! Tackar på förhand !

• 2 svar
    • 989 visningar
  12. Started by maltemus,

Har varit ifrån hobbyn i några år och kastade tyvärr min osmos. Har kvar mitt gamla nano 42L som grabben nu vill starta upp för någon mindre fisk. För att slippa köpa en ny osmos och komma igång lite billigt funderar jag på att köpa destillerat vatten, det borde väl fungera lika bra? Eller har jag fel?

• 4 svar
    • 989 visningar
  13. Started by Tonytiger,

hej jag har ett akvarium som är ca 1,5 månadergammalt som just nu bara har några sniglar , erimiter , sjöstjärnor och en läderkorall... nu har jag varit borta en vecka och har haft någon som kollat till akvariumet men när jag kom hem hade jag fått en massa små vita/silveriga kryp som springer run på mina stenar och allt hade blivigt mycket grönare.... anledning och var är det som har kommit? mvh tony

• 2 svar
    • 989 visningar
  14. Started by edda124,

Hej allihopa jag köpte 3 fiskar från lokala fiskhandlaren för nån månad sen 2 st clowner och en gramma alla var väldigt små. I samma veva gick en pump sönder till returen jag har ett rsm 130 så jag hade en lite mindre jag tog så länge men. Blev lite för dålig cirkulation och då kom det också lite cyano på en sten så jag tänkte jag behövde mer cirkulation och tog skummar pumpen från original skummaren. Och efter 1 vecka försvann clownfisken jag testade vattnet värdena såg bra ut. Tänkte inte inte mer på det och försökte leta efter Jan men såg han inte nånstans sedan 1 - 2 veckor senare försvinner gramman med och jag testade vattnet igen såg okej ut och pumpen slutade funge…

• 6 svar
    • 988 visningar
  15. Started by Pear,

Funderar på sump till mitt Juwel 240L. Sumpen är 45x45x45 cm, där jag kommer ha skummare samt doppvärmare mm. Nu till ytavrinningen. Tittat på 3 st overflow boxar. Har någon erfarenhet av någon eller rentav rekommendera någon av dessa: Deltec Tunze Aquaria System

• 4 svar
    • 988 visningar
  16. Started by Gnarkill,

Är det någon som har testat att beställa/köpa koraller mm från utlandet?? Typ USA eller liknande?

• 4 svar
    • 988 visningar
  17. Started by yjoda,

ja då va steget taget att gå från sött till salt. nytt brggat kar inhandlat på 720 liter + sump. renovering av kar o möbel påbörjad. efter att ha tagit bort all kalk beläggning från glaset bestämmer jag mig för att limma om det. när jag har skuritbort silikonet så blir det en beläggning kvar på glaset. har försökt skrapa bort med rakblad och disksvamp med kalkborttagning och t-röd. men det försvinner inte. tänkta kolla om det är nån annan som råkatut för samma sak. man vill ju inte chansa med limmningen. bifogar en bild på beläggningen. mvh mathias

• 6 svar
    • 988 visningar
  18. Started by balofix,

Ska byta akvarie till ett kub. funderar på måtten! l1000 b1000 h700! funderar hur det kommer se ut propetionellt, någon som sett ngt liknande?

• 6 svar
    • 987 visningar
  19. Har upptäckt ett salt-startpaket på 128 liter. Märket är JAD och det ingår skummare, nitratfilter, UV sterilisator, filter och pump. Är det någon som äger ett sådant? Vad är det för pump som ingår? Är ett nitratfilter något som måste bytas ut efter en viss tid (är det något typ av biologiskt filter) eller är det mekaniskt? Har planer att skaffa ett större kar till våren och det pekar på antingen detta eller RSM 130. Vilket skulle ni kunna rekommendera? Hälsningar Mikael

20. Started by Charlle3535,

Hej! Har ett elos 70 som låter som bara den vid ytavrinningen. Stoppade ner en gummislanf i hålet blev tystare. Men då funkar ej ytavrinningen lika bra. Nån som har och vet något tipps? Mvh Charlie

• Gilla
    • 5 svar
    • 987 visningar
  21. Yeppnu har det hänt. Min dotter matade fiskarna med två burkar fisk mat. Jag är igång med att flytta fiskarna och så många koraller jag kan över till ett karantän kar. Tar gärna emot tips på hur djuren ska må bäst i det karet. Det blir 100% nytt saltvatten. Lägger över en sten i knytnäve storlek och lite lösa bitar av små sten för att få lite bakterier och mindre kryp. Flyttar även över bristlestarfish och små turbo sniglar. Är det lönt att krama ur det mekaniska filtret för att få nytto bakterier i det nya saltvattnet?

• 5 svar
    • 987 visningar
  22. Started by ninan,

Hej, vi startade vårt RSM 250 nyår och det är verkligen spännande att följa utvecklingen. Vi satte igång med 38 kg levande sten och även levande sand från start och vi har bara haft i fosfatremover tillsammans med aktivt kol i en strumpa i sumpen. Med den levande stenen följde naturligtvis en hel del intressanta saker som rörmaskar, illrosa svampar, alger, maskar och pyttesmå anemoner som nu vandrat upp till ljuset. Nu undrar jag över en ny invånare som jag varit och petat på med håven tidigare då jag tyckt att det sett konstigt ut. Jag försöker surfa runt på Reeflex och andra identifikationssidor men det är inte lätt när man inte ens vet vilken grupp sakerna man hittar …

• 5 svar
    • 987 visningar
  23. Started by Hirez,

Hej, Jag tänkte köra lite fosfatadsorber i en reaktor och undrar om man borde köra kol in annan reaktor också? Frågan är kanske om man vinner såpass mycket i effekt genom att köra med reaktor? Om det endast är en minimal förbättring så kan man istället massera. Vad tycker ni? Det blir ju även en extra pump, och el, värme etc.

• 2 svar
    • 987 visningar
  24. Started by Robbygg,

Hejsan! Jag har hållit på med sötvatten i några år, och har nu fem stycken akvarium varav det största på 720 liter. Men inte för så länge sedan gick jag i en affär som hade båda delarna, och jag blev såld direkt. Det ser fruktansvärt snyggt ut med ett saltvattensakvarium. Saken är den att jag kan inget om detta ämne, och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig iheller. Går man till affären så känns det som om dom blåser en på massa pengar när man egentligen kan göra mycket själv av vad jag förstått. Mitt mål med ett saltvattens akvarium är att ha ett fint litet korallrev, några clowner och andra smådjur. Det ska inte alls vara stort och vräkigt, mest så att man kan få…

• 2 svar
    • 986 visningar
  25. Started by Nille83,

Nu har mitt kar snart varit igång i 5 månader. Min LS i sumpen ser lite grisig ut. Ska man rengöra, eller ska man låta den vara och se glad ut?

• 6 svar
    • 986 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.