Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by taspan78,

Hej allihopa hej har en fråga ...det är nästan 2 veckor efter jag har lagt mina LS i karet och har gjord en gång en byte 10% mina mätningar för en vecka sedan var PH 8,2-8,4 KH 10,5 dkh NH3/NH4 0,1 NO2 0,05 NO3 7-8 Salinitet 1023 och idag (gjorde vattenbyte i torsdags ) är de PH 8,2 kh 10,5 dkh NH3/NH4 0,05 NO2 0,01 NO3 40 Salinitet 1024 har en temp på 26 grader. frågan är....vad händer där inne? Ammoniak sjunker och NO3 stiger? Jag skulle förväntat mig att se ammoniak att stiga i början och sen att sjunka....är det nöt som jag gö…

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Anna O,

Hej! Har nyss börjat med mitt första saltvattenakvarium och tänkte höra om någon kan ge en åsikt angående belastningen. Akvariet är på 100 liter och jag byter 10 liter varannan vecka. Har nu 2 clowner, 2 grön chromis, 2 gulfenade blå frökenfiskar samt 3 räkor (pepparmintsräka, eldräka och putsarräka). Är det lagom tro? Eller kan man ha någon mer fisk, eller är det rent av för mycket som det är? Jättetacksam för svar! Är som sagt är nybörjare på detta och vill ju försöka få det så bra som möjligt!

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by bengt,

Snäckorna ramlar ner från sten, och glas och är döda. Hade ett 50 tal snäckor,dom hade förökat sig från 5 stycken och blev så många. Misstänkte att dom svultit ihjäl, men tror nu att det är något annat. Akvariet fick gå utan snäckor i 2 månader, men nu köpte jag 5 turbo snäckor och 5 nassarius sandsnäckor. Fick dom 26/7 beställda från Företagsakvarium. Acklimatiserade dom med droppande slang i minst 1 timme. Nu har det redan dött 2 algätande snäckor och 1 nassarius, har ingen eremit. salthalt 1025 PH 8.1 på morgon 8.3 på kvällen, temp 25,2 har mjukkoraller och dom är hur fräscha som helst, växer bra, och fiskarna pigga och glada oc…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by vondraggen,

Hej, Håller på med mitt första saltkar och nu är saltvatten och alla tekniska prylar igång. Nästa inköp blir lysrör. Vitt och blått sken på lysrör. Vad är fördelar / nackdelar med dessa olika ljus. Ska vitt ljus sitta längst bak eller längst fram ? Växer levande sten bättre med vitt ljus eller blått ljus ? ( jag har plats för 4st. 30 W idagsläget ) 3-4 timmar solsken från sidan, när väder tillåter. Tack på förhand ! Peter i GBG

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Azlan,

Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by DeJo,

Hej alla saltisar. Min första tråd här i forumet. Jag har kört mitt Red Sea 130 i flera år tills min doppvärmare fick spel och överhetta mitt kar när jag var på semester. Min stackars far satte fläktar och massvis med is men det gick inte att rädda. Så nu ska jag köra igång 2 kar. Tänkte ha ett rent fiskkar utan levande sten eller levande sand. (Har fött upp Discusar och Scalarer i många år och gillar den minimalistiska stilen) 1 Är det möjligt? för och nackdelar. 2 Måste man förbereda vattnet med bakterieflora och låta det cykla? Eller räcker det med osmos och Red sea salt? En bild på mitt kar utan Fidji sand.

7. Started by tholit_73,

Får börja med att tacka alla för massa tips på forumet om nystart av ett saltkar. Jag började tidigt 90-tal men efter år av uppehåll ville jag åter igen testa. Efter en tid spanat runt på detta forum kom det till ett avslut. Det blev ett 120L med sump står nu i vardagsrummet. En kul sak var inte problemet att starta upp & få rätt värden utan att minimera allt oväsen av porlande vatten... Inte nog med att motivera alla $ det kostar att starta upp för frugan så fick jag ständigt försvara ljudet av porlande vatten. Men efter allt kopplande så är det nu ett minne blott. Det som hörs är ett svagt surrande. Skickar en liten video på sumpen. Dock är inte själva karet något a…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by hippo,

på dagarna värmer lyset upp karet till uppemot 30 grader men på nätterna sjunker tempen lite. behöver man nån extra värme på nättern?jag har 21 grader i huset.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Jaonas,

Hej! Jag har en invändig skummare (ferplast 550) i mitt 240 liters kar. Dock undrar jag varför jag i princip aldrig har något att tömma i koppen. I början fick jag göra det men de senaste veckorna (kanske månaderna) har jag inte fått ut en droppe. Jag har en hel del smuts på botten och har en del problem med smutsig hinna på ytan. Det blåser på bra med bubblor inne i skummaren och det skummar bra på ytan om man lyfter koppen men ej tillräckligt för att nå upp i koppen. Skummare går alltid upp och ner men nu är det för länge jag hade den härliga kännslan av att se allt skit försvinna när man tömmer koppen:)

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Gnarkill,

VArt kan man köpa fragg pluggar av olika modeller och sånt?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Awa86,

Har två puttesmå saker (lite svårfottade så väntar med bild) som skulle kunna vara glasrosor eller http://se.reeflex.net/tiere/2943_Edwardsia_sp..htm de sitter i sanden så jag lutar åt det sistnämnda, min sten kommer dessutom från indonesien. Min fråga är om glasrosor sätter sig i sand när de har mängder av sten? och om det nu är de andra ska man ta bort eller låta vara? + hur tar man bort dem om det behövs.

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by SaltisLinda123,

Min ricordea börjar få 2 munnar håller den på att bli flera ?

13. Started by boris,

hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig. frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset? eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så . men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta ex vilka lampor pump värmare mm. har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller? någon bra guide på nätet man kan läsa ? kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så? tack för ev svar.

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by DanielSVG,

Så trist den ser inte alla pigg ut. Vad tror ni som har en del erfarenhet? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  15. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

har ett 25L som jag tänkte göra nano av. har en fluval 1 och en doppvärame sammt glödlampslysramp. vad ska jag kompletera med? går det ha ngt levande där i?har tänkt trycka i så mkt levande sten det går. p.s. har haft en 45L nanocub och det funkade!

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by svedalaciklid,

fiskarna dör efter att min anemon blivit stripsad lite i en pump idag ,flyttat på anemonen och den ser ut som den kommer klara sig men nu har min gula kirurg och snart även min kaninfisk lämnat in mycket gifter som kan frigjorts i vattnet av anemonen?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by DanneI,

Lite osäker på hur dessa test ska läsas av (Salifert). Det står ju förvisso i bruksanvisningen att lite luft mellan pistång och vätska är som det ska. Fast kan man lita på testet då och hur är korrekt avläsning isf? Ska jag gå efter bruksanv så ska man ju iaf läsa av vid pistångens övre kant när man håller den upprätt trots att det är en mängd luft ovanför till vätskan. Det märkliga som jag tycker är ju att det inte varje indragning blir samma mängd luft. Jag bifogar en bild på hur det oftast blir med min, där är luft från 0.96. Ska jag trots det läsa av vid övre delen av pistången när testet görs? Sedan går det ju om man fipplar massor med gånger med att dra in vätska oc…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Richme,

Tanken jag har är hög och djup och inte helt lätt att rengöra bakrutan från alger. Dom skrapor jag sett här är billiga s-t grejor som inte funkar. Vill ha en riktig skrapa med ett skarpt metall blad/rakblad. Sett några olika typer på nätet men innan jag importerar vill jag gärna få synpunkter på en som funkar väl och som är hållbar i längden. Vad använder ni?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by ballsam,

har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by ghosten,

kan man ha denna i sitt nano kar eller. och om det går vilka lysrör rekomenderar ni till detta. har funderat på ett vitt och ett blått har ni några bra RÅD

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  21. Tänkte mig att det är dax börja stoppa i lite koraller i nya karet. Ligger på salthalt1,024, 25 grader. Tips på nybörjar koraller mottages. Jag är väldigt sugen på att stoppa ned div Euphyllia och annat som clownerna gillar.

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by ungsgard,

Har tidigare skrivit om min clownfisk som beter sig lite konstigt, äter inte och haller sig i ett hörn. Nu pa morgonen har jag sett att den har som en bubbla pa det ena ögat och det andra ögat ser ut som om det star ut och är större, Hjälp! Vad kan jag göra??? -sjuk

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Doris,

Hej alla Kan någon berätta hur en sump ska byggas på bästa sätt bilder kanske ,sumpen ska vara på 200-250L

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Svan,

Hej alla! (Prolog) Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten. Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna. Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =) Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH. (Frågan) Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5? I så fall, …

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Johnny Tveit,

Någon som vet vad detta är och kanske Hur den kan bekämpas

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.