Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar! allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor! och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=) vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna! Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla! (Prolog) Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten. Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna. Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =) Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH. (Frågan) Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5? I så fall, …
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur kan jag flytta min rhodactis som sitter under min sten med zoanthids? Den har växt så stor att den vält ner stenen på sanden. Den sitter stadigt under stenen och verkar frodas i alla fall om man tittar på hur mycket den har växt. Vill inte störa den i onödan men jag tror att den skulle komma mer till sin rätt med sin egen sten.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då? Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt dj…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Någon som kan hjälpa mig att identifiera detta? Har pågått i ca 4 månader. Har provat chemiclean, täta vattenbyten mm. Försöker dosera upp nitrat (omätbart) med ATI N. Ökar inget, eller så är mitt test paj... Även lågt phosfat. Karet har varit igång i ca 8 månader. Försvinner nästan över natten. Blir lite luftbubblor i det, fast inte alltid? Hjälp!!! Mvh Kuppe
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej! Jag började med ett litet projekt för cirka 10 månader sen i form av ett litet men snyggt saltvattensakvarium. Jag började med att köpa bottenmaterial, skummare och pump hade jag sen tidigare för att sedan köpa stenen 2 månader senare. Sedan fick det stå och gå utan levande invånare i 2 månader. Nu är det så att detta 70 liters saltvattenskar ska så småningom bli 300 liter, men ekonomin håller inte för att köpa allt det nödvändiga på en och samma gång. Jag är en nybörjare inom akvarium och söker nu lite hjälp då min lokala butik inte har så bra koll på saltvatten. Så nu till hjälpen jag ber om; vad behöver jag ändra på? Vad har jag gjort fel? Karet är som sagt på 7…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Undrar vad detta är för bruna prickar, är detta alger? Kanske en dum fråga.. Mvh Nils
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla glada fiske intresserade människor där ute! Har nu tagit klivit in på saltvatten och detta med stor spänning, hittar dock inte så mycket bra information som jag hoppats på.. Har köpt att böcker folk rek men blir inte klokare för det, hur mycket salt ska jag ha per L för att ligga på en bra nivå, slängde i 2-3 "bunkar" salt på ren chansning i mitt 250L nyinskaffade saltvatten och efter ett par dagar nu så visar mättaren jag har sittandes i aqvariumet 1.025 vilket jag förstått är rätt bra?(Vilken tur att min chansning blev skaplig hoppas jag på) Så är i behov av att veta hur mkt salt som går åt samt hur belysning skall fungera så här i början, levande sten har jag …
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Ska lagra levande min levande sten emellan 1mån till 6 mån! temraturen e den viktig? samt belysning?! narturligtvis så kommer ja ha cirkulation!
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu har jag plågat alla med massor av noob-frågor så nu tänkte jag lägga ut bilder på hur det blev tillslut Enormt stort tack för all hjälp från alla och alla bra svar, grymt trevligt forum! Som ni kanske ser är detta mitt nattduksbord, det sista jag ser på kvällen o de första när jag slår upp ögonen, mkt vackert o rogivande.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har nyss börjat med mitt första saltvattenakvarium och tänkte höra om någon kan ge en åsikt angående belastningen. Akvariet är på 100 liter och jag byter 10 liter varannan vecka. Har nu 2 clowner, 2 grön chromis, 2 gulfenade blå frökenfiskar samt 3 räkor (pepparmintsräka, eldräka och putsarräka). Är det lagom tro? Eller kan man ha någon mer fisk, eller är det rent av för mycket som det är? Jättetacksam för svar! Är som sagt är nybörjare på detta och vill ju försöka få det så bra som möjligt!
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har kört mitt akvarium i ett år nu ungefär, men pga flytt, barn, renovering och liknande har jag gått väääldigt långsamt fram! Belysningen är 2x 24w t5 och storleken på karet är ca 120l med invändig sump. Höjd är 45cm. I nuläget har jag 1 ricordea yuma, 1 kolloni med röda discosama, 1 euphyllia paradisiva, 1 caulastrea furcata och en goniopora som dock inte verkar må något vidare, tror den håller på att dö. Detta ser ganska tomt ut och jag vill ha lite tips på tåliga, fina koraller till mitt kar, både stenkoraller och mjukisar. I "fiskväg" har jag bara 2 st ocellaris och 1 stenopus hispidus och där tar jag gärna emot roliga tips på fiskar/djur som kan funka med des…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
jag har fått kisel alger på sanden och det har kommit lite mer för var dag så igår köpte jag fosfat och silikat remover och la det i en strumpa och hångde det i karet men idag så är det mycket värre trotts fosfat removern. Kan det vara så att det drar ut fosfatet från sand och sten och då kanske kiselalgerna passar på att frodas? Tycker det är skummt att det är värre idag. Behöver tipps och råd till hur jag blir av med det.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tanken jag har är hög och djup och inte helt lätt att rengöra bakrutan från alger. Dom skrapor jag sett här är billiga s-t grejor som inte funkar. Vill ha en riktig skrapa med ett skarpt metall blad/rakblad. Sett några olika typer på nätet men innan jag importerar vill jag gärna få synpunkter på en som funkar väl och som är hållbar i längden. Vad använder ni?
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Har två puttesmå saker (lite svårfottade så väntar med bild) som skulle kunna vara glasrosor eller http://se.reeflex.net/tiere/2943_Edwardsia_sp..htm de sitter i sanden så jag lutar åt det sistnämnda, min sten kommer dessutom från indonesien. Min fråga är om glasrosor sätter sig i sand när de har mängder av sten? och om det nu är de andra ska man ta bort eller låta vara? + hur tar man bort dem om det behövs.
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad rekomenderar ni igentligen för clean-up crew till 54 liter? (eller större också för den delen) Vill ha ett gäng med astreor, men efter vad jag läste att clownen skrev, att de inte är anpassade för revakvarium och defenitivt kommer välta lite då och då vill jag nog inte ha dem. Mina djur är inga slit och släng-produkter... Vilka sniglar ska man ha? Turbosniglar blir ju rätt stora så jag kan ju inte gärna ha 10-15 turbosniglar. Kom med förslag är ni snälla
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har två frågor.. Har nu införskaffat lite olika sorters koraller till mitt ganska nystartade akvarium. Mina värden i karet är bra och koraller och djur verkar trivas och växer. Har läst att många koraller vill ha strontium och andra tillsatser. Kan någon rekommendera någon produkt jag kan hälla i karet? Vill inte ha balling med massa olika flaskor. Undrar också varför min Xenia inte drar ihop topparna så som jag sett andra göra... finns det olika sorter?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Lite osäker på hur dessa test ska läsas av (Salifert). Det står ju förvisso i bruksanvisningen att lite luft mellan pistång och vätska är som det ska. Fast kan man lita på testet då och hur är korrekt avläsning isf? Ska jag gå efter bruksanv så ska man ju iaf läsa av vid pistångens övre kant när man håller den upprätt trots att det är en mängd luft ovanför till vätskan. Det märkliga som jag tycker är ju att det inte varje indragning blir samma mängd luft. Jag bifogar en bild på hur det oftast blir med min, där är luft från 0.96. Ska jag trots det läsa av vid övre delen av pistången när testet görs? Sedan går det ju om man fipplar massor med gånger med att dra in vätska oc…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har en invändig skummare (ferplast 550) i mitt 240 liters kar. Dock undrar jag varför jag i princip aldrig har något att tömma i koppen. I början fick jag göra det men de senaste veckorna (kanske månaderna) har jag inte fått ut en droppe. Jag har en hel del smuts på botten och har en del problem med smutsig hinna på ytan. Det blåser på bra med bubblor inne i skummaren och det skummar bra på ytan om man lyfter koppen men ej tillräckligt för att nå upp i koppen. Skummare går alltid upp och ner men nu är det för länge jag hade den härliga kännslan av att se allt skit försvinna när man tömmer koppen:)
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Är helt ny inom saltvatten men jag har haft ett sötvattenskar i 4 år nu och är sugen på att gå över till salt. Harfunderat på att byta ut mitt Juwel Vision 260 till ett begangnatkar i storleksordningen 300-500 liter samt även ha en sump att gömma utrustningen i. Varför jag vill byta är att det känns svårt att bygga en snygg bänk och överdel till ett kar med välvd framruta. Jag vill inte ha någon synlig armatur hängandes från taket t.ex. Är det någon som byggt nåt snyggt till ett liknande kar? Sedan har jag en fråga till, angående tester: Vilka tester behövs i uppstartsskedet och vilka tillverkare ska man använda sig av? Det var allt för tillfället men jag kommer gara…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla Köpte igår en fisk som jag inte vet vad det är för ngn. Kan ni hjälpa mig? Den fisken som är i mitten, dvs. ej fjärilsfiskarna.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har varit läsare på detta forum i ett flertal år samt läst corallrevet. Nu är det dags att göra någonting åt det. Måste bara ha lite hjälp att välja. Har fem burkar 100lit, kub 216lit, 250 lit, 375lit samt ett 800liters. Vilket är bäst att börja en saltburk i? svårighetsgrad(vattenbyte, kemikalknas mm) kontra kostnadseffektivitet. Är det små burkar små misstag och stora burkar stora misstag? Funderar på att börja med en fiskbalja. Gärna reflektioner kring detta. Mvh/Chippen
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-