Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hejsan! Har precis beställt en kina-led från aliexpress. Antar det inte kommer en dimmer med, går det bra att köra en från typ Kjell & company? Eller nån som har länk till nån annan? MvH Anders
-
Nu har jag gjort i ordning min biorb 60 l helt och hållet. Bestämde mig för att modifiera den lite, tog bort pumpen och satte i en annan, och har även installerat en skummare. Salthalten är bra, och allt ser helt okej ut, har inte börjat mäta ämnen än eftersom det blev helt klart igår. Frågan är när jag kan introducera levande sten? Och om det finns någon som säljer det i skaraborg? Ska man mata stenens hyresgäster? Hur mycket levande sten ska man ha i 60 liter? Akvariet är som en glob.. så det är trångt på botten, kommer inte få plats med så mycket. Tacksam för svar
-
- 5 svar
- 602 visningar
-
-
Fler frågor,,, ska ju köpa ett 80 liters akvarium som nu körs redan med koraller, sten och 4 fiskar, om jag själv vill ha lite fler "hålor" eller gömställen, hur gör man då? koraller och sten som finns är ihop immade redan vad jag förstår men är det stenen man bygger till gömställen och hålor eller är det sten plus korall eller hur gör man? och jag vill ju så gärna ha en liten puff fisk i mitt akvarium, och har sett och hört andra som har en ihop med clownfiskar och kardinaler tex, så det ska väl inte vara någon fara eller kommer puff fisken till slut bli för stor för 80 liter?
-
-
- 5 svar
- 742 visningar
-
-
Hej alla! Undrar om det finns något rekommenderat maxdjup för ett kar... Har ett hörn i huset där jag tänk placera systemet jag skissar på, men det är tyvärr bara 100 x 45 cm, så för att få lite mer volym funderar jag på om man kan låta tanken vara djupare an vanligt. Fattar att det blir bökigare att fixa grejer på botten (har långa armar iofs... 😉 ) men kanske är annat som är problematiskt? Gissar att ljuset inte når lika kraftfullt ner till botten på ett djupare kar till exempel Tacksam för era kloka tankar om djupa tankar! 🙂 /Sven
-
-
- 5 svar
- 399 visningar
- 1 följare
-
-
-
Hej! Tror jag har fått Dinoflagellater i mitt Rsm 130. Har sökt på internet men fann inte mycket. Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite tips och info angående vad jag ska göra! Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 983 visningar
-
-
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig. Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter e…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Jag har vart medlem här ett tag och började med denna trevliga hobby i februari i år. Började med ett Juwel akvarium som salt, sålde det ganska snabbt och köpte mig ett Red Sea Max 260. Sen hade jag det i nästan 6 månader innan jag sålde det vidare och köpte mig ett likadant men 170-modellen och tanken var att även beställa ett mått anpassat efter mina egna önskemål, allting var väl så gott som klart med själva karet, dom som skulle tillverka det stängde igen för semester o väl åter från semestern så var allting väldigt mycket dyrare än vi avtalat. Har nu kört mitt lilla Red Sea 170 men går och drömmer om ett större, det är här mina problem börjar och jag…
-
-
- 5 svar
- 914 visningar
-
-
Tja tja! Hur viktig är den här skummaren igentligen? Jag håller på att sätta upp mitt första saltvattens akvarium och i flertalet böcker jag läst så har de inte nämnt skummaren, och då har det har ändå varit steg för steg guide. Tack för svar! MvH: Patrik Dahlberg (Troffar!!)
-
Tjerna har fått tag i 250liter kar med 90 liter sump 🙈, ska nu dundra i lite levande sand ska man ha 10% av litern så 25kg sand?, sen ska jag självklart blanda eget salt så osmos maskinen går för fulla muggar, men hur många kg salt ska man? Nå bra tips på sand? Mvh Jacob bjuder på en bild på de med
-
- 5 svar
- 773 visningar
-
-
Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l. Har varit igång ett par veckor och funderade på detta: Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"? Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet. Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt? Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena ) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån. Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också.…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena, Först vill jag tacka för ett väldigt trevligt forum och mycket intressant läsning! Har funderat lite fram och tillbaka och bestämt mig för att inhandla ett akvarium. Först tänkte jag ett litet RSM 130D, men snart växte mina ambitioner och mål. Så nu funderar jag på ett kar som är ca. 130x60x60 eller något i den stilen. Har tittat på flera ställen, och kommer på första problemet redan. Har sett flera fina paket, från tex. WOHA, och Deltec där mycket verkar ingå. Inga problem med möbel, armaturer etc. alltså. Sedan har vissa sagt att man lika gärna kan få ett sådant måttbeställt. ok, då har vi nästa problem, hur kommer det se ut med belysning etc. om man tex har ett …
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag försöker hitta någon trevlig lösning för att kunna rikta utblåset från min returpump(helst åt två separata håll). Jag har idag mitt utblås rakt ner i tanken då röret är dragit upp på baksidan och rakt ner i akvariet. Jag har sett att det finns smidiga lösningar till red sea akvarier(länk), men hittar inte direkt något motsvarande för oss som inte har ett färdigt paket från red sea. Försökt leta efter inspiration på forumet och googlat som en galning utan något resultat. Funderar på om man ska kosta på sig en sådan som red sea säljer för att sedan försöka koppla in den på min rördragning. Tips och idéer mottages gärna. Jag har svårt att se att …
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
håller på med ett saltvaten akvarium har rullat med fisk som gåttbort och finns kvar i;)(på grund av tempen i sommras men detär någe annat..) hur som, det har rullat i ca6månader. och nu(den 2011-09-3) har jag lagt i ca 3,55kg LS i mitt 60L akvarium med skummare och vanligt skumgummi filter eller vad heter. med 2 clowner 1 räka 1blå 1 röd erimit 1 snigel 2 blåkinds gobi salt ca1,024 temp 24-25grader efter stenen så steg nitrit och nitrtat gör ca 10% vatten byten dagligen för att förska hålla nera värderna. nån som vet ungefär hur länge detta kommer fortgå? eller något annat tips..
-
- 5 svar
- 883 visningar
-
-
Hej har äntligen tagit steget över till saltvatten och kan absolut inget har massa skit på bakrunden enligt mig vad säger ni som kan plus att dom levande stenen ser lite tråkiga ut i mina ögon skall det se ut så här? där är två nemo fiskar och två putsräkor 1 goby som gömt sig i tekninkutrymet och en sjöstjärna som gömmer sig MVH anders
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag skulle vilja veta om vilka fiskar som lever tillsammans vilka som kommer käka upp varandra
-
-
- 5 svar
- 713 visningar
-
-
Hej jag läser på till ett saltvattens akvarium. Jag skulle vilja veta mer om pumpen samt hur man rengör den hur den fungerar och lite sång. (;_;)
-
- 5 svar
- 736 visningar
-
-
Hej, vi startade vårt RSM 250 nyår och det är verkligen spännande att följa utvecklingen. Vi satte igång med 38 kg levande sten och även levande sand från start och vi har bara haft i fosfatremover tillsammans med aktivt kol i en strumpa i sumpen. Med den levande stenen följde naturligtvis en hel del intressanta saker som rörmaskar, illrosa svampar, alger, maskar och pyttesmå anemoner som nu vandrat upp till ljuset. Nu undrar jag över en ny invånare som jag varit och petat på med håven tidigare då jag tyckt att det sett konstigt ut. Jag försöker surfa runt på Reeflex och andra identifikationssidor men det är inte lätt när man inte ens vet vilken grupp sakerna man hittar …
-
- 5 svar
- 990 visningar
-
-
Har en fråga här! om man har ett inkört kar med invånare och LS kan man då köpa mer LS på ett annat zoo och lägga direkt i för att få lite olika varianter på invånare?? eller måste man göra nåt med den nya stenen innan? är helt ny på salt men tänker lära mig:-)
-
- 5 svar
- 852 visningar
-
-
Hej! jag har en liten fundering?? kan man mäta vilken saltmängd som försvinner till skummarkoppen? det är inga problem att mäta vattnet, så det inte inte blir ett missvisande fel på mätaren för att det är skummat eller nån annan faktor? jag bara kom att tänka på det etftersom det är en del vatten man får hälla bort när det är nystartat =)
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Håller precis på att starta upp en saltburk efter några års frånvaro från hobbyn. Då hade jag 4 t8 lysrör, och till mitt nya kar har jag bara 2 st t8. Såg nu att det finns "original" t5 lysrörsramper att köpa till mitt kar, min tanke nu är att så småningom byta till en t5-ramp med 2 rör i. Jag ska inte ha nåt mer än skivisar, ricordea, kanske nån enkel mjukis (som mitt förra kar) och det funkade skapligt med 4 st t8 rör...det karet var 60cm högt. Visst borde det kunna gå även med 2 st t5? I alla fall om jag placerar de som kräver mest ljus lite högre upp i karet? Det här karet är bara drygt 40cm högt.
-
- 5 svar
- 774 visningar
-
-
Hej. Undrar vilken tjocklek på glas för att få den bästa hållbarheten för ett mittstag I ett juwel 240? Anledningen jag undrar är att jag ska byta belysning och det jag tittat på är en Maxspect razor armatur . Dock så kommer mitten av armaturen rakt över plast staget nu i karet. Funderar om det går att montera dit två nya i glas och såga bort det gamla eller om det finns någon Annan lösning på detta? Mvh Magnus
-
- 5 svar
- 921 visningar
-
-
fått stabila låga värden i karet nu och koppar in en städpatrull. på lördag skall jag åka och kika efter min första fisk. jag har ett 80 liters Blenny. vill gärna ha färglada fiskar. Vilket är ert bästa tips, länka gärna!
-
- 5 svar
- 795 visningar
-
-
Ser ut som små bruna svampar med en grön prick mitt i. Något som skall tas bort eller vara kvar?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Det är med att starta upp ett saltvattensakvarium tenderar att hålla mig sysselsatt mentalt 24/7. Undrar om det är helt normal...? I vilket fall, har begränsat med utrymme. Kanske skall jag bygga om mitt nuvarande sötvatten till saltvatten. Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados). Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö? Kan en sådan burk användas till saltvatten Dessutom har jag en BTN slim line bakgrund samt en modulsten från BTN fastsilikonad i karet. Dessa är ju inte speciellt revlika men jag antar att jag kan låta dem sitta och sedan låta alger växa över dem. Nån risk att de ger ifrån sig nåt giftigt i saltv…
-
- 5 svar
- 816 visningar
-