Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jahapp! Helt om hej och hå! Nu har vi hemma diskuterat vilka fiskar vi skall ha -->igen<--, och det är nya direktiv som gäller! Både min fru och jag har ju alltid planerat in drakfiskar i karet, men så var vi förbi vår lokale handlare och satt och tittade på lite kryp på nätet. Det kändes lite som "kan vi ha så'na?" "Nej, de blir uppätna" "så'na då?" "de också..." I slutänden sade min kloka fru "Varför skall vi ha drakar om vi inte kan ha något annat - du vill ju själv ha fisk du inte kan ha". Så nu efter att jag har varit benhård på drakeriet är det drakfritt som gäller - vi är båda akvariefreaks och jag vill satsa på något båda känner sig engagerade i. Det löser j…
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
hejhej! är ny inom saltvatten och tänkte skaffa mitt första saltvattensakvarie har självklart då lite frågor tänkte bygga mitt eget eftersom måtten blir speciella, kommer använda mig av en gaderob och såga ut väggarna så att akvariet syns från flera rum samtidigt, har inga exakta mått idag med det kommer troligen bli ett hörnakvarium med en ca storlek på runt 500 liter Vart finner jag material, vad för glas skall jag använda mig av? lämpligt sätt att sätta ihop allt? eller finns det ställen där dom tillverkart akvarium enligt måttbeställningar? vilken prisbild UNGEFÄR ligger ett hörnakvarium på idag i den storleken med pumpar och hela paketet som behövs? har tidigare ha…
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Hittar ingen lämplig tråd för att presentera sig så jag kör en snabbis här. Fyller 34 i år, bor i Malmö och jobbar i Lund. Har den senaste tiden blivit mer och mer sugen på att återuppta akvariehobbyn från min barndom/ungdom. Hade akvarium hemma från födseln och gjorde mig av med ett 375 l sötvattenkar med Sydamerikanska ciklider när jag var runt 21 eftersom jag fick för mig att plugga i Lund och inte tyckte mig ha plats i ett korridorsrum. Tanken var att köpa ett mindre eller vänta tills jag hade större boyta och skaffa ett nytt större då. Men så blev det inte förrän nu som suget tog över. Först hade jag tänkt köra sötvatten igen, men sen tänkte jag kolla upp saltvatten …
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej på er !! Jag har mer eller mindre haft sötvattensakvarier under hela min livstid .. Men nu har sambon börjar bli mer o mer sugen på salt, så även jag... Har lånat böcker på bibblan, o lusläser det mesta jag kan komma över.. Men min fråga till er är : Jag har ett Juwel Rio 240 liters , kan jag använda detta samt dess tillhörande pump/material samt värmare till salt? Har även ett sprillans nytt ytterfilter som bara står och skräpar, kan detta användas t.ex för att få fart på vattnet ?? Hur funkar det med ljusrampen, kan jag använda den tillhörande o byta ut rören? Vad behöver jag mer till mitt Juwel om jag vill starta saltvatten i detta? Inga supertekniska dyra saker nu…
-
- 6 svar
- 907 visningar
-
-
Tja Ska precis åka iväg och hämta mitt första saltvattensakvarium. Är lite nervös då det dök upp plötsligt och jag inte hunnit läsa så mycket som jag borde / skulle viljat. Men nu är det som det är, är det ngt speciellt jag borde tänka på när jag kommer hem med allt, vatten, ls, koraller osv? Tacksam för tips
-
- 28 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej! Tänkte starta ett ett nytt akvarium om några dagar. Det jag undrar är varför kan man inte ha vanligt salt istället det man köper dyrt hos affären. Hur stor måste burken vara om man skall ha en Haj? Min är bara 400liter Tack för hjälpen -S-
-
- 15 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vart sugen på salt länge då jag hållit på med sötvatten ett par år nu. Tömde ett av mina små kar i tisdags 7/12 och startade med saltvatten i. Köpte ett Red sea startkit på förmiddan.. sen blev det en resa till och köpte "moget" vatten för snabb uppstart.. kanske inte helt rätt med gjort e gjort. Dagen efter vart det av till Triton för inköp av LS och lite annat. Teknik: 40 L ramkar från barndomen som bara gått sött innan. Haquoss Led light Haqouss Nanoskim 380L/h innerfilter med filtervadd.. gammalt sötfilter Seio 320 cirk.pump Lite korall sand från redsea kitet Levande sand rätt halv grov Lite korallplattor i botten 3,5 kg LS från trition odlad ska komplettera med någr…
-
- 26 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor
-
- 5 svar
- 993 visningar
-
-
-
Har en fråga här! om man har ett inkört kar med invånare och LS kan man då köpa mer LS på ett annat zoo och lägga direkt i för att få lite olika varianter på invånare?? eller måste man göra nåt med den nya stenen innan? är helt ny på salt men tänker lära mig:-)
-
- 5 svar
- 847 visningar
-
-
Är säker jag kan få en förklaring, tyvärr inget foto, dom e ju inte så stora, tenktaler runt ca 1 cm långa, och det ser ut som det är minst 3 tenktaler från samma håla. ? mörka och vita..randigt.. e dom bra? hade även en sjöstjärna, med röd prick i mitten väldigt liten, var på väg i sumpen, puttade ner den , såg taggig ut med röd prick i mitten. Vit för övrigt. MVH Stefan
-
- 1 svar
- 652 visningar
-
-
Nu är det dags för mig att slänga in lite frågor. ny här på forat. Har över 30 års erfarenhet av sötvatten och en månad av salt (dock alltid studerat lite salt och velat starta) Frångick även mina principer och valde ett litet kar istället för stort. 120liter med liten sump blev det. Nu har mitt kar varit igång en månad och trots att jag sedan länge är anti till att mäta en massa då det enligt mig bara skapar risker att dosera massa saker så man gör mer skada än nytta så har jag ändå mätt lite nu och hoppas på lite input. vissa värden känns lite off så jag vill gärna veta om jag skall bry mig om mina värden isåfall vilka …
-
Jag hittade ingen annan tråd som berör ämnet "ny medlem" så jag presenterar mig lite kort här i den här avdelningen. Hej!!! Mitt namn är Tommy, 31år och nybliven saltkars ägare. Karet i fråga är ett AN Evolution 37L, vunnet på tradera för en vecka sedan för den blyga summan av 399:- sedan tidigare driver jag ett Centralamerikanskt ciklid akvarium 180L. har pysslat med sötvatten sedan barnsben. Tanken är att jag lite lätt skall börja med saltvatten i 37:an för att sedan, säg om ett år uppgradera 180an till salt. jag har inga direkta frågor ännu då jag läst här på forumet i två veckors tid nu. köpte även på mig salt och mätare och tester igår så jag har allt jag behöver för…
-
- 6 svar
- 694 visningar
-
-
Hej alla glada. Tänkte dedicera min första post till att presentera mig själv och mitt framtida projekt samt ställa en del frågor. Jag heter Anders och är tokig i marina livet. Sportfiskare i hjärtat och pappa till snart 3. Jag har haft 3 stycken sötvattenskar i ca 2 år snart varav ena har varit ett 500 liters hightech växtkar. Det har varit extremt roligt att få ta hand om dessa och se hur olika dom varit under denna tid. Jag har dock alltid velat haft ett saltkar men tyckte jag skulle vänta tills jag fått kött på benen med sötvatten först. Nu tycker jag det är dags och efter att ha läst ett par saltböcker så har jag beställt ett nytt kar med ställning och sump på akvari…
-
Ska ny bygga om och skicka mitt nyvarande kar på ca 10 år 150 liter till pension. Jag har aldrig silikonat om den och var jätte rädd att den börjar läcka när som helst. Ska ge den till gerbiler istället och ha en ny 250 liters till saltvatten. Har faktist beställt en från Tyskland och betalade bara 1700 för den inklusive frakten. Håppas bara att den är hel när den väl är framme. Köpte ett bokhylla med skåp från antikvariaten för bara 250 kronor, som jag färgade och lackade om, så att jag fick både skåp och kupa till karet. Hyllorna fick jag så klart bygga om lite att den ska passa. Tidigare hade jag sumpen bakom i karet men den gången har jag bestämt mig att ha den i skåp…
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.
-
- 4 svar
- 910 visningar
-
-
Halloy gott folk! Har några frågor som dykt upp nu när jag har mitt RSM 130D ståendes hemma fyllt med vatten och levandesand och levandesten. Det var nämligen så att jag införskaffade mig akvariumet , levande stenen som låg i deras vatten och samtidigt så fick jag nygjort saltvatten av dem för att fylla upp med.. Sagt och gjort nu står allt där och har gjort i över en vecka. Ph är bra kh är bra no2 no3 är toppen med salthalten har jag fått höja så den ligger stadigt på 1.023 värderna har ej gått upp eller ner utan hållt sig på stadig nivå. Men nu till min fråga hur lång tid tar det innan dem här algblommningarna börjar dyka upp? och kommer dem göra det då stenen j…
-
- 16 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej! jag är en kille på 13 år och skulle funderar på att köpa ett kar. jag har nu ett sötvattens akvarium som jag haft i ca 2 år, och är sugen på att börja med saltvatten. så jag undrar ungefär hur mycket kostar ett 50-30 liters? vad behöver man för teknik?vad kan man ha för fiskar i ett 30-50 liters? tacksam för svar.
-
- 31 svar
- 3,5k visningar
-
-
Jag har velat ha ett akvarium sedan jag sålde mitt för 20år sedan, och har nu bestämt mig för saltvatten. Jag är helt grön här och läst på lite men.. jag fattar kanske ändå inte. Om jag köper ett red sea reefer xl v3 Är det ett bra akvarium för nybörjare? Vilken storlek skall man ha? För jag har en stor yta och tänker att 150cm bred hade passat helst 3m men då blir det för dyrt. Är det någon speciell filterpump till detta kar eller köper jag bara en som passar volymen? En inköpslista hade ju varit grymt bra om någon har. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 985 visningar
-
-
Hej, ny på salt startar en tråd då jag garanterat behöver tips och råd från er med lite erfarenhet. Köpte ett begagnat och moddat rsm 130, led ramp 3x39w , tystare skummare och pumpar osv. Efter att ha fått stabil salthalt osv fyllde jag med 11kg levande sten och levande sand i torsdags. Nu börjar man se en del liv i burken, en del borstmaskar och nån sjöstjärna. Av det jag har läst så är dessa djur bra skulle ni se nån som inte är bra kan ni väll hojta till. Lägger med lite bilder tagna med tel - halv risig kvalitet. /johannes
-
- 19 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej alla här på SvG. Jag har köpt mig ett saltvattens anpassat kar på 800 liter med sump och förberett för avlopp mm. Mått på karet är 160x70x70. Men min fråga är då vad ni rekomenderar för teknik utöver skummare och en bra ljusramp då dvs. jag har sysslat med sötvattensfisk i 20 år men nu är det dags för o ge sig in i det okända. jag har ozon anläggning som jag tänkt att köra kopplat till skummaren. Vilken skummare skulle ni rekomendera till detta kar? Jag har tänkt att placera den i sumpen under karet. mvh Andreas.
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej alla på saltvattensguiden. Jag är ny här på forumet och ny inom saltvatten, sötvatten håller jag på med och har 4st kar igång 1x240, 2x54 och 1x30L. Men en kompis har börjat med salt precis och man börjar ju bli väldigt sugen på att skaffa något eget nu. Planen är att spara ihop en skaplig budget till hösten/vintern och fixa något lite större då men är sugen på att få igång nått litet nu så man märker om det är något man vill hålla på med. Så jag undrar lite bla va det kan kosta att starta ett nanokar säg runt 30-54L eller liknande? Vad behöver man mm?
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Måste man ha borat akvarium eller kan man använda ett vanlig ?
-
- 2 svar
- 773 visningar
-
-
Hej Har funderingar på starta upp saltvatten, har 240 Juwel som jag kör malawi, är det svårt att uppgradera det till salt. Vad behöver jag? Ska jag plocka bort innerfiltret som sitter i? Kan jag ha back to nature slimeline kvar eller måste det plockas bort? Är tacksam för svar, jag bor utanför Karlshamn om någon i närhet har något till salu / Jörgen
-
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Precis som så många andra nya kör jag huvudet i sanden regarding alla problem och vill pröva att skapa ett pico/nano-akvarium. Tänkte skaffa en liten cocoon-burk och försöka ha lite koraller och några pyttiga lägre djur. Om jag köper ett cocoon på 15-20 liter, kör täta vattenbyten och byter ut lampan mot den blåvita aquatic nature, vad behöver jag mer i termer av teknisk utrustning? Tänker mig nån liten pump extra för att få bra flöde (hangon-filtret ger ingen direkt sjuss i mitt sötvattenskar) i karet samt en osmos-maskin för att kunna fixa bra vatten (bor i södra sthlm/hägersten, vet inte hur kranvattnet här ser ut) kanske? Vilka lägre djur är tillräckligt små för …
-
- 23 svar
- 2,8k visningar
-