Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Vad använder ni för foderautomat? Kan man bestämma vilken mängd som ska komma vid varje tillfälle? För det måste ju vara väldigt olika mängd beroende på hur mycket fisk man har. Berätta gärna om där är nån speciell fördel/nackdel med er automat. Tack!
-
Hej! Jag har en stenkorall som jag haft 1-2 veckor, och polyperna är ute när ljuset är på, så den verkar trivas. För två dagar sedan började "skinnet" att gå av, och området har blivit större. Har sett att två fiskar är där och nafsar, men det har de inte gjort när korallen mådde bra. För att försöka rädda korallen, ska man kapa bort den döda delen, eller har det ingen betydelse? Ska man kapa en bit upp i den friska delen? Tack på förhand
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Någon som vet om det är samma sked till nitrite test som nitrate test!! så jag inte tagit fel!!!
-
- 2 svar
- 800 visningar
-
-
Hej! Har skrivt lite här och där i egna trådar och i andras, men insett att det är bättre för mig att hålla mig till en tråd. Så jag startar denna tråd för mitt projekt med inriktning på dessa olika stegen: 1. planering 2. Uppbyggnad 3. Uppstart 4. inflytt osv. Just nu ligger jag i planeringsstadiet och har funderingar på hur man ska lösa det här med att fortfarande ha kvar det större sötkaret. Har i någon tråd fått svar att man inte bör ställa salt och söt bredvid varandra då det "starka" ljust i saltkaret skulle föra över all uppmärksamhet till saltkaret och sätta sötbaljan i skymmundan. Visst är det så, så jag har börjat tänka om. Jag har pratat med småjäntorna här he…
-
blir inte botten på akvariumet försvagat när man borrar upp 1-2 hål till sumpen. eller det har ingen betydelse?
-
- 0 svar
- 876 visningar
-
-
Jag tänker börja med saltkar och undrar om det finns någon som har erfarenhet av Red Sea Max 250 kar, och vad kan det kosta!
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag hade problem med rött slemm ett tag sen och använde red slime remover och det hjälpte men efter vattenbytet så börjar slimet dyka upp igen lite här o var och jag undrar om det är för jag inte använder osmosvatten eller kan det vara nåt annat och isåfall vilka sätt finns det of örbereda vattnet på för påfilning? Är tacksam för alla svar MVH J
-
- 0 svar
- 537 visningar
-
-
Hej jag är ny här på forumet. Jag heter Lorentz och är från Piteå och där är inte utbudet så stort på saltvatten tillbehör och fiskar. Att köpa något begat är svår när man är så långt norr över. Lite kort om mig jag är en kille på 44 år som har varit sugen på saltvattens akvarium i många år har två sötvattens akvarium ett juvel på 400l och ett på 120l men nu är det dax att börja planera ett . Köpte boken saltvattensakvariet av Daniel Knop och läst den ett par gånger och så har jag varit och pratat med två olika akvarium affärer en i Luleå och en i skellefteå för att få lite på fötterna titta mycket på inter nät och hittade eran sida och forum och läst runt lite . Tycker …
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
jag har köpt ett 240 liters akvarium med måtten 120,40,50. men jag undrar var hur man ska plasera cirkulationspumparna, jag har en Koralia 3 och två Eheim compact 1000
-
- 0 svar
- 555 visningar
-
-
Så ja, nu är det dags för start har ett 58 liters clownhotell. Jag vill gärna höra lite tips om en lätt start. Tips om LS och koraller/Vilka som är lättast att ha och inte för dyrt. Fick ett tips om att en 7-8 Kilo's LS skulle passa bra på 58 liters. Ska man då börja med att köpa LS och lägga i den med saltvatten och låta det stå? isf hur länge? Tacksam om alla som vet något kan svara. Bilder kommer komma!
-
- 26 svar
- 3k visningar
-
-
Hej på er funderar nu (igen) på att fixa till lite saltvattens burk, ett runt 60 liters till att börja med, sedan vill man väl ha större som allt annat ), var i en butik och de hade färdigblandat saltvatten, kan det vara något att satsa på att handla?någon som har erfarenhet av detta? blir lite dunkar hit och dit men men men .....
-
- 15 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag planerar att börja med saltvatten efter en lång tid med sötvatten. Har kommit ganska långt i processen men stött på patrull i valet av akvarium. Det finns flera trådar om samma ämne men jag skulle tro det är aktuellt för flera som ska sätta igång. + och - med RSM 130: ++vanligt förekommande akvarium gör att det finns lösningar på de vanligaste problemen +hyfsat stort att starta med +hyfsat pris för ett startpaket --Alla verkar störa sig på skummarens ljudnivå och ljudet från fläktarna. Det är viktigt för mig att inte innemiljön förstörs av detta. Någon som vet någon zoobutik i Uppsala/Stockholm med ett RSM 130 igång så man kan lyssna? -Ett annat vanligt problem verkar…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej! har köpt ett beg. kar med inredning + fiskar! min fråga är, hur ofta & NÄR ska jag mata?? har både pellets och fryst!! Akvarit tänds kl 12.00 & släcks 21.00 (MH).. kan jag mata när jag går till jobbet innan det har tänts + på kvällen när jag kommer hem?? jag har 2clowner, kejsare, mandarin, gul goby, magnifikor 2st, 1putsaräka, sjöstjärna, sniglar, 1anemon... Mvh Uffe
-
- 3 svar
- 823 visningar
-
-
Efter att ha kört växt akvarium ett tag blev jag lite sugen på att skaffa ett salt.Snabbt ett besök till butiken och införskaffade ett 105l Aqua el Reef Max. Karet har varit igång ca 1vecka med enbart vatten och 5 dagar med ca 10kg levande sten. Nu är frågan om jag skall börja att ha karet tänt? Hur lång tid bör det var tänt i början och när skall jag öka ljus timmar? Funderar på att ha det tänt 2 timmar och öka med 1 timma/vecka.Bör karet gå flera veckor innan jag stoppar i någon form av Korall/anemon? Tacksam för alla råd jag kan få, det är lite knepigt att få in alla nya saker i skallen.
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej gott folk har just lyckats fånga en krabba i mitt RSM som har kalasat på eremitkräftor o turbosniglar, Den är riktigt Elak Har haft RSM i 6 Veckor. Den är ljus grön se bild någon söm vill ha bortskänkes om intresse finnes, bor I stockholm Vid Slussen. skulle vara roligt att få veta vad den heter, är det en ancoria Krabba ? Rolle 0707344471
-
- 0 svar
- 621 visningar
-
-
Hej! Då kan ni räkna in ännu en som fastnat i saltvattensträsket får se hur länge mitt kar i vardagsrummet förblir sött nu. Köpte i förra veckan ett clownhotell som startades upp i fredags med osmos vatten och salt och har nu snurrat i snart 2 dygn med 2 fluval 4+ för att blanda saltet rejält. Idag inhandlas (pre-cured) 7 kg levande sten och dessa har blivit något hastigt placerade i karet. Har gjort lite modifieringar på karet och fler ska det bli, har enligt rekommendation tagit bort det svarta filtret i fack 1, satt en powerhead 680l/h i fjärde facket med en bit slang ut genom det större hålet och kopplat på en hydor bioflo vilket ger en mycket bättre cirkulation i ka…
-
- 20 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej nu är vi med i matchen. Vi har haft vårt akvarium i ca 1,5 år. Ärvde ett gammalt (15-20 år) från en kompis som inte hade någon plats över och som fått annat att tänka på. Akvariet är på drygt 1000 l med ca 300 kg gammal levande sten. Ett välmående akvarium men med högt nitrat. I övrigt ligger alla värden som det skall. För ca en månad sedan kändes det som att allt kraschade. UV-lampan la av, skummaren fungerar inte som den skall. Det byggde på med alger (röda slem- och trådalger). Korallerna "dog" (både sten och mjuka). Vi har nu införskaffat nytt UV-ljus och bytt några pumpar. Skummaren däremot har vi inte hittat någon ännu. Har funderingar på en Bubbel Magus. Är det…
-
Hejsan! Funderar på om det är fullt möjligt att förvandla mitt "vanliga" 240 liters juwel RIO (med vit faxe slimline) till ett saltvattens kar. Det är ju inbyggd pump på dessa kar där både filtermaterial, pumphuvud och doppvärmare sitter. Har aldrig tidigare sysslat med saltvatten men har ett kar med diskus igång på 200 liter och har tidigare haft Malawi ciklider och tangyanika ciklider. Blev väldigt inspirerad efter och ha varit inne och kollat runder på forumet, bland annat efter att ha sett ditt kar Johan Är en ganska fattig student och vill inte ta mig vatten över huvudet så jag tänkte höra med er vad ni tycker. Förstår självklart att en del saker kommer att behöva …
-
Vet att jag sett hemsidor både för beräkning av längd på kam och dimention av rör, någon som har länkarna till dessa här? Eller någon som kan ge mig ett sätt att beräkna det på? Kommer ha en Sunsun 2000L/H pump, den kommer pumpa vattnet ungefär 1,2m. Tacksam för hjälp snarast, har bara detta kvar innan jag kan beställa rör och allt krimskrams
-
- 5 svar
- 796 visningar
-
-
Tjena, Först vill jag tacka för ett väldigt trevligt forum och mycket intressant läsning! Har funderat lite fram och tillbaka och bestämt mig för att inhandla ett akvarium. Först tänkte jag ett litet RSM 130D, men snart växte mina ambitioner och mål. Så nu funderar jag på ett kar som är ca. 130x60x60 eller något i den stilen. Har tittat på flera ställen, och kommer på första problemet redan. Har sett flera fina paket, från tex. WOHA, och Deltec där mycket verkar ingå. Inga problem med möbel, armaturer etc. alltså. Sedan har vissa sagt att man lika gärna kan få ett sådant måttbeställt. ok, då har vi nästa problem, hur kommer det se ut med belysning etc. om man tex har ett …
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hejsan! Sitter och fundera om det finns några i Sverige som säljer/har akvarium som heter Solana eller EcoCube? Dom ser väldigt trevliga ut. http://www.current-usa.com/solana.html http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?c=3578+3730+18993&pcatid=18993
-
- 0 svar
- 789 visningar
-
-
ÄR det någon här på guiden som har blivit bränd/stucken av en borst mask någon gång? /Tom
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett nytt clownhotell eller ett beggat JBJ nano 106l. Det senare är ju lite större men inte så väldigt mycket dyrare. Min fråga dock handlar om värme. Vårt trähus kan bli runt 25 grader varmt på sommaren. I JBJ-karet sitter en mh-lampa. Dock finns det nyare med led-teknik. Kan man byta till det senare när man har bättre ställt med pengar? Eller ska man skippa saltvatten helt? Kommer det att vara möjligt att hålla tempen på bra nivåer i 25 graders inomhustemp. Någon som har en refelektering i ämnet. Frun har förresten precis ratat ett RSM 130 pga att hon tyckte bänken var för ful....
-
- 1 svar
- 954 visningar
-
-
Sådär då börjar det närma sig att göra lite fler inköp till mitt projekt. Husbygget börjar ta form och akvariet är redan beställt och ska levereras nästa månad. Storlek: 260x120x70 cm Detta akvarium kommer befolkas av huvudsakligen "mindre" fiskar. Några få kanske hamnar runt 20cm tex som min mirakelfisk. Att jag inte vill ha större fiskar är pga jag vill verkligen få fram känslan av ett hav, vilket lätt försvinner om man går upp i större fiskar. Belastningen kommer absolut inte vara hög. Koraller kommer jag köra en väldigt stor mix men även här inga överdrivna mängder utan min plan är att ha revpelare/grottor sen stora öppna simytor. Så till mina frågor då: Vilken skumma…
-
ska snart starta upp nytt akvarie ett juwel med måtten 100 långt och 40 eller 45 djupt. ska snart beställa armatur o funderar på om jag ska köra på 6 rör eller bara 4 räcker kanske de blir 39 watts t5 iaf. någon som har synpunkter?
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-