Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
- 

Här stod ett litet "skott" av en läderanemon och nån glasros... Men idag när jag tittade så va allt borta och bara ett hål kvar.... Nån som har en gissnig på vad som hänt? - 

- 6 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

Hejsan hejsan gott folk! fredrik heter jag och är helt ny på salt vatten. Har länge varit fashinerad av saltvatten. Men har inte haft förutsättningar att skaffa ett. Är glad att jag fann detta forum har varit guld värt o samlat information här. Har läst här varje dag här under en tid och bara blivit mer o mer sugen. Så i tisdags blev det av. Efter en tids övertalning här hemma bästämde jag mej för att fara då upp till sthl o inhandlade en kub på 230 liter. Så målade idag om i hallen så jag kunde få in och fylla upp burken. Karet är utrustat med en deltec mce 300 skummare. har en cirkulation på 4500 liter tim. Belysningen utgörs av en silversun ramp med 150w mh o 2st 24w r… - 

- 32 svar
- 3,3k visningar

- 

- 

Nu har jag som så många andra inhandlat ett nanokar på 58 liter. Är mitt första saltvattensakvarium detta. När jag packade upp akvariumet nyss och har tvättat ur det + fyllt med kranvatten för att kolla läckor osv så blev jag fundersam över allt där bakom. Fick ingen som helst beskrivning om hur det skulle se ut eller hur allt ska monteras men jag har fått hjälp av min kille som brukar ha koll på sånt där. Men det är fortfarande saker som är oklara så tänkte höra med er andra. Det jag undrar över är varför det är två stycken hål ut i karet i kammare 4 där utblåset är? Det ena förstår jag ju är för just utblås, men det andra då? Ska det sitta någon pump i det facket oxå … - 

- 206 svar
- 19,6k visningar

- 

- 

Hej! Har precis startat upp mitt akvarium, inskaffade korallsand men jag gillar den inte, varför e den inte vit??, tycker min går lite mer i beige, jag skulle vilja ha en kritvit sand men hur funkar det?? Kan man få tag i det? Är det någon här som har vit eller kritvit? Kan sanden ändra färg? - 

- 9 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Tjena Patrik Steen heter jag vissa kanske känner igen mig ifrån Zoopet.Se, jag har hållit på med Sötvatten från och till i 30år men aldrig Saltvatten.Jag har alltid velat ha ett litet Nanokar sen den dag dem kom på marknanden men har aldrig vågat köpa ett att starta upp,men nu är ett sådant inköpt Beg av en bekant som har haft Salt i det innan men har köpt ett MollyHotell att ha Salt i. Det blev ett 37L Clownhotell eller har jag fel för mig angående namnet??det ingick 4Kilo Salt ett kilo LS bottenmassa ex antal filtermassa aktivtkol(Nytt).Jag har beställt 4 Kilo LS och några sniglar att ta bort Alger nu i början namnet på dem var nog Turbosniglar kan ha fel..det ska komma… - 

- 85 svar
- 7k visningar

- 

- 

Är det någon som har fått modda om sitt Clown hotell på någe sätt här på guiden? Jag upplever lite problem med ytavrinningen och sumpen i karet /Tom - 

- 5 svar
- 846 visningar

- 

- 

Hejsan! Funderar på om det är fullt möjligt att förvandla mitt "vanliga" 240 liters juwel RIO (med vit faxe slimline) till ett saltvattens kar. Det är ju inbyggd pump på dessa kar där både filtermaterial, pumphuvud och doppvärmare sitter. Har aldrig tidigare sysslat med saltvatten men har ett kar med diskus igång på 200 liter och har tidigare haft Malawi ciklider och tangyanika ciklider. Blev väldigt inspirerad efter och ha varit inne och kollat runder på forumet, bland annat efter att ha sett ditt kar Johan Är en ganska fattig student och vill inte ta mig vatten över huvudet så jag tänkte höra med er vad ni tycker. Förstår självklart att en del saker kommer att behöva … 
- 

har gått och funderat både länge och väl på att köpa ett saltkar och igår så hittade jag ett lämpligt kar, ett kubkar på 50x50 med 20 kilo ls 20 tal koraller mjuka och hårda med skummare och allt detdära som jag läst mig till att man behöver enda problemet jag har nu är att jag fick sex flyttlådor med extra grejor som jag inte har en aning om vad det är till för faktum är att jag inte ens kunde få med karet bilen blev full av lådor med olika grunkor av plast glas så det blir en ny tur till säjaren på lördag då själva karet och invånarna ska få ett nytt och kärleksfullt hem min fråga är känner någon till något om sakerna på fotot vad som skulle vara bra att montera in i k… - 

- 122 svar
- 16,4k visningar

- 

- 

Framrutan är inga problem, där kommer jag åt med magneten. Men bakrutan blir grön otrolig fort. Jag har en pinne med ett rakblad på, tyvärr får man jobba som en dåre för att detta ska fungera. Alternativt får jag fylla upp med sten så den inte syns längre 
- 

Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig… - 

- 2 svar
- 841 visningar

- 

- 

Hallå Jag tänkte köpa mig ett bagagnat kar, som jag ska ha temporärt. Då jag tänkte borra mitt nuvarande kar för ytavrinning och ska även bygga en ny bänk. Det bagagnade karet jag tänkte kolla på är b95xd40xh40. Så nu till frågan. Vad är det för belysningsyta en Maxspect G2 160w? Jag tänkte mest på bredden, om jag klarar mig med min nuvarande belysning. Mvh Benjamin - 

- 4 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

Har någon byggt sin egen bänk för ett Juwel trigon 350 och så fall nån som har någon ritning över det? - 

- 0 svar
- 705 visningar

- 

- 

Hej! Jag funderar på att köpa en aqua medic Blenny men jag undrar om det går att sätta på en glasbitar eller något slags lock för vi har katter, jag ser framför mig hur katterna sitter och fiskar - 

- 2 svar
- 727 visningar

- 

- 

Hejsan, alla saltisar! Skall snart sätta i städpatrull i mitt 36 liters nano och undrar om en putsarräka Lysmata amboinensis skulle fungera i ett så litet kar? - 

- 3 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

hej jag har ett juwel rio 400 som jag kör salt i allt fungerar riktigt bra har haft det igång i nästan ett år nu. men jag har lite funderingar på en wawe maker, jag har en jebao wp40 idag men tycker inte det blir så stor effekt som jag vill. vad ska jag ha för pumpar till mitt kar?? och hur många? funderar på hydros wavemaker kontroll och ev 2st hydro pumpar men vilka får mitt akvarium att röra sig lite? - 

- 29 svar
- 3,7k visningar

- 

- 

Hej, Som ni kan se lite längre ner i detta forum så startade jag mitt första saltkar för ett par veckor sedan, hittills har allt gått bra och allt levande verkar trivas bra! Nu till det tråkiga, varför valde jag ett så litet akvarium?! Efter några veckor så planerar jag redan nästa akvarium som blir betydligt större Tanken är att få lite mer plats till både fiskar, LPS och SPS så småningom. Planen så långt är ett akvarium från http://www.diamantaquarien.de/. Måtten blir 120*60*70, och det är tänkt att bänken ska baseras på ikea köksstommar som förstärks med stål eller träreglar. I ett av skåpen ska jag ha en sump med måtten 50*50*50, i de andra skåpet kommer det att fin… - 

- 18 svar
- 2,3k visningar

- 

- 

Vilka fiskar kan man ha i ett 400 liters akvarium ? Har en scopas och 4 chromis ! 
- 

- 

Jag har införskaffat ett par fraggar som efter några dagar började bli avskalade av polyper. Jag misstänkte snabbt de små ljusa stjöstjärnor som följde med levande stenen så jag tog bort de tre jag hittade. Men tyvärr fortsatte det och jag undrar om det kan vara min pepparmintsräka som är boven eller någon liten krabba från levande stenen? Någon som har en teori? - 

- 

- 2 svar
- 680 visningar

- 

- 

F.o.m jag startade upp mitt kar för ca 7-8 mån och har magnesium värde för högt. Jag mäter med Redsea testkit och går varje gång 1480-1500 Vattnet har följande värde: Ph 8,2 Kh 11,5 No3 20-30 Po4 0,04-0,08 Ca 420-440 Körmed Redsea pro salt Men jag fattar inte varför Mg är för högt, och inte förbrukas som den ska. Och vet inte vad kan det påverka med högt Mg, eller är det normalt och man behöver inte oroa dej för??? Mvh Mudde 
- 

Lite bakgrund: Min ena kirurg simmar runt mycket snabbare och vildare än den gjort tidigare, tar även pauser vid pumparna och besöker putsarräkan. Har även en del vita utslag (prick, lympho, velvet eller annat) på kroppen. Kan som sagt vara prick etc eller så har den bara blivit irriterad av något från sanden som jag bökat i rätt mycket på sistone, små små poddar som funnits i sanden och kanske hamnat på fisken? Äter bra och tycker inte gällarna går särskilt hårt på den, speciellt inte med tanke på hur överaktiv den är. Tänkte försöka hjälpa till med ozon, om inte det hjälper och eller blir värre så försöka fånga upp den (kanske alla) o… 
- 

Hej! Jag har planer på att byta ut mitt 600 l sötvatten till saltvatten istället. Jag har fastnat lite för red sea max s 400. Men blir lite osäker på tekniken. Är det någon som testat dessa kar? Räcker den tekniken som följer med, eller kommer man vilja uppgradera den så fort man börjat lära sig lite? Tänker främst på belysningen och skummaren? Nu kommer jag självklart inte börja med några svåra och krävande koraller utan lite mjukkoraller och läderkoraller. Men jag vill fortfarande kunna utveckla mig utan att behöva byta ut all utrustning direkt. Jag hittar inte så mycket information om belysningen som ingår, mer än att det är led och att man kan "styra" den med sm… 
- 

Hej. Jag är helt ny på forumet och vill ge mig in i och börja med saltvattensakvarium. Jag är helt ny på den fronten, men medveten om att det kräver tid och är villig att ge den tid det behövs. Jag behöver införskaffa allt från grunden då jag inte äger någonting än. Jag har redan funderat ut vilka fiskarter jag är intresserad av att ha, och det är: 2st clownfiskar 1st Palettkirurg 1st Zanclidae/Moorish idol 1st Feabborre 1st Gul kirurg 1st Dascyllus melanurus 1st Amerikansk näbbfisk Några putsräkor Kanske en sjöhäst Jag undrar följande: - Är det någon av fiskarterna som ni direkt avråder mig från att ha? - Är det n… - 

- 

- 7 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

-