Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har precis dragit igång mitt 150 liters projekt. Nu är det enbart en Koralia 2 pump, Jäger Doppvärmare och 15kg Levande sten i. Har beställt skummare (Aqua Medic Miniflotor) och en ytavrinnare. Får hoppas på att det kommer i veckan. La i den levande Stenen idag och saltvärdet låg när jag kolla senast på 1.025 så det är ju kalas! Hoppas på att detta ska gå bra nu bara.. Ska köpa Levande Sand i Lerum i veckan med. Har tagit lite bilder med mobilen, blev inte så bra men man ser ju lite i alla fall. Håll tillgodo! Simma lungt! /Putte
-
- 30 svar
- 2,9k visningar
-
-
Jag har idag ett kar på 230L (Ej salt). Tycker att det är trevligt men det känns inte speciellt "levande". Har under 1 års tid gått och funderat lite på ett saltvattenskar. På en del ställen läser jag att det kräver daglig skötsel, andra att man måste tillsätta salt en gång i veckan. Jag bor ganska "off" och har inga butiker som säljer saltvattensakvarium i närheten. Några frågor: * Finns det färdiga "kit" att köpa, runt 100-140Liter. Kar, lampor osv. Ebay? * Låter karen mycket? Nuvarande står i sovrummet och jag vill nog placera det på samma ställe. * Är det enkelt att få en bra balans i akvariumet utan tillgång till saltvatten från ett annat kar? Tack på förhand. Malte
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Ska köpa 15 kg levande sten nu i helgen och undrar om det gör nått att det får stå en vecka utan vatten? För jag ska börja fylla karet nästa vecka förhoppningsvis.. Tänkte om stenarna "dör" på nått sätt utan vatten kontakt en viss tid? Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 904 visningar
-
-
Har förstått att tillsatser inte är nödvändiga för ett nanokar och undrar nu var gränsen för "nano" går...och vilka tillsatser jag bör/måste tillsätta i mitt RSM 130? Eller räcker det med regelbundna vattenbyten?
-
- 1 svar
- 634 visningar
-
-
Hello. Börjar nu dra ihop sig för uppstarten av mitt 150 liters kar. Har lite funderingar innan.. När man har köpt levande sten och sand.. Kan man lägga i allt på samma gång eller ska man lägga i levanade sten först? Kanske inte spelar någon roll.. Kan ju vara bra att veta. Sen om man ska köra i vatten först och sen blanda i salt eller ska man blanda saltet direkt i hink innan man häller i det? finns ju en del olika sätt att göra det på har jag fått för mig. Simma lungt.. Mvh: Patrik
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag läste precis ett par inlägg om termostater på värmare som pajat och kokat allt i karet. Själv sitter jag på en 200w till mitt 144L. Riktigt overkill, jag vet men priset gick inte att motstå. Min fråga är nu, vad fan ska jag göra nu? Det skulle kännas mycket bättre om jag hade en 50W istället för den 200W jag har nu. Byte någon?
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej igen Hur placerar man en sådan här i akvariet? Tänkte om det ska vara en viss del nere i vattnet och en del över ytan? http://www.pwss.se/product.php?productid=993&cat=519&page=1 Tänkte att det var rätt bra pris och kanske är ganska bra till ett 150 liters kar? Sen såg jag denna.. http://www.pwss.se/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Kanske inte spelar någon roll vilken man tar, får ju köpa luftpump oavsett Finns ju större grejer med, men detta borde väll räcka? /Putte
-
- 26 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej Jag söker lite input till mitt akvarium, det har dött oroväckande mycket på senare tid Jag målar upp scenariot, I maj så åkte jag iväg till danmark över en helg, satte mitt RSM på pellets-automatmatning, när jag kom hem så var min Coral-beauty pyts väck, den har bott i karet i tre månader och nu hade den gått upp i rök, åkte fredag morgon, hemma söndag kväll. sen efter ett tag såg en av mina putsarräkor lite trött ut, det såg ut som om den tynade bort lite, dålig färg och hans spröt hade brutits av.. jag har haft den i över ett år, och innan dess vet jag att den var ett år i ett annat kar.. dagen efter satt hans kompis och käkade på honom, då var han död.. och nu s…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Kan man blanda olika salt fabrikat? Eller måste man hålla sig till samma sen när man väl har dragit igång? Simma lungt /Putte
-
- 14 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hello. Håller just nu på att köpa in grejer till min uppstart av mitt 150 liters kar. och då kommer det givetvis upp lite frågor längst vägen. Hur mycket salt ska man ha per liter i vatten och vart kan man köpa en salthaltsmätare? Ska man fylla på allt "osmos" vatten först och sen blanda saltet direkt i karet? Hur länge ska det stå med Levande sand och sten innan jag kan fylla på med lite invånare? och vad ska jag ha för djur som "gör rent" i akvariet? Många frågor på en gång där.. Hoppas ni kan hjälpa mig Simma lungt! Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 855 visningar
-
-
Nu, äntligen är akvariet uppstartat och först nu inser jag hur lite jag kan om det här, trots ett halvårs läsande på forumet. Som ni ser på bilderna har jag byggt två grottor med stenen, som är delvis begagnad och delvis ny. Vad är det jag ska oroa mig för? Glasrosor? Jag har läst ett gäng trådar om dessa men vet fortfarande inte hur de ser ut. Trådalger jag har lite på den begagnade stenen och ska köra fosfatremover nu och sen låta en städpatrull gå på när inkörningen är klar. Något annat man bör tänka på? Självklart är belysningen släckt, låt inte bilderna lura er. Någon som vet vad det är för snäcka på sista bilden i mitten? Kunde tyvärr inte få en bättre bild. De är …
-
- 31 svar
- 4,3k visningar
-
-
Någon här som har installerat en Grotech cool-breeze till sitt RSM? Hur funkar det i så fall? Går det ihop med huven eller måste den moddas/avlägsnas? Kyler den bra? Hur mycket ökar avdunstningen? Någon som har erfarenhet av dessa i övrigt?
-
- 0 svar
- 693 visningar
-
-
Har problem med temperaturen i mitt RSM 130 (som många andra vad jag förstått) och undrar om man iaf dagtid kan stänga ev en av pumparna för att minska värmealstringen i karet? Är det OK eller blir cirkulationen för dålig då? En annan sak? Behövs doppvärmaren sommartid? Min är inställd på minimum (16 grader) och undrar nu om det gör nånting? Försöker den hålla vattnet på 16 eller kickar den bara in ifall det sjunker under den temperaturen?
-
- 19 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik
-
- 4 svar
- 944 visningar
-
-
Hej! Kollade runt lite på detta forum innan jag registrera mig och tyckte det verka väldigt bra! Har nu ett 150 liters akvarium som jag tänkte testa o köra lite saltvatten i. Vet att dom flesta säkert kommer säga att ja måste ha större men får inte plats med mer i min lägenhet Tänkte om jag kunde få lite hjälp med vad för tillbehör som behövs.. Pump, Skummare, Belysning, Grus och allt mer man ska ha? Har bara kört sötvatten/diskus innan. Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Mvh: Patrik
-
- 16 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan! Jag tänkte att jag skulle bygga en inbyggd sump i mitt akvarium. Jag vill gärna inte ta chansen att borra i det då jag inte vill att något skall gå snett och allt vatten skall hamna på golvet i vardagsrummet. Jag hade tänkt att längs ena kortsidan ca 15cm in i akvariet sätta en skiljevägg som avgränsar "sumpen" med akvariumet. Kan denna skiljeväggen vara utav någon form utav plast (akryl har jag sett att vissa har använt till olika endamål?) eller är det glas som gäller här med? Om det går med plast(eller liknande) vad kan ni rekommendera och vart får man billigast tag i detta? Skall man använda silikon till att få detta att fästa isåfall, eller är det något lim …
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan! Nino här igen. Jag tänkte att jag startar en ny tråd i samband med att de flesta nybörjarfrågor jag hade har blivit besvarade och i samband med att bygget nu kommit igång på allvar. Jag vill också meddela att det mesta av utrustningen är på plats. Jag har skummare, en del av belysningen, pump och en massa hinkar och andra tillbehör. Kvar är alltså salt, sand och tester (och allt levande + LS) En sista sak till: Min möbel (inte den vita), utan en med ny design håller just nu på att konstrueras. Jag vill inte avslöja för mycket, men jag kan säga att jag kombinerar ett projekt i skolan med möbeln och att det kommer bli riktigt,riktigt snyggt! jag lägger inte upp någ…
-
- 26 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej! jag hittade en artikel här inne för några veckor sedan som en användare hade skrivit i pdf format. Han skrev från början då man skaffar och planerar tills allt är igång och fungerar. Han hade med de olika värdena man har när man testar vattnet. Om pumpar, olika reningsmetoder, skummare, uvc osv. Har kollat runt med hittar inte denna artikeln? Någon som kan hjälpa mig?
-
- 3 svar
- 561 visningar
-
-
-
Köpte en anemon för nån månad sen. Enligt butiken en grön BT-anemon. Hur som helst...den har sett ledsen och hängig ut från början i stort sett. Aldrig varit helt "uppblåst" och allt som ofta ihopdragen. Det har blivit lite värre sen mitt clownpar började gå i den men det kan väl bero på att den inte gillar det direkt och behöver vänja sig. Den har dessutom vandrat runt ganska mycket...säkert bytt plats 8-10 ggr på en månad och när jag nu kom hem så såg den ut att knappt orka hålla sig själv fast vid stenen. Riskerar den att dö och ha ihjäl de andra invånarna eller ska jag ge den mer tid? Vilka ämnen är anemonen extra känslig emot i vatten och vilka spårämnen är viktiga…
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej är det någon som är kunnig med en mc500?? Har nyss startat min men skummarkoppen blir bara full med vatten hela tiden och om man ställer den för lågt med luft så når inte skummet upp till koppen.,... är det någon som kan förklara hur man ska gå till väga???? Mvh Johan
-
- 3 svar
- 629 visningar
-
-
Hej alla saltvattens vänner! Jag håller på att bygga in ett saltvattenskar i väggen mellan vardagsrum och kök. Så nu behöver jag så mycket tips som jag kan få främst vilken teknik som är bäst att köra tex skummare mm, då jag är helt grön. Samt vilka fiskar som är lämpliga att ha. TACKSAM för många svar=P
-
- 2 svar
- 792 visningar
-
-
Överväger hela tiden om man ska börja med saltvatten! Nu har jag eget byggd frigolit bakgrund i min nuvarande sötvatten akvarium. Vad skulle hända om saltvatten kom in i bilden? Farligt? Förkortar man akvariets livslängd (silikon) när man har saltvatten i?
-
- 3 svar
- 2,6k visningar
-
-
hej igen! nu har jag beställt mitt nya saltkar med måttena bredd:115cm höjd:70 djup:45 = 362 liter. jag skall ha akvariet genomgående genom en betongvägg i min relaxavd i källaren, har därför gjort ett stort hål i väggen med måttena höjd 150cm bredd 130cm. jag har altså 80 cm till förfogande i höjdled där jag har tänkt att ha all nödvändig utrustning såsom lampor, pumpar, sump mm... jag har tänkt att bygga ett stort kar under som innehåller det mesta och min fråga är hur stora fack jag behöver och hur många, för exempel hur många liter behöver jag till sumpen, om jag vill ha automatisk påfyllning av vatten hur stort behöver det facket vara, hur stort behöver det vara till…
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Har startat upp mitt första saltkar. Det består av ett gammalt 85 liters sötvattens kar. En Glo 2x24w T5 ramp, en Koralia2 pump och en Visi-jet-ps skummare, även detta köpt begagnat. Ca 14 kilo ny fin ls och en påse levande sand har legat i snart 3 veckor. Kör med lampan på cirka 2 tim om dagen. En turbosnigel och diverse andra smådjur har hängt med ls. Igår utökade jag städpatrullen med 6 turbosniglar. Kunde inte heller motstå att köpa en eldräka. Då till problemet, jag glömde att köpa käk till räkan. Finns det någon huskur man kan ge honom så länge? Hur ofta ska jag mata honom? Bilden är tagen samma kväll som jag lade i stenen.
-
- 32 svar
- 4,1k visningar
-