Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har sett i någon vecka att jag haft en del Mini-Turbos, de kryper fram på nätterna. Finns det någon chans att de överlever? Kan man hjälpa dem på något sätt?
-
- 4 svar
- 887 visningar
-
-
Har ett Red Sea 250C. 545 x 537 x 928 mm. Har mest skivor, mjukisar och sps:er. Läser man om rampen ska det inte vara några problem rent ljusmässigt. Men har någon erfarenhet mellan 120 och 160W? Är man dumsnål om man köper 120W?
-
dumma frågor från en noob Aktivt kol? varför o när? Phosphate minus från Aquaforest sade killen i saltvattensbutiken att jag behövde så jag köpte det, 1,25dl i en liten påse i en utav kassetterna?
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag kommer snart att sköpa ett komplett 30 l kar Jag undrar vilka invånare och koraller som skulle passa bra efter som det är så litet.
-
- 10 svar
- 770 visningar
-
-
Fick hem ett nytt akvariet i helgen. Som var ovårdat. Ingen städpatrul. Lukta illa och som jag ser nu knappt några småkryp alls i. Har flyttat över några rektorer och dom har att göra. Har även ett litet jag här hemma med väldigt mycket liv i. Då till frågan. Ska man flytta över lite sten från det lilla akvariet? Så man får över lite mera små kräftdjur? Fick även med en wrasse rockmover. Vad är eran erfarenhet av dom? Tycker själv att 300 liter är för litet för den.
-
-
- 3 svar
- 625 visningar
-
-
Tjenare! Jag har varit intresserad av att starta ett saltvattenakvarium ett tag nu men har aldrig riktigt hittat något ställe där jag har kunnat köpa fiskar. Har nyligen börjat jobbat i Västerås där jag kunde hitta en affär som säljer saltvattenfiskar. Jag var dit och pratade lite om vad som krävs och vad man ska tänka på när det gäller saltvatten, vilket hjälpte en del. Det som jag dock mest är fundersam över är om jag borde köpa helt nya saker i butik vilket skulle kosta mig mellan 10-15 tusen beroende på lite storlek och kvalité/märke på utrustningen, eller är det okej att man köper akvarium och utrustning begagnat för att spara in pengar när man är ny på detta? T…
-
-
- 31 svar
- 4,8k visningar
-
-
Hej! På grund av flytt är jag tvungen att avveckla mitt 500-liters kar och har bestämt mig för att starta upp ett nano-kar. Tänker mig ett optiwhite på 54 liter. Problemet med detta är att glaset är 4mm tjockt och jag har sett flera trådar på amerikanska forum där folk skriver att de gärna spricker om man skruvar i tankgenomföringen lite för hårt. Även en mindre stöt skulle kunna resultera i ett spräckt akvarium sägs det. Är 4mm för tunt för att kunna ha tankgenomföring i eller tror ni det kommer funka? Kan jag förstärka glaset genom att limma på en extra sida? Eller ska jag kanske ta bort baksidan på akvariet och sätta ditt en panel med tjockare glas? Vill verkligen…
-
-
- 3 svar
- 499 visningar
-
-
-
Hej! Vårat kar har varit igång sedan Januari i år och värderna är okej. Vad håller på att hända med Euphyllian? Jag har sett att Clownerna har börjat att va i Euphyllian men detta har hänt under natten. Är det någon av fiskarna som har varit på den? Vad kan vi göra för att rädda den? Vi har även två Goby Engeneer som inte syns på bild. Tacksam för råd./Johan
-
- 0 svar
- 449 visningar
-
-
Sitter och meckar med sumpen, min planering ser ut som ovan! Såga, kritisera eller beröm!?
-
- 27 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hejsan! Har nu flyttat över stenen från mina andra kar till mitt huvudkar och varit där en vecka. Gjorde test på mina vattenvärden idag, undrar om ni tycker att det är ok att köpa några testpiloter? Ca 245 ( har inte fått igång kalkreaktorn ännu) Nitrate 10-15 Magnesium 900ppm Ph 7,7-8 Silicat 0,25-0,5 Fosfat 0-0,03 Nitrit 0 Iodine 0,01-0,02 Märke på testerna är salifert om någon undrar. Mvh Nelson
-
-
Kan jag nu efter hand komplettera med några st LS till i karet utan otrevliga överaskningar. Tänkte lägga i 2-3 stenar till, lade i mina nuvarande stenar för 4 dagar sedan, och ligger nu igår på en nitrit topp på 2,0. Tänkte lägga i lite mera LS nu på Torsdag.
-
- 5 svar
- 814 visningar
-
-
Har spanat in ett kar jag absolut skulle vilja slå till på men problemet är att det inte är av rent silikonat glas. Har hört olika rön ang detta, så vad säger ni som vet? Hur är det, fäller aluminiumet ut gifter i vattnet om det skulle komma o kontakt med kanten uppe vid utan eller hur känsligt är det? Gäller det kanske bara om man ska ha mer känsliga koraller, anemoner etc?
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! När jag kom hem idag så upptäckte jag att min ena Ricordea Yuma var täckt av ett tunt lager av nästan genomskinligt slem. den har varit i karet i 4 dar och det har inte varit några problem. Det är även 2 andra Ricordeor som växer på samma gren precis bredvid och de har inget slem på sig. Min Salarias tog sig en tugga när har svepte förbi och han verkar må bra. Ska jag låta det vara kvar eller ta bort det försiktigt?
-
- 7 svar
- 952 visningar
-
-
-
Japp, imorrn så ska jag åka ner till Uppsala å hämta mitt första saltvattens akvarium ett RSM 130. Och som jag skrev i rubriken så är det runt 5 timmars restid därifrån å hem beroende på trafik å så, då har jag några frågor om hur jag ska frakta fiskar,koraller,sten och dyligt på lämpligast vis. Fiskarna hade jag tänkt att ta i plastpåsar, sånna man får när man köper fisk på butiken och ha dom i en frigolit låda (eventuellt att jag gör så för koraller oxå) LS tänkte jag ha i en 50l balja med lock samt att jag även tar med mig 2st 30liters dunkar som jag kan ta vatten i, så jag borde få med mig runt 100l begagnat vatten. Nu uppstår den sista frågan, kan jag ta ca 100l vatt…
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har tröttnat på sunkigt sötvatten och tänkte konvertera till saltvatten. Fråga ett: har ett 500L sötvatten med aluram kan jag använda detta och i såfall borra detta för ytavrinning till en ca 300L sump eller måste det vara halglaskar? Två: Räcker det med 5000L pumpkapacitet till detta eller jag skall gå upp till 8000L? Tre: skall skummaren klara både sump och karet? Räcker det med en som klarar 800L eller skall välja en som klarar mer? Fyra: Har 4X100L kar i en ramp 2 i bredd och 2 i höjd med aluram vad kan jag ha dessa till? Går det att koppla dessa till övriga systemet för att få mer volym eller jag skall ha dessa till osmosvatten för vatten byten? Alla era svar mottag…
-
- 69 svar
- 7,6k visningar
-
-
hur länge ska jag ha vatten och salt i en spann med en pump i för att det ska blandas ut ordentligt?=)
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej på er! Jag har haft mitt ca 500 liters igång sedan hösten. Innan hade jag ett RSM130 igång men jag flyttade över allt till ett större utan att ändra mer än vattenvolymen. Det har gått bra tills nu. Ca 35-40kg levande sten. Har två clowner och en filfisk. Lite eremiter och turbosar, en sjöstjärna. En euphylia, ricordea multicolor, en anemon (red foot), en sten med gröna stjärnpolyper. Värden har varit stabila sedan november. Temp 25 Salt: 1.024 Nitrat: 0 - Det växer gröna alger så det tror jag inte på. Mg: 1200 Ca: 320 Fosfat: 0 (enligt hanna Checker, har haft lite tidigare) Kh: ca 10 (har varit högre 15, men har legat på ca 10 några veckor) Nitrit: 0, har kol…
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Som rubriken lyder, funkar det ? Någon som testat ? Menar då vanliga vp rör för elinstallation .
-
- 4 svar
- 771 visningar
-
-
men vad är det egentligen? Kommer ju ut blad från linan, och jag som tänkte klippa bort den då jag inte lyckades att dra bort den för ett par månader sedan. //Jonas
-
- 0 svar
- 598 visningar
-
-
Har nu sedan en tid tillbaka insett att det jag inledningsvis utgick ifrån var "vanlig borstmask" var något helt annat... Jag har en hel del ormstjärnor i karet. De har följt med stenen, jag har inte aktivt köpt någon. De är randiga, inte gröna. Men de börjar bli stora och jag började försöka läsa på lite om dom. Har sett i andra forumtrådar på gamla SG att någon blir varnad för att de kan käka upp dennes mandarin? Så vill jag ju inte ha det! Genom litteratur har jag fått för mig att det enbart är de gröna ormstjärnorna man ska akta sig för. Men dessa randiga - är det ok att ha kvar dom i karet eller kommer de jaga och äta min madarin eller mina räkor....? Vad är era erfa…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena gänget! Jag tänkte ge mig på ett 30 liters med koraller och annat nybörjar anpassat skoj. Det kommer med största sannolikhet vara helt utan fisk. Jag har erfarenhet sedan tidigare av både stora och små sötvattenskar. Har ett 30 liters sötvatten gåendes just nu med räkor och en labyrintfisk. Jag har läst på en hel del om saltvattensakvarestik och vill nu börja köpa in lite utrustning, men vilken djungel det är! Jag ska konvertera ett sötvattenskar till salt så det första jag behöver byta ut är ljuset. Vilken ljuskälla rekommenderar ni? Jag har sett att flera beställer budget varianter från Kina. Är dessa att rekommendera? Län…
-
- 2 svar
- 783 visningar
-
-
Hej! Jag skaffade en bubble tip igår. När jag kom ned till karet i morse så har den lyckats ta sig in i en grotta i levande stenen. Det ser ut som den sitter fastklämd. Det är inget speciellt ljus där inne. Ska man försöka få ut den eller avvakta och se om den tar sig ut själv?? Mvh Micke
-
-
- 3 svar
- 705 visningar
-