Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by nelson,

Hejsan! Det är så här att jag köpte ca 300kg levande sten förra veckan och jag undrar om man behöver koppla någon utrustning till detta utöver cirkulation och ljus. Typ skummare? När jag fick hem stenen blandade jag nytt saltvatten så vattnet är bra. Värdena: PH 7,7 - 8 No2 0 No3 5 Mvh Nelson

• 1 svar
    • 955 visningar
  2. Started by amps,

Har ett 540 kar med BTN bakgrund, modulbitar. Massor(!!!) av silikon! Hur tar man bort den lättast? Vad ska jag måla med för färg på bakgrunden? Blått eller svart? På insidan eller utsidan? Är inte utsidan snyggare så ser karet lite djupare ut? Sen tänkte jag bygga en inbyggd sump med ytavrinning, ex. en trekantig avdelning i ena bakre hörnet. Hur stor ska den vara? Är det rätt lösning? Jag har ett litet kar idag med extern sump och det fungerar bra men det vore skönt att ha en "all inclusive" lösning den här gången. Vad ska jag tänka på när det gäller en sån här inbyggd sump? Höjd på sumpen jmf med höjd på karet, skiljer det mkt eller är det bara ett par mm? Tänkte köra …

• 3 svar
    • 954 visningar
  3. Started by ExCeed,

Dåså kära vänner. Nu har det gått över 3 månader sen uppstarten och nu tänkte jag att det var dags att dela med er av det jag åstakommit änsålänge.

• 5 svar
    • 954 visningar
  4. Hej! Här är en riktig dum fråga kanske men jag tycker mig inte fatta riktigt. Köpte för ett tag sedan Aquaforest KH buffer (flingor man blandar med vatten). Såg senare att det även finns en flytande variant vid namn KH Plus. Som jag förstår det så har bägge samma funktion, att höja KH. Men vad skiljer dem åt? Vad gör en ”buffer”? Är det mer långsiktig höjning? Tack på förhand! God jul!

5. Started by Ted,

Ska modifiera sumpen - kommer därför att behöva använda silikon för att fästa nya glasskivor. vilket silikon använder ni? Jag vill ha ett som är för akvarier och som härdar fortast möjligt!!! Tacksam för svar Ted

• Gilla
    • 9 svar
    • 953 visningar
  6. Started by NL,

Hej Jag har sedan ett tag nollat mitt nitrat och fosfat (i alla fall enligt Salifert tester...). Jag har antagligen jobbat ner värdena med VÄS. Därför tänkte jag prova tillsätta nitrat eftersom jag tycker mina mjukkoraller inte växer någonting. Jag hittade ett recept på nitrat här på forumet där man blandar salpeter och vatten. Mina frågor: Ska man stänga av skummaren när man doserar nitrat (min skummare fick nämligen spel och fyllde koppen på en natt efter första doseringen)? Ska man helt sluta med VÄS när man doserar nitrat. Jag tänker att de motverkar varandra!? Eller dör för många av mina goda bakterier bort då? Tacksam för tips

7. Started by Larsson,

Någon som vet vad detta kan vara på min levande sten? Ser ut som någon vit geleaktig klump... Sorry för dåliga bilder

• 2 svar
    • 953 visningar
  8. Started by macke_fisk,

Hej alla glada! Undrar lite hur lång livslängd sugproppar som är i saltvatten? Blir de snabbt stela och och tappar sugförmågan?

• 4 svar
    • 953 visningar
  9. Started by spelin,

Har ett RSM130d under uppstart. Det kommer mängder av små bubblor från båda pumparna, vilket syns när man stänger av och sätter på dem och det kommer en "bubbelpuff". Vad kan jag göra för att fixa till detta? Läste i en tråd att det kan vara skummaren som busar, men jag blev galen på oljudet från originalskummaren och köpte en Tunze9002 som funkar ok. Det är inga bubblor i sumpen vid skummaren. Läste i en annan tråd att man kunde mixa med utblåset på pumparna för att få renare utblås, men jag har inte hittat något reglage på dessa. Någon som kan ge svar? Elin

• 4 svar
    • 953 visningar
  10. Started by Puttegusten,

Hej! Ska köpa 15 kg levande sten nu i helgen och undrar om det gör nått att det får stå en vecka utan vatten? För jag ska börja fylla karet nästa vecka förhoppningsvis.. Tänkte om stenarna "dör" på nått sätt utan vatten kontakt en viss tid? Mvh: Putte

• 5 svar
    • 953 visningar
  11. Started by steven,

Hej är i full gång med att starta RSM 130. Har problem med micro bubblor som jag inte får bort. Är det någon som har haft detta problem eller har en lösning på detta. Är tacksam för alla svar. Steven

• 4 svar
    • 952 visningar
  12. Hej! Jag har länge velat ha ett saltvattensakvarium och har därför försökt att skaffa så mycket kunskap som möjligt om hobby, jag vill inte förhasta mig och begå en massa onödiga och kostsamma misstag som associerade med nybörjare inom hobbyn. Jag har förstått att det är bättre att skaffa ett "större" kar, jag har tänkt mig ett akvarium på cirka 250-350 liter. Det jag dock inte vet är hur jag ska gå tillväga för att dels skaffa ett bra och funktionellt akvarium i denna storlek, men framförallt till ett "okej" pris. så jag skulle därför vilja ha lite råd och tips om hur jag bör gå tillväga, är det en bra idé att köpa ett sötvattensakvarium och bygga om med överrinning et…

• 4 svar
    • 952 visningar
  13. Started by sunkmupp,

tjo! är ny här på saltvattensguiden, behöver lite hjälp med att starta upp ett nytt saltvattenskar, jag tänkte köra på mitt 60 L kar, jag har pump som skall vara tillräcklig, har även doppvärmare! akvariumet har ljusramp med starkt T8 lysrör... tänkte ha lite koraller, anemoner och nån fisk =) inköpslista: skummare, levande sten, salt, sand. nåt mer jag behöver köpa? är min belysning stark nog? tacksam för råd och tips /sunkmupp

14. Started by jonas1131,

Jag är nybörjare i allra högsta grad.... en sak som man kan unders över? När man får den konstiga iden att dra igång ett saltkar med allt krångel som kan hända så känns det som om man enter the black zon of Mystery!! Alla har haft problem hit och dit, sjukdomar, alger,djur som inte ska vara i karet etc etc listan är lång... Jag brukar titta på TANKED en kanon serie där det byggs saltvattensakvarium i de mest spektakulära former och storlek. Och vad gör de när allt är klart för att fylla med liv... inte fan börjar de med vatten och sten och väntar 7-9 veckor, allt åker i på en timme eller två???? Skulle vara kul att se hur akvarierna ser ut efter ett par veckor?? Bara en f…

• 2 svar
    • 952 visningar
  15. hej, nu har mitt Clownhotell kar på 58l varit igång i snart 7 veckor. Vattentester som jag gör är av märket JBL då jag blivit rekommenderat dom både här från SG och från en saltvattensbutik i Sundbyberg. Alla värden början ta form... MG, Ca, Fosfat, o2 osv... Ammonium är på 0 ppm dock så är Nitriten fortfarande på 0,1 ppm då jag testat det nu i 2 veckor med 2 dagars mellanrum. Nitraten är på 40ppm om jag läst av ''kartan'' rätt, det finns 2 ''färgskalor'' att gå på, på Nitratkartan och jag har gått på den där det står MarineWater då det verkade mest logiskt, men jag vet inte jag kanske har mätt HELT fel? Undrar bara nu för er som har mer erfarenhet, är det hyffsat norm…

• 4 svar
    • 951 visningar
  16. Started by taspan78,

Jag har den skim c-skim1800 från red sea och tycker att det är ganska bullrig faktiskt.Jag har karet i vardagsrum och det är inte det bästa att lyssna på skimmer hela tiden. har ni någon idé hur kan jag reducera ljudet?eller måste jag byta den till någon Annan märke? tack på förhand tasos

• Gilla
    • 11 svar
    • 951 visningar
  17. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej. jag har haft fjärilsfiskar, men pincett eller silverband fisken går inte bra hos mig, jag undrar ni som har silver band fjärilsfisk,vad matar ni era fisk med, förutom artemia.

• 2 svar
    • 951 visningar
  18. Har sett några saker jag gärna vill ha lite input på: 1. Några små "kuddar" - kan det vara svamp? De är ljuslila/rosa-aktiga ungefär som de ljusare kalkalgerna. Ser 4-5 st utspridda med några cm mellanrum - de största är kanske 1 cm i diameter. Det konstiga med dessa är att den första jag såg försvann, men nu har jag sett mer i en lite skuggigare del av akvariet. Dessutom hade den första jag såg samt 3 av de nya (de som är lite större) som konstiga vita trådar 1-2 cm långa som sticker ut och vajar i strömmen. Eller jag tror de sticker ut, men det kanske är nåt annat som bara av slump visar sig i anslutning till "kuddarna". Kollat bilder på cyano och de jag sett är alldele…

• 1 svar
    • 950 visningar
  19. Started by gnuttas,

Jag sitter och läser och planerar och håller på...för mitt första akvarium. Om man vill pussla ihop sina delar själv - alltså inte köpa ett kar med all teknik monterad - hur tänker man när det gäller själva karet? Säg att jag vill ha ett 300 liters. Kan jag inte köpa vilket 300 liters som helst då? Är det någon skillnad på söt och saltvattenskaren. Alltså bara själva akvariet? Finns det nåt speciellt märke som är bra, eller hur väljer man?

• 2 svar
    • 950 visningar
  20. Started by edda124,

jag har fått lite gröna alger inte tråd utan dom är hårda om man säger och sitter fast på rutan och kommit lite smått på stenen och sanden idag det började för 2 dagar sen antar det är för jag haft belysningen på tok för länge typ 10-12 timmar men kan man bara ha blå ljuset tänt nu ett par dagar så städ patrullen tar bort dom eller ska man släcka helt vad tycker ni ??

• 6 svar
    • 950 visningar
  21. Funderar på vilket nano jag ska uppgradera till. Både red sea och aqua medic är på 80 liter men priser är nästan det dubbla på RS. Men tror skåp ingår då. Vilket skulle ni råda mig till?

• Gilla
    • 7 svar
    • 950 visningar
  22. Started by jetstar,

hej! har märkt att temperaturen gärna rusar iväg lite för högt i mitt RSM130! nån som har löst detta problem på ett bra vis utan att ta bort locket och ändra belysning? har nu stängt av doppvärmaren för typ ett dygn sen och nu är temperaturen 27 grader är det ok eller för varmt?? Mvh

• 8 svar
    • 950 visningar
  23. Started by a.nils,

Hallå! Har haft karet igång ca 2 månader. Går 2st clowner i sen 1 månad. Är det för tidigt att stoppa ner en firre till?

• 3 svar
    • 950 visningar
  24. Started by lillecca,

Hej allihopa Efter något år utan akvarium och efter några timmars läsning här på forumet tänkte även jag ge mig in på saltvattensbanan, men då jag inte är lika vågad som många andra här verkar vara, och jag inte hittade något begagnad clownhotell, så köpte jag mig bara ett 59L akvarium för någon dag sedan. Detta är dock i dagsläget ett som tidigare använts för sötvatten, så min fundering är vad ni med mer erfarenhet har för åsikt gällande att göra om detta till ett saltvattensakvarium? Är det bäst att sätta sumpen i akvariet eller bygga en extern även till detta lilla? Kanske skall tilläggas att jag isåfall hade tänkt gömma sumpen bakom en BTN eller liknande.. Skulle även…

• 5 svar
    • 950 visningar
  25. Started by taspan78,

Vilken doseringspumpa skulle ni rekommendera !? Finns någon speciell pumpa som är Värd att köpa tycker ni? Tack på förhand Tas Sent from my iPhone using Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 949 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.