Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Saltaren,

Hej! äntligen vart man medlem här. Erik heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har ett litet akvarium som heter Aquael reefmax 105 liters. Jag har en fråga om det är nån som vet om man kan få för lite alger, överallt talas det om att man har problem med för mycket, men mitt akvarium, som varit igång i ca 1 1/2 månad och med en städpatrull på tio turbosnäckor och två pyttesmå eremiter, är helt soprent på alger. Kan detta innebära ett problem för syresättning osv, och kan det pga algbrist bli för lite föda för snäckorna? tack på förhand! mvh/ Erik

• 3 svar
    • 922 visningar
  2. Started by mikoto,

Jag har bara en liten fundering här. Åska, badass och livsfarligt på samma gång. Hur gör ni här på forumet med karen när åskan kommer? Sliter ni ut väggutaget då eller kör ni på som vanligt? Spontant känner jag för att dra ut sladden, men en del här får väl säkert lite jobbiga problem med sumparna och ytavrinningen. Då det blir som ett strömavbrott. Så hur gör ni egentligen? Vore intresant att veta. Det är ju ändå stora pengar i apparaterna som kan ryka och de stackars djuren i karet kan det ju fara riktiga illa åt i extremfall.

• 6 svar
    • 921 visningar
  3. Started by Micke.T,

se om jag kan lägga ut en bild på karet nu, bara vid start linjen dock o långt till mål, men det börja likna ett saltvatten nu. Finns det ingen bild så kan det bero på att jag inte riktigt lärt mig detta forum riktigt ännu. Hoppas det funkar.

• 7 svar
    • 921 visningar
  4. Started by Batty,

Efter lite paus för husbygge vill jag smaka salt igen! nån som har tips på eller länk till hur man bygger upp ett lättskött fish only kar?

• 4 svar
    • 921 visningar
  5. Started by imre,

Hej, går i tankarna att beställa en custom scape.. idag har jag runt 15-20kg riktig levande sten och runt 10kg marco rocks som har varit i karet runt 7 månader och är också levande kan man säga.. har tänkt lägga i sumpen 2 bio blocks från maxspect som borde klara av 2,850liter enligt tillverkare: Mitt kar är 345l inkl sump. hur länge borde dom ligga i sumpen tills man får börja plocka bort allt sten? kanske nån har gjort likadant eller kan ge tips

6. Started by maltemus,

Tänkte be om lite råd. Har 45 max i bredd att leka med. Längden max 130. Höjden X. Ska jag satsa på 50 eller köra på med 60? Riktigt rädd för att 45*60 kommer se skumt ut.

• 6 svar
    • 920 visningar
  7. Started by macke_fisk,

Hej alla glada! Undrar lite hur lång livslängd sugproppar som är i saltvatten? Blir de snabbt stela och och tappar sugförmågan?

• 4 svar
    • 920 visningar
  8. Started by Matz Karlsén,

Hej jag är ny på det här forumet och har för tillfället sju kar med enbart Tanganyika. Men jag har tänkt att starta upp ett 312-liter saltkar. Jag hade tänkt att ha enbart fiskar till en början. Vad behöver jag? Jag har ett ytterfilter eheim 2215 och två cirkulationspumpar med filtermatta som sammanlagt ger en cirkulation på 3000liter/timmen skulle jag kunna använda det? Och sen till belysningen om man bara har fiskar kan det då räcka med T8-rör och hur många i såfall? Sen har jag förstått att man behöver en proteinskummare. Har ni förslag på någon billig och bra? Vilka fiskar skulle man kunna ha?

• 1 svar
    • 919 visningar
  9. Started by anneli,

Hej på er! Jag har startat upp ett kar på ca 170 liter, sedan ett halvår tillbaks. Gör ofta besök på forumet för att lära mej! Nu kommer jag till min fråga. Hur många koraller kan jag ha i mitt kar? Vad jag förstått är det inte bra att ha för många anemoner (har en) så därför tänkte jag satsa lite mer på koraller. Just nu har jag tre små koraller bla en "svamp-korall".

• 3 svar
    • 919 visningar
  10. Started by Pear,

Har ett smällande ljud i karet nattetid, kollade lite med ficklampa och såg då någon brun räkliknande varelse som försvann in i stenen, kan det vara Mantis eller? Skall dessa avlägsnas eller vara kvar? Om dessa skall bort, hur fångar man då in dom? Worms: Såg också ca 1dm lång mask/tusenfoting ringla sig bland stenen. Är detta något man skall ha kvar, hålla koll på eller avlägsna?

• 4 svar
    • 919 visningar
  11. Started by sajbersimon,

Om jag skulle beställa dethär från Triton: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 + http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=680⊂=0&page=1 Vad skulle jag då mer behöva kompletera med? Det jag kan komma på är en starkare pump, och att försöka fåtag i en bra men ekonomisk osmos. Något mer?

• 1 svar
    • 919 visningar
  12. Till sist slog jag till. Var iväg och beställde prylarna jag behöver för att starta. Helglasakvarium b80xd80xh50 med en inbyggd 20l behållare för att ersätta avdunstat vatten Arcadia 80 cm 4xT5 belysning Deltec MCE 600 4x1000 liter cirkulationspumpar UV-C (Älskar UV. Använder det även i min sötvattensburk) Apparatur för att automatiskt fylla på avdunstat vatten från behållaren i burken. Samt annat smått och gott. Dröjer några veckor innan akvariet är färdigbyggt men nu är det på rull (till sist...) Har tänkt sätta belysningen "på tvären" då jag har planerat att revet skall "komma ut ur väggen" som en ås och vill få så mycket ljus som möjliget på åsens topp. Akvariet ko…

• 5 svar
    • 918 visningar
  13. Started by Ulfis,

Jag köpte några nya knappar idag. De satt inte fast på någon stenbit eller fragghållare. Alltihop ser ut som en boll av polyper och det går knappt att se vad som är upp eller ned Det finns liksom ingen fot.. Hur i hela friden fäster jag denna?

• Gilla
    • 2 svar
    • 918 visningar
  14. Jag vill gärna starta upp mitt kar men vågar inte riktigt. Har läst och läst så mycket jag kommer över men tycker att det är rörigt och det finns så många olika sätt verkar det som. Vad jag vet så finns det bara en hsndlare här i karlstad som har saltvatten och han var lite svår att få råd av upplevde jag, samt att han inte säljer tekniska prylar. Frågade i andra akvariebutiker och de sa att de gärna kan plocka hem grejer om msn vet vad man ska ha men de har inte kunskapen. Men det måste väl finnas någon som bor här som har kunslap och kan vara lite rådgivare så man vågar komma igång? Tänker att man lär sig under tiden. Men vore bra ha någon att ställa dumma frågor till…

• 6 svar
    • 917 visningar
  15. Started by Pear,

Har precis startat upp ett 240L kar. Då tekniken är dyr så har jag ingen osmos. Ersätter nu dunstat vatten med granvatten, skall jag ha något vattenberedningsmedel i kranvattnet? Skall jag förbereda kranvattnet på något sätt? Osmos kommer senare. Obs! Skall köra Fish Only. /Peter

• 3 svar
    • 917 visningar
  16. Started by Gnarkill,

När man skall fragga av en sinulara är det bara att klippa av en av grenarna som växer från den stora stammen då???

• 2 svar
    • 917 visningar
  17. Hej! Jag har ett 58liters kar med levandesten och macroalger. Min tanke med karet är att odla alger som jag kan mata min kirurg med. Jag har läst att macroalger "förbrukar" nitrat. Betyder det att jag ska mata med lite fiskmat då och då, för att macroalgen ska växa bättre? I så fall vad? Fryst artemia, nån pellets? Hur fäster macroalgerna på stenen? Min har växt ut rötter, men ska man försöka klämma dem mellan stenar, eller nåt annat tips? Om man skulle befolka karet med någon krabba, så vet jag att de äter alger och håller fint, men ger de sig på macroalger också? Sen hade jag en annan tanke om mitt vanliga kar. Är det någon nackdel att dosera KH, CA, MG i vattenbytest…

18. Jag har ett uv som via insuget och utblåset har genomskinliga huvar för att se så den funkar och nu ligger uv´n så att dom pekar rakt ner i akvariet så det lyser ner. Min fråga är kan detta lilla mängd uv ljus vara skadligt om tex en fisk ligger under den strimma ljus som blir via utblåset? På insuget sitter ju en pump så där borde det va ok även om det blir lite ljus där oxå.

• 5 svar
    • 916 visningar
  19. Started by lillecca,

Hej allihopa Efter något år utan akvarium och efter några timmars läsning här på forumet tänkte även jag ge mig in på saltvattensbanan, men då jag inte är lika vågad som många andra här verkar vara, och jag inte hittade något begagnad clownhotell, så köpte jag mig bara ett 59L akvarium för någon dag sedan. Detta är dock i dagsläget ett som tidigare använts för sötvatten, så min fundering är vad ni med mer erfarenhet har för åsikt gällande att göra om detta till ett saltvattensakvarium? Är det bäst att sätta sumpen i akvariet eller bygga en extern även till detta lilla? Kanske skall tilläggas att jag isåfall hade tänkt gömma sumpen bakom en BTN eller liknande.. Skulle även…

• 5 svar
    • 916 visningar
  20. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

jag har en egen brunn (bor på landet) ökar eller minskar behovet av osmos då?

• 3 svar
    • 916 visningar
  21. Started by accsel,

Är ännu inte så van vid saltvatten och har problem iom att jag har ett kar på endast 31 L, jag byter något oftare vatten än /7 dagar men en del vatten hinner ju dunsta bort och salthalten mkt svår att hålla på en jämn nivå. När jag har en hink färdigblandat är det mkt lägre salthalt i det nya vattnet. Hur pass stora skiftningar i salthalt är skadligt för biologin i akvariet? Dunstningen sker ju även om glaset sitter på ovan. kass.

• 3 svar
    • 915 visningar
  22. Started by Kimozabe,

Så, Då börjar planeringen av ett nytt akvarium. Lyckas jag få viktiga tekniska bitar på plats så kommer det att stå ett i vardagsrummet nästa sommar (en del att fixa innan). Grannen byter förråd med mig i källaren så jag kommer att stämpa upp golvet och även kapa parkett, furugolv och reglar så jag kommer ner på betongen med ställningen. Nu till frågan: Fick rådet att tänka 2 gånger innan jag skaffade ett kar som är 70cm brett och 80cm högt då det blir skit att komma åt. Tänkte att måtten kommer vara, l*b*h i cm: 220-230*60-70*60-80 Vad säger ni som har erfarenhet? Mvh Kim

• Gilla
    • 5 svar
    • 915 visningar
  23. Started by H8RED,

Hello. Är det någon som vet vad detta är? Har tidigare gått i sötvatten som lite extra grogrund för nitrifikationsbakterier. Fråga 1. Kan jag ha den i saltvattenburken som ett komplement till ls eller innehåller den något mindre bra typ kisel mm? (Tänkte använda den som bas att bygga på). Fråga 2. kan man under den första tiden under uppstarten köra med sämre belysning typ 2 x 18 w 10000 k t8 i ett 100 liters 40 högt akvarium? (tills mh införskaffas efter någon månad) Fråga 3. Räcker 10 ggr cirkulation under uppstart? (Endast ls). Tacksam för svar / Jocke.

• 3 svar
    • 915 visningar
  24. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 915 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.