Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har ett 58liters kar med levandesten och macroalger. Min tanke med karet är att odla alger som jag kan mata min kirurg med. Jag har läst att macroalger "förbrukar" nitrat. Betyder det att jag ska mata med lite fiskmat då och då, för att macroalgen ska växa bättre? I så fall vad? Fryst artemia, nån pellets? Hur fäster macroalgerna på stenen? Min har växt ut rötter, men ska man försöka klämma dem mellan stenar, eller nåt annat tips? Om man skulle befolka karet med någon krabba, så vet jag att de äter alger och håller fint, men ger de sig på macroalger också? Sen hade jag en annan tanke om mitt vanliga kar. Är det någon nackdel att dosera KH, CA, MG i vattenbytest…
-
- 6 svar
- 886 visningar
-
-
Hej.. Antar att det är flera som har startat en sån här tråd men jag har inte tid eller ork att leta.. Vilket salt ska man använda? Finns ju en hel hög med olika märken och sorter... Ska nämligen göra ett stort vattenbyte snart och vill då ha ett bra salt.
-
- 6 svar
- 885 visningar
-
-
Japp då har mitt livs första saltvattenäventyr börjat på riktigt, kört in levande sand och stenar ordentligt, bra vattenvärden. Nu börjar det bli dags att populera karet, eftersom det endast är 20l så är en kombination av roliga arter som samtidigt agerar städpatrull önskvärt eftersom jag förstått att det inte går att ha hur fullt så många arter i sådan liten miljö. Kommer ej ha någon fisk i detta pyttekar. Min första skiss är någon typ turbosnäcka och en vacker räka (ni får gärna kommentera vilka som lämpar sig bra och inte) Vad har ni för förslag?
-
- 5 svar
- 885 visningar
-
-
Är den här nått att ha? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ledbelysning-blaa-p-9725?osCsid=a28b761d058419a684c295094e1a4295
-
- 8 svar
- 885 visningar
-
-
Tjenare saltisar, nu har jag satt igång min 125 liters kub här i lysekil :-) hur många av hemma salt killar/tjejer finns det i kring lysekil/Uddevalla? Har träffat en hittills
-
- 2 svar
- 885 visningar
-
-
Jag har haft akvariet igång i 1 år nu och undrar varför mina BTA har slutat att blåsa upp sig? Om dom inte trivs på ett ställe så flyttar dom sig väl? hur ofta matar ni era anemoner? ska jag flytta dom till ett ställe med mer ljus? Sen undrar jag om man kan köpa ostron i fiskdisken och koppa in i akvariet?
-
- 5 svar
- 885 visningar
-
-
Jag har bara en liten fundering här. Åska, badass och livsfarligt på samma gång. Hur gör ni här på forumet med karen när åskan kommer? Sliter ni ut väggutaget då eller kör ni på som vanligt? Spontant känner jag för att dra ut sladden, men en del här får väl säkert lite jobbiga problem med sumparna och ytavrinningen. Då det blir som ett strömavbrott. Så hur gör ni egentligen? Vore intresant att veta. Det är ju ändå stora pengar i apparaterna som kan ryka och de stackars djuren i karet kan det ju fara riktiga illa åt i extremfall.
-
- 6 svar
- 885 visningar
-
-
Jag var i veckan och köpte några stenkoralls fraggar (10 st) "på köpet" fick jag några väldigt små och dom satte jag på en egen sten tillsammans men nu börjar jag att fundera.... vet ju att dom avsöndrar nässelgift och man måste sätta dom en bit ifrån varandra och jag tror inte dom små var av samma sort, nu på kvällen såg jag att en av fraggarna hade släppt ifrån sig en liten "tråd" som satt sig fast på några av dom andra småttingarna... vad tror ni ska jag lossa dom ( dom sitter i en bit Fauna Marin korallim som jag satt fast på stenen) och sätta dom separat, eller?? Han som jag köpte dom av hade haft lite problem med ljuset på senaste tiden så därför var alla samma fär…
-
- 3 svar
- 885 visningar
-
-
Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?
-
- 6 svar
- 885 visningar
-
-
Hej Någon som har erfarenhet av sanden JBL Sansibar Dark i saltvattensakvarium? Jag tänker på om den kan avge ämnen som inte är bra för koraller och övriga djur. /Per
-
Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?
-
- 1 svar
- 885 visningar
-
-
Ska fylla på poddar idag och behöver stänga av alla pumpar för att ge dom chans att leta sig in i sten, bakgrund, sand etc. Hur länge kan akvariet vara utan cirkulation utan att riskera något, 1 timme? Tänkte låta det stå 1 timme för att sen köra igång returen som inte har så högt flöde, får då även syresättning från skummare och sen efter ytterligare 30 min eller nåt dra igång streamerna. Låter detta ok eller? Mvh Kim
-
- 4 svar
- 885 visningar
-
-
halloj! länge sen man var här nu, men har ju ett 180 liters som funkar bra, nu vill jag uppgradera till mitt 350 trigon, har inget avanserat i tänkte flytta allt från 180 till 350 och fylla på eftersom har just nu bara 2 st clowner som går i karet, kan man ha vanlig blästersand tillsammans med levande sand? har satt in juvels svarta bakgrund i karet, gör det nått? måste pumpen bort? kan man inte ha den och typ makaroner i? har skummare och 2 nano stream pumpar får jag ideer och tips om hur jag gör böst?
-
- 8 svar
- 884 visningar
-
-
Kan en göra ett djuphavsakvarium hemma - med fiskar och växter som vanligen växer djupt ner i mörka havet? Och i så fall - vart läser en sig till hur en drar igång ett sådant projekt? Och hur mycket svårare är det att starta upp jämfört med ett vanligt svensson-akvarium? Går det att få tag i några sådana lite häftigare arter (typ självlysande) eller blir det problem med tillgång och import osv?
-
- 3 svar
- 884 visningar
-
-
Hej Håller på med mitt första salta i planering och byggar fas. Håller just nu på med sumpen(refugium). Har skurit till alla glasen men funderar på hur jag skall lösa sista facket. Kan man ha flera tunna skivor som avgränsar mot returpumpen? Långsmala från sida till sida med 5mm mellanrum. Har iofs inte den största sumpen så det kan ju ändå bli ett bekymmer. Ser inte framför mig att göra alla dessa småhål i glaset(som är rekomenderat i artikeln på startsidan) utan att det spricker. Eller har ni ngt annat bra förslag?
-
- 1 svar
- 884 visningar
-
-
Har sett i någon vecka att jag haft en del Mini-Turbos, de kryper fram på nätterna. Finns det någon chans att de överlever? Kan man hjälpa dem på något sätt?
-
- 4 svar
- 884 visningar
-
-
Det ser ut som en av mina koraller har flyttat på sig. Den ömsade skinn för någon dag sedan och idag hade den flyttat på sig. Alla värden i karet är bra. Smm man ser på bilden så är där rester från korallen uppe på stenen. Kan koraller flytta på sig? Eller vad händer?
-
- 0 svar
- 884 visningar
-
-
Hej! Nu har jag redan borrat för detta, men tänkte bara dubbelkolla hur medlemmarna här tror detta skulle fungera. Tänkte mest på att jag kanske ska skippa sista 90 graders böjen på Siphonen, för att denna ska sätta igång ordentligt? tänker att luften i "vattenlåset" av 90 graders inte kommer kunna tryckas bort alls, då utloppet kommer vara under vattennivån i sumpen. Kanske köra en 45 graders ned på Siphon och ett 45 graders upp på supportdrain? alternativt borra ett litet hål i överdelen av sista 90gradersvinkeln på main siphon, för att släppa ut luft. där kommer ju vara täckt av vatten ändå, så den kommer inte dra in någon luft.
-
Skall i veckan fylla mitt 540L akvarium för första gång. Eftersom jag inte hållt på med saltvatten innan tänkte jag börja med ett fish only utan levande sten (till att börja med i alla fall) 1. Om jag inte skall ha levande sten (dyr och inte alltid så vacker) vad kan man ha då för sten? Helst skall den vara lätt att frakta (ingen konstgjord av av målad frigolit). 2. Kollade på något amerikanskt forum och de gav inte mycket för mekaniska nitratfilter. Har inte tänkt att ha någon sandbädd. Skall jag vänta med nitratfilter? Tittade fö på Schuran nitratfilter 100. Måste jag tillsätta kalk om jag bara skall ha fiskar till att börja med? Akvariet är fö 540 helglas 80 sump Top …
-
Min pump till nano reef aquael går igång men det kommer inga bubblor. Vad är fel?
-
- 7 svar
- 883 visningar
-
-
Till sist slog jag till. Var iväg och beställde prylarna jag behöver för att starta. Helglasakvarium b80xd80xh50 med en inbyggd 20l behållare för att ersätta avdunstat vatten Arcadia 80 cm 4xT5 belysning Deltec MCE 600 4x1000 liter cirkulationspumpar UV-C (Älskar UV. Använder det även i min sötvattensburk) Apparatur för att automatiskt fylla på avdunstat vatten från behållaren i burken. Samt annat smått och gott. Dröjer några veckor innan akvariet är färdigbyggt men nu är det på rull (till sist...) Har tänkt sätta belysningen "på tvären" då jag har planerat att revet skall "komma ut ur väggen" som en ås och vill få så mycket ljus som möjliget på åsens topp. Akvariet ko…
-
- 5 svar
- 883 visningar
-
-
Hej, ny här på forumet Jag letar efter ett akvarium som jag tittat på här på sidan, det var en kub med måtten ca 80x80x80 akvariet var byggt av marinakvariet i göteborg. Akvariet stod på en hemmabygd låda med skivor av vit laminat. Är det någon som vet viket jag menar?? /Johan
-
- 2 svar
- 882 visningar
-
-
Min ricordea börjar få 2 munnar håller den på att bli flera ?
-
-
- 10 svar
- 882 visningar
-
-
Det är inte min första saltburk men min första FO burk Har planer på att sätta upp en fish only tank på 540 liter. Funderar lite på det här med tekniken runt det hela. Utan LS är det väl rätt svårt att hålla låga fosfat och nitrat nivåer får man förmoda. Blir det till att göra stora veckovisa vattenbyten a'la hårdbelastat sötvatten? Kan man köra 50kg LS och hoppas det räcker? Eller är det andra metoder som gäller, typ Eheim ytterfilter och dyl (har rätt mkt såna prylar)? Tänkte även ev. köra med ytavrinning ner i en sump med en eller ett par skummare. Vad har ni för erfarenheter av dyl. lösningar?
-
- 1 svar
- 881 visningar
-
-
Hej alla, Är i uppstarten av mitt fösta saltkar som är på 330 liter med måtten 100Lx60Bx55H vilket nu är fyllt med vatten och LS sedan nästan 2 veckor. Jag ser nu över belysningen då jag inte kommer använda den jag har idag. Jag är ute efter en snygg ramp som går att hänga ovanför akvariet med konsoler i väggen, alltså så att kanterna är "fria". Vill ha en komplett ramp som ljusmässigt mer än väl räcker till för mitt kar och som ger både det vita och blå ljuset. Den ska heller inte begränsa mig framöver om jag snöar in ordentligt på olika koraller som är ljuskrävande. Självklart vill jag också hitta ett så billigt alternativ som möjligt men detta i så fall utan att tumma…
-
- 8 svar
- 881 visningar
-