Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Vem var det som hade det cylindriska karet uppe här på forumet tidigare idag??
-
- 1 svar
- 998 visningar
-
-
Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.
-
- 4 svar
- 998 visningar
-
-
Hejsan alla, Började med ett litet kar på 50 liter en insåg rätt snabbt att detta kommer aldrig att hålla. Så efter bara några veckor uppgraderade jag mig till ett 340 liters + 80 liter sump. lite info om mitt kar. 340 liters rimless kar Sumpen är på 80 liter och där i kör jag lite Siporax just nu. Använder även mitt ytterfilter jag hade i mitt 340 liters nu i början men median där i är tanken att jag ska lägga i sumpen snart. Median som funkar som biologisk filtrering då såklart Startade karet med ca 25kg marco sten och 10kg levande sten. Levande: 2st Clown 1st Doris 1st Pomaca…
-
-
- 6 svar
- 998 visningar
-
-
Till sist slog jag till. Var iväg och beställde prylarna jag behöver för att starta. Helglasakvarium b80xd80xh50 med en inbyggd 20l behållare för att ersätta avdunstat vatten Arcadia 80 cm 4xT5 belysning Deltec MCE 600 4x1000 liter cirkulationspumpar UV-C (Älskar UV. Använder det även i min sötvattensburk) Apparatur för att automatiskt fylla på avdunstat vatten från behållaren i burken. Samt annat smått och gott. Dröjer några veckor innan akvariet är färdigbyggt men nu är det på rull (till sist...) Har tänkt sätta belysningen "på tvären" då jag har planerat att revet skall "komma ut ur väggen" som en ås och vill få så mycket ljus som möjliget på åsens topp. Akvariet ko…
-
- 5 svar
- 998 visningar
-
-
När allt är klart ska jag byta från 30 liter till 52+35 i sump. Mao kommer jag tillföra 50liter nytt vatten, ny skummare, ny sand samt lite mer ls. Är det bara slänga i eller ska det stå och gå hur länge som helst som när jag startade mitt nuvarande? Har ni tips vore det jätte snällt
-
- 11 svar
- 997 visningar
-
-
Hej. Jag skulle vilja ha ett refugium och undrar om man skulle kunna ha en sån här i sumpen som refugium? Mvh Mikael
-
- 5 svar
- 997 visningar
-
-
Har ett 540 kar med BTN bakgrund, modulbitar. Massor(!!!) av silikon! Hur tar man bort den lättast? Vad ska jag måla med för färg på bakgrunden? Blått eller svart? På insidan eller utsidan? Är inte utsidan snyggare så ser karet lite djupare ut? Sen tänkte jag bygga en inbyggd sump med ytavrinning, ex. en trekantig avdelning i ena bakre hörnet. Hur stor ska den vara? Är det rätt lösning? Jag har ett litet kar idag med extern sump och det fungerar bra men det vore skönt att ha en "all inclusive" lösning den här gången. Vad ska jag tänka på när det gäller en sån här inbyggd sump? Höjd på sumpen jmf med höjd på karet, skiljer det mkt eller är det bara ett par mm? Tänkte köra …
-
- 3 svar
- 996 visningar
-
-
Sitter och ska beställa några vatten tester. men vilket märke rekomenderar ni här på guiden? Samt är det någon som använder Aquarium systems sea buffer här?
-
- 5 svar
- 996 visningar
-
-
-
Hörde på radion igår ett bra tips för att kyla ner hus/lägenhet ta en nedkyld typ 1 1/2l petflaska och frys ner den sen ställ den efter fälkten...testade de för 6 timmar sen hade flaskan mellan en fläkt och akvariet och de har redan kylt från 28,5 till 28 grader så de verkar funka. Ett litet billigt och tyst tips för att kyla ner akvariet, jag får se imorrn hur varm de är då. mvh Jimmy
-
- 1 svar
- 996 visningar
-
-
Hej, Jag har fått pricksjukan i min kar nu, nästan alla mina fiskar är döda, bara två clownfiskar är kvar :( Min fråga dödar den bara fiskar, om jag tar ut fiskarna under några veckor kommer parasiten att dö till slut när den hittar en värddjur, kan de leva på sniglar anemoner och andra lägredjur?
-
Jag hade en liten "fiskskaal" nar jag var liten och var val kanske inte saa valdigt fortjust i det. Vilket ar lite alarmerande. Men daremot ar jag totalt fashinerad av storre akvarier och alskar riktigt stora som paa t.ex. Universeum. Ar det rimligt att man direkt hoppar in paa stora akvarier utan att skala upp? Eller ar detta en vanlig kansla och det slutar med att man bara ger upp och med mer pengar slangda i sjon?
-
- 3 svar
- 996 visningar
-
-
Hej! Skulle behöva lite hjälp med min mjukkorall... Vad det är för mjukkorall? Den är väldigt mjuk och sladdrig längst på "stammen", och hänger som den gör på bilden. Har försökt stödja upp den, men den faller om kull efter en stund. Tror den mår rätt bra förövrigt, massor med polyper ut när det är ljust (dock inte på bilden då den är tagen på kvällen..) Nån som har nått tips på hur jag ska få den att hålla sig upprätt? Det sitter även en annan grej på stenen, den lilla saken längst ut till vänster ganska mitt i. Vet någon vad det är? Är det nått som ska vara kvar?
-
- 5 svar
- 996 visningar
-
-
Hejsan, Vilka T8 rör är "bäst" att använda till saltkar? Jag har fått tagit över ett 375 L saltkar, men han har bara kört med T8 rör, men han har inte kört med något levande utöver fiskarna. Jag tänker nu köra lite levande, tex lättare koraller, anemoner osv, men till en början tänker jag prova med T8 rör, ska sägas att detta blir mitt första kar, så jag börjar sakta och ekonomiskt för att sen uppgradera. Jag tänker köra med 4 rör. Det måste finns någon med erfarenheter om detta där ute :-) /Robban
-
- 3 svar
- 996 visningar
-
-
Då var vi äntligen tebax här efter att ha varit borta ett bra tag.Har äntligen flyttat klart åt både oss sälva och åt min mor så nu kan man äntligen börja på ägna sig åt sin hobby igen Har då ett nytt kar på g,hade tänkt oss ett hörnakvarium på kanske en 150-200 liter med sjöhästar,kanske ett mandarinpar och lite smått och gott Men som vanligt när man ska börja med nått nytt så kommer det självklart en massa frågor. Vet ju mycket väl att man inte kan ha snabba fiskar ilag med sjöhästarna men vet däremot inte så mycket om vilka sorters koraller man kan ha med dom och hur det är med lägre djur. Eftersom hästarna vill ha alger och många lägre djur äter alger så undrar vi o…
-
- 3 svar
- 996 visningar
-
-
Hej! Har ett RSM 130 med lite låga värden på Ca och Mg... Just nu ligger Ca på 360 och Mg runt 1250. Har varit och införskaffat mig FM's SALT Balling CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE. Dessa tänkte jag blanda i 1,5L PET-flaskor. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med hur detta ska doseras för att uppnå målnivåer på 450/1350? Jag förstår nämligen inte mycket av beskrivningen på burken och ännu mindre av Aqua Calcylator. Måste jag köpa till ytterligare tillsatser? Tacksam för svar...
-
- 5 svar
- 995 visningar
-
-
Många säger att Anemoner är svåra att sköta och skapar mer problem än vad de gör nytta! Vad är det som är så svårt, vad är riskerna. En del säger Anemoner som dör är inte kul, det luktar utav bara helv... Ska man avstå från en anemon... Vilka värden bör man hålla stenkoll på? Jättesnällt om ni är på SG kunde dela med er av era erfarenheter och vad man ska göra... ja tvivlar lite efter allt negativt som sagt om att köpa en bubbelanemon
-
- 2 svar
- 995 visningar
-
-
Hur vet jag att jag har lagomt hög ljusstyrka på min ramp? Ljust nu har jag 40/70 mellan 11-16 men programmet startar 10 och avslutas 22.. Kan det vara för klent?
-
- 2 svar
- 995 visningar
-
-
Hej alla glada! Undrar lite hur lång livslängd sugproppar som är i saltvatten? Blir de snabbt stela och och tappar sugförmågan?
-
- 4 svar
- 995 visningar
-
-
hej tänkte dra igång ett kar inom kort men behöver lite kött på benen först! har lite funderingar angående pumpning till akvariet, ska man ha olika strömar kors o tvärs altså? Sen det här med alla filtter hur rören ska gå osv man har ju bara set bilderna o vet inget om reningen eller vad man ska kalla det,,,, finns säkert någon annan bra länk här men har inte hittat ngn! Samt om man ska ha stenkoraller eller mjukkoraller! var kan ja läsa mer om detta, vilken fisk kan man blanda med vad samt vilket e vanligast!
-
- 1 svar
- 995 visningar
-
-
På rutan i mitt kar sitter typ 4 små vita prickar med typ massa ben runt om. Ser ut som små spindlar typ! Vad är det?
-
Hur länge kan man ha färdig blandat saltvatten i dunk? Idag kör jag med en pump i dunken men det vore skönt att slippa. Mvh Mattias
-
- 4 svar
- 995 visningar
-
-
Hejsan! Är det någon som vet något om deltec type 35 filter? Funderar på om det skulle funka för att konvertera mitt sötvatten. http://www.deltecaquariumsolutions.com/CoolStuff.htm /Roger
-
- 2 svar
- 994 visningar
-
-
Hallå! Har haft karet igång ca 2 månader. Går 2st clowner i sen 1 månad. Är det för tidigt att stoppa ner en firre till?
-
- 3 svar
- 994 visningar
-
-
Tänkte be om lite råd. Har 45 max i bredd att leka med. Längden max 130. Höjden X. Ska jag satsa på 50 eller köra på med 60? Riktigt rädd för att 45*60 kommer se skumt ut.
-
- 6 svar
- 994 visningar
-