Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
-
Jag köpte några nya knappar idag. De satt inte fast på någon stenbit eller fragghållare. Alltihop ser ut som en boll av polyper och det går knappt att se vad som är upp eller ned Det finns liksom ingen fot.. Hur i hela friden fäster jag denna?
-
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Jättedum fråga... ☺️ Kan jag fylla akvariumet med vanligt vatten för att testa tekniken? För att sedan tömma det och fylla på med RO saltvatten när det är dags att starta igång det på riktigt med levande sten, sand, fiskar, koraller osv..... Tycker självklart inte att det borde vara några problem, men är bäst att fråga som nybörjare... ☺️
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
-
Har bestämt mig för att behålla min burk så jag postar lite bilder på karet så får ni säga vad ni tycker dock så dog min vulpina 4 dagar efter jag kasta lite fröken fiskar i tanken så den är tyvärr inte kvar ;(
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Tänkte klä min överrinningsbox med sten. Ni som har gjort detta. Hur har ni gjort? Hur fäster man stenen på glaset
-
Nu har jag bestämt mig för att göra en ordentlog sump, men hur stor bör den vara till mitt 375l kar?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej allihopa! Marcus heter jag och jag är ny på forumet. det är så att jag skulle behöva ha lite hjälp, jag fick igår ett bra erbjudande och fick köpa ett akvarium på 275 liter och jag köpte det och funderar nu på att göra det till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft nanokar men det var ett bra tag sedan så jag har glömt bort en hel del. behöver jag ha en sump till detta akvarium eller kan man köra tekniken i akvariet om man döljer den lite snyggt tro? och det jag vet att jag behöver är: skummare, streamerpumpar, lysrörsarmatur, doppvärmare, LS, saltmätare mm. Har jag glömt något viktigt? Fler saker jag bör tänka på? Mvh Marcus
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Är helt ny innom saltvatten, har bara haft sött innan. Har nu skaffat ett litet guppy hotell på 58 liter. Det har varit igång i ca 1,5 månad, i det har jag levande sand, 7 kg levande sten, 1 räka, 2 turbosniglar, 2 eremiter, 2 clowner och 2 damseller. Undrar nu om jag kan trycka ner nåt mer i det. Skulle man våga slänga ner en liten bläckfisk? När är det dags att slänga ner anemoner? Alla vattenvärden är tipptopp! Har ni något tips på något roligt (utöver det vanliga) man kan stoppa ner.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Precis fyllt karet med vatten och självklart ser det ut som gröt i det (korallsanden och levandesanden som gjort det). Men tänkte att jag skulle prova skummaren, men den skummar över hela tiden kvittar hur jag ställer in den. Jag minns knappt hur det var sist jag startade ett kar, men är det normalt att skummaren skummar över hela tiden precis när man startat ett kar?
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan, Mina clowner kände sig lite risiga, men börjar få lite mindre prick.. MEN istället har jag fått någon slag explosion av små små små vita prickar, som har satt sig på rutorna, men jag TROR att de även snurrar runt i karet.. Om man går nära ser man att de låångsamt rör på sig!! Hitta inte detta i någon av mina böcker och undrar lite vad jag skall göra? skrapa bort allt och låta det gå in i sumpen->filtrera? Skaffa UVC? Kör redan med fosfatadsorber, mindre belysning och aktivt kol.. det verkar som det hela brakade loss efter min storstädning av alger. Alla råd är välkomna
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
-
-
Hej Någon som har erfarenhet av sanden JBL Sansibar Dark i saltvattensakvarium? Jag tänker på om den kan avge ämnen som inte är bra för koraller och övriga djur. /Per
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Ny inom detta. Köpte levande sten för ett par dagar sedan och placerade dom i mitt akvarium. Köpte även en saltvattensmätare (en refractometer) mätte upp till 1.025 S.G. Tyckte det va lite lite salt jag hällde i men litade på mätaren. Upptäckte idag att instrumentet kan kalibreras vilket jag gjorde och till min stora fasa så visade den helt fel!!! efter kalibreringen vissate måttåren att värdena i mitt akvarium va 1.018 S.G. Håller på att stabilisera det nu. Har jag tagit livet av min sten? Använt red seas reef mature pro kit och är på dag 5.
-
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
I min skummare prizm skimmer så finns det en behållare med aktiv kol. Kan man fylla halva med aktivt kol och den andra halvan med någon sorts fosfatbindande medel och fungerar det då som en kommersiell fosfatbindare?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Jag är inne på min 3e vecka på uppstarten och har hittat 2 gröna tunna pinnar som sticker ut från en av mina stenar. .vad kan det vara?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag är ännu en nybörjare som håller på och startar ett saltkar. Jag har ett juwel Rio 180 som får bli mitt nybörjar kar. Har beställt en Tunze nano reef 200. Ska köpa 10-15 kilo LS Är det någon som vet om det går att bygga om Juwels egen armatur för att klara starkare belysning. Idag sitter 2st 30w powerglo (ett blått) Vilka och hur många fiskar rekomenderar ni till detta lilla akvarium? Hur mycket salt ska det vara per liter? Kom med lite tips och ideér allt är av nytta då jag är relativt oerfaren på området. Tack på förhand Nicklas
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hur länge klarar sig mjukkoraller ovanför vattenytan? Jag köpte en LS som förvarades i en påse den hade någon slags mjukkorall eller svamp på sig och nu undrar jag om den riskerar och dö den halvtimme den låg i påsen?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
tjena det är bläckis här, nu va det ett tag sen jag började med saltvatten och otroligt nog så gick det snabbare en väntat, att komma i gång me det jag har 2st clowner, 2 st blenider, 2 räkor, 1 snigel för att jag hade en krabba som följt me levande sten som åt upp dom andra=( .Men jag lyckades att ta bort ohyran,nu undrar jag om någon kan tippsa mig on någån annan firre som kan gå bra me dessa jag har.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Halloj nu har man äntligen satt upp en saltburk Hade ett 200l med sötvatten och några få tråkiga fiskar i. Gled in här på sidan och vart helt såld på saltburk. Har väl läst typ varje tråd på forumet nu 400ggr känns det som och till slut så kunde jag inte hålla mig längre. Ringde runt lite på annonserna här på forumet och va riktigt nära på att köpa ett kar men ångrade mig i sista stund p.g.a platsbrist och en gravid gnällig kärring. Men va fan ringde en kille i eskelstuna och köpte skummare, 30kg Ls, 2 streampumpar sand och lite annat smått o gott. Drog ner på lokala fiskdammen och köpte ett 54l akvarium till lill tjejen på 3år och lite rosa sand o sånt tjaffs så tjejen …
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan, nu har jag kört min LS i 2 veckor.. har kommit lite brun alger på den men inga mängder, alla vatten värden är bra förutom att jag hade lite höga fosfat halter, detta tänkte jag åtgärda med fosfat remover. allt som allt har akvariet gått i 4 veckor. Jag har inte fått någon nitrit topp än.. vet inte om det kommer bli nån eller ej, kör ZEO BAK enligt rekomendation. Jag har satt i 2st eremiter och dom tycks trivas bra.. jag har en påse levande sand som ligger o väntar.. är det dags att sätta i den nu? eller kommer den bli brun direkt?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
har börjat lite lätt med balling för att få bättre koll på mina värden. Jag doserar 36ml med revdos. Mätte rätt mycket i början. Har sänkt från 40 ml till 36 för att värdena stack iväg. sen sjönk det lite så jag höjde till 36 från 35 ml. Sen har jag legat lite lågt med att mäta. Mätte idag och har nu 9.4. Kan mina veckobyten av 20 liter vatten påverka kH åt nått håll? Jag mäter med en hanna checker. Magnesium 1200 Kalcium 420 Fosfat 0.46 (hanna) Fosfaten har jag aldrig fått bukt med, den går stadigt uppåt.. ändå så har jag en reaktor för detta.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Funkar det här eller är jag helt ute och cyklar? Skälvavrining och en pump
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-