Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Har nyligen införskaffat mig ett begagnat 375 liters alu ramakvarie med bänk belysning och 2 st fluval 4 som följde med. Har läst diverse trådar, guider, sidor etc de senaste månaderna och börjar klarna lite vad jag vill få till. Med det har några frågor uppkommit. Bortsett från ordentlig skrubbning och silikoninpackning av aluminiumet samt en skyddande bottenplatta för säkerhets skull så tänkte jagbygga mig en intern sump/avrinning till en början och där placera fluvalerna troligtvis fyllda med LS, avdelningen blir no ca 20 cm för att lätt ska gå att komma åt vad som hamnar i den. Rampen till detta är 4x36W T8 lysrör ej köpta ännu, denna ska också byggas om lite för att…
-
- 4 svar
- 810 visningar
-
-
Hej alla Här ny här och har just köpt mitt första saltkar som blev ett clown hotell.. Så spännande att köra igång.. Men kunde inte tro att det var så mycket med det.. Är lite skillnad som man jämför med sötvatten.. Jag kommer säkert att ha tusen frågor, men hoppas på att man får lite hjälp här av alla er som kan sin sak Den 23:e dec så åkte LS ner.. 28:e så ar det börjat komma en massa underliga alger på den + en massa microbubblor.. Fixar en bild fall det är nån som har en aning, tror att det kan vara kiselalger Hoppas på massa råd och tips härifrån
-
- 48 svar
- 4,5k visningar
-
-
Hej allesammans För ca. 2 månader sedan startade jag upp mitt nya akvarium med beg ls samt ny ls. Jag använde levande sand i hela akvariet för att slippa vänta så länge. Efter ca. 2 veckor stoppade jag i min första fisk. En pygoplitet diacanthus (regal angel). Han åt och simmade för fullt ända tills i morse. För ca. 1 veka sedan stoppade jag till ytterligare en fisk, en dvärg kejsare. Allt var frid och fröjd tills idag, som redan sagt. Till saken hör också att jag för 3 dagar sedan köpte en sjöstjärna som än idag inte rört sig ur fläcken. Senast igår var mina fiskar glada och matglada tills i morse då alla låg döda på botten. Även erimiterna. Dock ej puttsar räkan samt en…
-
- 37 svar
- 5,4k visningar
-
-
Hej ska satsa på ett saltvatten akvarium nu hade velat ha lite hjälp med tips om vad man ska ha för grejer osv inte allt för dyra saker och vad man ska ha för att inte fiskarna ska dö tex skummare, vilket slagspumpar jag har just nu ett 200 liter akvarium så grejjerna ska passa till det
-
- 1 svar
- 552 visningar
-
-
Hej på er allihopa. Nu e jag helt såld på saltvatten när jag bläddrat genom saltvattensguiden.se i ca 1 månads tid. imponerad av de flesta kar med olika lösningar. jobbar på olika vatten o reningsverk runtom södra sverige o ser många liknande prylar fast i större format så jag hänger väl med vad d gäller själva processen av själva systemet med sump men jag är ändå osäker på vissa saker. kollat runt i hela forumet o läst till mig mkt men har fortfarande många frågor för d verkar va en hel del o tänka på hehe. har ett 600 l kar som e 2m lång 60 djup 50 hög ciklidkar som jag tänkte göra om till saltkar. Har även tänkt köra med sump så jag har redan tjuvstartat o köpt 2 min…
-
- 39 svar
- 2,7k visningar
-
-
Håller precis på att starta upp en saltburk efter några års frånvaro från hobbyn. Då hade jag 4 t8 lysrör, och till mitt nya kar har jag bara 2 st t8. Såg nu att det finns "original" t5 lysrörsramper att köpa till mitt kar, min tanke nu är att så småningom byta till en t5-ramp med 2 rör i. Jag ska inte ha nåt mer än skivisar, ricordea, kanske nån enkel mjukis (som mitt förra kar) och det funkade skapligt med 4 st t8 rör...det karet var 60cm högt. Visst borde det kunna gå även med 2 st t5? I alla fall om jag placerar de som kräver mest ljus lite högre upp i karet? Det här karet är bara drygt 40cm högt.
-
- 5 svar
- 758 visningar
-
-
Tjo.. Konstig överskrift men viste inte riktigt vad jag skulle skriva. Har massa konstiga djur lr vad det nu är på rutan i mitt kar! Ser ut som massa små spindlar som är utspridda över hela framrutan! Någon som vet vad detta e?? Mvh Richard
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag e helt ny i SG och det ar ocksa forsta gangen jag ska skaffa mig fiskar overhuvudtaget! Efter nagrar dagars research har jag kommit fram att jag maste ha en saltvatten akvarium! sa himmla snyggt. Jag har tankt mig en akvarium vid 150-200 liter skulle racka for mig att leka och utforska lite. Problemet ar att jag har ingen aningen hur mycket pengar jag maste lagga ut och vad man borde kopa. Jag ringde narmaste butiken o fragade hur stor akvarium jag borde skaffa, han sa 375L for 10 fiskar i 10cm lang st. Han sa att hela paketet skulle kostar mig 14000kr med pump,filter,sand,salt osv allt for att komma igang enligt honom - utan fiskarna da. tyckte att det lat lite …
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har läst div. artiklar osv. om att man tex. med ny LS ska skölja den och lägga den i en hink med sötvatten och sedan kunna plocka bort från hinkens botten de djur men inte villa ha innan man planterar den stenen i akvariet. (om man nu visste vad man inte ville ha!) Jag har inte gjort så. Jag har lagt i stenen i akvariet, det finns inte mycket den kan skada. Nu undrar jag dock, eftersom det börjar komma rörmaskar, krabbor och div. annat vad vill man ha och vad vill man inte ha?! Jag tycker t.ex. att en krabba kan vara kul, men har förstått att vissa krabbor gör mycke skada i akvariet och bör snabbt spårlöst försvinna ur akvariet. Jag har även förstått att något som kal…
-
- 17 svar
- 3,4k visningar
- 1 följare
-
-
Tänkte att vi gemensamt ska försöka komma fram till 10-15 grundläggande vanliga misstag och råd som en nybliven akvarist bör tänka på. Plockar några utvalda punkter från en gammal artikel på AdvancedAquarist så att vi har en utgångspunkt. ------------------------------------------------------------------------------- Not keeping freshwater fish first. I have had several people see my tank and want one at home. A few have gone out and bought a set-up...sold the set-up because it is too much work. I tell everyone who has never kept fish to do freshwater for 6months to a year so you get an idea of tank maintaince, ect ect. During that time READ, READ, REA…
-
- 59 svar
- 13,7k visningar
- 1 följare
-
-
-
Hejsan nu har mitt akvarie varit i gång 5 månader.Det är på 375 liter,jag har bara sniglar.Alla värden e bra å inga alger alls.Min ekonomi har kommit i gång så det är dax å börja köpa koraller,Men vad köper en nybörjare,har 2.150 watts mh.Kan man få tag på någorlunda billiga saker i affärer eller ligger dom på 500 + även för små doningar.Ska förvisso börja med lite i början .Tacksam för lite synpunkter.
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, nu har ja gjort nytt NO2-test från märket JBL, var iväg på Akvarie-Leasing i Stockholm och fick ett kanon bemötande! Nitriten var allt för hög och tänker vänta o se om det möjligtvis sjunker närmaste dagarna... OM jag kanske byter den levande sten jag har i, kanske läget förbättras. Den levande sten jag har kanske är börjat ''ruttna'' innifrån redan då ja köpt den?(inköpt på B.Zoo) Vad tror ni är bäst, att byta ut LS:n? den är ju ändå den som ser till att bekämpa nitriten!`?
-
- 18 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! Jag har stoppat i korallsten, den döda sorten. Det är en större sten som jag ville ha pga. formen. Jag har haft bra värden i mitt RSM och det växer och knakar här och där på levande stenen. Vad händer när man stoppar i denna torkade sten, blir det andra värden i akvariet pga den och vad händer då. Jag har nämligen introducerat två små djur(fiskar clowner,,borde kunna det exakta namnet men minns ej) och har i nära anslutning även stoppad i denna "döda" och torra sten. Akvariet har varit igång några veckor, men jag har haft vattnet och levande stenen igång längre i ett annat kar utan belysning. Värdena har hela tiden legat bra. Jag har i efterhand tänkt till och undra…
-
- 7 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej. Jag är helt ny här och inom saltvattensakvarium. Har haft sötvattensakvarium. Min plan är nu att göra mig av med mitt sötvattensakvarium och start upp ett Clownfiskhotell (58l.) med 2 clownfiskar en del snäckor och några lätta koraller till att börja med. Bör man sätta in en (kanske fler) extrapumpar? är det någon speciell installation ni rekomenderar? Har ni tips på andra djur man skulle kunna ha i akvariet för att få bättre "balans" med alger och så? Hörde att man kunde byta ut ett av lysrören i locket mot ett 20000K för att få bättre ljus, är det något som rekomenderas? var hittar man isåfall sådana lysrör? Hur ofta behöver man byta vatten i ett sådant akvarium? …
-
- 6 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej har stött på problem vid genomföringen, glaset har spruckit lite =/, är de nån som vet om de räcker med att beställa en skiva som passar i genomföringen eller måste man byta ut hela bottenskivan, nån som vet nåt?
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Haft mitt clownhotel igång i ca 6 månader, och som många jag har sett fick jag problem med orginalskummaren bara efter några månader. För er som tänkte köpa en BOYU WG-310 ifrån hongkong, gör det! Tog mig 8 dagar att få hem den, och bara för 155kr. Här är länken: http://cgi.ebay.com/BOYU-Aquarium-150L-H-Protein-Skimmer-with-Pump-WG310_W0QQitemZ160279262761QQihZ006QQcategoryZ46313QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262 Dock.. Skummaren måste moddas. Den går på 230-240v, men jag klippte av hongkong kontakten och satte dit en vanlig stickpropp. Det är bara 2 tåtar. WG-310 får inte plats i facken, vad jag gjorde var att låta gamla pumpen sitta kvar, med dom 2 filte…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej. Jag har länge velat starta ett saltvattens akvarium och undrar vad ni tycker jag ska ha för akvarium. Har tänkt mig ett Mollyhotell eller ett clown hotell. Vilket tycker ni jag ska satsa på?
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej fiskälskare! Jag ska köpa mitt första akvarium... Jag förstår dock ingenting om det! Är det någon som kan hjälpa mig på traven? Om saker jag behöver osv.
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har mitt 240 liters Juwel-kar stått med saltvatten och 18 kilo levande sand i en vecka, och på onsdag åker jag och köper LS och en hel radda salifert-tester. Den lagunapump jag köpte till cirkulationen gick dessvärre inte att montera som jag tänkt mig, så det blir även till att inhandla ett par streampumpar med magnetfästen. Funderar på två stycken Seio 530 (2000l/h), och sedan komplettera med två till om det visar sig att det blir för lite kräm med bara två. Är det någon som har erfarenhet av dessa pumpar och kan berätta om de är tysta? Ljuset sköts nu av originalrampen från juwel som medföljde karet, är 2x54 w i den lite udda längden 1047mm. Detta medför att original…
-
- 46 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hej, proffs här... hjälp mig ny som jag är! Startat akvariumet för exakt en vecka sen idag lördag(31jan09). kom hem igår fredag29/1-09 och så var det helt brunt på levande stenen, nitriten är mellan 5-10mg/l o nitraten på ca. 100, testet gjordes med ett QuickAquaTest... vad ska jag göra??
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare glada saltakvarister! Jag har pysslat med sötvatten i många år men nu är det dags att ta nästa steg! Jag har ganska klart för mig hur sötvatten fungerar, så jag vet faktiskt vad pH innebär-Tummen upp! Nu tänker jag ställa några konkreta frågor för att få enkla svar: 1. Vilken teknik är obligatorisk? Skummare, mekaniskt filter osv? Är nitratfilter osv nödvändiga? 2. Vad måste man tillsätta vattnet? Salt är självklart men alla medel som finns? 3. Vilken temperatur är optimal för koraller och fiskar? 4. Hur mycket ljus bör man ha till ett komplett saltvattensakvarium? Inom sötvatten säger många växtakvarister att 0,5w/liter är bäst. Finns det någon liknande summa in…
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Läser i min saltvattens bok att vatten vid påfyllning skall vara samma temp som det som är i karet. Hur gör man för att värma det innan - och måste man verkligen göra det? Jag har ca 26 grader i mitt kar som innehåller djur.
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
NY som undrar om ''klart'' vatten Hej, jag har ett nystartat Clownhotell 58l är helt virgin på detta med akvarium men jag lär mig för varje dag som går! I början efter man hällt i vatten + sand + LS så var det väldigt grumligt...Nu har grumligheten börjat lätta och vattnet är nästan helt klart! Nu så undrar man bara vad som försigår, det är som små små ''partiklar'' som ligger lite halft på ytan och åker omkring, observera att jag har väldigt väldigt finkornlig ''levande'' sand. ja undrar nu om detta försvinner med tiden, eller om vattnet borde vara HELT spegelblankt? är inne på 4:e dagen nu efter ja hällt i vatten satt igång pumpar etc... Ni ser bilderna nedan:
-
- 21 svar
- 2,9k visningar
-
-
Tjena Så vad tror ni som vet. Ser det hyfsat ut eller är det kört hehe Har försökt vara noga. Kolla på bilderna och kommentera 10/1 Nitrite värde: 0.05 Nitrat: 5.0 - 25 PH: 8.5 (hur f*n kan jag ha så högt) Temperatur 28 - högt (har dragit på extra fläkten och sänkt ljustimmar) Ammoniak: 0.25 27/1 Nitrat har gått upp till 10 - 50 I karet har jag 5 turbo snäckor och 1 eremit. Någon som vet vad de där vita äggen är? (Se bild)
-
- 30 svar
- 2,6k visningar
-