Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej. Jag uppgraderar till ett 350L hörn kar från mitt nano på 33L. Jag undrar om det är nödvändigt att ha frigolit under karet det har jag hört att man ska ha för att jämna ut ojämnheter i stativet. Nu är det så att jag bygger mitt hörn stativ själv, då jag litar på mig själv och är mycket noggrann ser jag ingen anledning att ha det. Jag undrar hur ni som byggt egna stativ har gjort? (Min plan är att sätta ett kraftigt stöd ben i mitten som sen fördela vikten till tre andra reglar som i sin tur går bak mot hörnet, likt en solfjäder. Stativet är lika brett som karet så den vilar på 19mm. MDF sidstyckena. Denna lösningen har jag fått fram eftersom jag tänker använda en sum…
-
- 18 svar
- 2,5k visningar
-
-
-
Angående det här med ljuskällor etc. Hur funkar egentligen det här med ljuskällor, alger och ljustimmar mm. Hur påverkas ett akvarium och algtillväxten av solljus och andra ljuskällor?
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Heh hej. Första posten o helt ny på detta verkligen superba forum, även totalt nybörjare med saltvatten. Läst igenom flera uppstartstrådar och hittat mkt värdefulla tips då jag tänkt att starta upp ett Nano-Reef. Något jag inte hittar dock är just det här med batterivatten (avmineraliserat), är det någon fara att det innehåller plastgifter från dunkarna som det levereras i? Är det bättre att hålla sig till plasthinkar modell öltillverkning (livsmedelsgodkända) för tillberedning av osmosvatten och salt? Utav praktiska skäl så kör jag gärna på färdigt RO-vatten till en början. Tacksam för svar
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag hade en liten "fiskskaal" nar jag var liten och var val kanske inte saa valdigt fortjust i det. Vilket ar lite alarmerande. Men daremot ar jag totalt fashinerad av storre akvarier och alskar riktigt stora som paa t.ex. Universeum. Ar det rimligt att man direkt hoppar in paa stora akvarier utan att skala upp? Eller ar detta en vanlig kansla och det slutar med att man bara ger upp och med mer pengar slangda i sjon?
-
- 3 svar
- 917 visningar
-
-
Hej allihop! Nu var det nästan två år sedan jag avvecklade mitt senaste saltvattenskar. Har haft både 400 l med sump, mindre på 58 l samt 130 l RSM. Något jag har upplevt genom mina saltvattensäventyr är hur mycket jag uppskattar hobbyn och livet i akvariet. Något jag däremot inte har gillat lika mycket är alla problem med utrustning som inte varit anpassad för det jag velat uppnå eller att den inte fungerat som den ska. Det tänker jag ändra på nu. Jag siktar på att ha ett kar på ca 80-120 l. Vill helst ha en lösning där teknik finns i karet men är dolt. Exempelvis Aquamedics eller RSM kar. Är lite för orolig av mig för att ha ett kar med sump och massa genomföringar och…
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vad är detta som har slagit sig ner här? Tacksam för svar. T
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är inne på 10e veckan för mitt kar. Hittills har jag kört utan ljus under incyklingen. Men igår när jag satte i städpatrull + en pepparmintsräka och putsaräka gissar jag på att jag behöver ljus. Är det bara att köra följande: 8-10 blått ljus 10-18 vanligt ljus 18-21 blått ljus 21-8 släckt?
-
- 2 svar
- 605 visningar
- 1 följare
-
-
Då kommer nästa fråga Vart köper man olika balling preparat?? Eller komponenterna för att blanda själv Kalciumhydroxid Kalciumklorid dihydrat Magnesiumsulfat Magnesiumklorid NaCI fritt salt Mvh Henrik
-
- 2 svar
- 679 visningar
- 1 följare
-
-
vilken utrustning är väldigt viktig att ha vid ett nystart på ett ca 100l akvarium där jag bara skall ha clown fiskar. Måste man ha en sump finns det andra filtrerings hjälpmedel. Vore tacksam om ni kunde rekommendara hur många pumpar och annan ytrustning jag behöver. mvh andreas (ghosten)
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt. Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass myc…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
efter mycke velande fram och tillbaka så uppgraderar jag mig från mitt 120 liters till 165 l vi får se hur det går tänkte behålla mina t5 rör som jag kör med till 120 liters då det är höjden framförallt som är den stora skillnaden Vi får se hur aquascapen blir men troligen något åt det populära pelar hållet, lite moonlight och annat smått och gott som bara stoppas av fantasin. målet med det här akvariet ja ne jag vet inte få de ruskigt snyggt, och spela mer på lägre djur igen som var mitt mål med 120 liters men misslyckades lite smått. Hoppas det går bättre med 45 liter till, inget 1 m akvarium i höjden som drömmen är men iaf 55 cm alltid något ps Bilder kommer
-
- 21 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Har införskaffat mig ett RSM 130 som är inkört och har nyligen skaffat mig första korallen, hade enbart en städräka i innan men korallen verkar klara sig bra så hitills verkar allt fungera som det ska! Problemet som jag har är att ena munstycket blåser ur sig små luftbubblor som samlas här o där i akvariet, till en början var jag tvungen att köra utan den vita duken som skulle ligga längst upp i filterhållaren för med den på plats vart det massvis med luftbubblor men utan den vart det avsevärt mycket bättre men inte helt bra! Jag tog några bilder, inte så bra bilder men det blir såpass mycket luftbubblor som smiter in så att vattnet ser grumligt ut, det syns även om…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej jag har på senare tid upptäckt grönalger som inte ens min kirurg, Z.flavescens, vill smaska i sig. Dem växer i små "tussar" små gröna strån om ca 1-2 cm långa. Vad är det för alg? ska jag bekämpa dem eller kan jag låt dem vara.
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej Har köp mig ett 37L nano kar som jag just nu har under uppstart.. Min fråga är vart i Sundsvallsområdet som närmaste butiken som säljer saltvattensprodukter / levande ligger?? Även lite intresserad av att veta om de finns nån här på SG som befinner sig i mitt närområde?? mvh Stefan
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte starta en tråd om min uppstart och förhoppningsvis den fortsatta skötseln av hotellet. Jag har idag gjort rent hela karet och alla tillbehören. Råkade dock ha sönder skummaren hehe men har hittat en ersättare, blir en wg 310 som jag får köpa av en kille här på forumet Men jag har en liten undran.. I första facket från höger satt ju pumpen till orginalskummaren. Den fungerar fortfarande (det är själva skummaren som e paj) så ska jag ha kvar den pumpen för att få in vattnet till fack två där den nya skummaren ska sitta. Eller fixar den nya skummarens pump att dra vattnet?? Sen undrar jag även vad för sorts filtermatta som ni rekommenderar att ha i karet för att un…
-
- 18 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har startat ett saltvattensakvarium för 1,5 vecka sedan. Har ej haft på belysningen något. hur länge brukar man normalt vänta innan man kan köpa fisk och annat levande till akvariumet ? har 15 kg levande sten i karet nu. hört att man brukar få en rejäl algblommning och vad gör man då är det mana köpa djur som rengör akvariumet då ? hoppas på många tips hur man startar ett akvarium så det blir stabilt och får slippa en massa onödiga problem.
-
- 32 svar
- 2,9k visningar
-
-
Har en hink med LS som går i väntan på mitt kar ska bli klart. Lock på (ej tättslutande) för att hindra avdunst. Igår började pumpen låta lite, kollade till den idag, då stod den still. Vattnet luktar inget särskilt men det är fullt med typ såna dår småslamsor som blir i filtermattor. LS stenen är riktig LS och inte artificiell.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Eftersom man inte får hänga ut företag så kallar vi dem "tyskt korallföretag" Jag beställde från dem i tisdags och fick min leverans igår, inga problem så långt. Men sen blir det värre. Först och främst kommer in UPS och lämnar mitt paket utan en ung kille som körde runt i en sliten van. När jag tar in paketet så känner jag direkt att det är iskallt i lådan (troligtvis kört runt med det hela dagen, fick leveransen 16.30). Hade beställt två koraller och 10 sniglar. En av korallerna hade lossnat från stenen och låg helt lös i påsen och två sniglar hade dött. Vattnet var verkligen iskallt. Tveksamt om någon av korallerna klarar sig. Jag tog bild och skickade direkt till de…
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Finns det någon bra lista där jag kan se vilka fiskar och även andra djur som passar till en viss akvariestorlek? Ex. om jag köper ett 200 liter, vilka fler arter passar än om jag väljer ett 150 liter?
-
- 2 svar
- 578 visningar
-
-
Hej! Köpte 15 kg levande sten idag som just nu förvaras i en låda. Märker nu att det kommer ta längre tid att fylla mitt akvarium med vatten än jag trodde. Ska jag fylla en 25 liters-hink med saltvatten, dra ner en pump och en doppvärmare där i och förvara stenen? Eller ska jag bara låta den ligga i sin frigolit låda? MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 905 visningar
-
-
Hej! Söker någon i göteborgsområdet som man kan köpa eller låna 2st hålsågar av. Känns onödigt att köpa borr då det bara är 2 hål som skall borras. Eller om någon möjligtvis vet någon glasfirma som är hjälpsamma?
-
- 1 svar
- 499 visningar
-
-
Jag startade för ca 6 veckor sedan upp ett saltvattenkar för första gången i mitt liv, det är ett Red Sea Reefer 450. Jag har redan verkligen fastnat för denna underbara hobby och försöker suga i mig all information jag bara kan (har läst 4 böcker nu). Detta forum är en veritabel guldgruva för mig som nybörjare, men jag är inte så van med forum så om jag gör något fel får ni gärna tala om det för mig. Nu har jag haft 10kg levande sten i karet ca 4 veckor och väntar tålmodigt på att Triton skall få hem mina resterande 30kg. Min plan är att det skall få stå tills slutet av oktober så att jag slipper försöka få någon att göra annat än att fylla på …
-
-
- 5 svar
- 752 visningar
-