Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Tjenare, Nu har mitt akvarie varit igång i över 2 månader och jag har ett par frågor. 1. Tänkte köpa mig en Armatur till akvariet som heter: AquaMedic Aquasunlight NG, 2x250+2x54wT5. 120cm + Moonlight Är det någon som har erfarenhet om denna eller hört något negativt. Eller är det någon som kan rekommendera någon annan armatur för ett 400l akvarie som har måtten 150x50x55(lxbxh). Här är en länk till AquaMedic: http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=205〈=en&cat_id=14 2. Hur länge bör man vänta tills man kan lägga i korallsand? Hade tänkt mig nån cm vid framkanten bara för att inte orsaka onödigt mycket bakteriger. ps. Har laddat upp lite nya bil…

• 0 svar
    • 956 visningar
  2. Started by Draedon,

har en j-a massa glasrosor på alla stenar i mitt kar.. nu när jag ska starta mitt nya vill jag verkligen inte veta av dem. har försökt ta dem för hand efter tips här på forumet, men de minsta ser man knappt och en del sitter så illa till att man inte kommer åt dem riktigt. har försökt få tag på en räka som äter glasrosor, men den har varit restad i en månad nu så jag börjar ge upp hoppet. tänkte införskaffa en chelmon rostratus (tror jag den heter?) men efter att jag läste lite mer om dem så verkar det inte vara någon nybörjarfisk så den går bort direkt, vill inte köpa en fisk jag inte klarar av att ha. är den verkligen så svår som jag fått för mig? har 10-12kg ls i karet…

3. Started by Svetter,

Hej! Är ny här på forumet. Har hållit på med akvarie en del (endast sötvatten), men har tyvärr inget just nu. Jag undrar om det är några av er som har prövat på kallvattensakvarium? Kanske inte lika färgstarkt som ett tropiskt, men nog lika intressant, med havstuplaner, kabbor, tång etc. Det skulle vara kul att se hur någon har löst det. Och går det att ha våra egna(svenska) koraller i akvarie, eller kräver de djupt vatten, har för mig att de endast finns på djupt vatten. Någon som har länkar eller bilder? Och nej, jag har inte tänkt att pröva det själv.

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Dida,

Hej Jag undrar vad ni använder som filter i sumpen direkt på returen??? Strumpa skriver många??? Vad är det ni har som "strumpa" då? Jag vill ha ett grov filter på returen i sumpen kan nån hjälpa mig med det? Mvh Dida

• 2 svar
    • 784 visningar
  5. Started by Tonytiger,

hur skall jag göra för att fåså lite kondens som möjligt från sumpen ? min sump skall stå i ett annat rum och där vill jag ej ha kondens... bygger man något lock eller??? tack

• 2 svar
    • 846 visningar
  6. Started by ghosten,

har nu bestämt mig att prova starta ett nano kar (molly) är det svårt att fixa till lysrören har inte sysslat nånting alls med detta förr. behöver jag en osmos jag såg ingen sådan i guiden hur man startar ett 80l molly som finns här på saltvatten guiden.

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Ylofen,

Som ni hör så ska jag starta ett saltvatten och jag skulle behöva dina råd. tex. Vilken skummare, cirkulationspump jag skulle behöva? Och gärna lite råd om värdena vad dom ska ligga på, Jag kommer såklart lägga in bilder så fort som möjligt men jag vill skynda långsamt och göra det så bra som möjligt.

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by litenpapillon,

Hej jag och min pojkvän ska starta ett saltvattens akvarium. jag har ett akvarium på 190l som jag har haft malaviciklider i tidigare. Men nu till ämnet jag har köpt boken "saltvattensakvariet guiden för nybörjaren" av Daniel Knop. I den står det att man ska ersätta spårämnen. Det står även att man ska kunna köpa spårämneslösning i djuraffärer, men när jag har frågat vet de inte vad det är. kan någon förklara vad det är och måste jag ha det med en gång. jag har ju nämligen redan ett akvarium med ljus, pump, salt och skummare. räcker inte det för att jag ska kunna starta det. det står i boken att man inte ska lägga i någon levande sten förän efter 10 dagar. Är det skilnad …

• 1 svar
    • 636 visningar
  9. Started by jizeta,

Någon här som har installerat en Grotech cool-breeze till sitt RSM? Hur funkar det i så fall? Går det ihop med huven eller måste den moddas/avlägsnas? Kyler den bra? Hur mycket ökar avdunstningen? Någon som har erfarenhet av dessa i övrigt?

• 0 svar
    • 695 visningar
  10. Started by Micke.T,

Hej alla nya o gammla salt nissar. efter en längre tids uppehåll o jag inte haft nån balja alls, ska jag nu dra igång ett saltkar igen.Det är så länge sen tycker jag att jag är Nybörjare på nytt:) Då många gillar när man visar sina projekt tänkte även jag dela med mig lite. det tar ju lite tid att starta up så tåden ä nog inte klar idag:))))))) hoppas ni gillar det. HOPPAS BARA JAG KAN LÄGGA UPP BILDERNA OXÅ.

• 22 svar
    • 2,5k visningar
  11. Started by svedalaciklid,

fick en svart burk med något som heter aquapur refill när jag köpte mitt kar fick även en flaska snowflake och en pyhtoplankton vad är detta till? har även ett fosfatfilter till karet vad fyllar jag detta med? hehe många frågor

• 3 svar
    • 664 visningar
  12. Started by tozze,

Hej! Då var det dax för mig att kliva in i saltvattensvärlden:) Det kommer antagligen dyka upp en massa frågor som kanske kan besvaras av någon kunnig. Jag fyllde upp mitt 37 liters akvarium igår, lade även i lite ls. ls: 3.8 kg temp: 26 c salt: 1.023 Ska saltet upp lite mer eller? när kan man befolka med en "städpatrull"? än så länge så har vi bara sätt 2 st levande djur, ser ut som små sjöstjärnor fast med långa smala armar/ben lite spindel liknande, ska rota lite i artregistret. mvh/Tozze

• 17 svar
    • 2k visningar
  13. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 339 visningar
  14. Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias

• 3 svar
    • 582 visningar
  15. Hej, jag har ett akvarium på 58l som inte varit igång på två år. Städat gjort rent och vice versa för att snart kunna sätta igång igen. Det jag märkte idag var att pumpen till skummaren och UV-c som sitter på denna inte fungerar så där måste jag handla nytt, många skriver i trådar är WC 310. Är det något att rekommendera?Och visst är det så att skummarslangen som går upp ur vattnet hämtar ner syre right? Sedan tänkte jag höra vad ni tycker jag ska inhandla för filter, så som biobollar etc...Vad tycker ni att jag ska ha eller snarare "nödvändigt" att ha i ett sånt litet kar? Funderar även på att skaffa en extra cirkulationspump och sätta i ett hörn för att få upp cirkulati…

• 0 svar
    • 563 visningar
  16. Det ser ut som en av mina koraller har flyttat på sig. Den ömsade skinn för någon dag sedan och idag hade den flyttat på sig. Alla värden i karet är bra. Smm man ser på bilden så är där rester från korallen uppe på stenen. Kan koraller flytta på sig? Eller vad händer?

• 0 svar
    • 888 visningar
  17. Started by TjenareMannen,

Jag fick inte med nån bruksanvisning och ja hitta inget på google om den, Nån som kan hjälpa mig med hur jag kan använda den bäst , och hur jag ställer in den ?

18. Started by Kalufs,

Tjena! Nån av er som vet vad detta kan vara? Ursäkta att bilden är på sne

• 6 svar
    • 724 visningar
  19. Started by Hella42,

Jag ska starta ett lido 120 salt inom en snar framtid och försöker samla in info om allt som stavas salt:) hur är det med sand? om man väljer att ha sand, måste man då ha nått som lever i sanden? eller kan man ha sand ändå?

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Tobbz,

Har suttit å klurat lite. Akvariet är på 320L och jag har 2 st AI hydra 52 ovanför,skummare,stor returpump, 3 st jebao streamers. Finns det något sätt att räkna hur mycket tekniken värmer vattnet ? Om det är 25 grader inne, hur mycket kan man tänka sig att det stiger i karet ? Räcker det med fläktar ovanför eller är det säkrare att köpa en kylare ?

• 1 svar
    • 776 visningar
  21. Started by ubjs,

Börjat fundera på om jag borde starta upp i 144 litersakvariet istället för 54 litern. Funkar det att köra med enbart filter i ett 144 liters? Det blir förstås en hel del saltåtgång men när jag räknade på det så blir kostnaden lite drygt 100:- per månad för saltet och det är ju små kostnader i det stora hela. Då har jag räknat på 20 liter per vecka (det blir nog ca 100 liter vatten i ett 144 liters akvarium när man drar bort några cm från kanten och utrymme för sten och sand). 54 litern står inte bra och jag har ingenstans att flytta den. 144 litern står bra ur både arbets och tittsynpunkt. Tacksam för synpunkter, har redan handlat levande sten till 54-litern så jag…

• 1 svar
    • 625 visningar
  22. Started by warliy,

Halloj, Är relativt ny inom saltvatten och har kört in ett nytt kar. La in 2 clowner och sniglar för några veckor sedan och dom verkar klara sig ganska bra och mår fortfarande bra. Igår så köpte jag och la in en ny salarias som verkar ha dött under natten, ser ganska livlös ut bakom en sten & ligger på sidan. Har mätt alla värden och dessa ser bra ut, någon som har haft liknande problem? Tror ni han dog pga stress eller något annat? Jag vet att butiken jag handlade från fick in honom i måndags..

23. Started by imre,

Hej, går i tankarna att beställa en custom scape.. idag har jag runt 15-20kg riktig levande sten och runt 10kg marco rocks som har varit i karet runt 7 månader och är också levande kan man säga.. har tänkt lägga i sumpen 2 bio blocks från maxspect som borde klara av 2,850liter enligt tillverkare: Mitt kar är 345l inkl sump. hur länge borde dom ligga i sumpen tills man får börja plocka bort allt sten? kanske nån har gjort likadant eller kan ge tips

24. Started by S.Svensson,

Fått någon fripassagerare till snäcka, någon som vet vad dem heter?

• Tack
    • 1 svar
    • 2k visningar
  25. Started by gustavv,

Jag har nyss startat ett 100 liters akvarium efter 5 års frånvaro från saltvattensakvarium. Eftersom det var ett tag sen undrar jag därför vilka online-butiker folk rekommenderar? (Om det ens är lämpligt att beställa online eller inte). Bor i Karlstad så finns inte någon närliggande saltvattensbutik riktigt... Funderar på t.ex. Företagsakvarium, Salt i Väst, Triton mm. Följer Red Sea's Reef Mature program och har blivit dags att introducera ett clean-up-crew.

• 1 svar
    • 520 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.