Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Quirkz,

Hej hopp min första fisk är i nu en clown. Hade först tänk att skita i korallsand men kanske ska lägga i det ändå kommer man få en nitrit topp igen då om man sköljer sanden noga?

• 4 svar
    • 621 visningar
  2. Started by Gnarkill,

kommer någon ihåg vad den där amerikanska hemsidan på snubben som byggde olika sumpar?? eller finns det någon annan bra sump sida??

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by SnetcH,

Hallå. Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med att tala om vad detta akvarium kan tänkas säljas för. Hjälper en vän som ska sälja detta ur ett dödsbo. Märke: by Aquarialand Bänk: L =120cm L med utv. sump = 156cm B = 51cm H = 81cm, totalH = 161cm Akvariet: L = 100cm B = 50cm H =67cm Inget har varit i drift. Utan endast läckage testat. 2st slumpar en i skåpet och en monterad på sidan av bänken. All rördragning klar 2st aqua medic led ramper 54w st Skummare Deltec MCE 600 Stort uv filter. Aqua medic helig max 55w Returpump ifrån sumpen Så vad kan man tänka sig att få ut fö…

• 4 svar
    • 1k visningar
  4. Hej allihopa igen Vi har lite funderingar på mer städ patrull och frugan är sugen på en sjö borre och en sand vändade sjö stjärna Jag vill ha turbo sniglar så där har vi en konflikt 😅😅 Syftet är att käka tråd alger och karet är juvel 180 liter ca 2 månader har det varit igång Mvh Henrik Dahlström

5. Started by tobias.nero,

Hej! Tänkte dela med mig lite av mina två kar och länkar för enkelhetens skull till att börja med iaf. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1141861#post1141861 På återseende! MVH /Tobias

• 4 svar
    • 818 visningar
  6. Started by Jerka,

Allt började en fredagskväll i Juni 2008. Nej, det är inte riktigt sant. Det började nångång 2002. Jag var oerhört less på att byta 500 liter vatten varje söndag i mina sötvattenburkar. Det enda positiva med det är att jag nog har Sveriges största rodhodr.. rododhren... buske med fina blommor i juni. Då, 2002 alltså, började mina tankar på ett saltvatten, min fru höll inte med. (läs vägrade). Hur som helst så skulle sötvattenburkarna bort. Jag sålde allt jag hade och det var en enorm lättnad att slippa allt skit med akvarium. Men en hobby måste man ju ha så jag köpte veteranmoppar för pengarna. Det blev 13 st till slut tror jag. Efter några år med dragracing på gamla 60-t…

• 4 svar
    • 827 visningar
  7. Started by Stjerna,

Hej! Jag har nu köpt en Antartica 120 osmos. Och tänkte koppla in den men då är det så att kopplingen är för stor för att koppla på kranen och jag undrar vart man kan köpa en annan koppling till detta någon som vet det? tacksam för svar :=) Mvh Henrik

• 4 svar
    • 640 visningar
  8. Started by Leoparden,

Jag har fått som vitt damm som lägger sig i akvarie och sump. Lägger sig gärna upp på stenar, runt termotern, på bottnen i sumpen mm. Någon som kan ha en aning om vad det är? Alger är det inte

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by svedalaciklid,

fiskarna dör efter att min anemon blivit stripsad lite i en pump idag ,flyttat på anemonen och den ser ut som den kommer klara sig men nu har min gula kirurg och snart även min kaninfisk lämnat in mycket gifter som kan frigjorts i vattnet av anemonen?

10. Started by predator81,

Jag tycker min Euphyllia se lite hopsjunken ut vad kan det beror på? Den såg bättre ut för några dagar sen.

• 4 svar
    • 1k visningar
  11. Started by Casper Nyström,

Hejsan, Funderar på att bygga en sump i måtten 50x50 av akrylplast. Har kollat på denna: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbeslag/plastskivor/akrylplast-341072/ 4mm Tjocklek, räcker det? Såg ju även att det fanns silikon till akvarium att handla på jula, men fäster det på akrylen? Här kommer denna: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/akvariesilikon-000154/ Mvh Casper

• 4 svar
    • 3,8k visningar
  12. Started by edda124,

hej guiden jag har uppgraderat mitt lilla nano kar till ett rsm 130 som varit igång ca 1 månad nu stenen jag köpte var extremt mycket liv med olika sorts makro alger nån naken snigel och nån svamp men jag har hittat lite grejer jag var intresserad om nån visste vad det var bara lite svårt se på bilderna men gör ett försök =) bild 1 är en euphylia som fått nåt neon grönt på sig bild 2 nåt grönt bild 3 kan det vara montipora ? bild 4 är det nån knapp??

• 4 svar
    • 511 visningar
  13. Started by mr_bobby,

Hej, Har länge haft sötvattensakvarium med ciklider och annat men drömmen är att starta upp ett nano-saltvattensakvarium. Undrar därför om man kan få hjälp med utrustning och tips för en nybörjare? Såg ett komplett akvarium i min lokala affär, ett aquael nanoreef 30l men insåg snabbt att detta är för litet. Vill köra levande sten, 2st clownfiskar samt något mer i fiskväg. Undrar om ni skulle rekommendera mig att köra med detta: Akvarium: Aquael 112l http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/akwaria/71-akwaria#specifications Filter: Aquael påhängningsfiler Versamax 3 http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/filtry…

• 4 svar
    • 702 visningar
  14. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Kan någon här beskriva hur ni starta upp ert kar hur lång tid det tog osv

• 3 svar
    • 805 visningar
  15. Started by Marineman,

Hej! Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!! Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel. Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt. Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället. Därför har jag lite frågor: 1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och…

• 3 svar
    • 602 visningar
  16. Started by Margareta,

Har köpt ett startkit med olika tester för min uppstart. Har hörttalas om såkallad Hanna checker. Vilken ska man ha om man köper en sådan? Vad är det man oftast behöver testa??

• Gilla
    • 3 svar
    • 676 visningar
  17. Started by _nicke_,

Hallå, Körde igång en saltburk här för ca 2 månader sedan, och har funkat skit bra.. Alla små djur, eremiter, rörmaskar o räkor osv.. lever o mår hur bra som helst. Men här för hmm.. några dagar sedan har de börjat dö bort en massa kalkalger.. dom blir som bara vita. Och de enda jag har gjort i karet som ändring var o koppla till ett 11w Uvc.. jo.. så drog de blå lysröret,. men tycker de låter lite konstigt om de ska börja döbort så fort utan blått rör.. nån som har nå ideer?

• 3 svar
    • 733 visningar
  18. Hej! efter skummaren hade börjat låta för mycket öppnat jag den för att kolla efter orsaken och såg att det fanns någon form av levande, som jag inte vet namnet på, samt om det är något man skall bevara eller utplåna. Tack för eventuell hjälp!

• 3 svar
    • 595 visningar
  19. Started by taspan78,

Hej allihopa De sista veckorna ser jag de mikroorganismer i sumpen på rutorna ...är det något som jag måste vara orolig för? Några av de rör på sig och några är helt stilla.... Tacksam för er hjälp! Hälsing Tas Sent from my iPhone using Tapatalk

• Gilla
    • 3 svar
    • 481 visningar
  20. Started by linen351,

Stoppade i den här gullisen i akvariet för två timmar sen. En dogface puffer. Han simmade direkt ner till botten där han backade in under en sten. Där har han legat. Men han kommer fram när jag matar i akvariet. Lennart på Korallfisken tror inte det är nån fara, men här delar jag med mig ändå av min oro. Det går nog bra. Tror jag.

• Gilla
    • 3 svar
    • 378 visningar
  21. Started by Gnarkill,

Vad är det för skillnad på vanlig Halogen och metall halogen??

• 3 svar
    • 2,2k visningar
  22. Started by Aquaguy,

Ungefär hur länge bör man vänta innan man köper dom första korallerna till ett nystartat 54 liters? Finns det någon svensk sida som säljer koraller?

• 3 svar
    • 819 visningar
  23. Started by Spectra,

Hej igen.. Gjorde lite tester igår kväll och detta är resultaten. Nitrit: 0.01 Calcium: 440 Alkalinity KH: 9.0 Magnesium: 1170 PH: 8.1 Salt: 1.024 Temp: 27grader Som ni ser så är Magnesium lite väl lite så jag använder nu aquacalculator för att räkna ut hur mycket magnesium jag skall putta i. Men först så kollade jag salträknare vilken säger att jag skall fylla på med mer freshwater, vilkett jag blir lite förbryllad över. varför ? target e ju satt på 1.025 så varför ta bort saltvatten o lägga till freshwater? se bild: Sedan har vi då tillsatserna. enligt Aquacalculator så skall jag endast då tillsätta mer Calcium. och om jag förstår den rätt så skall jag adda 18,6Gr…

• 3 svar
    • 765 visningar
  24. Guest
    Started by Guest,

Hej allihopa! Jag har precis startat ett nytt nano kar 60L. Nästan alla grejer köpte jag via nätet. Frågan är: finns nån akvarie butik i stockholm? Jag har hittat bara Triton och akvarielagret?

• 3 svar
    • 911 visningar
  25. Started by Elcopo,

Hej. Jag är mitt i en uppgradering och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har haft problem med höga halter av fosfater i mitt alvarium och vill hålla dom i schack när det nya akvariumet kommer. Vad är Fördelarna och nackdelarna med dom olika varianterna. Om jag förstår det rätt så är det bra att köra en kolkälla samtidigt som man använder rowaphos, men att det inte behövs om man använder biopellets. Med vänlig hälsning, Jonas

• 3 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.