Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Räcker det med en Aquamedic New Jet 3000l/t till mitt kar på 300l? Eller måste man ha mer än en pump?
-
- 2 svar
- 764 visningar
-
-
Hejsan min innerfilter pump har lagt av , har ett juwel 125 l hur lätt/svårt är det att få bort hela boxen som den sitter i ?
-
- 9 svar
- 862 visningar
-
-
Hej Behöver rekommendationer om pumpsystem till 200 liter saltakvarium. Jag vet vad jag gett mig in på. Berätta gärna hur ni har det i ett 200 liters akvarium? Tacksam för snabbt svar:)
-
-
- 8 svar
- 819 visningar
-
-
Hej, nybörjare här... Hur ska man placera pumpar? ska man placera de motsatta håll eller ska de cirkulerar på samma håll? Jag har alltså en uppe och en längst ner... tack i förhand...
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag håller på att dels förbereda mig mentalt och dels att göra alla inköp innan jag kan dra igång mitt första kar. Sitter just nu och funderar på hur jag ska få cirkulation i vattnet. Eftersom att jag har ett JUwelkar på 450 liter så tänkte jag behålla originalpumpen som följer med och fylla den med något vettigt. Pumphuvudet som sitter i har jag för mig presterar 1000l/h. Är det dumt att behålla den? Tycker det är smådumt att slänga ut den då karet är helt nytt. Jag har förstått att det inte räcker med den cirkulationen i karet så jag behöver komplettera det hela med lite mer rörelse i vattnet. Är powerheads ett bra alternativ? Om så är fallet, hur många behöver jag…
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Hur ska man tänka när man ska försöka få flöde i sin tank men samtidigt inte riva upp sanden hela tiden? Jag kan inte få klart vatten känns det som eftersom det är så mycket sand som flyger runt.. Vad finns det för nybörjartips? Idag kör jag med ett utblås med roterande huvud (Hydor Flo) uppe i ena bakre hörnet och en jebao wavemaker uppe i andra bakre hörnet.
-
- 4 svar
- 911 visningar
-
-
hej på er jag håller intensivt på att planera ett intåg i saltvärlden här. Finns det några ungefärliga riktlinjer på cirkulationen genom sumpen? t.ex. hur snabbt behöver hela tankens volym passera sumpen? Jag vill helst ine överdimensionera pumpar och annat eftersom detta skall stå i vardagsrummet och jag har ingen annan stans än i skåpet under akvariet att jömma maskineriet. Sedan till rördimensioner, till ett kar på 250L, vad skulle ni välja för rördimensioner? (matning till/från sump). När det gäller ytavrinningen, finns det något generellt att tänka på där? jag tänkte mig antingen ha en avdelade sektion ända ner till botten i ena hörnet med hål borrade i botten, alte…
-
- 20 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej! En liten fråga, hur skall man rikta cirkulationspumparna? Vissa säger att man ska rikta dom mot "väggarna" och vissa säger att man ska rikta dom mot varandra. Hur ska man egentligen ha dom? Jag har ingen sump så jag skulle vilja kunna bygga in dom bland mina LS som jag har nu. Mvh
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej jag läser på till ett saltvattens akvarium. Jag skulle vilja veta mer om pumpen samt hur man rengör den hur den fungerar och lite sång. (;_;)
-
- 5 svar
- 728 visningar
-
-
Köpte begagnat, fungerande Aqua Medic Yasha Nano. Idag när jag kom hem riktigt spottade/pulserade pumpen ut småbubblor i karet. Jag stängde av, kollade att skummaren verkade ok, sedan borstade jag lite i hålet till karet, men samma ändå. Någon som känner igen och kan ge tips?
-
- 5 svar
- 563 visningar
-
-
hej jag har ett problem med min returpump från sumpen.. röret som går från pumpen och tillbax till karet vibrera och för oväsen om dig,,,, jag kan ej lösa detta har försökt isolera men hjälper ej... tiPS TACK MVH TONY
-
- 1 svar
- 641 visningar
-
-
Hej. Efter att läst på i ett halvår här på guiden har jag så äntligen fått igång mitt första saltkar. Det blev ett RSM, som jag kände var ett "enklare" startalternativ än att modda ihop ett själv på första försöket.(har redan börjat planera nästa kar)Jag känner heller ingen som är saltis som kunde hjälpt mig rent praktiskt.(dåligt med saltisar i Lysekil) Men fantastiskt mycket bra info på denna sida för oss nybörjare. Jag har annars alltid haft sötvattenskar, men det här är som att börja om på noll. jag har haft igång karet sedan nyårsafton och det puttrar på bra. Mycket roligt att titta på, speciellt när ljuset är släckt.(kan sitta i timmar och glo) Har bara släppt i en …
-
- 36 svar
- 4,4k visningar
-
-
Skulle vilja ha ytavrinning på min kub på 50x50x50. Om jag gör en sned box i ena hörnet och placerar min lilla eheim compact 1000 på botten i den boxen - skulle det vara en bra idé? Vart är bäst att lägga utflödet från denna pump i så fall? Skall man borra ett litet hål för utflödet längst ner i boxen, eller skall man köpa till ett rör och leda upp utflödet till kanten på boxen, så att det rinner ut vid vattenytan?
-
- 3 svar
- 923 visningar
-
-
Tänkte jag skulle börja punktmata mina koraller, jag vill slippa köra ner näven varje gång jag ska göra det. Jag köpte en batterisyremätare på Biltema och förlängde den med ett badrumsrör. Men den är ganska "sladdrig". Någon som har några tips? Måste vara minst 50 cm.
-
- 4 svar
- 960 visningar
-
-
Hej Min putsarfisk har blivit stucken av en borstmask, det sitter fast massor av borst på den. Går den att rädda? hur gör man i så fall?
-
Hej Undrar när man kan introducera putsarräkor till karet? Bör man vänta lika länge som man gör med fisk eller kan man göra det tidigare? Undrar också om det finns någon snäcka eller något liter djur av nåt slag som hjälper till under uppstarten, eller väntar man med det också? Tacksam för svar!
-
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag funderar på att skaffa en putsarräka till mitt 45 liters nano. Jag har hittat en hel del info i litteratur men jag tycker inte att den infon räcker. Nu funderar jag på hur hårt en räka belastar systemet, kan man jämföra en räka med en mindre fisk vad det gäller biologisk belastning? Hur mycket, med vad och hur ofta ska man mata en putsarräka? En annan sak jag funderar på är inkoppningen, är räkor känsligare än fisk? (med fisk menar jag nybörjarfisk ), eller kan man köra inkoppningen som man gör med fisk?
-
- 1 svar
- 2k visningar
-
-
Hej, Jag skulle vilja dra om mina rör lite. I och med detta kommer jag nog behöva byta allt. Även mina genomföringar... Är detta något man absolut inte ska ge sig på? Mitt kar är i full rullning vilket såklart ställer till det rejält. Eller finns det något annat sätt man kan få upp de rör som är limmade? Mvh Pierre
-
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Hej! Sitter och funderar kring rörmokeriet till mitt första saltvattenskar:). Har ett 360l + sump som jag nu ska koppla med pvc. Karet är borrat med två hål ned och ett upp 24mm. Tänker sätta unionskopplingar så sumpen går att ta ur skåpet om det skulle behövas. Ska jag sätta en kulventil någonstans tycker ni?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har skaffat ett par akvarier som jag ska koppla ihop... Nu letar jag efter ett bra ställe som har ett stort utbud av genomföringar, rör, kopplingar osv... som samtidigt är prisvärt! Några förslag? Mvh Cristoffer
-
- 2 svar
- 908 visningar
-
-
Tjenare! Införskaffade mig en vattenpump för borrmaskin och PVC "trädgårdsslang" igår. Tänkte ha för vattenförflyttning / påfyllning. Men satt och funderade på ifall de kan släppa iväg någonting dåligt i vattnet? Gift eller så? Eller är det hyffsat säkert?
-
- 14 svar
- 4,4k visningar
-
-
-
Hej hej Har hittat en bra länk till själva tillvägagångsättet(GPA). Det jag undrar över är hur in har gått tillväga med dessa små rör som används. I mitt fall skall jag ha 16mm retur från sumpen. Utsidan är väl ok, men inne i böjar och kranar blir det ju himla trångt. Så hur har ni gjort? Har ni använt er av pensel så som de står på gpa´s manual, eller har ni ngt annat tips?
-
-
- 31 svar
- 4,2k visningar
-
-
Ikväll bjuder vi i styrelsen in för att besvara på frågor och funderingar du kan tänkas ha som nybörjare gällande saltvattenakvarier. Från klockan 19:00 till 21:00 finns jag, Andreas "Vidofner" Ljungström, Daniel "ormet" Odell samt Björn "bjomat" Mattsson på chatten och försöker svara så gott det går på era frågor. Om ni inte redan visste det så finner ni chatten här: https://saltvattensguiden.se/index.php?/chat/
-
- 1 svar
- 540 visningar
-