Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
-
Jag ska skaffa ett helglasakvarium och ha till saltvattensfiskar. och jag tänkte göra en inbyggd sump med ytavrinning. tänkte sätta in en glasruta på ena kort sidan och få till ytavrinningen där. och sätta avskummaren, där oxå så klart! vad mer ska man ha där? är det någon som har förslag/ritningar på hur man får till en bra inbyggd sump?
-
- 3 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej alla .. Har just hämtat mitt kar från Borås och hadde med 2st 20 liters rena dunkar. Fick med LS och fiskarna som gått i karet sedan Nov-07 så när jag väl kom hem så monterade jag upp allt och lade i LS fylde med vattnet jag fick med samma som hela tiden varit i karet. Samt fyllde på med nytt rent vatten ca 5 liter. Sedan fick jag med en hydrometer ( billig i plast med mätsticka ) Så nu efter ca: 2timmar som jag kört karet utan fisk i och med LS så tänkte jag kolla av salthalten. Mätaren slog i topp Och jag vet att dom inte är tillförlitliga men hur skall jag göra nu? Menar att salthalten kan ju inte toppa då det jag gjort har varit att använda samma vatten som v…
-
- 23 svar
- 2k visningar
-
-
Hej alla! Har läst runt lite på forumet och finner en del svar men samtidigt blir man inte klok på alla svar och frågor heller och drar därför i gång (ytterligare) en tråd! Jag har haft ett tag nu ett molly 56 l som gått i 4 månader, allt funkar fint i det men har väntat på det större. Har nu inskaffat ett begagnat 120 l som ska fylla lite tid och erfarenhet innan det större kommer på plats. Det är som sagt på 120 l och är nu fyllt med 15 kg levande sten och begagnat vatten. Med följde en skummare som drar runt vattnet, även köptes en tunze cirkulationspump på 2500 l till. Frågan är nu: ska jag inte ha mer cirkulation och behövs ingen mer rening? I det lilla är det fyllt …
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu har vi äntligen kommit igång med vårt saltvattensakvarie Vi har köpt ett "Kina" på ca 350 l med en hemmabyggd bänk i leca till... Inte så snygg just nu men vi tänker stifta fast ett tygstycke fram.... Teknik Belysning: Byggt in 2*54w t5 i rampen - Inte på bilden dock - hade endast t8 rör då (planerar bygga in 4*54 t5 i framtiden) Skummare: Deltec MC500 Osmos: Beg osmos av okänt märke Cirkulation: 1 koralia2 2300l/h och 1 seio 1100 4400l/h - en aquabee pump ca 700 l/h med Hydors roterande munstycke, samt ett inre ytterfilter med ett flöde på 2800l/h. Där vi har filtermatta för mekanisk rening & aktivt kol... Jäger doppvärmare 200w kommer snart - Har en gammal jäge…
-
- 37 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej, Efter att ha läst många andra inlägg här på forumet så verkar det som om Tunze doc 9005 borde vara den mest passande skummaren för mig. Kan någon ge mig tips om andra impellerskummare som klarar samma belastning och som är i samma kompakta storlek men som är något billigare än Tunze. Jag var tidigare inne på Deltec 500 men jag gillar inte att den är så bred. VH / Dominique
-
- 0 svar
- 508 visningar
-
-
Hej allihopa Över allt läser jag om Cyano. Vad är det? Mvh Botan
-
- 24 svar
- 9,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan. nu är jag här igen med en ny fråga: Skaffade några turbosniglar i början av förra veckan och nog fan är det turbo i de! Både hur de käkar alger och bajsar! Hur blir jag bäst av med det? det sjunker till botten med ens, så det hinner inte ner i sumpen. //PL
-
- 29 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hej, När jag körde ett Microreefkar för ca 1,5 år sedan så hade jag en sk äggviteskummare som ingick som del av det färdigbyggda konceptet. Vad är skillnaden på en sådan och en skummare som Deltec 500 MC och liknande? Eftersom jag vill sätta skummaren direkt i akvariet på en så liten yta som möjligt så skulle en äggviteskummare passa mig bättre utrymmesmässigt så länge den inte är längre än 54 cm på höjden.
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej, Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort? Tacksam för hjälp / Dominique
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
Hej nu tänkte jag berätta lite om mitt kar efter två års strul med 3st exploderade kar så äntligen ett som hållt nu i ett år o bara inehållit ls grus o med följande skivisar så har jag inhandlat sjögurka som filtrerar o en rosa cylinder eller tub annemon .köpt två fraggar på en salt träff. Och i dag mina första fiskar 2 st Amphiprion Allardi Kenya clownfisk har aldrig sett sådana innan ville ha dom för att färgtäckningen är annorlunda .Och när tid ges så kommer bilder .en mussla också Akvarium 400l sump 100l Belysning 4st Actinic + 39w o 150w 22k Pump maxijet 2300l/h Cirkulation maxijet 1000l/h hade korallia men sluta fungera Kalkreaktor pf 601
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Jag har en fundering på att bygga om mitt Juwelakvarium på 240 l till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft ett Deltec möbelakvarium, ett s k Microreef och har någorlunda koll på skötseln när det väl är igång. Finns det stora nackdelar eller risker med att bygga om ett sötvattensakvarium gentemot att skaffa ett som är anpassat till saltvatten från början? Mitt Microreef hade en sump på ca 50 l i underskåpet, måste jag ha det om jag väljer att placera skummaren direkt i akvariet? Jag vill helst inte borra hål i akvariet. Är det någon som vet ifall Juwels originallysramp klarar av T5 rör eller annan lämplig saltv.belysning? Eftersom vattnet dunstar bort så oerhör…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ska bygga ett nytt akvarium som ska va 160*48. Och nu funderar jag mellan att ha en höjd på 35-50cm i höjd. Tycker att det kan va lite ballt med ett lågt kar. Sen lär det ju bli bätre med ljuset. Vad tycker ni om detta? Och finns det någon nackdel för fiskarna med ett lågt kar?
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har en akutfråga! Kom precis hem och hittade en mindre swimmingpool på vardagsrumsgolvet. Halva akvaret var tömt och ett par stenar låg över vatten nivån. har varit borta ica 4 timmar och katastrofen måste enööligt lite huvudräkning ha hänt ca 1-1,5 timmar innan jag kom hem. Nu är min fråga, hur länge kan stenen överleva utan vatten!?
-
- 24 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej alla glada.. då var det dax att starta ett saltis akvarium, kommer att fösöka att hålla denna tråden färsk med inköp samt lite bilder.. Jag kan börja med att jag hämtar mitt akvarium på fredag "spännande" ett 200l aqua el var det någon som sa att det hette :=) säljaren bjuder mig samt på 10kg kalkkross, är det att rekomendera eller vad tycker ni?? Har fått lite indikationer på att man kunde blanda korall sand o lite större sand. kan det vara en bra lösning,? Min tanke är att starta akvariumet på lördag med en mindre skummare som jag ska uppdatera när jag stoppar i fiskarna(ekonomisk anledning) :=), samt en korallia 2 streamer. väntar en månad sen köper jag ls samt e…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Är man 15 så vet man sådant men själv måste jag fråga har några bilder jag vill få in men ...
-
- 2 svar
- 506 visningar
-
-
Hej, en liten fråga från en novis(mitt första inlägg:)). Jag har läst på olika ställen att vatten som man har kalkfilter på, absolut inte duger som saltvattensakvarievatten. Däremot skall man ha ett jonbytarfileter som gör vattnet mjukt separat alternativt ett osmosfilter att köra vattnet igenom... I huset vi bor i har vi ett Aqua Expert Maxi: "Vattenfilter med en jonbytarmassa som "suger" åt sig kalken så att vatten blir avhärdat och fritt från kalk. Vattenfiltret backspolas/regenereras med en saltlösning. Backspolningen är automatisk men salt måste fyllas på regelbundet." Betyder detta att detta vatten inte går att använda? Värdena är NO3- 10 mg/l NO2- 0 mg/l GH <…
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej Jag har nu haft mitt akvarium i ca. 4 månader. Jag har i detta akvarium 1 Fjäril, 1 Kirurg, 1 gobie och 2 räkor. I börjar var det lite grön alger men nu är det enormt med dom. Se bifogad fil! Hoppas det syns på ett ungefär. Vi har 2 sjöborrar som städar akvariet men det räcker inte till. Vad göra? Jag måste putsa rutorna var 3dje dag och gruset var 5 dag för att det ska hållas hyfsat fint. Värderna är följande: Nitrat: 0, nitrit/amonium 0, Fosfat: 0. Vad mer behöver ni veta?
-
- 18 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej! Undrar om min korall dött på ett naturligt sätt eller om det kan vara nån invånare i karet som käkat upp den. I fredags såg den ut så här: Idag såg den ut så här (har flyttat den för att få bättre bild): Har sett spår av en evt. pistolräka här lite smällande då och då och har sett en klo (färglös) som varut ute efter mina eremiter. Sen köpte jag för några dagar sen en pepparmint räka som käkat glatt av mina glasrosor. Alla vattenvärden är ok kan en korall dö så fort eller och bara försvinna? Mvh Thomas
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
hejsan . har ett 58 liter clownhotell som fungerat utmärkt, nu har jag märkt att skummaren slutat fungera. i clownhotellet är där fyra fack längst bak. i den längst till vänster sitter där en skummar pump, om jag tar ner min hand och trycker på den så startar skummaren. så fort jag släpper så slutar den. jag trycker längst upp på skummar pumpen där det finns ngn form av galler på båda sidorna. jätte konstigt och jag behöver verkligen hjälp! sen en sak till. bollarna som är i fack 3 från vänster flytrer inte heller, varför? har kollat saltet och det ligger på 1.024 så borde inte vara några problem. hör detta ihop med skummar problemet??
-
- 6 svar
- 907 visningar
-
-
Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Dåså, då har man fyllt på vatten och saltat under veckan. Idag bar det av till Akvarieleasing och köpte sten, slutede på runda 45 kilo; fan va mycket och framför allt dyrt tänkte jag, men efter att man hållit på att stapla stenen i karet, visade det sig att det ine var så djävla mycket... I alla fall, otålig som jag är, sitter jag nu med ficklampa i mörkret och kikar och har redan sett lite kräftdjur och tom en liten, liten sjöstjärna, den är runt 5mm. Ska införskaffa korall sand för att förfina båtten under veckan. dock har jag en fråga; fick med mig en flaska Denitrol och undrar hur länge jag ska vänta med att hälla i denna bakteriekultur. Har inte fått hem skummaren …
-
- 7 svar
- 846 visningar
-
-
Kanske en dum fråga (ställer den ju i "Mitt första akvarium") men bör man koppa in LS? Det är ju trots allt liv i den.
-
- 6 svar
- 997 visningar
-
-
Tjena, tjena. Nu är det dags för mig att starta mitt första saltkar. Det är ett 112l med måten 80*35*40. TEKNIKEN Skummare Aqua Medic Miniflotor upp till 200Liter Luftpump Newair 200L/H Pump Maxijet 1000L/H Pump Aqua El 450L/H Doppvärmare Aqua El 100 Har köpt 5kg LS och ska köpa 10kg till när ekonomin tillåter.
-
Har ett gäng sniglar i mitt 125 literskar. Om en snigel skulle dö, blir vattnet förstört då? Är det så allvarligt att fiskar kan dö?
-
- 6 svar
- 896 visningar
-