Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej! Nu är jag sugen på att byta fraggar med folk i sverige men kan man börja skicka fraggar på posten redan nu i fall man skickar i en liten låda som är klädd i frigolit? eller det är för kallt? Mvh //Marcus

• 19 svar
    • 2,1k visningar
  2. Started by Mattias Malmö,

Hade tänkt köpa 2 pepparminträkor inför påsken men de dom hade fått in var så dyra, så jag tänkte om och köpte istället två små ocellaris-clowner. Vattenvärdena har sjunkit rejält så jag hoppas det inte var för tidigt – nitriten är knappt mätbar (alltså under 0,01), nitrat runt 5 och fosfat knappt mätbar heller. Trodde de skulle vara mer skygga i början och gömma sig lite bakom stenarna tills de vant sig men så blev det inte – de är framme i princip hela tiden, så pass att jag blev förvånad när jag en gång inte kunde se en av dom för att han var bakom stenarna. Äter bra från första stund – både flingor och artemia. Håller ihop för det mesta, blir lite gruff ibland men ing…

3. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej min MG är låg under 1000 , hur kan jag höja den förutom med MG

• 7 svar
    • 909 visningar
  4. Started by Star_c,

Tja Efter att ha kört ett sötvattensakvarium med malawiciklider i ca ett år nu hade jag tänkta att ta det stora steget ut i den salta världen. Bygger på en saltburk på 200 liter + 50 liter sump. Akvariet är borrat i ena hörnet och jag funderar på att sätta glas i det hörnet så att jag får ett avrinningsfack som jag tänkt att fylla med biobollar. Någon som tror på den idén?

5. Started by petnym,

Funderar på hur stor del av returpumpens energitillförsel (i form av värme) man kan bespara akvarievattnet genom att ha returpumpen stående torrt istället för vått. Man har ju sett en hel del amerikanska akvarium där returpumpen sitter utanför sumpen. Kan det vara någon mening att göra detta för att bespara akvariet lite värme, eller är det alltid av andra skäl de har pumpen utanför?

• 4 svar
    • 825 visningar
  6. Started by Kajan,

Tjena Då var det dags för ännu ett nystartat salt kar! (hoppas det inte blir tjatigt) Lite kort 112L, 2x24w hagen glo t5. Fick hem det mesta idag men när jag skulle blanda saltet så märkte jag att jag glömt saltmätaren Typiskt men men man ska inte vara för ivirig att starta. Får se om det går att få tag på i imorgon. Har tänkt ha ganska lite LS och stor bottenyta med levande sand, vi får se hur det blir. Kommer uppdatera så fort det finns något att uppdatera. Glad PÅSK mvh Patrik

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  7. Started by Lilla Nemo,

Ska snart flytta och undrar hur jag på bästa sätt ska flytta mitt saltvattensakvarium på 240 liter, uppstartad i höstas? Har lite mjukkoraller samt ett clownfiskpar, två putsarräkor plus lite andra lägre djur. Har nyligen fått bra balans i akvariet och är rädd att det ska krasha vid flytten. Alternativet jag har är att sälja sten, fisk och andra lägre djur och behålla akvariet och ev prylar för senare uppstart. Väntar barn och ska ha till sommaren så det blir lite mycket om akvariet börjar krångra. Finns det intresse att köpa levande sten och fiskar mm om jag väljer det andra alternativet? Mvh, Lilla Nemo

• 5 svar
    • 4,1k visningar
  8. Started by YeeL,

Såg precis att mittstaget hade lossnat på mitt akvarium 150x60x60 med aluminiumram. Har tömt ut 75 liter. Någon som har erfarenhet av dessa akvarium som vet om det räcker för att kunna sova gott i natt. Det bågnar lite, ca 4mm på varje långsida.

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by Punjoo,

Hej har en lite fråga angående clownerna jag köpte för 3 dar sen.... har två st anemoner atb men clownerna håller sig till bakre delarna av akvariet trodde de skulle simma runt i anemonerna gör de det senare eller kan de också vara fri simmande.... har läst att de inte alls behöver anemon för att trivas men e liten fröjd för ögat att se de simma runt bland tentacklerna *LER* tack för alla svar mvh patrik

• 2 svar
    • 577 visningar
  10. Started by jorgen,

Hej. Jag är helt ny här och inom saltvattensakvarium. Har haft sötvattensakvarium. Min plan är nu att göra mig av med mitt sötvattensakvarium och start upp ett Clownfiskhotell (58l.) med 2 clownfiskar en del snäckor och några lätta koraller till att börja med. Bör man sätta in en (kanske fler) extrapumpar? är det någon speciell installation ni rekomenderar? Har ni tips på andra djur man skulle kunna ha i akvariet för att få bättre "balans" med alger och så? Hörde att man kunde byta ut ett av lysrören i locket mot ett 20000K för att få bättre ljus, är det något som rekomenderas? var hittar man isåfall sådana lysrör? Hur ofta behöver man byta vatten i ett sådant akvarium? …

• 6 svar
    • 2,6k visningar
  11. Started by landin,

Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??

• 2 svar
    • 640 visningar
  12. Started by Ejja,

Vi har rom liggandes i akvariet, av vårda röda "afrikanska" cyklider. (tror vi) Ägger ligger jäkligt risigt till för våra två pictusmalar, som alltid håller till i närheten av just den platsen. Kan vi flytta rommen till "yngelakvarium" eller måste vi vänta tills dem har kläkt?

• 1 svar
    • 891 visningar
  13. Started by magnus1982,

hör på folket här att 10% i veckan , 20% i månaden osv... jag har ett 58 liters clownhotell ocha har bytat 10 liter i veckan, vilket är cirka 17 % då =) är det för mycket och är det mer nackdelar att byta så mycket än fördelar? mvh mange

• 2 svar
    • 958 visningar
  14. Started by chippog,

finns det överhuvudtages literatur om att starta ett kalt saltvattenkar med fiskar och växter härifrån västkusten? böcker, artiklar, filmer?

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Jensan72,

Vår "döda" sten har efter att ha legat brevid den levande stenen i över 4-veckor, blivit beklädd av brunaktiga alger, troligtvis kiselalger. Den har även en massa rosa & gröna fläckar på sig som jag antar är röda-kalkalger samt vanliga alger. Är det så att den börjar ta till sig "liv" redan och kommer att bli levande igen... Har hört att detta kan ske med denna sorts sten som faktiskt har varit levande en gång i tiden, så förutsättningarna bör ju faktiskt finnas där lr?

• 10 svar
    • 6k visningar
  16. Started by Jensan72,

När ska vi börja med vattenbyten - Har varit igång i över 4 veckor nu. Inga koraller eller så, endast 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Lysmata Amboinensis 1 st Calcinus elegans (Eremitkräfta) 1 st Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta 1 st Clibanarius Tricolor - Blåbenad eremit 5 st Turbosniglar

• 4 svar
    • 940 visningar
  17. Started by Nlu-,

Nu börjar det arta sig sakta men säkert, vart igång ca en månad nu. Mer koraller + fisk kommer nästa vecka : )

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Blodapelsin,

Hej Hej, är ny här på forumet (va snäll mot mig ) Ska inom kort flytta hemifrån till min egen lägenhet, så kommer flytta ifrån vårt akvarium... Funderar nu starkt på att starta ett saltvattenskar, min dröm inom akvarievärlden har alltid varit att ha en Drakfisk (Pterois volitans). Har ingen erfarenhet av slatvatten (men har skött sötvattenskar i många år). Så undrar om det ens är något att sikta på. Har suttit och läst lite på sistone och kommit fram till att jag behöver ett 400L+ till en fullvuxen Volitans, vilket låter lite stort så har funderat lite på en dvärgdrake också (Dendrochirus brachypterus eller Dendrochirus zebra) som bara verkar behöva 120L+. De saker jag…

19. Started by magnus1982,

en av mina emeriter har nu lämnat mig. tänkte höra varför detta händer.. vad är den vanligaste orsaken. kvar låg bara ett tomt skal. mvh mange

• 1 svar
    • 691 visningar
  20. Started by port513,

Tjipp! Som så många andra så kommer jag utöka min akvariedel med ett något större. Jag har en idé om att till det stora hela köra vågmaskin i detta typ Tunze wavebox, räcker det med sådan här eller ska man ändå sätta streamerpumpar? Karet blir någonstans från 200L och uppåt. /Henke

• 5 svar
    • 865 visningar
  21. Started by Nlu-,

Hej! Är ny här och ytterligare en nybörjare som skaffat en clownhotell. Har haft igång det i lite mer än 3 veckor. Mitt stora problem är alla dessa microbubblor, hur blir jag av med dem? Och så har jag tänkt att köpa en extra pump, men vilken ska jag köpa? //Niklas

• 4 svar
    • 932 visningar
  22. Started by Mattias Malmö,

Igår var det dag 22 med LS i karet och en del smuts har börjat bildas, samt lite mörkbruna ”luddtoppar” på vissa stenar – tror det kan vara kiselalger men det är inte så mycket så det är helt lätt att se hur det ser ut. Vattenvärdena har sjunkit till nån slags acceptabel nivå, tycker Saliferts tester är lite svåra att jobba med – ofta blir det nån nyans som man inte tycker passar in alls i färgskalan, men ungefär så här är det nu i karet: Nitrit: Lite mindre än 0,1, kanske så lite som 0,05. Nitrat: runt 5 Fosfat: Lite mer är 0,03, kanske runt 0,05 Köpte 3 pyttesmå blåbenade eremiter igår för att se om de städar runt nåt – de är typ 1 cm långa. Och en liten turbosnäcka. Ve…

• 2 svar
    • 566 visningar
  23. Started by magnus1982,

koraller smutsar inte ner, det gör fiskar. men hur belastar sniglar, eremiter, räkor osv karet?? har bara ett 58 liters clownhotell, så är begränsad så måste därför välja lite favoriter fan nu förstår jag var folk menar att man ångrar sig, jag får nog köra ett kar till som är större snart pengar pengar pengar, och tjejen är redan trött på det, he he men dem skryter gärna inför sina vänner om karet ,

• 6 svar
    • 1k visningar
  24. Started by per-åke,

Behöver man tillsätta spårämnen eller andra tillsatser för att koraller skall trivas? Har sett att kh gått ner hela tiden sen jag fick i mina fyra koraller. (är nu 8 så än är det ingen fara ) Har ej stenkoraller. Funderar på om ett vanligt vattenbyte 1 ggr per månad funkar ? (salt c.reef ) Är 20 % för mycket ? (125 liters kar) Om det behövs något förutom vatten byte ange även detta.

• 1 svar
    • 650 visningar
  25. Started by magnus1982,

om det nu är så att vissa koraller kan breda ut sig, hur gör folk då.? ansar dem eller hur gör man? vad gör man av det man ansar isf oh hur gör man osv? kan tänka mig att folk odlar vidare på skotten men det kan väl man inte säga att alla gör? är en euphyllia en mjukis eller lps, sps? skötsel info tack eller bifogning till en sida där det står. verkar vara ett bra komplement till anemonerna, även om det känns att kanske en clavularia kan vara det med sina svajjiga ben tack tack

• 2 svar
    • 521 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.