Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
-
är helat ny i "branchen" och har fatt ett akvarium med fiskar och tillbehör. Har även hittat en salt / density mätare bland sakerna. Det är ju jättebra, om man visste vilka värden det ska vara, vill säga. Jag har 1.024 density och 32 i saltvärdet. Är det vad det ska vara och om inte, hur ändrar man pa detta? Har 3 "nemos" i akvariet plus eremitkrafta, snigel, och havstulpaner. akvariet ar ca 120 liter.
-
- 1 svar
- 698 visningar
-
-
Åker till K-stad i morgon och tänkte att jag skulle handla lite till karet, har för mig att jag läst här på forumet att det ska finnas en saltaffär där men kunde inte hitta någon bland länkarna, Nån som vet??
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Halloj! Jag blev ombedd att starta en egen tråd för jag fick inte vara med på SnirreVirres.. Vi ska börja med salt och hon har ett molly och jag guppyhotell.. Nu har jag ju då såklart en massa frågor.. Den första är vad tusan jag ska ha för lyse i? Jag har ingen aning fast jag läst en massa andra trådar.. Har fått tips om 24 watts rör, men får de plats? Bäst är om någon som har ett ombyggt guppy har lust att sätta in bilder på just själva ljusbygget så att jag ser hur man ska göra... Någon?
-
- 33 svar
- 3,3k visningar
-
-
hur länge ska jag ha vatten och salt i en spann med en pump i för att det ska blandas ut ordentligt?=)
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Jag är ny här på forument och går i saltvanttensfunderingar. Har börjat med att läsa på så gått det går tex. Knops nybörjarbok samt sett en del youtube klipp. Men det är förståss ändå mycket funderingar man har. Till slut kanske det bara är att prova. En fundering är tex hur mycket karen med skummar och pumpar låter, lite svårt att läsa sig till :-) Tänkte höra om det är någon annan nybörjare som är intresserad av att dema sitt kar och berätta lite (och som bor i Stockholm)? Funderar själv på ett mindre kar att börja med även om jag vet att det i princip är lättare ju mer vatten man kör, men för att kolla om man har tålamodet och intresset... Det är väldigt inspire…
-
- 8 svar
- 840 visningar
-
-
-
-
-
-
Hejsan! Om man tabbat sig och haft i för lite salt när man (jag) skulle starta upp karet, går det då att tillsätta det efter eller måste hela proceduren göras om? Är det inte risk för att saltet bara lägger sig på botten? Det är ett moddat mollyhotell med inbyggda filterfack. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 703 visningar
-
-
-
-
Stämmer det att man ska ligga mellan 1.020 till 1.024? Ska ha fisk och koraller i karet.
-
- 6 svar
- 828 visningar
-
-
Hej! Är helt ny här och inom salt. Har satt igång en bräckvattensburk och tänkte öka salthalten och akvariestorleken (54 l -> 112 l -> 600 l) alltefter fiskarna växer (en grön kulfisk, två månfiskar) för att övergå helt till salt i slutändan. Just nu är salthalten på ca 1.017 och jag undrar när jag skulle kunna börja stoppa i levande sten i akvariet? Tanken är att göra det samtidigt som jag byter storlek till 112 l. Mvh Helena
-
- 2 svar
- 704 visningar
-
-
Funderar på om vilken salthalt jag borde sikta på. Läste att lobophyton trivs mellan 1.023-1.025. Jag har blandat saltvatten enligt redsea blå hink där salthalten blir ca 1.0255. Min refraktometer (och även vippa) visar ca 1.026. Något under. Vilket verkar stämma bra mot det saltvatten jag blandar. Mina skivor gsp fisk m.m verkar trivas men lobophyton faller ofta ihop och ser tråkig ut. Undrar om jag har för hög salthalt? Andra värden för ca,kh,mg,nitrat med salifert ligger 390/7,3/1290,10
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej.. För en tid sen så drog jag i gång ett ekipage på 250+100L alla värden har varit bra.. Tills idag salten är nere på 1019.. Vart har saltet tagit vägen? Hur kan nivån sjunka på typ 3 dagar? Nu till det stora problemet! Jag har inget salt kvar... Har beställt men det har inte hunnit komma... Därför undrar jag om det finns någon i Nyköping-Södertälje området som kan avvara 1kg? Hur ska jag annars bära mig åt? Tacksam för svar!
-
- 3 svar
- 606 visningar
-
-
Har planer på att starta med saltvattensakvarium igen och skulle vilja ha tips o kompisar att umgås med.....typ en mentor.....har varit borta från hobbyn i många år..... man har väl lite kännedom om hur det funkar men det händer ju mkt på fronten när man e borta så länge! nån som skulle vilja stödja mig i denna process?:-) Tänkte införskaffa ett: Red Sea Reefer 250L och ha led ovanför.
-
-
- 6 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tänkte lägga upp en bild på hur mitt kar ser ut nu efter 6 veckor, och jag börjar nu introducera lite fisk och lämliga koraller.
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej jag kommer under januari starta ett saltkar för först gången och är tacksam för all hjälp jag kan få. Har försökt läsa så mycket jag kan på forumet med det är ju alltid bättre med direkta råd. Projektet är tyvärr inte förutsättningslöst men jag är öppen för de mesta ändringar. Akvariet kommer vara på ca 150x60x50(alt60). Jag kommer starta som ett FO fast mycket lågt belastat för att om ett halvår eller så införskaffa lämplig belysning och börja skaffa lite koraller. Rening Det kommer inte gå att använda en sump då min kära fru tycker att akvariet känns ”luftigare” om det står på en benställning. Frågan är då om det går att få plats inne i akvariet utan att det bl…
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Tjena jag beställt hem en saltmätare från en närliggande zoobutik men nu har jag fått hem en för sötvatten ??( visserligen för dammar ) det e en koimedic från Trans Instruments .. då jag nu sett detta bolaget har även en för just salt .. men e det nån skillnad på dom ?? /Håkan
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Nu har jag tagit steget in i saltträsket efter att jag tvingats göra mig av med mina 1200l Ciklid kar. Det ska verkligen bli spännande Jag började med ett nedanstående utrustning: - Proreefakvarium med rundade framkanter, volym 64 liter Mått: 45 x 40,5 x 35 (cm) OBS! Yttermått! - Skummare, "Proteine Nanoskim" från Reef Octopus med en tillhörande pump - 75W doppvärmare - Cirkulationspump - Nivåavkännare med pump - Biobollar precis vid ytavrinningen - Haquoss LED strip 380 - Levande sand - Refraktometer och diverse vatten test prylar - Osmosis system Jag har precis startat upp det med ca 4.5 kg levande sten och fick rekommendationen att starta med begagnat vatten …
-
- 29 svar
- 3k visningar
-
-