Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
för ca 3 veckor sen så sprack vårat rsm 130D genom hela högra hörnet. har detta hänt någon annan? både fisk , koraller , sjöstjärnor dog. är så besviken och faktiskt lite arg då man lagt ner hela sitt hjärta i akvariumet...
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejhej! Vet någon om det finns något liknande som på bilden fast utan akvariumet imitten? Bilden är lånad av HumAnyt
-
- 3 svar
- 766 visningar
-
-
Hej allihop. jag är en riktig rookie på detta och jag har stött på ett eventuellt problem i mitt akvarium. det är ett Aquael reefmax på 105 liter det har varit igång i ca tre månader och jag har tagit det väldigt lugnt. Efter första månaden så fick tio turbosniglar flytta in. jag har aldrig fått några alger att tala om egentligen, och den sk. Nitrittoppen har jag inte riktigt sett till heller annat än efter första månaden så låg nitrit på 0.2 och ammonium på 0.2. Efter det så har värde på båda varit 0 . nu efter tre månader så har det tillkommit en goby, en rörmask och två eremiter till akvariet. Idag hittade jag tre sniglar döda, två st hade klättrat upp förbi avrinning…
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej på er! Jag har länge viljat ha ett saltvattens akvarium och i helgen slog jag till på ett beggat med all teknik men utan sten,koraller eller fisk. (150L) Det hade stått ganska länge med vatten i så glaset var mörkgrönt och det var rätt skitigt, men allt är rengjort nu så nu har jag lite frågor till er som kan det här.. Han hade lämnat kvar sanden, kan jag använda den? Behöver den isåfall göras rent? Hur? Om vi utgår ifrån dagsläget, allt är rengjort och torrt. Vad börjar jag med? Har nån en steg för steg lista så tar jag tacksamt emot en sån :-) Jag är som sagt totalt novis, så ALL hjälp är jag t…
-
-
- 2 svar
- 632 visningar
-
-
Har lite frågor ang Clowner varför kan man bara ha 2st i akvariet? Om man köper dom som små så borde dom väl bara mindre benägna att slåss med varandra? Då den största utvecklas till hona o de andra förblir hanar.. Mvh
-
-
- 5 svar
- 634 visningar
-
-
Hej, jag undrar om varför anemon flyttar sig till såna olämpliga ställe? vad vill den uppnå? idag sitter den i ett annat kar men beteendemönstret är likadant... till vatten gränsen... andra anemoner visar ingen oro men Magnifica installerar sig på väldigt märkliga ställe konstant... tack på förhand för era åsikter!:)
-
- 6 svar
- 935 visningar
- 1 följare
-
-
-
Jag köpte ett akvarium för ett tag sedan och skar ner, med tanken att bygga om i nya dimensioner Säljaren sa att det är optiwhite, men nu börjar jag tveka. Är jag blåst?
-
- 4 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! På grund av brist på utrymme och estetik/ljudnivåtänkte jag köra utan sump och avrinningsbox om det är möjligt. Mitt största problem är var jag ska tillsätta exempelvis aktivt kol. Går det att bygga ett filterfack inne i karet där cirkulationen är god för detta ändamål eller har ni andra förslag? Brukar man lägga aktivt kol inne i sumpen? Skit på yttvattnet har jag löst genom att vid behov sätta en pump som suger in vattnet med en liten tratt från ytan och sprutar ut det blandat med bubblor i karet vilket funkar bra i mitt diskuskar. Mycket tacksam för tips Mvh Peter
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
hej. jag har köpt mitt fjärde akvarium.. detta är 240 liter och nu tänkte jag pröva på saltvatten.. hur kan man med enklaste och billigaste sätt komma igång?? vad behöver jag och ungefär hur mycket kommer det att kosta att starta upp det? tacksam för svar... Mvh Åsa
-
- 6 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag har nu hållit på ett tag och skapat mig förutsättningar att starta ett saltvattens kar. Har det arbetet har gått framåt går att läsa om i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700 Nu handlar ju den om Råd inför start vilket gör att jag nu tänkte gå vidare genom att starta en ny tråd som avhadlar mitt kar från det att jag fått i min första LS och framåt. Jag vill börja med att tacka alla för alla bra och konstruktiva råd jag fått. Jag har inte följt alla då vissa av råden säger emot varandra. Fast det är väll en del av tjusningen med hobbyn att få fundera själv och själv ta konsekvenserna. Dessutom gillar jag att folk här på forumet sä…
-
- 491 svar
- 55,5k visningar
-
-
-
röda och gröna gift alger som återkommer hela tiden? Vad kan man göra för att bli av med dom för gott? när dom kommer så tar dom över hela karet och sedan håller dom i sig ganska länge sen bara dom försvinner dom! vad är det för fel när dom kommer? Och jag har lite hög nitrat halt i karet hur ska jag få ned den? jag har testat det mesta men inget funkar! nu ska jag bränna igång min 11watts uv-c och se vad som händer!
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå Då har man haft sitt 200l kar i lite styvt ett halvår (både firrar och koraller verkar trivas bra) men jag tycker redan att det är för litet. Funderar därför på att skaffa mig ett juvelakvarium 400l då de kör med t5 rör nu. Är det någon som har gjort om ett sådant kar till salt? Skulle behöva lite råd tror jag. Tänkte stoppa ner en skummare där det i vanliga fall ska vara en pump frågan är bara om det får platts, någon som vet?
-
- 15 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hej alla saltvattensentiusaster! Jag har tidigare haft ett 112 liter med sötvatten (sydamerikansk biotop), men nu har jag blivit väldigt sugen på att börja med saltvatten. Jag hade tänkt att karet skulle vara på runt 100 liter, en del koraller och förstås klownfiskar;) Jag har förstås en del frågor som jag hoppas ni kan svara på... Vi börjar med utrustningen: Jag hade tänkt beställa det mesta från www.korallen.dk, men det beror lite på vad den lokala affären har samt vilka priser dom tar... Akvariet: Skulle ett vanligt 112 liters på 80x35x40 cm fungera eller är det dåliga mått för saltvatten? Ljus: http://korallen.dk/product.asp?product=1822 Den här var ju billig... Fråg…
-
- 15 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej! Skulle behöva lite hjälp med min mjukkorall... Vad det är för mjukkorall? Den är väldigt mjuk och sladdrig längst på "stammen", och hänger som den gör på bilden. Har försökt stödja upp den, men den faller om kull efter en stund. Tror den mår rätt bra förövrigt, massor med polyper ut när det är ljust (dock inte på bilden då den är tagen på kvällen..) Nån som har nått tips på hur jag ska få den att hålla sig upprätt? Det sitter även en annan grej på stenen, den lilla saken längst ut till vänster ganska mitt i. Vet någon vad det är? Är det nått som ska vara kvar?
-
- 5 svar
- 908 visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar . O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ?? Det jag har just nu är Koralsand Levandesten färdigköpt saltvatten pump cycle akvariest är 60 liters Nåt mer som behövs i akvariet? Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ? Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ? Hoppas att man kan få litte svar . Tack Mvh Daniel Vilka koraler ska jag ha?
-
- 4 svar
- 905 visningar
-
-
Hej, jag undrar om någon här vet om Mg och Ca ställer in sig ''självt'' då karet kört in sig. Nitrittoppen hade kommit då silikathalten var alldeles för hög och jag gjorde ett delvattenbyte, innan jag bytt vatten har jag aldrig mätt Mg och Ca. Nu är dom värdena pyttelit för höga, ändras dom allt efter karet är ''återställt'' i sin normala form som ex. Ammonium, nitrit, nitrat?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hello. Håller just nu på att köpa in grejer till min uppstart av mitt 150 liters kar. och då kommer det givetvis upp lite frågor längst vägen. Hur mycket salt ska man ha per liter i vatten och vart kan man köpa en salthaltsmätare? Ska man fylla på allt "osmos" vatten först och sen blanda saltet direkt i karet? Hur länge ska det stå med Levande sand och sten innan jag kan fylla på med lite invånare? och vad ska jag ha för djur som "gör rent" i akvariet? Många frågor på en gång där.. Hoppas ni kan hjälpa mig Simma lungt! Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 859 visningar
-
-
jag har fått ett konstigt problem med mitt kar. Det är så att mina sniglar och eremiter bara dör hela tiden, dom hålls 1 dag i karet sen är dom döda, allt annat som fiskar koraller och så mår toppen bra men inte sniglarna och eremiter dom bara dör. Vaför?
-
- 43 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej! Jag har en stenkorall som jag haft 1-2 veckor, och polyperna är ute när ljuset är på, så den verkar trivas. För två dagar sedan började "skinnet" att gå av, och området har blivit större. Har sett att två fiskar är där och nafsar, men det har de inte gjort när korallen mådde bra. För att försöka rädda korallen, ska man kapa bort den döda delen, eller har det ingen betydelse? Ska man kapa en bit upp i den friska delen? Tack på förhand
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena! Har hållt igång mitt 37 L akvarium nu i lite drygt 2 månader, går hyfsat bra, mina clowner trivs. men har nu haft 8 sniglar sammanlagt i olika perioder men ALLA sniglar har dött efter en dag... snälla hjälp någon?? Har inte alla prover, men dem jag har: Salt: 1.022 Nitrat 0 och Fosfat 0.01 jag hade kranvatten ibörjan, men har nästan bytat ut allt mot osmo nu. någon som har en aning varför??
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Som några utav er säkert redan läst så skaffade jag mig ett RSM130 nu i Lördags, men idag när jag var å hälsade på min far så sa han att jag fick ta ett utav hans sötvattens akvarium om jag ville göra om det till ett saltvattens och använda det istället. Akvariet är ett Jewel Rio 240 jag måttade lite och fick det till 121x41x55 cm. Och nu är självklart min fråga hur går jag tillväga för att enklast bygga om det till ett saltvattens, med ytavrinning och sump för att dölja skummare och annat som inte är så fagert. Alla vill väll ha ett större kar:smiley22:
-
- 1 svar
- 607 visningar
-
-
Då har man reg sig här, och läser tips och råd, och väntar på sin beställning, ett RSM 250, och lär sig att akvarium kallas för kar. Vore bra att ha en erfaren mentor inom detta, och detta forum får bli min mentor,, Vill gärna ha tips och råd, från dom som har erfarenhet av Red Sea Max 250 L Mvh Alberst
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla Saltisar, Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar och hittade ett begagnat Red Sea Max 130 för 2500kr på blocket med orginaltillbehör plus massa andra grejer som labb och salt å så som jag då åkte och hämtade. Har läst en del på forum och har även köpt en bok, "The Coral Reef Aquarium" men känner just nu att min kunskap nollas varje gång man läser ett nytt inlägg... Med RSM så kommer en bruksanvisning som jag tycker verkar rätt enkel och så, så jag har fått lite hopp igen Killen jag köpte karet av sa att lysrören måste bytas samt att kylfläkten måste bytas, det är enkla handgrepp och är inga problem. Jag fick även med en osmos, Aquatic Nature där fil…
-
- 36 svar
- 3,8k visningar
-