Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

Dessa fröknar är en prydnad i mindre stim jag hade 11 i 735L karet och det gick bra men de reducerade sig till 7st när de fick större yta i 828L karet. Men stoppa i 10st så får du se om de förblir 10 efter ett tag. Här är en tidig bild på mitt 828l kar

Är det C.parasema på dessa bilder? Jag tror det men är inte helt säker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den största hannen angriper mig om jag stoppar ner handen i hans revir men det gör även clownfiskar. De är lugna mot de andra fiskarna men hanar som har tagit revir jagar iväg fiskar i deras egen storlek men imperatorn mm vågar de inte moppsa med hehe.. C.parasema finns i lite olika fägvarianter en är blå med gul stjärt och det finns en helblå med transparent stjärtfena och den som jag har som även är gul på bukfenorna (klart vackrast)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här verkar ju ganska lugn och beskedlig annars.

Dangerous: harmless

Helt perfekt för dig. Se de vackra färgerna och den underbara svarta bandet. Oh, vilken vacker fisk, jag tror jag får gåshud. Notera även utväxten som för en lekman kan se ut som en tepåse.

tn_Ambre_u2.jpg

http://filaman.ifm-geomar.de/summary/SpeciesSummary.php?id=9721

ser ut som en grillad aborre... huga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är Marea stream. De är på 6000 l/h och jag valde dem av ren snålhet. Det skillde inte mycket upp till Tunze men jag hade ingen erfarenhet av dem heller. Jag är hitills mycket nöjd med pumparna men de har inte gått så länge. Jag har pratat med en av webbsäljarna i sverige som funderat på att sälja dem men de är osäkra på kvaliteten då de var billiga i inköp. De är inte svåra att hitta på tyska siter. Vad jag saknar på dem är att de inte går att styra elektroniskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har bra tips på hur man får mjukkoraler att släppa från stenar? Exempelvis om man vill byta plats på den?

Tar fortfarande emot synpunkter på min fisklista ovan som är till mina första inköp i närtid? Har jag missat något som bör vara med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har bra tips på hur man får mjukkoraler att släppa från stenar? Exempelvis om man vill byta plats på den?

Bara att ta ett rakblad och skära bort dom, inga konstigheter. Fäst på ny sten med "stripe". Klart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jakob! Trodde det var så man gjorde men blev tveksam när jag tog bort en mjukkorall som såg dålig ut. Tyckte den var svårt att få bort den.

Jag har (har haft) en sjöborre. Jag tror nämligen inte den finns kvar längre utan att min krabba har tagit den. :x Frågan är om det är vanligt att krabbort tar sjöborrar? Kan krabban knippsa av alla taggar för att sen käka sjöborren? Nån som har erfarenhet av detta.

Jag är inte säker på att det är sjöborren men jag tror det då den är lagom stor för att vara den samt att den är rund. Hittar dessutom inte sjöborren. Om det inte är den är det något annat i karet som karabban lyckats fånga. Det blir till att försöka fånga krabban nu. Vill inte riskera något då jag även tidigare misstänkt att någon krabba tagit en mjukorall som var lite. Då visste jag inte om denna krabba. Får söka lite här på krabbfällor då jag läst att det inte alltid är så lätt att fånga dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena sillen. ja skulle inte tro att de e krabban som har tagit din sjöborre.. mina första djur ja hade i den där tanken va oxo sjöborrar. dom dog av allihop inom 1,5 månad, de började me att de låg taggar lite här å där, sen en dag så fanns de bara skelettet kvar.. ja fick då förklarat att de berodde på att dom inte fick i sig ordentligt me mat, så dom dog av svält. sen kan ju iof krabban ha kekat upp de som var inuti krabban efter det att den dött..

sen om du vill ha massor me mjukisar i tanken utan att placera ut dom, så kan man skära upp dom i bitar å låta strömmen placera ut dom, då fastnar dom på minst sakt konstiga ställen, men de kan ju oxo se naturligare ut :)

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena sillen. ja skulle inte tro att de e krabban som har tagit din sjöborre.. mina första djur ja hade i den där tanken va oxo sjöborrar. dom dog av allihop inom 1,5 månad, de började me att de låg taggar lite här å där, sen en dag så fanns de bara skelettet kvar.. ja fick då förklarat att de berodde på att dom inte fick i sig ordentligt me mat, så dom dog av svält. sen kan ju iof krabban ha kekat upp de som var inuti krabban efter det att den dött..

sen om du vill ha massor me mjukisar i tanken utan att placera ut dom, så kan man skära upp dom i bitar å låta strömmen placera ut dom, då fastnar dom på minst sakt konstiga ställen, men de kan ju oxo se naturligare ut :)

/ HB

Sista tipset gillade jag. Kommer försöka mig på det. Hur stora/små bör de vara?

Jag såg sjöborren krypa omkring på kvällen inan jag la mig och när jag kom hem från jobbet näsya dag såg jag den inte först men skulle spana in krabban och då höll den tag i borren även om den var utan taggar. Fast du kan ha rätt för jag har inte gött borren utan den har ätet kalkalger eller något och nu är den död om det var resterna av den jag såg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja klippte sönder en sacro i typ 10st 1 cm´s bitar å slängde i... de va för en månad sen. nu så har iaf 3 st som ja kan se, fäst sig på dom mest konstiga ställen men verkar iaf må bra...

Jag gillar idén. Kommer testa den när jag får tag på lämplig mjukis. Jag är än så länge mycket okunnig på mjukisar och funderar på om det finns lämplig site för att identifiera koraller och då främst mjukisar som än så länge är mitt fokus avseende koraller.

Jag har haft några fraggar jag har fått av Ghost, Cosmo och nu senast ChristerT. Det är 2 sorter Xenia varav en är pumpande. Den jag fick av krister ser ut att må toppen trots att den har delat sig själv. Sen har jag några som jag inte har en aning om vad det är för sorter. Dock så satsar jag nu på att få fiskar för att sen fylla på med lite mer koraller. Jag tackar härmed mina snälla givare av fraggar!!! Ni står på listan över de som ska få fraggar i framtiden. Finns fler på listan men de tar vi en annan gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tagit ett steg till mot framgången!!!!!!!!! Jag har fisk i karet!!!!!:nöjd:

Jag är hög!!!!! Fy f..n vad häftigt när fisken kommer i karet och de har ätit redan första dagen. Jag är liksom rörd!!!!!! Nu ska jag gå och spana in firrarna igen!!!!!!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skönt.. fixa lite bilder nu oxo.. e ju sugen på att se va de blev..

väntar me spänning på att få se en SILL i tanken oxo..

Det skulle vara en sak salt sill i så fall!;)

Jag ska fixa kort med mobilen undert dagen. Har fortfarande inte lärt mig använda digitalkameran när jag tar kort genom glaset.:smiley9:

Dock kan jag skriva vad det blev även om jag kanske borde skämmas över att jag inte lär mig att ta åt mig av erfarenhetstips då jag köpte fröknar även om några gav varningar:smiley9: , hoppas jag inte gjort bort mig:

1 st liten Paracanthus Hepatus

2 st små Amphiprion Ocellaris

2 st små Crysiptera Taupou

2 st Lysmata (osäker på exakt vilken)

3 st Turbosnäckor

Då det var utplockat i affären, vilket jag visste innan, kommer att kompletera inom kort med:

1 st Zebrazoma Flavescens

Minst 3 st Astreasnäckor

1 st Apolemichthys Xanthotis (från Ghost men den får vänta lite så de andra lär känna karet först då den är mycket större än de övriga)

Sen får det vara nog för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gokväll!

Lite fundering på hur Turbo sp brukar bete sig när de kommer ner i nya kar. Jag var och handlade fisk, räkor och snäckor i går och alla koppades in på ungefär 2 timmar. Alla verkar må bra utom mina Turbo sp. En klättrar upp en bit på rutan och faller sen ner upp och ner. De andra 2 ligger ner där ja la ner dem. Jag gissar att de är döende om inte döa men kan det vara så att de brukar bete sig så när de introduceras i nya kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gokväll!

Lite fundering på hur Turbo sp brukar bete sig när de kommer ner i nya kar. Jag var och handlade fisk, räkor och snäckor i går och alla koppades in på ungefär 2 timmar. Alla verkar må bra utom mina Turbo sp. En klättrar upp en bit på rutan och faller sen ner upp och ner. De andra 2 ligger ner där ja la ner dem. Jag gissar att de är döende om inte döa men kan det vara så att de brukar bete sig så när de introduceras i nya kar?

Mina har inte betett sig så. Dom sägs vara känsliga men koppa in 2 timmar borde ju räcka. Hoppas det blir fart i dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilken fotograf jag är. Jag har försökt fotografera med min kompact digital kamera men det funkar inte då den focuserar på glaset. Så nu har jag nyttjat min mobil tfn och det blir inte bra men det blir något så det går att se skillnad på stenen och fisken.

Lägger in några bilder nu så finns det något bevis på att även jag lyckas ha levande i karet!:nöjd:

Är det någon som kan identífiera putsarräkan med säkerhet så är jag tacksam. Den är köpt som putsarräka och jag är rätt säker på att den är av släkten Lysmata.

post-2171-14468912739175_thumb.jpg

post-2171-14468912739312_thumb.jpg

post-2171-14468912739387_thumb.jpg

post-2171-14468912739501_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...