Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

Tja!

Mitt refugium är cirka 30x30cm och vattennivån ligger på 24cm, för den lilla ytan räcker mitt 12W lysrör gott och väl :) Caulerpan och diverse andra alger växer så det knakar! Jag har lyset på 24/7 nu för att undvika problem med blomning/krasch.

/Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tror du har stöörre risk för krasch med ljus på dygnet runt. Caulerpan har ju ett antal årmiljoner bakom sig (och tidigare arter) med tolvtimmarsljus så den borde väl vara mer anpassad för det.

För att undvika krasch anser jag att det är viktigare att skörda ofta så att det inte bildas syre / strömningsfria områden.

Mitt refugium lämnar ungefär en liter Caulerpa per vecka.

Något som ofta skall utlösa krasch är att ett näringsämne plötsligt tar slut. Om det går långsamt börjar bara Caulerpan växa långsammare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare haft vanliga glödlampor till mitt lilla refugie, och det gick bara bra. Nu är jag i färd med att byta till lysrör. Jag har också mitt påslaget 24/7 då jag inbillar mig att det förhindrar, eller i varje fall minskar risken för, krasch.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av energin från glödlampor blir ca 10% ljus och 90% värme. Detta i samband med att de har kort livslängd gör det till en dyrare investering än lysrör. Vissa former av lågenergi eller LED-lampor för vanlig glödlampssockel är iaf ett bättre alternativ än vanliga glödlampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!!!

Mycket information av intresse. Kommer nog att eftersträva något annat ljus än vanliga glödlapor då. Men om jag tolkar er rätt så borde bästa ljuskällan vara någon form av lågenergilampa (lågenergilampa har högverkningsgrad ljus förhållande till värme vilket även innefattar lysrör), eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips 1/3 kalcumhyroxcid 2/3 vatten blanda 20 sek i mikron så det blir lite små segt sen en kanyl duscha glasrosen en bit i från den sen lite till efter det funkar skit bra

Tack Jim!

Glömde säga det i går då jag fastnade i tankar runt ljuset. Det finns dessutom en variant på detta (tror det är det i alla fall) recept som vargklo skrivit om tidigare då det är citronsaft i också för at få glasrosen att äta av det. Jag har hitills försökt få bort glasroserna utan kemikalier. Har just nu bara en synlig glasros som jag kommer använda sugrörsmetoden på.

Försökta i går hitta gamla modellen av sigrör för att hålet är för litet för ett modernt sugrör. Kan bara konstatera att det bara finns de nya grövre rören men då får jag testa med ett sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VILKEN HELG!!!!

Jag har haft en toppen helg vad avser saltvattens hobbyn. Tänkte skriva upp lite vad jag har lyckats uträtta med min hobby under helgen utöver de funderingarna som står ovan om lyse i refugiet. Nu ska de få mogna in så blir det belysning till refugiet sedan. Har inte bestämt mig om refugiet blir ett skafferi bara med Caulerpa och LS eller om jag gör mer. Tiden får utvisa det.

I fredags morse byggde jag om min revpelare och rev då jag även nyttjade Capones tips om buntband. Lyckdes mycket bättre denna gången vad det gäller branthet på revpelaren. Tyvärr blev den fortfarande gränsfall till låg. Se bilder.

I fredags var jag på Korallfisken och skaffade mig lite insperation till fiskar jag ska skaffa mig. Det var en mycket bra upplevelse för mig och sonen som var med mig. Jag köpte inget åt mig ännu men fick lite tips och råd som jag uppskattar. Har förkastat någon fisk jag har varit inne på men det dök upp en hoper andra som jag också vill ha när jag var där och såg dem live. Har dock en del att läsa på nu för jag vill inte göra några inpulsköp nu. Vill överväga vilka fiskar det blir. Har för avsikt att lägga ut min plan på fiskar här under veckan för synpunkter.

I lördags var jag till Cosmo och fick se hans akvarium då jag var där och lämnade några sniglar och en räka. Fint kar och trevliga mäniskor. Tackar för besöket och barnen har pratat om ert akvarium och hund hela helgen. Jag fick med mig ett par fiskböcker av något äldre årsmodell som jag nu läser med frenesi. Börjar lära mig lite tyska på köpet. Martin var dessutom så pass snäll så han skickade med en bit Pumpande Xenia också som nu ser ut att trivas bra i mitt kar.

På vägen hem åkte jag förbi Snofla och övertog hans Dascyllus arnanus. Han skänkte dem till mig då han inte kunde han kvar dem pga ändrat innehåll i sitt kar. Dom går nu i mitt karantänskar då jag inte vill ha dem som första fiskar i karet utan tänkte introducera dem efter de andra som är först i karet. Frökenfiskar kan vara lite för tuffa annars.

I går söndag hittade jag en krabba i mitt kar. Den ser ut att vara stor som en enkrona. Lite svårt att se då den inte riktigt kommer ut ur stenen när jag tittar på den. Även svårt att se om den har håriga ben som innebär att han/hon blir vräkt.

Jag njuter av denna hobby!!!!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att höra ibland kan livet vara underbart:) sådana här solskensberättelser piggar upp i natten.

Tips:

Låt din adoption stanna i karantärskaret resten av hans liv för han kommer att bli stor , ful och elak och då får du ett jäkla jobb för att få upp han ur karet utan att riva hela klabbet. dags för lite bilder kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att höra ibland kan livet vara underbart:) sådana här solskensberättelser piggar upp i natten.

Tips:

Låt din adoption stanna i karantärskaret resten av hans liv för han kommer att bli stor , ful och elak och då får du ett jäkla jobb för att få upp han ur karet utan att riva hela klabbet. dags för lite bilder kanske?

Jag har nu letat runt och läst mer om frökenfiskar. Som jag tolkar det jag läst är de inte alltid helt lätt att ha i ett akvarium vilket stämmer med vad du skriver Jörgen. Dock kan jag inte läsa mig till att de skulle terrorisera de andra invånarna i karet. Har jag missuppfattat texterna om frökenfiskarna så kraftigt eller? För mig är det viktigt att få veta då jag har flera frökenfiskar på min intresse lista.

Vad säger era erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm!

Synd att den kan komma att ställa till ett sådant problem. Nu har jag pratat med flera om just frökenfiskar och har lagt dem åt sidan med ett undantag Chrysiptera Taupou http://filaman.ifm-geomar.de/summary/SpeciesSummary.php?id=12451 . Jag tycker den är vacker så det står härligt till och jag har fått uppfattningen att den inte är lika elak som övrig a fröknar.

Som alltid nyfiken på synpunkter på mitt resonemang då det är så jag lär mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också hört att frökenfiskar kan vara riktiga surkartar.. var nära att köpa ett par själv som första fiskar men blev avrådd av säljaren i butiken med orden "skaffa inte frökenfiskar.. dom är bara jävliga mot andra fiskar. jag kan plocka hem ett par nemo clowner istället." :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att frökenfiskar har fått ett oförtjänt rykte, de förtjänar inte detta, visst kan de vara aggressiva men det är många andra arter som är det också. Många är otroligt söta som små men blir fula och väldigt stora och då är de kanske inte de roligaste fiskarna att ha i sin burk men det finns arter som inte blir så stora också, Frökenfiskar är billiga de tål i stort ett vilket skitvatten som helst så vad mer kan man begära. Jag har 7st C.parasema och de förgyller verkligen min burk och i pojkarnas burk har jag 3 olika arter som kommer bra överens med resten av sina medinnevånare, en picassotryckare och en nigertryckare och 3 st clowner. Är du en nybörjare välj någon blågul fröken typ parasema så får du en härdig och oerhört vacker liten fisk till en kostnad runt 100-200:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns lysrör med upp till 18 % verkningsgrad. Vanliga glödlampor har knappt 2% och halogenlampor kan ha upp till kanske fyra.

Stig om jag tolkar dig rätt så får man ut ca 6 watt (4% av 150) effektiv ljusenergi från en bra 150 watts halogenlampa medans man får ut ca 6,5 watt (18% av 36) effektiv ljusenergi från ett bra 36 watts lysrör. Med andra ord 144 watt respektive 29,5 watt till värme.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag funderat mycket på djur till mitt kar och jag är så sugen på att handla nu. Dock skulle jag gärna höra lite synpunkter på min fisklista innan jag handlar. Är ju lätt att hamna fel då man inte har annat än inläst kunskap och det behövs erfarenhet också.

Jag tycker mycket om kirurger och har tittat ut några. De som jag först vill ha är

Paracanthus Hepatus

Zebrazoma Flavescens

Ev Zebrazoma Desjardini

Clowner gillar jag och har man barn är det ett krav för att hålla på. Jag vill helst ha

Amphiprion Percula 2 st

alt Amphiprion Ocellaris 2 st

Crysiptera Taupou 2 st

Nemateleotris Decora 2 st

Någon putsarräka och några sniglar. Putsarräckan blir helst en Lysmata "Wurdurum"

Är det för mycket att starta med på "en" gång? Vill även ha andra synpunkter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Decoran lär nog få det svårt i det sällskapet. Chrysiptera är ett mycket tufft släkte. Om du absolut skall ha dessa bör du hellre ha occelaris än percula eftersom de är litet mer om och kring sig.

Decoran är den jag funderade på om den skulle komma åt mat men även att den skulle kunna bli intryckt i revet, hade visst inte så fel i den tanken då. Tyvärr!

Chrysiptera Taupou har jag fått veta av säljaren att det är en mycket lugnfröken. Jag hoppas att han har rätt vilket även Copontes tidigare uttalande styrker (om jag inte minns fel vad han skrev, får kolla igen). Vad har ni för erfarenheter om Chrysiptera Taupou?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick detta via Pm då jag frågade Chrilleus direkt då jag visste han har Chrysiptera Taupou.

Tja!

Min rackare nafsade efter fenor första dagen, även på tre ggr så stora fiskar, men lugnade ner sig betydligt redan dagen efter. Jag tror att man ska vänta med introducering av frökenfiskarna till sist då dom är väldigt territoriala, alt. möblera om ordentligt vid introducering av andra fiskar vid senare tillfälle. Jag tror att ju fler fiskar man har, ju lugnare håller sig Chrysipterorna! Annars kan jag rekommendera en frökenfisk av Pomacentrus-familjen, dom är tydligen mycket lugnare, jag har den här själv och kan bara instämma http://www.fishbase.com/summary/SpeciesSummary.php?id=5720

Lycka till!

/Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa fröknar är en prydnad i mindre stim jag hade 11 i 735L karet och det gick bra men de reducerade sig till 7st när de fick större yta i 828L karet. Men stoppa i 10st så får du se om de förblir 10 efter ett tag. Här är en tidig bild på mitt 828l kar

matdags026zp.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...