Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

Tack Maria!

Jag gillar dem också men jag ska inom kort avveckla detta karet och då får inte dessa följa med till det nya. Har du vägarna förbi här kan vi säker lösa så att du kan ta över dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu gått här ett par dagar och sett fram emot att starta igång nästa kar, projektet är mycket gamalt vid det här laget. Jag skulle i dag ta en avslutningsserie med kort på detta karet för att det kunde vara kul att ha som minne. Vad händer, jag börjar känna en massa vemod för att avveckla detta. Det kommer inte innebära någon förändrog men ändock. Älskar detta kar men det är dags att gå vidare.

Jag har ett tag, ca 5 månader kört utan skummare i detta karet då jag läst att cyano kan försvinna då. Det har det gjort och jag har startat skummaren sista tiden då näringsvärdena börjar bli så pass höga att korallerna byter färg.

Jag har också låtit bli att skrapa bakrutan för att se vad som händer med den. Lite gröna alger som sitter hur hårt som helst samt massor av små sjöstjärnor.

Lägger upp bilder bara rakt upp och ner utan kommentarer så får ni fråga om det är något ni undrar. Vill dock poängtera romen som finns tillsammans med lownerna som ursprungligen kommer från Joney. De kommer dock inte med till nästa kar.

post-2171-14468915495909_thumb.jpg

post-2171-14468915496071_thumb.jpg

post-2171-14468915496303_thumb.jpg

post-2171-14468915496456_thumb.jpg

post-2171-14468915496614_thumb.jpg

post-2171-14468915496763_thumb.jpg

post-2171-14468915496917_thumb.jpg

post-2171-14468915497068_thumb.jpg

post-2171-14468915497221_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte med säkerhet vad det är för sort med det har sagts míg att det är Red Sadelclowner. Dock saknar de en vit rand vid gälarna för att stämma helt! Om Jaken eller Joney har mer kunskap får ni gärna rätta mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! Känns som ni inte är lika kritiska som jag är! Visst är karet helt OK men jag har tappat några fraggar här på slutet, inget jag är van vid! Hoppas ni har rätt och att jag är bara är självkritisk.

Förstår ditt vemod. Ditt akvarium är ju snyggare än någonsin. Men man kanske ska göra det du tänker när allt är på topp.

Är det inte en ephippium?

Visst är det dags att ta nästa steg nu. Jag ser fram emot nästa kar som hamnar i vardagsrummet och dessutom har mått som passar mig. Dock känns det lite vemodigt då jag lagt ner rätt mycket energi på detta!

Jag menade naturligtvis att det är en Red sadelback och inte Red sadel. Det är samma sort som du Anders nämner som A ephippium. De bilder jag sett förut har de haft en vit rand vid gälarna men nu när jag sökte på google så fanns detflera stycken som inte har den. Allt stämmer alltså!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då är detta nästan helt avvecklat och det känns just nu toppen. Det mesta finns i nya karet nu som står i vardagsrummet. Kvar i karet finns en del sand som jag har för avsikt att flytta över, en stor krabba som får bo i nya sumpen, liteskivanemoner som jag lovat bort men också ett lekpar av Red sadelback, A ephippium, som ingen verkar vara intresserad av (finns annons Säljes - Bytes - Skänkes, Lekpar, Amphiprion ephippium, Reed Saddelback ). Ska försöka se om någon är intresserad av lite knappar och Cladiella.

Sedan är det bara kvar att sälja karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...