Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej, jag är lite ny på det här med Saltvatten och tänkte berätta lite vad jag har för saker i karet och sumpen och sedan ställa "massa" frågor. Har "tagit över" ett kub akvarium på 220 liter med sump. Har en fosfat reactor med aktivt kol och sedan ett uvc filter i. Allt funkar bra än så länge men mina anemoner trivs inte, dom vandrar runt väldigt mycket men äter bra. Nu till mina frågor: - Finns det någon teknik för att få anemonerna att stanna på sin rätta plats eller varför flyttar dom sig så mycket? - Har även hört om ljustid, just nu har jag på ljuset i 8timmar men är det för mycket? har hört att man ska ha ca 4 timmar ljustid vilket jag tycker är väldigt lite. - Har …

2. Started by Zohaib Mussadiq,

Can sny experienced reefer tell me a cheap light for refugium. Also is it worth it to have chaeto? What are other options that are easy and effective to keep aquarium healthy. Thanks in advance

3. Started by OskarW,

Hej! Oj det var ett tag sedan jag var aktiv här! Jag har tidigare haft salt i lite olika storlekar mellan 30 och 100 liter, men varit inaktiv de senaste åren. Nu är det dock dags igen! Tänkte då planera ordentligt och jag undrar lite vad som kanske har förändrats eller uppdaterats sedan jag senaste gången höll mig uppdaterad på saltvattensnytt. Planerna för karet. 200-350 liter display. 200 liter sump / fragg-del/refugium Tänker mig runt 75 liter refugium, 50 liter för teknik och resterande blir uppsatt för fraggar. ( i teorin lär det bli färre liter, då sumpen inte är fylld mer än runt 50%?) Tritonmetoden Tänkte testa att köra en del SPS för för…

• Gilla
    • 4 svar
    • 895 visningar
  4. Started by Gnarkill,

skulle vilja ha lite id info på ett par sniglar jag hittade igår i mitt kar! skalet var runt och polkagris färgat det vill säga röd och vit randigt id info på en sjöstjärna den var brunfärgad och hade mörk gröna eller mer svarta prickar på ovansidan! skulle vlja ha hjälp med dom två/Tom

• 3 svar
    • 894 visningar
  5. Som rubriken lyder så söker jag lite levande sten i Helsingborg! Hör av er med pris:)

• 0 svar
    • 894 visningar
  6. Started by redrobjem,

Jag har nått som gräver sig små hålor i stenen och lämnar stora högar med krossad sten vad kan det vara?

• 4 svar
    • 894 visningar
  7. Started by mikoto,

Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys…

• 3 svar
    • 894 visningar
  8. Started by sietses100,

Räcker det med en Aquamedic New Jet 3000l/t till mitt kar på 300l? Eller måste man ha mer än en pump?

• 2 svar
    • 894 visningar
  9. Started by .:Hansson:.,

hej har drivit ett nanokar på 18 liter nu ett tag. och tänkte om nån som funderar på ett nano. behöver svar på lite frågar så ställer jah gärna upp!! så alla som e sugna på ett nano fråga för jah har inte hatt några broblem me mitt ha de o lycka till:)

• 1 svar
    • 894 visningar
  10. Started by fredric4life,

Hej! Håller på och ska starta upp mitt första saltvattensakvarium, och därmed skall jag bygga sump utav ett 157l ramakvarium. Min förhoppning är att jag skall kunna 3d-printa div delar av sumpen, t.e.x bubbelfälla osv. Detta för att slippa skära ut passande glasbitar. Min stora fundering då är ifall någon har erfarenhet av att limma fast saker 3d-printade i PETG mot glaset, funkar det med vanligt akvariesilikon eller behövs något annat för att få ok grepp om plasten? Skulle även uppskatta lite bilder på era egna sumpar, så jag har något som inspiration

11. Started by magnus1982,

hej hej min salthalt ligger nere på 1,022 nu. skulle vilja höja det till 1.025 ungefär. gör vattenbyte på 10 liter i mitt 58 liters och i de 10 literna häller jag i 375 g salt. hur mycket mer ska jag hälla i för att få upp mitt ärde? matematiker tack hehe

• 2 svar
    • 893 visningar
  12. Started by hippo,

kan man lägga Rowaphos på botten i sumpen? eller kommer det bara att flyta upp?

• 4 svar
    • 893 visningar
  13. Started by rickard598,

Har fått ett litet problem med min Euphyllia det är så att min eremit gärna är på den och "smakar" på den, har även haft korallen stått på en Ls och vid flera tillfällen har eremiten haft ner den, ska man limma fast den? isåfall hur gör man på bästa sätt? finns det risk att eremiten tar död på korallen? Tack på förhand

• 3 svar
    • 893 visningar
  14. Hejsan, kan någon hjälpa mig att få ihop en bra städpatrul till mitt 170 liters hörn akvarium?? Tips o ideer på vad jag behöver, nu har min burk gått en vecka, så om dryga 3 veckor har jag fått lära mig att städpatrulen ska in.. Så jag vore tacksam för goda råd, vad ska jag ha? hur många ska jag ha? ja ni hajjar =) Tack på förhand !!

• 1 svar
    • 893 visningar
  15. Started by Linisgirl,

Här kommer lite bilder på det nya akvariet Ja har invånare på levande stenen några lila fina små snäckor sen undra ja om de är en sån där glasros ja har fått på levande stenen å hur man får bort den isåfall??

• 2 svar
    • 892 visningar
  16. hej alla sg:are jag är ny till både sg och saltvatten. jag ska köpa ett nano reef 60l som kommer stå i mitt rum. jag kommer få vatten från ett friskt akvarie och handla levande sten från mitt jobb samma med fiskar/räkor/snäckor/mm. men jag vill bara ha lite tips för detta små akvarium. jag skulle vilja ha 2 clown och någon art av Gobiidae vad tror ni är detta möjligt eller är det förlitet akvarium? hur mycket sten ska man ha? sand eller ingen sand? (pumpar och filter får jag med) vad ska jag ha för räkor/ snäckor? vad förslår ni för koraller? tack så mycket i förhand krille

• 4 svar
    • 892 visningar
  17. Started by Twik,

Jag köpte ett gäng levande sten som varit i ett aktivt kar och fick med saltvatten från de karet att förvara dom i sålänge med cirkulation. Jag ska starta upp mitt nya kar först om några veckor och hoppades på att kunna ha i dessa från början för att få fart på bakterierna. Men nu är det så att det växer en massa olika på stenarna och jag vet inte om det är bra eller dåliga saker och om jag behöver göra något åt det innan jag använder dom. Lite ser ut som mjukkoraller tycker jag och där är mycket alger såklart men sen är där vissa saker som de där nätliknande och även de mörka beläggningarna som oroar. Även några ”trådar” som för mig är misstänksamma. Lägger upp …

18. Started by jay05,

Hej jag har ett RSM 130 som har vart igång ungf 2 mån med några få invånare. Undrar nu vilka tester som är viktigast att skaffa, har redan KH,Nitrit,Fosfat och Ph tester. Undrar oxå vilka fiskar ni skulle rekomendera som är relativt lätta, det som finnsi karet är 2 clownfikar en mandarinfisk en anemon och en "fungus" vet inte riktigt vad den heter.

• 5 svar
    • 890 visningar
  19. Started by montana_79,

Hej, Hur ofta ska man byta vatten på en 200 l, funkar 5% varje vecka eller 10% var annan, ska man tillsätta med Microbe-lift Nite-out 2 vid stora vatten byte eller varje gång man byter?

• Gilla
    • 2 svar
    • 890 visningar
  20. Started by spotUP,

Hej! Mitt 80-litersakvarium har varit igång i nästan två veckor nu, en vecka med sten. hur länge bör det vara tänt per dygn?

• 4 svar
    • 889 visningar
  21. Started by Reryd,

Hej! Jag vill egentligen ha en bta men eftersom de kan va lite knepiga kollar ja på annat som är liknande. Har läst om bubbel korallen men uppfattar den som svår? Kan bränna andra koraller. Om den skulle dö sprider den gift så allt annat dör också? Skulle ni säga att den iaf är lättare än en bta? Vill inte ha något i min pump.

• 2 svar
    • 889 visningar
  22. Started by Nille83,

Jag har 2 koraller som det lossnar något ifrån. Något tunt genomskinligt. Korallerna har varit i mitt kar 10 dagar. Mjukakoraller. Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

• 4 svar
    • 889 visningar
  23. Started by Micke.T,

Ser att många har bara blått sken, antar ju att den är natt belysning. Men hur länge har ni det igång, hela natten eller bara ett par timmar efter det normala ljuset släckts.

• 4 svar
    • 889 visningar
  24. Started by Fredda75,

Jag har som rutin att byta 30L vatten varje vecka (ca 10% av total volym). Det har fungerat bra med något undantag (kommer till undantag senare). Jag har som vana att byta vattnet genom att suga ut vatten med hävert ur sumpen och samtidigt suga bort "skräp" från botten av sumpen. Dock så rengör jag inte glaset i sumpen så där finns lite liv iform av vita små (2mm) sniglar samt en del svampar? I sumpen har jag bara biologiskt media, lite zeomix samt skimmer (körs 24/7). Mina värden är bra med undantag för NO3 som ligger mellan 10-15ppm som jag försöker få ner lite (under 10 iaf). När jag mäter fosfat med Salifert så ligger det under 0,03 stadigt (kör inte med Rowaphos…

• 2 svar
    • 889 visningar
  25. Started by Nille83,

Har haft igång min skummare i 2 dagar nu. Tycker den låter lika mycket som när jag satte igång den. Det är en Juwel 3.0. Jag har inte en aning om den låter mer eller mindre än någon annan skummare. Försökte spela in, men låter knappt något när jag spela upp det via min dator. Hade jag haft karet i sovrummet hade det aldrig fungerat, men som tur är har jag det i vardagsrummet.

• 3 svar
    • 889 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.