Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by saltbjörkan,

hej! efter som vi har mycket under kylt rengn här nere i skåne så har vårat elbolag problem och holla liv i strömmen så att strömmen kommer och går. Som tur är har det inte varit avbrot någon längre tid i nu så inget har tagit skada men vad gör jag i fall det bler ett längre avbrott i strömmen hur holler jag karet varmt? hur gör jag med cirkulationen? hur länge klarar akvariet sej utan cirkulation och belysning? taksamm för snabba svar! Mvh/Marcus

2. Started by Richard_22,

Hej! Undrar vad de små prickiga gröna algerna som kommer på glaset är för något och vad det innebär? Har för mig att jag läst om det men kommer inte ihåg vad det är eller varför dem kommer... / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 2 svar
    • 849 visningar
  3. Started by Oliver,

Hej, jag är ny här och detta är mitt första inlägg Köpte nyligen ett begagnat RSM 130D med endast koraller, levande sten och eremitkräftor Därefter köpte jag en levande sten till där även en krabba hade gömt sig Efter några nätter med krabban lös i akvariet har jag sett hur rörmaskar som innan legat fria i sanden nu ligger i bitar Tror ni att det är krabban som är boven ?????? Kan det annars vara eremitkräftorna, eller att rörmaskar kanske kan gå isönder av annat skäl Om det är krabban, kan jag på något sätt rädda resterande rörmaskar? kanske gömma dom i stenarnas hål?

• 3 svar
    • 848 visningar
  4. Started by röris,

Hej nu har jag fått igång mitt saltkar köpte ett p90 via guiden med massor av grejer allt lever efter flytten :-) skall byta ljusramp till en aqua medic 250w + 2+39 och min fråga är vilken höjd över akvariumet samt hur länge skall den lysa på dagen skall man köra metallhalogenen och t5 olika tider eller hur gör man

• 0 svar
    • 848 visningar
  5. Started by Henrik dahlström,

Har lite funderingar på vilka värden som är viktiga att mäta och hålla koll på efter uppstart????

• 3 svar
    • 848 visningar
  6. Hejsan Jag ska inom dom närmaste veckorna beställa ett nytt kar. Det jag skulle vilja ha hjälp med/få tips om är var jag bäst ber glasmästaren placera hålen till sump och returer. Akvariet kommer stå endast med en kortsida mot en vägg i ett stort rum. Dvs man kommer kunna se in i det från tre håll. Måtten är 270x120x75 cm. Mvh Johann

• 2 svar
    • 847 visningar
  7. Started by Remih,

Hej! Tag tänkte snart köra igång mitt nya kar och tänkte använda mig av Lasses metod! Har läst igenom den några gånger och har letat på nätet men kan inte hitta att man kan köpa nitrat någon stans. Är det någon som vet var man kan få tag på det? Tack på förhand Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 847 visningar
  8. Started by raxver,

Hej alla! Jag har akvarium Lido 200 och har en fundering kring vilka lampor skulle fungera bäst för mina koraller. I utrustningen ingår två T5 lampor: JUWEL LED DAY och NATURE. Av det som jag har förstått så dessa två lampor är 'värdelösa' för mig som vill ha olika sorter av stora och friska koraller, men fungerar om man har vanligt akvarium. Min tanke är/ var att köpa en lampa som heter: Fluval Sea Marine 3.0 LED 32w därför att den ska vara anpassad till koraller och har en program som simulerar naturliga förhållanden (morgon-dag-kväll). När jag läser om lampan så en del säger att den är dålig och inte värt pengar och andra säger att koraller väx…

9. Hej.. Jag är nu i slutskede av uppstarten av mitt RSM, antaget att jag förstått allt rätt.. (kiselalger har ersatts av cyanoalger, som ersatts nu av gröna trådalger, som enligt den teori, knop, jag läst ska ersättas av kalkalger) Nu växer i alla fall gröna trådalger på rutorna... Ska man göra något åt detta? - skrapa? eller fyller dessa någon funktion (plocka nitrat och fosfat?) Har introducerat sparsamt med koraller, dvs, de gröna algerna har god tillgång på näring i form av kalcium, karbonat, magnesium.. och annat sånt.. som egentligen förbrukas i ett kar med normalt tillstånd av koraller.. nitrat och fosfat är lågt.. Frågan är, ska jag skrapa, eller låta alge…

• 2 svar
    • 847 visningar
  10. Started by Verkenius,

Tjenare, Undrar lite vad ni tror om dessa inställningar. Finns så mycket att välja på att man vet inte vad man ska göra. Så vad tror ni? Tanken är ett sps dominerat kar med lite lps med såklart.

• Gilla
    • 2 svar
    • 847 visningar
  11. Started by Pear,

Hur har ni som kör Juwel kar löst det med påhängskummaren. Lite problem när man vill ha skummaren på kortsidan då ljusrampen är i vägen. Hur har ni löst detta? Jag kör med skummare Deltec MCE300.

• 3 svar
    • 847 visningar
  12. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej, jag är sugen på att köpa ett RSM S-650. är det justerbara fötter på ett sånt? hur tungt är det? är det komplett för att kunna ha alla sorters koraller i ?

• 2 svar
    • 847 visningar
  13. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, Håller på att starta upp en saltvatten burk på 400l. Nu har det gått med skummare och levande sten i ca: 4 veckor. Igår av misstag råkade jag hälla i ca: 1/2 Kg salt rätt i akvariet utan att lösa upp det först. Höll på och greja lite och saltet stod på den provisoriska rampen. Min fråga är om jag behöver göra något åt detta eller spelar det inte så stor roll nu nar jag bara har LS i burken? MVH, från en klantig nybörjare.

• 3 svar
    • 846 visningar
  14. Har blivit en entusiastisk läsare av Saltvattensguiden men min förståelse begränsas ibland av alla uttryck som används. Finns det någonstans någon "ordbok" där dessa förklaras?

• 2 svar
    • 845 visningar
  15. Hej jag har bestämt mig att köra salt igen. förra gången startade jag med (ny) levandesten från butik. Då hade jag ljus på i två timmar om dagen och ökade med nån timme åt gången. nu ska jag köpa ex antal kilo från ett kar som är i full gång, men det kommer bli i ett kar med helt nytt vatten. hur ska jag göra med ljuset den här gången? Fullt ös direkt eller kan jag ta det lugnt? Kan tillägga att jag kommer lägga stenen i ett tillfälligt kar och skaffa städpatrull o sånt. Under tiden ska jag bygga ett kar på ca 350 liter som allt ska i sen. kan jag ha i för mkt sten i det tillfälliga karet? Eller är det bara att fylla på Max? är det nått spec Jag ska tänka på när jag tar s…

• 4 svar
    • 844 visningar
  16. Started by Fredrika77,

Är det någon som vet om Red sea coralline gro är samma som reef foundation b (buffer) ? /Anna

17. Started by Glasse,

Hej! Har ett kar på 300 l med väldigt låg belastning i dagsläget. För några dagar sedan installerade jag ett ytterfilter med ytvattenskimmer. Filtret är preparerat med biobollar, aktivt kol och fosfstremower. Efter detta har min skummare inte producerat någonting(blueskim 250). Tidigare har den producerat iaf lite skum per dygn... Är det helt enkelt så att skummaren är överflödig i dagsläget? Vad säger ni? mvh

• 5 svar
    • 844 visningar
  18. Jag skulle vilja veta om vilka fiskar som lever tillsammans vilka som kommer käka upp varandra

19. Started by Timpin,

Har precis fått hem mitt nya kar och ska börja inhandla lite teknik. Ska ha en sump med ytavrinning inne i karet där jag ska ha skummare och returpump, returpump har jag inhandlat och har beställt glas hos en glasmästare med borrat hål i för utblåset. Funderar lite på hur jag ska göra med lysrampen och hur pass fin skummare jag behöver. Ang. lysramp så funderar jag på att beställa och bocka en rostfri plåt då akvariumet har lite speciella mått (längd 75cm, djup 35cm, höjd 45 cm). Någon som har erfarenheter av att använda en rostfri plåt med T5 rör? Hur pass mycket styrka/många rör kan rekomenderas för 45 cm? Hur gör man lättast för att montera lysrören och få detta att f…

• 2 svar
    • 844 visningar
  20. Started by spotUP,

Hej! Mitt 80-litersakvarium har varit igång i nästan två veckor nu, en vecka med sten. hur länge bör det vara tänt per dygn?

• 4 svar
    • 843 visningar
  21. Started by jizeta,

Satt inatt och tittade i karet och fick se min pepparmintsräka käka på min Opistognathus aurifrons som var död. Hade väl inte varit så konstigt om det inte var för att fisken bara timmar innan hade varit pigg och fin. Kan det vara så att en pepparmintsräka kan döda en fisk på 8 cm? Typ gått ner i fiskens håla och dödat den. Tycker det är lite underligt att aurifrons'en var pigg och fin för att sen bara vara stendöd. Den hade dessutom kvar sina fina lite lysande färger när räkan kalasade på den... Någon som vet om man ska börja misstänka räkan för mord?

• 1 svar
    • 843 visningar
  22. Started by Poppopower,

Hejsan! Sitter och fundera om det finns några i Sverige som säljer/har akvarium som heter Solana eller EcoCube? Dom ser väldigt trevliga ut. http://www.current-usa.com/solana.html http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?c=3578+3730+18993&pcatid=18993

23. Started by dümbo,

för nuvarande har jag ett sötvatten akvarium på 300 liter.. men mitt mål är att skaffa en drakfisk. frågan är dock kan jag göra om mitt sötvatten akvarium till ett saltvatten? om ja hur? och ifall att räcker 300 liter för en drakfisk?

• 2 svar
    • 842 visningar
  24. Started by nikas68,

Har fått någon form av svamp som växer som träd. Karet har varit igång ca 2 år och är på 2000liter. Svampen växer just nu ganska fort och jag undrar om det är någon som vet vad det rör sig om för svamp och fördelar och nackdelar.

• 3 svar
    • 842 visningar
  25. Started by Gnarkill,

Det har trillat ut något jäkligt skummt från min ena sten! det ser nästan ut som en mussla men det är det inte! utan mer som en kapsel som något har legat i men nu ligger det på botten under en sten öppnad! någon som kan kanske veta vad det kan vara???

• 2 svar
    • 842 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.