Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
-
jag undrar hur ofta jag ska göra vattenbyten i mitt kar? 105l, 5-6kg LS, 3 fiskar.. är ju van sötvatten, då bytte jag 1 gång i veckan.. hur kraftiga cirkulation behöver man egentligen i akvariumet? har läst om folk som verkar ha in i h-e med fläskiga pumpar. förtillfället har jag en powerhead (1550l/h) och en fluval3 innerfilter (vet ej hur mycket den pumpar), det borde väl vara fullt tillräckligt? och en sista fundering.. behöver man tillsätta några ämnen även fast vattenvärdena är bra? jamenar, koraller och allt småliv på levande stenen lär ju leva av något? eller ska man bara tillsätta ämnen när något värde är fel?
-
- 2 svar
- 782 visningar
-
-
-
Japp nu har man dratt igång igen med salt. karet e på 60 liter har 10 kg ls och 3 kg hålsten skummare på väg denna veckan hoppas jag sen 2 cirkulations pumpar lyse 1*24 watt vit och 1*18 watt t8 blåvit testade vattnet idag obs karet har varit igång med salt o sten sen innan jul phosphat 0,5 ppm nitrite 0 nitrate 25 (FE) järn 0 - 0,1mg/l Salt 1025 temp 19 fundera på höja värmen och eventuellt köpa något levande men frågan vad tål av det som testerna visar? tacksam för hjälp
-
- 2 svar
- 780 visningar
-
-
Jag har ett nystartat molly kar... Hur länge ska belysningen vara på per dag? Jag försöker också ta reda på hur varmt jag ska ha i karet.
-
- 5 svar
- 780 visningar
-
-
hade tänkte börja med saltvattensakvarium och köpt ett clownhotell. funderar på ifall det skulle fungera att montera en sump utan att göra några synliga ingrepp på rampen eller håltagning. i bakkant av ljusrampen sitter två hål på varsin sida på ca 2*3 cm vid fack 1 och 4. tänkte att man drar ett pvc-rör från fack 4 ner i sumpen sen med hjälp av en pump pumpar man upp vattnet i fack 1, på så sätt tar man "rent" vatten ner i sumpen och filtreras genom LS och därefter blandas ut med smutsigt insugsvatten och cirkulerar på så sätt genom systemet två gånger. vad tror ni om det? vad bör jag ha för effekt på pumpen? på en del fartyg med krav med lång räckvidd brukar man ha ett …
-
- 3 svar
- 780 visningar
-
-
Hej alla! Jag tänkte starta mitt första saltvattens kar och har förberett mig ordentligt genom att läsa mycket och kollat olika forum. Ett tips som ofta kom upp när jag läste var att gå hem till någon som jag känner och som har ett lyckat akvarium och sno idéer från dem. Då jag inte känner någon som ens har ett saltakvarium går juh inte detta. Nästa tips var att skriva ner det som jag tänkt mig och se vad andra tycker om uppsättningen. Jag är tacksam för alla svar jag får och hoppas ni kommer tycka detta är lika spännande som jag Om vi börjar med akvariet så är det som sagt på 112L, 80x35x40 (mm). I akvariet hade jag tänkt mig clownfiskar och en anemon till en början. Se…
-
- 1 svar
- 780 visningar
-
-
Hej igen.. Gjorde lite tester igår kväll och detta är resultaten. Nitrit: 0.01 Calcium: 440 Alkalinity KH: 9.0 Magnesium: 1170 PH: 8.1 Salt: 1.024 Temp: 27grader Som ni ser så är Magnesium lite väl lite så jag använder nu aquacalculator för att räkna ut hur mycket magnesium jag skall putta i. Men först så kollade jag salträknare vilken säger att jag skall fylla på med mer freshwater, vilkett jag blir lite förbryllad över. varför ? target e ju satt på 1.025 så varför ta bort saltvatten o lägga till freshwater? se bild: Sedan har vi då tillsatserna. enligt Aquacalculator så skall jag endast då tillsätta mer Calcium. och om jag förstår den rätt så skall jag adda 18,6Gr…
-
- 3 svar
- 779 visningar
-
-
Hej, Har under ett halvårs tid funderat på att skaffa akvarium och efter att ha tittat på ett par saltvattensakvarium har jag fastnat för ett sådant. Har läst en del här på forumet men har ändå en del frågor: 1. Finns det någon i närheten av Ludvika som har ett saltvattensakvarium som skulle kunna bjuda på en visning och prata lite salt? 2. Kan tänka mig att lägga ut mellan 10 000 - 30 000 någonstans i uppstartskostnad. Har förstått att man kan få en del valuta för pengarna speciellt om man väljer begagnat. Säg att man köper ett begagnat kar komplett med allt levande (från någon som bor ca 10 mil bort), hur löser man en sån sak med frakt och transport eller får man förvän…
-
- 3 svar
- 779 visningar
-
-
Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …
-
-
- 2 svar
- 779 visningar
-
-
Har hämtat hem mitt akvarium idag(Blenny 80 L) allt har gått bra förutom att jag nu har koraller och fiskar i en balja med deras gamla vatten och däri har dom nu legat i över en timme när jag börjat blanda salt och försöker värma upp vattnet, Det ligger jätte mycket salt kvar på botten och det spelar ingen roll hur mycket jag rör om med slev eller riktar pumpen mot botten så sjunker det ner dit igen, Termometern har inte rört sig alls på över en timme, står fortfarande på 20 grader medan doppvärmaren lyser att den är på,,,, Jag klarar tydligen inte ens av detta enkla! Och börjar få panik då fiskar och koraller behöver få komma i vattnet då det gamla börjar bli kallt nu, v…
-
- 4 svar
- 778 visningar
-
-
Hej! Vill ha något som sprider sig tätt i sanden. Gör ricordea det? Vad finns mer?
-
- 4 svar
- 778 visningar
-
-
Har haft mitt akvarium igång några månader och för ett tag sedan dök dessa fjäderliknande växter upp. Vad är det för något och vill jag ha det?
-
Det står 1 sked till 15 gallons på förpackningen. Men US och UK har olika mått på sina gallon. Vilken gallon är det som gäller? Såg att den var tillverkad i Derby, CT så trodde först att den var tillverkad i Storbritannien, men googlade på Derby CT och fick fram Derby, Connecticut. Men frågan är är det US eller UK gallon som gäller?
-
- 1 svar
- 777 visningar
-
-
hejsan! har suttit och läst vad ni skriver och blir skapligt imponerad över hur duktiga de flesta här verkar vara så tänkte att jag söker mig hit för att ta hjälp ifrån er då jag är på ingång att starta igång ett saltkar. Har kört sötvatten ett bra tag nu och intresset för salt har alltid funnits där. men inte riktigt vågat men så tänkte jag.. Nu jävlar ska jag allt ta mig i kragen och starta igång ett. har införskaffat mig ett 660 liters akvarium som jag tänkte starta igång till ett saltvattenskar. men det har gått sötvatten i hos tidigare ägare så finns ju inte borrat för sump. Men tänkte iaf dra igång det till en början så får jag skaffa mi…
-
-
- 6 svar
- 777 visningar
-
-
Tjena! tänkte kolla med belysning och vad ni tipsar om. jag har nuvarande en spectra aqua knight v2 som har full spectrum och belysning har både blått, vitt och grönt. men känns lite för billigt för att vara bra… kostar runt 700-1000 spänn. det jag söker efter är en belysning som kan garantera att jag kan ha enklare och grön”lysande” koraller med det blåa ljuset. Och enkel att ställa in. App vore ju grymt. men den ska inte vara så jädra dyr. Dyr för mig är över 3000. så ge gärna tips och länkar 👍mvh Elliot
-
- 11 svar
- 777 visningar
-
-
Är på gång att byta ut orginalskummaren på mitt RSM 130 och hade tänkt köpa en Tunze 9002. Men har nu upptäckt att det också finns en skummare som heter Hydor Slim Skim Nano som enligt Drakfisken ska passa i RSM. Är det någon som har testat denna skummare? Passar den såfall utan media bracket? Finns det möjligtvis någon alternativ skummare jag kan köpa som passar bra i RSM? Hälsningar Mikael
-
- 0 svar
- 777 visningar
-
-
Hej alla, Jag undrar om det går att köpa Akvastabil MOVE akvarium och Akvastabil FUSION bord. Jag tänkte att börja en saltvattenakvarium med sump. Går det om jag borra FUSION bordet själv ellre det är en dålig ide? Tack på förhand.
-
- 0 svar
- 776 visningar
-
-
Fick med en helsvart snäcka i min levande sten.. Har läst mig till att de utsöndrar gift när de dör. Ska jag plocka bort den eller de jag hittar?
-
- 2 svar
- 776 visningar
-
-
-
Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Det enda jag har för tillfället är ett nytt 60 l rektangulärt akvarium som jag köpte för 500 kr. Jag har tänkt att lista lite olika prylar som jag har funderingar på att köpa in, och ni är mer en välkomna att dela med er utav era k…
-
- 6 svar
- 776 visningar
-
-
Hej. Karet tar sig fint och allt ser ut att må bra! Jag undrar om jag kan stoppa i fisk när No3 Nitrit ligger på 10ppm? Jag har inte lyckats få ner det lägre med mina vatten byten på 10-20%. Jag har byggt en diy Bio-Pellets reaktor som fungerar men jag är inte riktigt nöjd med inlopp och utloppet av det "renade vattnet". Så den är alltså inte inkopplad ännu. Thank you.
-
- 4 svar
- 775 visningar
-
-
Hej. Undrar lite hur ni gör vid introducering av nya koraller i karet? Är det bäst att köra något preparat/dip?Vill inte få in pest eller parasiter i akvariet, och nu i början är att ha mest mjukkoraller och LPS som är aktuellt. Tacksam för tips och råd! / Freddie
-
Undrar vad detta kan varaför något? Kan det vara bon till något? Kanske det kläcks saker som kommer ut ur dessa!? En är gul och en är orangeaktig och rund med eh...hår på.
-
-
- 5 svar
- 775 visningar
-
-
Hej mitt kar har gått i 5 dagar nu med blandat salt och levande sten! undar när man ska börja tända lite smått?
-
- 4 svar
- 775 visningar
-