Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hejsan:) Jag är i första stadiet där allting fortfarande är planering,eftersom jag har ett juwel akvarium så finns det en inbygd pump med filter. Jag har tänkt att töma utrymmet på allt och ha i aktivt kol mm. Sedan var plamerna att ha fluval 404 ytterfilter eller något liknade, sedan har jag läst att folk rekommenderar att kasta filtermattorna och ha i ls istället, är det nödvändigt eftersom jag redan har aktivt kol? Sedan vad ska jag ha för lysrör och vilken skummare passar? Tacksam för alla svar och kommentarer! Ha det bäst

• 0 svar
    • 747 visningar
  2. Started by powerman5k,

Jag har en korall som blivit överväxt av en annan. Kan man skära av den och flytta den nån annanstans istället? Eller vad/hur ska man göra? Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

• 3 svar
    • 747 visningar
  3. Started by Kattmat,

Okej. Jag har börjat få lite hum om allting nu. Men vad behöver jag till att börja med? Värmare och cirkulationspump har jag. Skummare har jag fattat det som att man kan vänta lite med tills ekonomin tillåter. Så det är väl levande sten, och ett test-kit. Problemet är att den levande stenen som finns i butik är sjukt dyr, så är det nån som har att sälja så kontakta gärna mig. Akvariet är på ca 300 liter. Vad behöver jag mer? (Har läst genom gamla diskussioner och lärt mig en hel del matnyttigt)

• 2 svar
    • 746 visningar
  4. Started by jergenoman,

Någon som vet vad det här är? Med ojämna mellanrum ser jag millimeterstora gröna blobbar flyta omkring. En eller två åt gången. De har samma färg som min caulastraea, men det finns en GSP i karet också med en något annorlunda nyans. /Jörgen

• 2 svar
    • 746 visningar
  5. Started by Daniel Fahlström,

Hittade två såna här på sandbotten, inte sett tidigare. Sög upp dom eftersom jag misstänker att dom inte bara gör nytta i burken!

6. Started by Nille83,

Jag har 2 koraller som det lossnar något ifrån. Något tunt genomskinligt. Korallerna har varit i mitt kar 10 dagar. Mjukakoraller. Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

• 4 svar
    • 745 visningar
  7. Started by jingfee,

Hej, Kan vissa zoas släppa så mycket gift att en symphyllia ca. 10cm bort börjar dra ihop sig? Det stog fire and earth bredvid förut och det var inget symphyllian brydde sig om. Men nu satt jag dit några gröna zoas också och då drog den ihop sig även om dessa zoas inte ens ha öppnat sig riktigt än.

• 4 svar
    • 745 visningar
  8. Started by Diana,

Hej! jag är nybörjare och undrar om koraller i sötvatten akvarium är ett måste om det går det bra med: Hydnophora rigida - Neon Pavona decussatus - Green Stylopora sp - TC Green

• 2 svar
    • 745 visningar
  9. Started by Kimozabe,

Om jag måste måla trädistanser till rörklämmorna som ska fixera pvc, vilken färg kan jag använda? Mvh Kim

• 5 svar
    • 745 visningar
  10. Started by kebben,

Hej! Jag har en liten fråga när det gäller osmos vatten. I våratt kylskåp så har vi en vatten "kran" med filtrerat vatten. kan detta vatten användas som osmos vatten? mvh, kristofer

• 2 svar
    • 745 visningar
  11. Started by Elcopo,

Hej. I min sump så har det samlats en massa skit/"vattendamm". Brunt och virvlar lätt runt. Vad är det? ../Jonas

• 4 svar
    • 745 visningar
  12. Started by Randomkille,

Idag köpt jag räkan till mitt akvarium som har varit igång i 10 dagar. Påsen låg i akvariet i 30 minuter innan jag släppte i den, Min värden är: KH 12, Magnesium 1500, Calcium 500, Fosfat 0,1, har även 5 sniglar 2 eremiter 1 korall och lite annat som hängt med. Vad kan problemet vara?

13. Started by Neostar,

Hur många timmar ska man ha ljuset på och spelar det någon roll sommar eller vinter då de e mörkare ute och ingen sol finns ?

• 0 svar
    • 744 visningar
  14. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa igen Behöver tips på en vettig belysning till mitt juvel 180 liter Utan att behöva ta lån 😜😜

15. Started by Carcharias,

Hej, jag är ny inom saltvattensvärlden och har nu ett etablerat saltvattenskavarium med koraller och fiskar. Eftersom jag även är nybörjare på själva vattenkemin så skulle jag gärna vilja ha lite input på mina värden. Nitrat 4 Ammonium 0 KH 7,0 Mg 1320 Ca 380 Fosfat 0,16 PH 8 Efter att ha läst på kan jag komma fram till att jag skulle vilja ha ner nitratet, få upp KH och Ca något och helt få ner fosfatet i princip. Har jag tolkat mina värden rätt då?

• 2 svar
    • 744 visningar
  16. Started by Hirez,

Hej, har nu prövat en rad olika preparat för Mg och Ca. Vissa för att höja, andra för att "behålla". Då till frågan, är det ok att använda ett preparat som är menat till att höja tex. Mg med, permanent? Alltså logiken hos vissa verkar att Mg som tillförs i "salt" form är drygare än att man blandar ut och får då en "blandsaft" istället för koncentrat. Jag håller på att jämföra 2 metoder och det verkar som den som man skall använda för att Höja Mg, fungerar bäst för att bibehålla Mg också. Men jag kanske skiftar något i makterna, eller kanske matar på en Ion bomb om några år.. fan vet man Sedan är det visserligen trevligare med vätskor om de skall in i en doserpump. Men f…

• 3 svar
    • 744 visningar
  17. Started by Jaonas,

Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus? Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.) Tips?

• 5 svar
    • 744 visningar
  18. Started by Saltaren,

Hej på er! jag har en fundering angående en korall jag har som jag är rätt söker på kallas för "pompom Xenia". den är otroligt vacker med sina pulserande kronor som är som små händer. Men vad den växer! köpte den i början på sommaren och då var den liten som en snusdosa! som jag ser det nu så har jag några val. 1. Ta bort alltihopa då de annars tar över hela akvariet tillslut. 2. Konstant tuktning för att försöka hålla den på plats. 3. Låta den växa fritt. som jag förstår finns inget specifikt djur som äter Xenia ( utan att ha aptit på andra koraller) . Vad jag undrar är, om jag skulle köra på alt. Nr 3, kommer den då att ta död på andra koraller, eller kommer den att vä…

• 2 svar
    • 744 visningar
  19. Started by tropheusforever,

Hej allihopa en newbie här Jag håller på och ska starta mitt första salt kar och har lite funderingar . Om jag ska ha 32 mm pvc rör till avrinningen vilken dimension ska jag då ha till borren ? Genomförningen är väl större ? Är det 42 mm s borr jag ska beställa ? tacksam för svar .

20. Started by BatmanGefle,

Har hittat en plasttank (vattentank till båt/husbil) som skulle passa att ha som behållare till ATO-vattnet. Den har dock en rostfri gänganslutnig i botten. Går den att använda ändå om jag pluggar den? Då det är osmosvatten borde det väl inte avge några metaller i vattnet? //M Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 743 visningar
  21. Hej. Jag skulle vilja köpa en till fisk till mitt Red Sea Reefer 170. Det är två fiskar jag funderar på det är en Yellow Watchman Goby (Cryptocentrus cinctus). Den andra är en Flame Hawkfish (Neocirrhites Armatus) men är tveksam då infon jag har hittat är att den kan vara lite aggressiv och revsäker med försiktighet. Jag kollade på fiskkompabilitet guiden och båda fiskarna verkar gå ihop med det jag har idag. Men tänkte ändå be om tips och råd innan jag ens tänker på att köpa en ny fisk. Idag har jag ett clown par (Ocellaris) och en mandarin (Pterosynchiropus picturatus) Har även 3 LPSer. - Euphyllia Paraancora - Candy Can…

22. Started by Yodelking,

Den här ca 2cm långa snigeln kryper i mitt akvarium... Jag har svårt att avgöra om där finns ett snäckskal eller inte. Hittills kryper den bara på väggen. Är det något som man vill ha? Eller är det något som plötsligt blir 100 sniglar?

• 2 svar
    • 742 visningar
  23. Started by Afrodite,

Lite svårt o välja vart jag skall posta. Men om det blir helt galet hoppas jag på hjälp med o flytta den. Jag har suttit hela kvällen o läst om sumpar, men en del saker greppar jag inte riktigt. 1. Avflödet. Det verkar finnas flera olika ganska komplicerade och ljudliga varianter på detta. varför kan man inte borra hål i sidan på karet i lämplig nivå och dra en slang direkt ner till sumpen, ev med någon backventil? Borde inte det bli minst synligt och tämligen ljudlöst och okomplicerat? 2. Varför bygger man sumpen i i flera glasade fack. Borde det inte bli lättare om man först ledde ner vattnet i en bytta för låt säga att där låta ha en sorts rengöring. därifrån vidare ti…

• 5 svar
    • 742 visningar
  24. Started by Tarven,

Hej. Undrar lite hur ni gör vid introducering av nya koraller i karet? Är det bäst att köra något preparat/dip?Vill inte få in pest eller parasiter i akvariet, och nu i början är att ha mest mjukkoraller och LPS som är aktuellt. Tacksam för tips och råd! / Freddie

25. Started by Nille83,

Kan man på något sätt bestämma kön på dessa fiskar?

• 1 svar
    • 741 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.