Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Goddag, forumet. Jag har idag ett litet par Ocellaris-clowner i mitt kar, tillsammans med en Magnifica anemon som de struntar högfärdigt i. Jag funderar på vilka andra fiskar jag vill ha i det, och då funderade jag på om det går att köpa en till anemon och skaffa ett annat par clowner, t.ex. tomatclowner. Eller kommer det bli kaos och kanske underliga korsningar? Tanken är att de ska få växa upp som två par i karet, och sedan får ett par flytta till ett framtida clownhotell. Bara en fundering som jag har. MVH; Stenlund
-
- 5 svar
- 878 visningar
-
-
-
Har lite funderingar på vilka värden som är viktiga att mäta och hålla koll på efter uppstart????
-
- 3 svar
- 877 visningar
-
-
Hej jag har ett RSM 130 som har vart igång ungf 2 mån med några få invånare. Undrar nu vilka tester som är viktigast att skaffa, har redan KH,Nitrit,Fosfat och Ph tester. Undrar oxå vilka fiskar ni skulle rekomendera som är relativt lätta, det som finnsi karet är 2 clownfikar en mandarinfisk en anemon och en "fungus" vet inte riktigt vad den heter.
-
- 5 svar
- 876 visningar
-
-
Märkte idag att jag har fullt med smådjur på vattenytan.... Ser ut som snöflingor(spindel) och dom har en jävla fart... Vad är det för något?
-
- 0 svar
- 876 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på det nya akvariet Ja har invånare på levande stenen några lila fina små snäckor sen undra ja om de är en sån där glasros ja har fått på levande stenen å hur man får bort den isåfall??
-
- 2 svar
- 875 visningar
-
-
Hej på er alla kunniga! Vad har hänt min mjukis? den har varit i karet ca 7dgr,funkat bra,tills i morse så ville den inte veckla ut sina armar! saknar jag ngt i vattnet vad i så fall? vatten, ph 8,3 nitrit 0 nitrat 0 salthet 23,5 kh 33 vad skall jag göra?
-
- 4 svar
- 875 visningar
-
-
Hej en dum fråga kanske men jag har funderat ett tag på om man placerar fraggar från samma art för nära varann, krigar dem mot varandra då? Har nämligen satt fyra fraggar av rosa hysterix bredvid varann och dem börjar växa ihop. Kan dem sitta kvar så eller ska man flytta på nån frag? Med vänlig hälsning, krille
-
- 2 svar
- 875 visningar
-
-
-
Ser att många har bara blått sken, antar ju att den är natt belysning. Men hur länge har ni det igång, hela natten eller bara ett par timmar efter det normala ljuset släckts.
-
- 4 svar
- 874 visningar
-
-
Tjenare där. Sen mina grannar har startat upp sitt saltvatten akvarium har jag blivit väldigt sugen på att ha ett själv. Dock har jag aldrig haft ett akvarium , men en kompis till mig har ett clownhotel på 70L med utrustning till sötvatten akvarium. Jag undrar nu om jag kommer att kunna använda dessa pumpar och ljusramp för att försöka starta ett akvarium för clownfiskar. Vad för utrustning behöver jag kompletera med?. Jag tänkte köpa levande sten och sand , samt vad för skummare är lagom för ett akvarium i denna storlek? Samt för ett såhär pass litet akvarium måste jag ha en sump eller räcker det med att bara köra en skummare? Väldigt Tacksam för svar /R
-
- 2 svar
- 874 visningar
-
-
Köpte för ett tag sedan ett begagnat sådant och hade nu äntligen möjlighet att läcktesta det. Det höll vatten men upptäckte att det mellan bottenglas/under framrutan är liksom utfyllt med silikon på utsidan och i de främre hörnen var det väldigt slitet/saknades bitar här och var. Är det någon som vet om det är något som fyller någon funktion och behöver åtgärdas? Pistar här då det inte verkar finnas något delforum för själva akvariet.
-
- 2 svar
- 873 visningar
-
-
hej alla sg:are jag är ny till både sg och saltvatten. jag ska köpa ett nano reef 60l som kommer stå i mitt rum. jag kommer få vatten från ett friskt akvarie och handla levande sten från mitt jobb samma med fiskar/räkor/snäckor/mm. men jag vill bara ha lite tips för detta små akvarium. jag skulle vilja ha 2 clown och någon art av Gobiidae vad tror ni är detta möjligt eller är det förlitet akvarium? hur mycket sten ska man ha? sand eller ingen sand? (pumpar och filter får jag med) vad ska jag ha för räkor/ snäckor? vad förslår ni för koraller? tack så mycket i förhand krille
-
- 4 svar
- 873 visningar
-
-
Hej! Oj det var ett tag sedan jag var aktiv här! Jag har tidigare haft salt i lite olika storlekar mellan 30 och 100 liter, men varit inaktiv de senaste åren. Nu är det dock dags igen! Tänkte då planera ordentligt och jag undrar lite vad som kanske har förändrats eller uppdaterats sedan jag senaste gången höll mig uppdaterad på saltvattensnytt. Planerna för karet. 200-350 liter display. 200 liter sump / fragg-del/refugium Tänker mig runt 75 liter refugium, 50 liter för teknik och resterande blir uppsatt för fraggar. ( i teorin lär det bli färre liter, då sumpen inte är fylld mer än runt 50%?) Tritonmetoden Tänkte testa att köra en del SPS för för…
-
-
- 4 svar
- 873 visningar
-
-
-
Jag har nu haft mitt akvarium igång i ca 2 1/2 månad. För två veckor sedan bytte jag 40 liter vatten men det är hittills det enda vattenbytet. När jag för några dagar sedan mätte mina vattenvärden visade det sig att värdena är ganska så bra förutom mycket högt nitrat ca 30 kanske(salifert). Svåravläst för mitt otränade öga. Något lågt Mg också. Min tanke är att regelbundna vattenbyten kanske skulle bättra på dessa värden. Hur gör ni när ni byter vatten? Jag behöver byta ca 40 liter i veckan och använder bara RO-vatten. Vill slippa så mycket blask som möjligt. Sist använde jag plastback till vattnet men den tålde inte riktigt vikten av vattnet. Funderar på någon form av va…
-
- 3 svar
- 872 visningar
-
-
Hej! Håller på och ska starta upp mitt första saltvattensakvarium, och därmed skall jag bygga sump utav ett 157l ramakvarium. Min förhoppning är att jag skall kunna 3d-printa div delar av sumpen, t.e.x bubbelfälla osv. Detta för att slippa skära ut passande glasbitar. Min stora fundering då är ifall någon har erfarenhet av att limma fast saker 3d-printade i PETG mot glaset, funkar det med vanligt akvariesilikon eller behövs något annat för att få ok grepp om plasten? Skulle även uppskatta lite bilder på era egna sumpar, så jag har något som inspiration
-
-
- 4 svar
- 871 visningar
-
-
3 veckor sedan uppstart Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
-
-
- 1 svar
- 871 visningar
-
-
-
Min Filfisk är spårlöst försvunnen och börjar få lite glasrosor. Någon som testat dessa snäckor? svåra eller lätta att ha? Revsäkra? dela gärna era erfarenheter.
-
- 5 svar
- 871 visningar
-
-
Har ett clownhotell som jag startade upp för ca 4 veckor sen. Just nu bor ett gäng turbosniglar och eremitkräftor i akvariet och verkar trivas. Dessutom finns en pytteliten skivanemon som dom skickade med från affären som också verkar trivas. Nu har jag två frågor: 1. Alger finns det knappt några alls förutom Chaetomorpha spiralis som verkar trivas, är detta ok? Tycker att alla verkar ha så mkt alger? 2. Vi köpte på inrådan Ocean Nutritions Nano Reef Coral Food. Dosering framgår av förpackningen men däremot undrar jag hur ofta man skall mata? Alla värden i akvariet är under kontroll. Belysningen är nu tänd 5 timmar/dag.
-
- 2 svar
- 871 visningar
-
-
Hej jag har bestämt mig att köra salt igen. förra gången startade jag med (ny) levandesten från butik. Då hade jag ljus på i två timmar om dagen och ökade med nån timme åt gången. nu ska jag köpa ex antal kilo från ett kar som är i full gång, men det kommer bli i ett kar med helt nytt vatten. hur ska jag göra med ljuset den här gången? Fullt ös direkt eller kan jag ta det lugnt? Kan tillägga att jag kommer lägga stenen i ett tillfälligt kar och skaffa städpatrull o sånt. Under tiden ska jag bygga ett kar på ca 350 liter som allt ska i sen. kan jag ha i för mkt sten i det tillfälliga karet? Eller är det bara att fylla på Max? är det nått spec Jag ska tänka på när jag tar s…
-
- 4 svar
- 870 visningar
-
-
Hej, jag är lite ny på det här med Saltvatten och tänkte berätta lite vad jag har för saker i karet och sumpen och sedan ställa "massa" frågor. Har "tagit över" ett kub akvarium på 220 liter med sump. Har en fosfat reactor med aktivt kol och sedan ett uvc filter i. Allt funkar bra än så länge men mina anemoner trivs inte, dom vandrar runt väldigt mycket men äter bra. Nu till mina frågor: - Finns det någon teknik för att få anemonerna att stanna på sin rätta plats eller varför flyttar dom sig så mycket? - Har även hört om ljustid, just nu har jag på ljuset i 8timmar men är det för mycket? har hört att man ska ha ca 4 timmar ljustid vilket jag tycker är väldigt lite. - Har …
-
- 5 svar
- 870 visningar
-
-
Hur har ni som kör Juwel kar löst det med påhängskummaren. Lite problem när man vill ha skummaren på kortsidan då ljusrampen är i vägen. Hur har ni löst detta? Jag kör med skummare Deltec MCE300.
-
- 3 svar
- 870 visningar
-
-
Nu så har jag äntligen installerat min ytavrinningsbox i karet. Från boxen tar jag vattnet till skummaren samt till mitt uv, det blev precis lagom med vatten från boxen för att få det mellanrum mellan vattenytan och boxens lite lägre yta så det rinner ner fint. Kör utan sump så nu fixar jag ytan.
-
- 1 svar
- 870 visningar
-