Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hej! Idag när akvariet tändes såg jag att vattnet ser annorlunda ut, lite åt det mjölkvita hållet. De röda algerna (cyano kanske?) är även borta helt och hållet, och det var de inte igår. Koraller och fiskar ser pigga ut och det är inget annat konstigt vad jag kan se. Vad han ha hänt tro? Borde jag göra nåt? Tack på förhand! Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 811 visningar
-
-
Hej Finns det något smidigt sätt att avlägsna bta på?? Dom har delat på sig och är nu 3 Behöver igentligen bara 1 för nemosarnas skull
-
Hej, jag är ny här och detta är mitt första inlägg Köpte nyligen ett begagnat RSM 130D med endast koraller, levande sten och eremitkräftor Därefter köpte jag en levande sten till där även en krabba hade gömt sig Efter några nätter med krabban lös i akvariet har jag sett hur rörmaskar som innan legat fria i sanden nu ligger i bitar Tror ni att det är krabban som är boven ?????? Kan det annars vara eremitkräftorna, eller att rörmaskar kanske kan gå isönder av annat skäl Om det är krabban, kan jag på något sätt rädda resterande rörmaskar? kanske gömma dom i stenarnas hål?
-
- 3 svar
- 810 visningar
-
-
Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?
-
- 2 svar
- 810 visningar
-
-
Idag var det dags för vattenbyte, noterade att det var en massa vitt "skit/ludd" på glaset som inte fanns där igår. Jag kunde inte se det vita röra sig av sig själv och för mig såg det inte ut som något som lever och det var rätt följsamt för det rörde sig med cirkulationen. Det är alltså inte de små hårda vita som etsar sig fast på glaset utan något annat, någon som har erfarenhet av det? Någon som kan ha en aning om vad det är genom min usla beskrivning? Har alldeles för många invånare i karet för tillfället vilket gjort att jag även matar mer, byter 10 liter i veckan. Bifogar en bild men den visar inte så mycket förutom lite prickar på frontglaset samt sidoglasen.
-
- 3 svar
- 810 visningar
-
-
Hejhej! Vet någon om det finns något liknande som på bilden fast utan akvariumet imitten? Bilden är lånad av HumAnyt
-
- 3 svar
- 810 visningar
-
-
-
Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Det enda jag har för tillfället är ett nytt 60 l rektangulärt akvarium som jag köpte för 500 kr. Jag har tänkt att lista lite olika prylar som jag har funderingar på att köpa in, och ni är mer en välkomna att dela med er utav era k…
-
- 6 svar
- 810 visningar
-
-
-
Undrar vad detta kan varaför något? Kan det vara bon till något? Kanske det kläcks saker som kommer ut ur dessa!? En är gul och en är orangeaktig och rund med eh...hår på.
-
-
- 5 svar
- 809 visningar
-
-
Kan man ha CAULERPA ALGER eller CHAETOMORPHA ALGER i akvariet? Alltså inte i sumpen, har ingen sån. Om man har lite i ett hörn kommer de ta över akvariet fullständigt även om man håller efter dem?
-
-
- 3 svar
- 809 visningar
-
-
Har lite funderingar på vilka värden som är viktiga att mäta och hålla koll på efter uppstart????
-
- 3 svar
- 809 visningar
-
-
Hur har ni som kör Juwel kar löst det med påhängskummaren. Lite problem när man vill ha skummaren på kortsidan då ljusrampen är i vägen. Hur har ni löst detta? Jag kör med skummare Deltec MCE300.
-
- 3 svar
- 809 visningar
-
-
Hej jag ska beställa ett 540l akvarium och funderar lite över tankgenomföringar. Jag kommer ha en sump på ca 150l.Och har sedan tidigare en deltec 4745 som returpump den pumpar 5000l.Nu undrar jag om diameter på rör och diameter på lämpligt hål i karet. Ska man köra dorso eller har ni något annat förslag, jag vill att det ska vara så tyst som möjligt. Jag funderar även om man ska driva skummaren med samma pump en aqvacare 1000v och ta bort den befintliga eheim pumpen
-
- 1 svar
- 808 visningar
-
-
Någon som testat denna Osmos? Sen undrar jag om det är rätt ersättningsfilter jag länkar här under? Det är 2 stycken man har i sin osmos? http://www.tritonakvarium.se/st-190-380-sediment-filter/3280-0 http://www.tritonakvarium.se/st190-380-kolfilter/3281-0 Fungerar vilket silikatfilter som helst? t.ex. http://www.tritonakvarium.se/al-silicatfilter/2844-0
-
- 0 svar
- 808 visningar
-
-
Hej! Vad har ni för rutiner för era kar? Finns såklart lika många som det finns akvarister men skulle vara kul med lite inspiration. Hade en rutin som passade mitt gamla kar men som jag inte är lika säker att den passar det nya.
-
-
- 4 svar
- 808 visningar
-
-
Sötvattensalger som sitter innuti pumpar, slangar för ytterfilter som är ännu värre förorenare bildar massor av fosfat. så om ni konverterar så köp fosfatremover med en gång å använd det redan från början. Jag startade nyligen med saltvatten och byggde upp ett system med lite pumpar från mitt gammla sötvattenskar. Jag tog vid ett tillfälle upp sötvattenspumpen och den lucktade värre än skummet i sumpen. Jag råkade ut för en liknande grej nu när jag kopplade in ett ytterfilter som tidigare varit i ett sötvattenskar.
-
- 1 svar
- 808 visningar
-
-
Hej, Har under ett halvårs tid funderat på att skaffa akvarium och efter att ha tittat på ett par saltvattensakvarium har jag fastnat för ett sådant. Har läst en del här på forumet men har ändå en del frågor: 1. Finns det någon i närheten av Ludvika som har ett saltvattensakvarium som skulle kunna bjuda på en visning och prata lite salt? 2. Kan tänka mig att lägga ut mellan 10 000 - 30 000 någonstans i uppstartskostnad. Har förstått att man kan få en del valuta för pengarna speciellt om man väljer begagnat. Säg att man köper ett begagnat kar komplett med allt levande (från någon som bor ca 10 mil bort), hur löser man en sån sak med frakt och transport eller får man förvän…
-
- 3 svar
- 807 visningar
-
-
Hej! Jag har haft igång min burk sedan januari, allt är kanon och alla värden är bra. Jag har en liten fråga. Det börjar växa ut små lila saker som ser ut som mossa. Är detta någon form av kalkalger också eller är det något annat? Tillsätter jag för mycket calcium eller skall det vara så. Ser inte så mycket sånt på de bilder jag har kikat på. MVH, Andreas
-
- 2 svar
- 807 visningar
-
-
Någon som kan bedöma vilken sorts alg det kan röra sig om på dessa (dåliga och otydliga) bilder? Den vita stenen är ny, revkeramik, och ställdes in för ett par dagar sedan. Även gorgonian är ny...
-
- 6 svar
- 807 visningar
-
-
Hej! Ska köra med R= vatten vad det lider dock ej med silikat filter. Funderar på att testa nedan produkt ([h=1]FM - Ultra Power-Phos[/h][h=2]FaunaMarin Fosfat och silikatremover[/h]) istället, den binder även fosfat. Någon som har erfarenhet av den eller kan rekommendera något liknande? http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-power-phos/2558-0
-
- 1 svar
- 806 visningar
-
-
Hej allihopa igen Behöver tips på en vettig belysning till mitt juvel 180 liter Utan att behöva ta lån 😜😜
-
- 3 svar
- 806 visningar
-
-
Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten
-
- 2 svar
- 806 visningar
-
-
Har suttit å klurat lite. Akvariet är på 320L och jag har 2 st AI hydra 52 ovanför,skummare,stor returpump, 3 st jebao streamers. Finns det något sätt att räkna hur mycket tekniken värmer vattnet ? Om det är 25 grader inne, hur mycket kan man tänka sig att det stiger i karet ? Räcker det med fläktar ovanför eller är det säkrare att köpa en kylare ?
-
- 1 svar
- 806 visningar
-
-