Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej Jag hade förhögt fosfat i mitt clownhotell, och blev tipsad att använda Rowaphos (eller hur det nu stavas) Djuraffären här i stan sålde det i lösvikt och sa att man skulle ha det i en nylonstrumpa, så jag testade det, men hela vattnet i akvariet blev brunt och grumligt. Är det Rowaphos som färgar av sig i början? eller har jag gjort ett stort misstag och fått tag på en nylonstrumpa som färgar av sig? Nylonstrumpan färgade inte av sig när jag sköljde den innan användning. Snabb hjälp sökes. Nylonstrumpan har åkt upp igen ifrån akvariet, vågar jag sätta dit den igen? är det normalt med missfärgat vatten? Tack på förhand.
-
Hej Läst igenom denna några gånger och tycker det verkar vettigt: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=431 Vilka är riskerna med en så snabb start, vad bör man vara beredd på om man provar det? Mvh Urban
-
- 1 svar
- 874 visningar
-
-
Kan.man.snabba.på.prosessen.i.början.när.man.lat.i.ls.eller.måste.man.vänta.1.månad.innan.man.läer.i.nåot.levande. ioflever.det.redan.små.räkor.oc.sjöstjärnor.i.men.fiskar.mm? *otåli* /som.alla.nu.vet.är.mitt.tanentbord.trasit.därför.texsten.blir.som.den.bli!
-
Måste göra en rejäl snabbstart av mitt kar som kommer om några veckor. Det blir beg sten med koraller på. Ny levande sand. Hur gör jag bäst? Kör jag med nytt vatten+sanden och kastar i stenen med korallen och hoppas på det bästa? Eller ska jag försöka få beg vatten. Kommer korallerna klara en så snabb start, eller blir det pannkaka? Hur har ni som flyttat till större kar gjort.
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har säkert 200-300 snäck ägg på glasen ! Vad gör man blir fler och fler ?
-
- 2 svar
- 846 visningar
-
-
-
Snäckorna ramlar ner från sten, och glas och är döda. Hade ett 50 tal snäckor,dom hade förökat sig från 5 stycken och blev så många. Misstänkte att dom svultit ihjäl, men tror nu att det är något annat. Akvariet fick gå utan snäckor i 2 månader, men nu köpte jag 5 turbo snäckor och 5 nassarius sandsnäckor. Fick dom 26/7 beställda från Företagsakvarium. Acklimatiserade dom med droppande slang i minst 1 timme. Nu har det redan dött 2 algätande snäckor och 1 nassarius, har ingen eremit. salthalt 1025 PH 8.1 på morgon 8.3 på kvällen, temp 25,2 har mjukkoraller och dom är hur fräscha som helst, växer bra, och fiskarna pigga och glada oc…
-
- 4 svar
- 953 visningar
-
-
Jag startade för ca 6 veckor sedan upp ett saltvattenkar för första gången i mitt liv, det är ett Red Sea Reefer 450. Jag har redan verkligen fastnat för denna underbara hobby och försöker suga i mig all information jag bara kan (har läst 4 böcker nu). Detta forum är en veritabel guldgruva för mig som nybörjare, men jag är inte så van med forum så om jag gör något fel får ni gärna tala om det för mig. Nu har jag haft 10kg levande sten i karet ca 4 veckor och väntar tålmodigt på att Triton skall få hem mina resterande 30kg. Min plan är att det skall få stå tills slutet av oktober så att jag slipper försöka få någon att göra annat än att fylla på …
-
-
- 5 svar
- 738 visningar
-
-
HAR HAFT IGÅNG KARET I LITE ÖVER EN MÅNAD NU. STENEN ÄR INKÖRD I ANNAT KAR O VAR KANON DÅ JAG FLYTTA I DEN, HÖG CIRKULATION, 2X80W t5 BELYSNING CIRKA 8TIM OM DAGEN mH LAMPA SOM Ä TÄND I KNAPPT EN TIMME DÅ JAG HÅLLER PÅ ATT KÖRA IN DEN FÖRSIKTIGT. MEN NU PÅ BARA NÅGRA DAGAR HAR DETTA DÖKIGT UPP. ÄR DET TYP EN "NYSTARTS ALG" ELLER Ä DET NÅGOT ANNAT.
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej allesammans För ca. 2 månader sedan startade jag upp mitt nya akvarium med beg ls samt ny ls. Jag använde levande sand i hela akvariet för att slippa vänta så länge. Efter ca. 2 veckor stoppade jag i min första fisk. En pygoplitet diacanthus (regal angel). Han åt och simmade för fullt ända tills i morse. För ca. 1 veka sedan stoppade jag till ytterligare en fisk, en dvärg kejsare. Allt var frid och fröjd tills idag, som redan sagt. Till saken hör också att jag för 3 dagar sedan köpte en sjöstjärna som än idag inte rört sig ur fläcken. Senast igår var mina fiskar glada och matglada tills i morse då alla låg döda på botten. Även erimiterna. Dock ej puttsar räkan samt en…
-
- 37 svar
- 5,4k visningar
-
-
Hej! Har precis tagit över Svensson's Percula 90 och hoppas att det blir en bra start som mitt första saltvattenskar. Har sysslat med sötvatten i ca 30 år och har nu förutom saltkaret totalt ca 2000l diskusvatten och 1500l övrigt. Läser de olika trådarna så man snart ser fyrkantigt så jag hoppas lite fastnar, otroligt intressant är det iaf. Ska salta upp karet idag tänkte jag, och sedan efterhand som ekonomin tillåter köpa LS, osmos, mm Har tänkt att lägga en plexiglasskiva som skydd för glaset i botten. Ska den limmas fast eller räcker det att LS tynger ner den. Alla tips mottages tacksamt. Om någon har ett bra förslag hur man kan minimera/ta bort repor i bakgrundens p…
-
- 28 svar
- 3,5k visningar
-
-
Har äntligen köpt de första delarna till det som skall bli vårt första saltvattensakvarium. Har aldrig haft akvarium tidiagare så jag hoppas detta går vägen . Det jag bla har idag är en TF 200 skummare och två 1060 eheimpumpar; en till skummaren och en till återföringen. Akvariet jag tänkt köpa är ett nytt 540 (80 L sump) och eftersom det skall byggas nytt så måste jag veta vilka hål som skall borras. Jag har 20mm-rör med en 32mm genomföring men nu har jag hört att det är för litet. Det skulle ju vara bra att kunna använda rören jag fick med men räcker de?. Röret skall gå lodrätt ned till sumpen och vad jag läst så skall 20mm klara ca 100/min. Eller skall jag satsa direkt…
-
- 10 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har under våren skaffat ett Aqua-Medic Chromis akvarium. Det går för tillfället som växtakvarium, under hösten ska jag starta det med salt har jag tänkt mig. Jag har läst på en hel del under ett par års tid, så jag har ganska klart för mig om hur jag skall gå tillväga (Tror jag) men jag har några frågor. Första frågan: Ursprungsskummaren tänker jag lägga i skrubben, då jag inte litar på att kopplingar och slangar hålls kvar. Sedan är det inte så snyggt med massa pumpar och slangar där bak med original skummaren. Jag har funderat på ett par olika skummaralternativ som jag hoppas ni kan hjälpa mig välja mellan. 1. Hydor Slim Skim Nano 2. Hydor Slim Skim 3. Tunze reef…
-
- 7 svar
- 941 visningar
-
-
Det började med filfisken som dog av mystisk sjukdom. NU har brown yelly disease tagit de flesta euphyllior... nu undrar jag om även knapparna samt reccordeorna också är drabbade? Se bilder. Vet inte vad jag ska ta mig till..
-
-
- 12 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej, Ja då har man planerat en bit på vägen men nu känner jag att jag behöver lite råd för att komma vidare Jag har funderat på att snickra en bänk eller ställning. Akvariet är 130x60x65 höjd ungefär. Planen är att använda 45x95mm reglar för ramverket. Men eftersom jag skall sätta dit luckor behöver jag lite plats i framkanten. Därför ställde jag regeln på långsidan. Där bak tänkte jag att man kan ha den på högkant och ev. snitta sig in i de stående reglarna. Men hur gör jag på kortsidan då? Just nu "hänger" bara regeln i luften, räcker det med att skruva 45 grader eller skall man använda vinklar? Sedan undrar jag om man kan dra sig in någon centimeter så att när luckan …
-
Vit kropp med brunrandigt skal och en liten snabel. Något bra eller dåligt.
-
-
- 4 svar
- 596 visningar
-
-
Har ett gäng sniglar i mitt 125 literskar. Om en snigel skulle dö, blir vattnet förstört då? Är det så allvarligt att fiskar kan dö?
-
- 6 svar
- 905 visningar
-
-
Hej. Jag har ett 576 liters akvarium och de sista månaderna så har en efter en av mina sniglar dött, räkorna försvann och efter ett tag även en större krabba. Mina värden ser okay ut. Jag har inget känt rovdjur i akvariet, men köpte lite ny levande sten för några månader sedan och är rädd för att en fripassagerare har följd med. Frågan är bara vad och hur jag ska lösa det.
-
- 12 svar
- 2,7k visningar
-
-
Lånade sonens förstoringsglas (inte första gången) och fick syn på detta. Är det mina Tonga Nassarius som varit i farten eller lägger Collonistas så här (förhållandevis) stora ägg?
-
- 0 svar
- 568 visningar
-
-
jag har fått ett konstigt problem med mitt kar. Det är så att mina sniglar och eremiter bara dör hela tiden, dom hålls 1 dag i karet sen är dom döda, allt annat som fiskar koraller och så mår toppen bra men inte sniglarna och eremiter dom bara dör. Vaför?
-
- 43 svar
- 4,1k visningar
-
-
Tjenare, Jag starta för ca 4 veckor sen ett 450l+100l sump och i tisdags(21/12) la jag i en städ patrull på 15 eremiter och 5 sniglar redan på onsdagen såg jag att det låg en död eremit i mitten på sanden och hade en snigel som låg på den och vad man kan tro mumsade. Nu när jag kom hem så ser jag hur en eremit utan skal flyr från 2 st sniglar som jagar den runt i akvariet. och den stackarn har bara 1 klo och 2 ben kvar så han har lite bekymmer med dessa två sniglar som jagar honom är detta en vanligt betende? Nu vet jag inte vilken typ av sniglar och eremiter det är köpte dom på triton och fick hjälp av leffe så de känns som det inte borde vara några som inte går ihop nån…
-
- 16 svar
- 2,9k visningar
-
-
Så där ja!! Då startar vi min lilla framstegs länk här då!! Finns väl inte så mycket mer att säga än att man e ju helt GRÖN. Men lyckats snappa upp mycket på bara 2-3 veckor. Det som stundar är att beställa belysning och en extra pump och fixa med det. Än så länge är vatten i karet så det ska städas ur i helgen o fläktarna ska man ta en koll på...
-
- 167 svar
- 15,4k visningar
-
-
Hej! Var och impulsköpte ett begagnat clownhotell för två veckor sedan, jag fick med levande sten och sand. Jag sköljde rent sanden med det lilla vatten som fanns kvar i akvariet och sedan stoppade jag i ls igen. Fyllde upp akvariet med gammalt vatten som levande stenen förvarats i under färden + nytt färdigblandat vatten som jag köpt. På levande stenen sitter det gröna alger som ser ut som små 10 mm långa hår, ska jag ta bort det eller låta det vara? Nu efter två veckor har det börjat komma bruna alger överallt och det är väl antagligen som i sötvatten såna som kommer vid nystart/omstart. Jag har köpt en refraktometer och ett osmosfilter. Nu ska jag beställa hem lite pro…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, min anemon har skruvat sig. Den har varit så ett par dagar och den skruvar inte tillbaka sig när den drar ihop sig på natten heller. Ska man bara låta den vara eller ska man stoppa ner handen och försöka skruva upp den?
-
- 2 svar
- 957 visningar
-
-
Jag är väääldigt sugen på att köpa ett saltvattensakvarium att ha i hallen, har en perfekt plats för det. Men jag har sett och läst om algproblem som kommer i början och att vissa kämpat med alger i ca 1år och behövt ta upp stenen och skrubba den flera gånger per år. Jag kan ta det lungt med att intruducera fisk och jag kan ha en sump på några 100liter men jag vill inte gärna ha ett akvarium fullt med alger när jag betalt massa pengar. Jag vet om att det blir alger i början men sen efter det vill jag ha ett stabilt akvarium. Självklart är jag beredd på visst underhåll, men är inte sugen på att kriga mot alger hela tiden :=)? Givetvis kan jag köpa alla möjliga skummare oc…
-
- 2 svar
- 1,6k visningar
-