Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig. Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter e…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har en 540l burk med moduler i från back to nature som jag kör med malawi . Kan man behålla modulerna i om man vill börja med saltvatten i stället? Joakim
-
Nu har man änkligen fått hem sitt RSM akvarium, den har stått i 3veckor och nu är det dags att börja införa några sniglar. Har mätt lite allt verkar bra men mitt CA värde är lågt. Lägger upp mina värden när jag är hemma igen. Bilder kommer snart. Jag fick några stenar med levande koraller på, dessa börjar bli lite vita ser ut att dö kan det vara pga, lågt CA? Är det någon i GBG som har tid/lust att hjälpa mig vid uppstarten med tips/råd så är jag tacksam.
-
- 1 svar
- 648 visningar
-
-
Tja Efter att ha kört ett sötvattensakvarium med malawiciklider i ca ett år nu hade jag tänkta att ta det stora steget ut i den salta världen. Bygger på en saltburk på 200 liter + 50 liter sump. Akvariet är borrat i ena hörnet och jag funderar på att sätta glas i det hörnet så att jag får ett avrinningsfack som jag tänkt att fylla med biobollar. Någon som tror på den idén?
-
-
tjo! är ny här på saltvattensguiden, behöver lite hjälp med att starta upp ett nytt saltvattenskar, jag tänkte köra på mitt 60 L kar, jag har pump som skall vara tillräcklig, har även doppvärmare! akvariumet har ljusramp med starkt T8 lysrör... tänkte ha lite koraller, anemoner och nån fisk =) inköpslista: skummare, levande sten, salt, sand. nåt mer jag behöver köpa? är min belysning stark nog? tacksam för råd och tips /sunkmupp
-
- 8 svar
- 875 visningar
-
-
Hej Jag söker lite input till mitt akvarium, det har dött oroväckande mycket på senare tid Jag målar upp scenariot, I maj så åkte jag iväg till danmark över en helg, satte mitt RSM på pellets-automatmatning, när jag kom hem så var min Coral-beauty pyts väck, den har bott i karet i tre månader och nu hade den gått upp i rök, åkte fredag morgon, hemma söndag kväll. sen efter ett tag såg en av mina putsarräkor lite trött ut, det såg ut som om den tynade bort lite, dålig färg och hans spröt hade brutits av.. jag har haft den i över ett år, och innan dess vet jag att den var ett år i ett annat kar.. dagen efter satt hans kompis och käkade på honom, då var han död.. och nu s…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Har redan en tråd här på forumet angående akvariet (Flickvännens 64 liters) men tänkte slänga iväg en fråga här angående koraller. Det börjar nämligen dra ihop sig för inköp av någonting roligare än levande sten (även om 6 kg dito har räckt som underhållning de senaste 4 veckorna =) ). Vi känner oss nämligen lite osäkra på vad som skulle kunna överleva i vårt akvarium. Lite specifikationer Volym: 30 l Sump: ~5 l (varav biobollar tar upp ca 3 liter) Pump: 500 l/h Nivåvakt: Som vi inte litar på och som ibland fortsätter fylla på trots att flötet är under vatten så salthalten svänger lite upp och ner vilket är obehagligt (den har löpt amok 3 ggr hittils och fyllt på me…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej på er, När det är lugnt på jobbet läser jag om Saltvatten med tillbehör. Jag har noterat 2 läger kring det här med tillsatser av spårämnen, mineraler m.m. Kort sagt: Höga/låga halter är skadligt. I havet anländer det ju nytt fint havsvatten med " godsaker " vilket det givetvis inte gör i Akvarium. Sist jag kollade mitt vatten hade jag Kh på 16. Detta är väl mått på Kalcium halt ? ( surhetsgrad: pH - 7.8 ) lätt stigande. Ingen nitrit samt övrigt bra värden, Temperaturen vart hög igårkväll men kyldes ner under natten och koraller blommade ut igen. Läderkorall verkar vara känsligare på temperatur än mina andra sorter. Mitt rev är ju uppbyggt med vita Kalkstenar blandat m…
-
- 6 svar
- 992 visningar
-
-
Hej på er Jag har fått ett saltvattenkar i födelsedagspresent av gubben min :-) Jag har haft vanliga kar i många år men har drömt om salt länge nu. Så... för ett par veckor sedan fick jag ett litet saltvattenkar på 20 liter. Ett komplett och klart Aquael och där ingick levande sand som lades i direkt, 2 kg levande sten samt en snäcka som hämtades efter en vecka, 1 st korall som ska hämtas efter ytterligare en vecka och 2 st clownfiskar som ska hämtas veckan efter det. Nu undrar jag om ni har några tips till mig!!! Jag har redan börjat få lite alger i karet, finns det något annat jag kan stoppa i karet innan jag hämtar korall och fiskar som borde vara bättre att börja me…
-
- 25 svar
- 2,7k visningar
-
-
Mitt kar har snart varit igång i 4 månader. Vattenvärden: Temp 25,3 Salt, 1,0255 Nitrit: 0 Ca: 490 Nitrat: Över 10 KH: 8,4 Fosfat: 0,08 MG 1360 Som ni ser på bilden så finns det röda bara i kanterna vid rutan, finns inget i övrigt i sanden. Jag har 3 sandvändare, 11 ermiter, 12 turbosniglar. Men dessa når inte ner på det djupet i sanden. Ska jag börja behandla mot Cyano eller vänta?
-
Hej på er! Mitt namn är Joakim och jag bor i östra Blekinge med min fru och våra tre barn. Jag har sysslat med sötvattensakvarium i över 30 år, och har källaren full med burkar. Jag är arrangerad i föreningen Nordiska Ciklidsällskapet där jag för närvarande sitter som ordförande. Strax innan jul blev vårt jätterenoveringsprojekt (helrenovering kök och vardagsrum) klart. Givetvis vill jag ha ett kar i vardagsrummet och till en början gick tankarna givetvis åt ett stort akvarium med ciklider. Eftersom jag är intresserad av sötvattensfisk från alla världens hörn började jag spåna vilt. Skulle jag ha stora Centralamerikanare, Tanganyikaciklider eller kanske en SA-biotop med v…
-
- 20 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jag har nu haft mitt akvarium igång i ca 2 1/2 månad. För två veckor sedan bytte jag 40 liter vatten men det är hittills det enda vattenbytet. När jag för några dagar sedan mätte mina vattenvärden visade det sig att värdena är ganska så bra förutom mycket högt nitrat ca 30 kanske(salifert). Svåravläst för mitt otränade öga. Något lågt Mg också. Min tanke är att regelbundna vattenbyten kanske skulle bättra på dessa värden. Hur gör ni när ni byter vatten? Jag behöver byta ca 40 liter i veckan och använder bara RO-vatten. Vill slippa så mycket blask som möjligt. Sist använde jag plastback till vattnet men den tålde inte riktigt vikten av vattnet. Funderar på någon form av va…
-
- 3 svar
- 767 visningar
-
-
Mitt akvarium måste flyttas dessvärre och i samband med det så byter jag kar helt enkelt. Har 2 koraller bl a, hur lång tid klarar de sig tillfälligt i ocirkulerande vatten medans man gör iordning nya karet? Eftersom jag inte minns namnen på dom så får ni bilder
-
- 2 svar
- 620 visningar
-
-
Hej Fråga om varför fisk där hela tiden, fiskar lever inte mer än två veckor. senaste idag , Två Chromis som jag märket igår att dem bete sig lite onormalt (öppnar och stänger munnen snabbt) 250Liter med refgium, en tunze streamer i karet. refusium + reactor + skummare + chaeto+ retur pump Karet finns i litet lägenhet, tyvärr finns det barn så fönster eller balkong kan ej öppnas tunze streamer är riktad mot vatten yta , alla tester visar bra värden : PH,Phosphate, nitrate,CA,MG,KH, ingen amonia eller nitrite, koraller mår bra och växer, en puts räcka som lever utan problem även sniglar. bara fisk…
-
-
- 14 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hallåj. Mitt kar förbrukar MG och "höjer" samtidigt KH samt CA... Om jag förstått det hela rätt så borde en sjunkande MG betyda att KH och CA borde sjunka samtidigt? Mäter med Saliferts tester. 25L vatten totalt (nano) Salthalt: 1,027 (refraktometer) För 2 veckor sen: KH: 6,7 CA: 420 MG: 1200 Idag, 2 vattenbyten senare: KH: 7,0 CA: 450 MG: 1140 Förändringar under tiden: Stoppat i 2 astreasniglar, en liten zoa-fragg med 5-6 minihuvuden samt en calustrea-fragg med 2 minihuvuden förra helgen. Tänkte köpa Reef Foundation och mecka upp värdena med under helgen, men fun…
-
- 4 svar
- 602 visningar
-
-
Hej! Jag har haft mitt kar igång i 8 månader. Kör T5 i ca 10h om dagen, osmosvatten, levande sten & levande sand, har tre kirurger, två clowner & chromisar, samt en Salarias & sandvändare, sjöstjärna, diadema och städpatrull bestående av en del sniglar & 1 eremit, så med andra ord ganska mycket belastning. Kör Deltec skummare, har 560 l, ca 13000l/h i cirkulation. Ingen annan filtrering förutom mekanisk med filtersocka. Matar en till två gånger om dagen, lite olika, pellets, nori, artemia. Jag har några mjukkoraller, en BTA och SPSer som ser ut att trivas fint, åtminstone har de gjort det till för några dagar sedan. Mitt kar var jättefint till innan senast…
-
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Jag har vart medlem här ett tag och började med denna trevliga hobby i februari i år. Började med ett Juwel akvarium som salt, sålde det ganska snabbt och köpte mig ett Red Sea Max 260. Sen hade jag det i nästan 6 månader innan jag sålde det vidare och köpte mig ett likadant men 170-modellen och tanken var att även beställa ett mått anpassat efter mina egna önskemål, allting var väl så gott som klart med själva karet, dom som skulle tillverka det stängde igen för semester o väl åter från semestern så var allting väldigt mycket dyrare än vi avtalat. Har nu kört mitt lilla Red Sea 170 men går och drömmer om ett större, det är här mina problem börjar och jag…
-
-
- 5 svar
- 917 visningar
-
-
Hej alla. Nu har mitt kar varit i gång 3 veckor. i dag blev detta resultatet Salt 1.026 Temp 26 pH 8.2 KH 9 Ca 480 Mg 1500 NO3 2 NO2 0 PO43 0.03 NH4 0.2 Silikat 0 Är det dags för ett vattenbyte?
-
-
- 21 svar
- 1,8k visningar
- 1 följare
-
-
hej alla, jag undrar vart ni köper era kalibrering vätska till ozon proben? allt jag hittar kostar en del i inköp.
-
- 0 svar
- 528 visningar
-
-
Tänkte börja med balling men vet inte vilken som är lättast? Har kollat runt lite men blev inte bättre för det. Har blandat sps, lps och mjukisar i karet. KH droppar 0.6/ dag CA ca 20 men MG ändrar sig nästan inget. Funderar även på att testa något annat salt, kör blue treasure nu. Tips på något annat som funkar med kranvatten? // Jesper Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 19 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tja tja! Hur viktig är den här skummaren igentligen? Jag håller på att sätta upp mitt första saltvattens akvarium och i flertalet böcker jag läst så har de inte nämnt skummaren, och då har det har ändå varit steg för steg guide. Tack för svar! MvH: Patrik Dahlberg (Troffar!!)
-
Jag har funderingar på att starta en litet tillhåll för copepods i mitt akvarium. Jag har sett att man kan ta en yngelkasse som man lägger lite sten och makroalger i och där kan förhoppningsvis poddarna trivas. Efterhand så smiter de ut lite succesivt i springorna och man får mera poddar i karet, ett drömscenario. Frågan är, behöver jag tänka annorlunda eller har jag missat något väsentligt? Krävs det något mer för att de ska kunna föröka sig, någon typ av foder, vilket i så fall? Anledningen till detta är att jag har mandariner (som äter frysfoderocmen jag vill ju kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt. Tacksam för lite råd och…
-
- 3 svar
- 375 visningar
-
-
Dåså. Då ska man flytta lite större om en vecka och både lite mer i plånboken och lite mer utrymme sätter fart på fantasin. Jag vet dock inte vad jag ska ha för akvarium, men som det diskuterats i andra trådar så kan det vara lite roligt med en annan form på akvariet. Jag vet dock ej riktigt hur stort akvarium jag ska ha. Jag hittade det här på blocket, vad tror ni om att göra ett saltvattensakvarium av det? http://www.blocket.se/vi/7357495.htm?ca=15_s Det är ju bara 45 högt, men å andra sidan är det fyrkantigt vilket gör att jag inte behöver så stark belysning i kombination med att det är fyrkantigt. Kanske räcker med en MH +t5? Problemet är ju att det är oborrat, ska …
-
Hej, Jag har läst och läst här på forumet för att följa råd jag fått om att plöja så mycket trådar som möjligt för att få någon styrning på "okunskapen" - men tyvärr drar jag nog för många paralleller till min söterfarenhet... Nu trodde jag ju att jag hade koll något så när på vilken teknikpryttel som var vad och tänkte att jag åker in till Sjöfartsmuseet i Göteborg för att "torrköra" kunskaperna genom att kolla in deras saltkar med tillhörande teknik. ...nu vet jag varken ut eller in!!! Hjälp! För det första vet jag inte miniminivån på teknik om man räknar med att köra ett kar på ca 350-400 liter (tror att det kan vara en lämplig storlek att satsa på när det gäller förhå…
-
- 15 svar
- 2k visningar
-