Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by imre,

Hej, kommer hem idag och ser att en sps koloni har nästan dött över natt.. igår var fin och utblåst.. allt annat i karet mår bra och testat vatten ser bra ut.. vad kunde gå fel?

• Gilla
    • 2 svar
    • 946 visningar
  2. Started by campokatt,

Hallå. Funderar lite på vad folk menar med "stabila vattenvärden". Alla säjer jämt att man kan få problem innan akvariet stabiliserat sig, byt vatten första gången när vattenvärdena blivit stabila osv. Vad är det som ska bli stabilt igentligen?? Så här i början. Nitriten har försvunnit o ph o temp ligger på en bra nivå. Är det stabilt då? Ca,KH och Mg är ju värden som förbrukas o går lite upp o ner beroende på hur man doserar detta så dessa kan man ju knappast vänta in för att dom ska bli stabila.... Klart att man bör vänta med vattenbyten tills filter kommit igång om man nu kör med biobollar eller liknande i akvariet. Det har dom ju gjort när nitriten försvunnit o nitrat…

• 0 svar
    • 420 visningar
  3. Started by Daniel82,

Hej mitt akvarie ser inte bra utt det är jätte mycket alger både på glaset o på sanden i botten ,Hur städar jag detta . Är mitt första akvarie .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 2 svar
    • 956 visningar
  4. Started by Batty,

Startade mitt blenny i helgen och längtar förstås efter att få pytsa in mina första fiskar. Men först vill jag ha i nått som håller rent! hur länge skall man vänta innan man skaffar sniglar och eremiter? eller finns det andra städare som rekommenderas?

• 2 svar
    • 719 visningar
  5. Started by Rallep95,

Hej, nu har jag snart varit igång 2 veckor med mitt lido 200☺️ Lite nyfiken på hur stor städpatrull ni rekommendera & vilka? Nått särskilt att tänka på innan?

6. Started by Johnny Tveit,

Hej. Mitt akvarium har bara varit igång 5 dagar men nu börjar de väntade brunalgerna komma. När ska man införskaffa städpatrull? // Johnny

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Reryd,

Hej! Nyss startat upp mitt kar och kommer ha i städpatrullen efter v2. Vad rekommenderar ni och varför? Triton sa 10 snäckor och 5 eremiter. Är 210l och sump på 40. Jag kommer ha euphellia och såg att eremiter kan skada dessa? Stämmer det? Känns som att det är vanligt med eremiter? Men står överallt att de kan göra stor skada i större mängd? Vilken sort är det som ska vara revsäkra? Mest sugen på clibanarius tricolor Mvh Reryd

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  8. Funderar lite kring vad som behövs i städpatrulls väg i 30l. Såg att det fanns en handlare online som sålde 5 pack av ermitkrabbor och turbosnäckor. Även en pepparmintsräka kommer att vara med. Är detta för mycket? Hade senare även tänt ha 2 3 fiskar av den mindre sorten sen.

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by jocke_ahl,

Hej.. Har nu haft burken igång i 2 veckor och allt ser stabilt och fint ut.. Nu vill jag äntligen stoppa i lite levande och då tänkte jag börja med en liten städpatrull.. Jag har ett 250L kar med en sump på 112L.. Vad ska jag införskaffa för att det ska bli så bra som möjligt? Har i dagsläget en röd och en blå sjöstjärna bara..

10. Started by joelstahre,

Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Saker som jag har inhandlat är: Akvarium: 60 l Rektangulärt 500kr Lysarmatur: Har ej köpt ännu, men det kommer bli ett Hagen Glo T5 2x24 watt Med ett Vitt och ett Blått Lysrör, samt att jag kommer att köpa till några små blåa LED…

• 28 svar
    • 3,3k visningar
  11. Started by joelstahre,

Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Det enda jag har för tillfället är ett nytt 60 l rektangulärt akvarium som jag köpte för 500 kr. Jag har tänkt att lista lite olika prylar som jag har funderingar på att köpa in, och ni är mer en välkomna att dela med er utav era k…

• 6 svar
    • 748 visningar
  12. Started by Carcharias,

Hej, jag är ny inom saltvattensvärlden och har nu ett etablerat saltvattenskavarium med koraller och fiskar. Eftersom jag även är nybörjare på själva vattenkemin så skulle jag gärna vilja ha lite input på mina värden. Nitrat 4 Ammonium 0 KH 7,0 Mg 1320 Ca 380 Fosfat 0,16 PH 8 Efter att ha läst på kan jag komma fram till att jag skulle vilja ha ner nitratet, få upp KH och Ca något och helt få ner fosfatet i princip. Har jag tolkat mina värden rätt då?

• 2 svar
    • 745 visningar
  13. Started by Tompa,

Hej Har nu surfat omkring i webrymden länge nog nu... komplett sida med otroligt mycket information. en sak som jag bara saknar är en tråd där det står om vad man behöver för utrustning om man skall ha en salt tank hemma. (inte dom trådarna där det står vad man kan ha utan vad man Måste ha) som en checklista ungefär.. blir lättare att få i hop allt då men pumpar skummare uv osv..

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by barbosa,

¨Kan man köpa en Standpipe och var i såfall???

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by chippen,

Hej, har nu ordnat med en standpipe. Hur långt nedanför ytavrinningskammen ska man sätta standpipen (böjen) för att få den att fungera så optimalt som möjligt? Mvh/Bosse

• 4 svar
    • 825 visningar
  16. Started by jizeta,

Har problem med temperaturen i mitt RSM 130 (som många andra vad jag förstått) och undrar om man iaf dagtid kan stänga ev en av pumparna för att minska värmealstringen i karet? Är det OK eller blir cirkulationen för dålig då? En annan sak? Behövs doppvärmaren sommartid? Min är inställd på minimum (16 grader) och undrar nu om det gör nånting? Försöker den hålla vattnet på 16 eller kickar den bara in ifall det sjunker under den temperaturen?

• 19 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by Linnex,

Hur fäster ni levende sten i varandra när ni staplar dem? Jag funderar på om man skulle borra och stoppa i tex plexiglasstavar?

• 2 svar
    • 960 visningar
  18. Started by sajbersimon,

Har sökt, men inte hittat något, så ställer en liten löjlig fråga här: Kan man stapla LS utan problem? Syftar på om det går bra att låta LS ligga under ett berg av annan LS utan att få ljus, eller dör LSn då? Hoppas ni förstår hur jag menar. Hade tänkt att ha ett berg med LS i mitt framtida molly, och vill veta om det går.

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by jetstar,

hallå! finns det starkare lysrör till rsm 130?

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by dragan,

Då har man byggt rev klart ☺ åsikter?, Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

• Gilla
    • 22 svar
    • 3k visningar
  21. Started by Torreador,

Hej på er Jag är total nybörjare på saltvatten men har funderat på det länge. Har dock inte haft plats för ytterligare ett kar. Just nu har jag 4 st kar igång hemma. 1 260 lit Malawiciklider 1 54 lit yngelkar till Malawi samt Endlers guppy 1 30 lit svartvatten med Merah och räkor 1 17 lit som för tillfället bara inhyser en liten ancistrus som ska få flytta över till yngelkaret. Sååå med andra ord blir mitt lilla 17 liters kar tomt.... Kan man göra något trevligt nano-saltvatten?? Kan ni ge mig tips och råd på hur jag kommer igång och vad jag kan ha i osv. Kan jag använda den belysning och pump som är i nu? Tyvärr står det inget märke eller annat på något men jag lägger i…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Malta,

Hejsan! Jag skapade en tråd för någon månad sedan, där jag velade fram och tillbaka på en massa saker. Bland annat volymen på karet. Men nu har jag bestämt mig och akvariumet blir klart (förhoppningsvis) denna vecka eller i början av nästa. Alla synpunkter välkomna! Allmän utrustning blir (Mycket stort tack till Stig): (70x40x40cm) = 112 liter Salt - Saltmätare Termostat 100W AS New-Jet 1200 AM Midiflotor 2xT5-armatur som ger totalt 4x24W Levandesten med eventuellt ytfyllnad av kalksten Sand, kalkbaserad Fosfatmedel Luftpump - någon som har ett förslag på ett lämpligt luftflöde om skummaren kräver 200-300 l/h och returen från ytavrinningen flödar genom ett 16mm VP-rör? So…

• 187 svar
    • 22,6k visningar
  23. hej jag ska starta ett saltvattensakvarium på 1120liter. behöver lite hjälp med storlek på sump å skummare gärna ritningar på sumpar mer bara så jag har mått för sumpen under akvariet. är rätt så ny på detta men har en kompis som fått in mig på detta spåret nu å är riktigt taggad för ett akvarium. mvh ullatti.

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  24. Started by L00P,

Jaha, då var det dags o sätta igång med akvarium igen. Har inte riktigt all utrustning än för att sätta igång akvariet men när lönen kommer e det la dags. Har satt upp akvariet med frigolit under ialla fall, har köpt 1 pump än så länge "maxi jet" 1000L/H, tänkte köpa en till likadan senare, salt "tropic marine - Pro-Reef", saltmätare, tempmätare, timer. Doppvärmare, håv och nått filter ingick men filtret verkar kasst, sprack i plasten när jag skulle inspektera den lite!? Jaja, tänkte ändå bara använda den under inkörningen tror jag. Det jag behöver inhandla är en skummare och destillerat vatten innan jag sätter igång antar jag (och levande sten förståss). Senare tänkte …

25. Started by jernis,

Hej. Har tittat runt en hel del på forumet och planerat att köra någon av dessa Clown hotel Molly hotel Aquatic Nature Evolution RSM 130 Jag har alltid varit intresserad av att bygga lite själv så alla trådar om uppstarter med diverse tekniska lösningar till högre o vänster har varit av stort intresse. Nu slutade det hela med en "ren" uppstart av ett vanligt akvarium. Akvariet är en 112 liters tank med välvd framruta samt måtten b80xh40xd35 köptes på Hornbach för 499:- Iden är en inbyggd sump i plexiglas på en av sidorna alt mitten eller hela baksektionen ( blir dock en ganska lång o smal sump i så fall ). Jag tittar på 3-5 fack i sumpen med ytavrinning och 2 retur utblås…

• 11 svar
    • 3,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.