Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jim_,

Hejsan! Jag tänkte att jag skulle bygga en inbyggd sump i mitt akvarium. Jag vill gärna inte ta chansen att borra i det då jag inte vill att något skall gå snett och allt vatten skall hamna på golvet i vardagsrummet. Jag hade tänkt att längs ena kortsidan ca 15cm in i akvariet sätta en skiljevägg som avgränsar "sumpen" med akvariumet. Kan denna skiljeväggen vara utav någon form utav plast (akryl har jag sett att vissa har använt till olika endamål?) eller är det glas som gäller här med? Om det går med plast(eller liknande) vad kan ni rekommendera och vart får man billigast tag i detta? Skall man använda silikon till att få detta att fästa isåfall, eller är det något lim …

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  2. Hej! Har ett snart 4 veckor gammalt 93 liters saltvattensakvarium med ca 12kg levande sten och en max spect razor 120W. Räcker det med att byta 10% av vattnet för att hålla mineralinnehållet på rätt nivåer eller bör man använda extra tillsatser? Använder red sea coral pro saltet och utför inga kontroller på magnesium eller calcium. Jag har enbart 4 stycken mjukkoraller i akvariet för närvarande.

• 2 svar
    • 754 visningar
  3. Started by Lundberg,

Hejsan, jag är helt ny inom saltvattensakvarium men jag har senaste månaden läst ganska mycket om ämnet. Just nu ligger jag i ett planeringstadie där jag håller koll på begagnade saker och liknande för att hitta rätt. Jag har valt att starta med ett akvarium runt 200-260 liter vilket jag har förstått är en helt okej volym på akvarium. Jag var idag inne på bromma ZOO och hörde med dom där, dom sa att man kan köra ett Juwel vision 260 som kommer att fungera som saltakvarium bara man köper till en skummare och alternativ en till cirkulationspump. Är det någon som har erfarenhet av detta eller kan bidra med lite information om detta så vore det kanon. Är det ett bra akvarium…

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by tropheusforever,

Hej allihopa en newbie här Jag håller på och ska starta mitt första salt kar och har lite funderingar . Om jag ska ha 32 mm pvc rör till avrinningen vilken dimension ska jag då ha till borren ? Genomförningen är väl större ? Är det 42 mm s borr jag ska beställa ? tacksam för svar .

5. Started by Sebastian87,

God kväll Efter mycket om och men så var det dags att köra igång ett saltkar igen efter många år från salthobbyn. För att göra projektet lite roligare denna gång så snickrade jag ihop en egen stomme. Då jag inte är någon snickare så kommer vi nu till mitt dilemma. Vad klär man en bänk i för material för att det både ska se snyggt ut (ska stå i vardagsrummet) och klara av lite spill från vattenbyten osv om man råkar spilla några droppar. Alla tips mottages med stor tacksamhet! Bjuder även på en liten bild på så långt man hittils kommit!

6. Started by loop1988,

Hej, jag har i princip bara blandat saltet i vatnnet än så länge, och nu har jag lite frågor Nu skulle jag låta saltvattnet stå i en månad utan belysning, sen skulle jag lägga i den levande sanden, men hur länge ska den levande sanden vara i innan jag ska börja mäta nitrit och nitratvärdena? Hur lång tid ska det ta innan saltvärdena börjar bli rätt i karet? Kör på 30g/l. Ska man kanske göra några prover om en månad innan man lägger i den levande sanden? Nitrit och nitrat menar jag då. Känner att jag kanske borde skaffa ett test för PH-värde också? Hoppas på svar =)

• 2 svar
    • 591 visningar
  7. En påfågel puffer tror jag det stavas.

• 2 svar
    • 731 visningar
  8. Started by PeterE,

Hej! Är helt ny inom saltvatten men jag har haft ett sötvattenskar i 4 år nu och är sugen på att gå över till salt. Harfunderat på att byta ut mitt Juwel Vision 260 till ett begangnatkar i storleksordningen 300-500 liter samt även ha en sump att gömma utrustningen i. Varför jag vill byta är att det känns svårt att bygga en snygg bänk och överdel till ett kar med välvd framruta. Jag vill inte ha någon synlig armatur hängandes från taket t.ex. Är det någon som byggt nåt snyggt till ett liknande kar? Sedan har jag en fråga till, angående tester: Vilka tester behövs i uppstartsskedet och vilka tillverkare ska man använda sig av? Det var allt för tillfället men jag kommer gara…

• 2 svar
    • 1k visningar
  9. Started by akejan,

Hur vet jag att jag har lagomt hög ljusstyrka på min ramp? Ljust nu har jag 40/70 mellan 11-16 men programmet startar 10 och avslutas 22.. Kan det vara för klent?

• 2 svar
    • 924 visningar
  10. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Idag flyttade jag på levande stenen då blev det förstås grumligt men när jag var klar och drog av lampan såg det alldeles grönt ut, men när jag tog upp lite vatten så såg det normalt ut. Och när lampan är på ser det också normalt ut, vad kan det vara?

• 2 svar
    • 637 visningar
  11. Started by adels_reef,

Hej Behöver lite smakråd. Har förlorat en hel del koraller och innan fler inköp så kanske man skulle passa på att göra något med scapen. Har ni några tips och idéer. ? Just nu har jag 2 stora "Plattor" och en lite högre sten konstruktion. Funderar på om man ska få in något mer på höjden med små platåer. Kanske flytta stenen till höger mer åt mitten och ha något vid överrinningsboxen till höger Bifogar bilder. Den smutsiga rutan bjuder jag på.

12. Started by Borg,

Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?

• 2 svar
    • 777 visningar
  13. Started by Draedon,

hur har ni som haft problem med glasrosor fått bukt med dem? har beställt en räka (lysmata wurdemanni tror jag den hette) som tydligen ska käka dem, men den är restad. har massvis med glasrosor i olika storlekar. först satt dem på en sten och nu har dem spridit sig. hur sjutton ska jag få bukt med dem?

• 2 svar
    • 929 visningar
  14. Started by maltemus,

Jag håller på att skissa på ett lite mindre kar. Antingen ett "shallow reef" eller en i normalhöjd. (Lite osäker på vart lag landar) Hur som helst. Finns det några fördelar med sump förutom att gömma tekniken? Jag har inga planer på automatiskt vattenpåfyllning. Ökar volymen av levande jag kan ha med en sump? Då vattenvolymen blir större i teorin.

• 2 svar
    • 683 visningar
  15. Started by Diana,

Hej! jag är nybörjare och undrar om koraller i sötvatten akvarium är ett måste om det går det bra med: Hydnophora rigida - Neon Pavona decussatus - Green Stylopora sp - TC Green

• 2 svar
    • 757 visningar
  16. Started by djzimon,

Hejsan! Tänkte att det var på tiden att visa lite på mitt "ny" startade kar (uppstart 2 januari). Då köpte jag karet med ca 10kg levande sten från triton. Sedan var det hemfärd till vår ö Åland & jag blandade saltvatten till uppstart. En KALL dag 17 jan. köpte jag de första levande sniglarna (5 st) & min räka shoore (stenopus hispidus). Då åkte även sand i byttan. Har även mätit värden varje vecka i princip fram till nu. Har brottas med både kisel & cynao alger (fortfarande lite ) men d är saltakvaristens utmaning har man läst på detta mycket trevliga forum! Vatten byten har varit på rutin varannan vecka! Senaste värden för den intresserade: (11 april) Salt:…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Larsson,

Någon som vet vad detta kan vara på min levande sten? Ser ut som någon vit geleaktig klump... Sorry för dåliga bilder

• 2 svar
    • 908 visningar
  18. Started by DennisL,

Hej! På mitt salt står det att det ger 1450ppm mg vid salinitet på 1025. Då jag testar akvarievattnet ligger halten mycket riktigt runt 1450. Har läst att halten snarare bör ligga runt 1350, bör jag byta salt?

• 2 svar
    • 462 visningar
  19. Started by sebbe,

Hej! Tänte börja strta upp ett saltvatten inom kort tid så nu har jag lite frågor till er. Jo, jag har två stycken nuvarande aötvatten kar som jag kan använda. Det ena är 350 liters med alu ram det andra är utan men ihar lite repor på rutan. Tror ni det skulle gå att ha det med alu om man täcker över det med silikon eller ngt? Sen så har jag ingen möjlighet att borra glaset så behöver man sump och isf hur löser man det då? Går det utan att ha borrat glas? Men jag vill gärna ha en sump om det går. Har ni ngt tips på vad jag kan göra?

• 2 svar
    • 912 visningar
  20. Started by jetstar,

Hallå! har en liten koloni med kolonianemoner/knappar av släktet "protopalythoa"i mitt RSM 130 sen 2 veckor tillbaka men de senaste dagarna har nånting hänt med dessa! ser inte ut som dom trivs!? vad kan detta bero på? det som skett är att dom har dragit in eller krullat ihop sina tentakller som i vanliga fall är helt utsträckta! upplever också att vissa har dragit ihop sig till mer knoppliknande form! dom är placerade högst upp ca 20cm från lysrören! är belysn ingen för stark?? eller för svag?? (är RSM orginal 2x55w compact lysrör) eller kan det vara nåt annat? har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips!! mvh

• 2 svar
    • 753 visningar
  21. Started by Nelli,

Hej allihopa! Karet, som hade körts i flera år haft mycket långa trådalger trots allt... på hela bakredelen sitter stenar fast (fortfarande). Vid transporten blev karet skadat och krävde reparation. Självklart dog alla alger under tiden... Stör dom nu och måste skrapas bort eller låta bara karet gå 1-2 månader för stabilisering? Tack på förhand! Gott Nytt År!

22. Aquael start up help required 30l nano tank place to buy coral in cheep rates and requirmentsrequirements

• 2 svar
    • 522 visningar
  23. Started by RickardK,

Hej! Har tidigare haft ett saltvattenskar pa 275 liter som slutade i en olycka med vatten på golvet följt av avyttring av karet och att jag sedan vände ryggen åt salt i flera år och slickade mina sår. Jag gjorde många fel där mina lösningar ofta led av tänket att maximera nyttan av varje spenderad krona (billig led vars färgton jag avskydde, hävert-baserad överrinning till sumpen som lät som en spolande toalett mm). Men nu har jag börjat få ett sug igen. Planeringsstadiet än så länge. Tanken denna gång är att hålla det enkelt. Minimalt med teknik samt ingen teknik utanför karet som kan få för sig att läcka. Inga billiga grejer som susar och låter. Samt en…

• 2 svar
    • 654 visningar
  24. Started by the rookie,

Har en liten fråg =) Skillnad på sand och sand ...tex sand, 1 mm grus, 3 mm grus och 5 mm grus ... Hur skiljer det sig ...måste jag ha sand för att en mussla skall trivas, sjögurkor, stjärnor osv, tycker alla andra fiskar, sniglar, kräftor om sand oxå ... hur skiljer sig renhållningen ? kan jag blanda olika storlekar ...som ren sand med 1 mm korallgrus...? Tja ...ni kanske kan fler exempel ...bara bomba ...försöker komma på vad jag skall ta i mitt nya kar ...ge det en snygg o stilren look ... Vill ha ett "Bang & Olofsen" akvarium . MVH Peter

25. Started by Kn0tan,

Köpte mig en eremit för en vecka sedan och det visade sig vara en vandal/ligist, den flyttar omkring mina små fraggstenar med knappar på ... Så frågan är vilket korall lim är att föredra (som funkar) har kollat runt på forumet och inte fått något klart vinnarlim till mitt fraggproblem. Det jag har inom shopping avstånd är av typerna Deltec och ett no-name knådbart korall-lim enligt salthandlarens hemsida. Har även uppmärksammat att limmerna kan gå ur datum och då är fråga nr2 om dom går ut ur datum fortare om man öppnar förpackningen?... tänkte så att dom inte springer ur datum innan jag har hunnit använda allt. Mvh / Tony <--- Den ondsinta vandalen

• 2 svar
    • 520 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.