Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
nu till helgen skall jag starta mitt första saltvatten. har en liten fråga angående stenen kan man lägga i mer levandesten i efterhand om man inte blir nöjd med resultatet
-
- 4 svar
- 666 visningar
-
-
-
Hej, jag heter Kristoffer och har hängt här på guiden sen mars 2005 och läst och avvaktat. Men nu denna hösten kände jag mig mogen (blev rejält frestad av bekanta oxå) och sålde av allt vad sötvatten hette för att dra igång mitt första och riktiga saltvatten. Jag valde att köra det i mitt 180liters juwel och sålde av alla moduler och annat som satt i det samt sålde av mitt 420rubin med diskus och allt. Sen dess har jag samlat prylar och det som ska driva karet är: Reefpack 500 (skummare,osmolator och mekaniskt filter i ett). 2*Tunze Nano Stream 6025 (ska få dom på posten i veckan). Arcadia overtank 4*39watt t5. 20 watts deltec uvc med eheim 1250 cirkulationspump. Juwel d…
-
- 58 svar
- 6,5k visningar
-
-
-
Någon som vet om denna är bra eller dålig för akvariet?? 0ch vad är det??
-
- 0 svar
- 471 visningar
-
-
vilken utrustning är väldigt viktig att ha vid ett nystart på ett ca 100l akvarium där jag bara skall ha clown fiskar. Måste man ha en sump finns det andra filtrerings hjälpmedel. Vore tacksam om ni kunde rekommendara hur många pumpar och annan ytrustning jag behöver. mvh andreas (ghosten)
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Har fatt ett saltvattens akvarium av ngr som flyttade o ej hade plats langre. det finns sma havstulpaner och 3 "nemo". Bor pa Mallorca och den tidigare agaren fyllde pa nytt vatten fran havet ca 1 ggr/manad. Maste sa klart varma H2o till ratt temp forst. - Kan man aven lagga i typ havsborrar ellr sa fran havet med mina 3 Nemo? - Akvariet har ett ytterfilter - Eheim 440 lit, och ett som blaser luft genom en "sockerbit" -prodac airprofesional 360. Den senare, som ar som en liten lada som star bredvid akvariet later valdigt mkt av vibrationerna. Undrar om man kan stanga av den pa natten eftersom den inte renar vattnet utan "bara" syresatter det. Skulle firrarna ma daligt av…
-
- 3 svar
- 852 visningar
-
-
Hej, kan man ha skivkoraller eller skivanemoner i akvarier om man nu inte har mh lampa ännu. Och hur länge kan de vara utan mh lampa? Det står i artregister att de är det lästaste och behöver inte mycker ljus. Och jag har T5 lampa, räcker det än så länge? Jag ska åka idag och hämta dom hos en kille, men somsagt har jag inte mh lampa ännu. Borde jag avstår att hämta dom? tack i förhand....
-
vill bara tacka för hjälpen jag har fått angående nytt akvarium skall nu hoppa över nano akvariet och skaffa ett större istället. gäller bara hitta ett som är passar mig
-
- 0 svar
- 534 visningar
-
-
kan man ha denna i sitt nano kar eller. och om det går vilka lysrör rekomenderar ni till detta. har funderat på ett vitt och ett blått har ni några bra RÅD
-
- 8 svar
- 958 visningar
-
-
-
Hej igen alla . Nu har jag satt igång min Kub, den set mycket bra ut om jag får säga men jag ska lägga up lite bilderoch se vad ni på guiden tycker. Tänte lägga in vilken teknik jag har förut men det blev inte av så nu kommer det håll i er. Jag har en ATI bubble master 250 , 2st Koralia4 ca 4600liter ,1st aqua bee pump ca3000liter från sumpen och up till karet och till sist har jag 2st T5 rör för lite ljus men ska inte ha dom på så mycket ibörjan för det är ju inkörnings perjord. Här kommer lite bilder från böjan till karet går som det är nu.
-
- 15 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tjena. Jag är ny inom denna del av akvaristiken. Vad ajg ahr läst så ska man mäta alla möjliga värden så att det är helt perfekt. Tyvärr så är alla mät-satser baserade på en färgskala, och då kommer mitt problem. Jag är lite färgblind. Jag kan tex inte riktigt skilja på vissa nyanser av grönt/brunt/rött eller lila/blå/turkos. Så hur ska ajg göra då? Jag är alldeles för envis att göra allt själv för att konstant gå och fråga grannen eller nån annan i närheten. Men jag kanske blir tvungen att göra det trots allt? Vad jag har sett så kostar digital utrustning mycket mer än vad ajg tjänar på ett år känns det som. Jag är tacksam för alla funderingar, tankar och tips kring dett…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad tror ni om detta när jag skall starta upp mitt saltkar. Jag är helt nybörjare på detta med salt så jag tar gärna emot synpunkter på vad jag behöver och inte. Det enda jag vet är att jag vill ha lite saker i akvariet och jag vill inte ha någon sump. Hade tänkt mig ett percula 120 först men detta borde ju ge mer plats och bara två "Hydor koralia" i karet. Akvarium 450-500L AM Aquastarlight T5 120 cm 2st Hydor Koralia 4 4600 L/H Skummare Deltec MCE 600 LS ca 70kg
-
- 15 svar
- 1,6k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Har precis satt igång med saltvatten efter många år med sötvatten. Börjar lite smått med ett juwel 175l. Har dock hört att koraller inte är att föredra i kar under 300l, stämmer detta? Tänkte kanske införskaffa skivanemoner eller liknande. Snälla behöver hjälp med detta. Angående fiskarna så har ja nu efter 3veckor 2st clowner samt 2st frökenfiskar. Har även en anemon till clownerna.
-
- 16 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jaha, då var det dags o sätta igång med akvarium igen. Har inte riktigt all utrustning än för att sätta igång akvariet men när lönen kommer e det la dags. Har satt upp akvariet med frigolit under ialla fall, har köpt 1 pump än så länge "maxi jet" 1000L/H, tänkte köpa en till likadan senare, salt "tropic marine - Pro-Reef", saltmätare, tempmätare, timer. Doppvärmare, håv och nått filter ingick men filtret verkar kasst, sprack i plasten när jag skulle inspektera den lite!? Jaja, tänkte ändå bara använda den under inkörningen tror jag. Det jag behöver inhandla är en skummare och destillerat vatten innan jag sätter igång antar jag (och levande sten förståss). Senare tänkte …
-
Tittar runt lite på priser till mitt kar (ca720L) Har någon erfarenhet av levande stenen från akvariueudstyr i danmark. Tycker det låter för billigt med som i mitt fall 100kg för ca 90:-/kg.
-
- 2 svar
- 839 visningar
-
-
Hej Tänkte kolla vilken temperatur som är lämplig i saltvattensakvariet och även vilken som ni har? Min ligger kring 24.5 - 25.5 grader, medan Jorgas som var här igårkväll har kring 28 grader och tyckte mitt kändes kallt. Mvh Fredrik
-
- 36 svar
- 8,6k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle starta upp ett saltvatten akvarium, eftersom jag anser mig själv vara mer tänkare än teknisk så hade jag tänkt att inhandla ett Percula 120 för att slippa bygga en massa själv. Skulle vara tacksam för synpunkter på hur detta akvarium är och om ni har några tips på var man kan köpa detta billigast. Kanske någon har ett begagnat?
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej igen... Jag är lite osäkert om hur många watt mh lampa behöver jag till min kar?
-
- 7 svar
- 830 visningar
-
-
Hej, nybörjare här... Hur ska man placera pumpar? ska man placera de motsatta håll eller ska de cirkulerar på samma håll? Jag har alltså en uppe och en längst ner... tack i förhand...
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej ! skall starta upp ett akvarium på ca 750 l (mått 180*60*70). Tänkte dela av ett hörn i akvariet så man får plats med 2 st cirk.pumpar, kan inte ha någon sump. Vill pumpa vatten från cirk. till UVC sedan vidare till skummaren sedan tillbaks till akvariet. Jag är osäker på vilken styrka på UVC:n jag skall ha. 20W eller 39W Sen är det skummaren har funderat på Aqua Medic Turboflotor 5000 Shorty 1 vad tycker ni ? Har köpt akvariet så nu behöver jag era råd för nästa inköp.(UVC och skummare) MVH Johan
-
Hej! Är fulständig nybörjare av saltvatten akvarium, har dock bestämt mig för ett försök. Har dock haft små sötvattenakvarium tidigare. Har snokat runt lite på forumet under två månader registrerade mig dock först igår. Har hitils inhandlat: 1 st helglas akv. på 450 liter 2 st aqua bee pumpar på 3000 resp 2000 liter 1 st skummare Deltec MC500 1 st doppv. Aquatic Nature 300 w 1 st bok av Daniel knop Saltvattenakvarium 6 st diverse testkit samt 1 hydrometer 25 kg Instant ocean salt I st amatur (som jag inte fått än, kommer på onsdag) kommer tyvärr inte ihåg fabrikat. Dessutom diverse andra småpryllar såsom algskarapa timmers osv. Jag räknar med att ha min möbel färdig i slu…
-
- 28 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hallå folks. Efter att ha spanat in tråden om Erik & Lindas 420L kar, så blev jag mer och mer sugen på ett lite längre kar än mitt nuvarande Aqua Medic Percula 90, som iofs inte är något som helst fel men ett lite längre kar som ger mer simyta åt mina kirurger passar mig bättre. Så efter att ha spanat runt på Blocket ett bra tag så kom jag över ett Juwel kar med ställning, BTN-bakgrund, filter o grejor för ett bra pris. Köpet inkluderade körning till Malmö från Helsingborg och leverans upp på andra våningen utna hiss. Väl uppe började jag med att städa ur karet. Bakgrunden får säljas, likaså ytterfiltret från Eheim. Grusen som låg i fick en enkelbiljett till soptippe…
-
- 38 svar
- 7,7k visningar
-
-
Hej alla Jag har startat upp ett nytt saltvatten akvarium på 540 liter Har haft det igång i ca 2 veckor nu. Jag börjar få ett täcke över botten och koraller av en mörk beläggning av alger?? Har hört talas om att man kan få algblommning vid nystart av salt stämmer det? Hur får jag bort skiten? Mvh Tomas
-
- 17 svar
- 3,8k visningar
-