Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Tias/Frida,

okej då till steg två inom saltvattenhobbyn. alla ni "experter" eller erfarna saltisar. vilka fem tester är viktigast att ha hemma. och vilka "tillsatser" är viktigast att använda sig av regelbundet? kan tillägga att osmos ska införskaffas inom snar framtid.

• 16 svar
    • 1,9k visningar
  2. Started by Xenia83,

Hej ja har fått för mig att seachem är bra tester tänkte inhandla ett gäng, hälst ett paket med alla test på en gång. Vet inte om de finns i de butiker jag kollat i hitills har de bara varit separata tester. Någon som kan rekomendera något testkit eller någon butik där separata tester är billiga? \\Daniel Zippert

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by magnus1982,

för övrigt en fråga till när jag ändå är igång. jag kör testerna en gång i veckan nitrat nitrit osv. med märket expert line aqua test. kanske inte så relevant men jag har så jäkla svårt att avläsa dem. ser på ett ungefär men är inte hundra, självklart ser man skillnad på blå och grön hehe. men just nitrit som är så viktig är så svårt och det ska juh helst vara 0. därav är jag lite orolig. råd?

• 0 svar
    • 428 visningar
  4. Started by Linnex,

Är en del att fixa innan jag startar skarpt. Ytavriningen är tyst men jag tycker det låter mycket från röret i sumpen. Jag har gjort ett vattenlås i sumpen men det skvalpar bra inne i röret.... Har ni lite tips hur det går att tysta ner det? Har även någon kopplinger som inte blivit tätt som får limmas om samt att jag måste jobba lite på att tysta ner pumparna. Sedan gjorde jag en kanon grej. Borrade inte returen för att hindra baksug. Naturligtvis lyckades jag glömma att dra av rörbiten som sticker ner i akvariet när jag stängde returpumpen 5:e eller 6:e gången... så nu vet jag hur det blir när man flödar sumpen :-$

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Aquaguy,

Funkar tetra marine seasalt bra till koraler hörde någonstans att saltet innehöll lite magnesium?

6. Started by Coma67,

Hej. Nybörjare här. Lämplig belysning till ett juwel lido 120L (60cm bred). Juwels egna rör T5 24W 438mm för saltvatten verkar inta gå att få tag Lysrör Juwel Highlite T5 Marine 24W Lysrör Juwel Highlite T5 Blue 24W

• 3 svar
    • 552 visningar
  7. Started by joacim,

Denna hobby är fantastisk! Jag lade levande sten i mitt akvarium häromdagen,och stenen kryllar av liv.Små sjöstjärnor etc.Nu undrar jag helt enkelt,förutsatt att vattnet är ok,när kan man placera dom första djuren?Tidsmässigt...

• 4 svar
    • 955 visningar
  8. Hej där alla saltakvarister. Nu är det då äntligen dax för mig att skriva mitt första inlägg här på saltvattensguiden, efter några månaders passivt läsande. Är en halverfaren sötvattensakvarist som idag inhyser ett 540L ciklid/mal-akvarium. Har pysslat "seriöst" med akvarier i ungefär 3 år nu och har under senare tid kommit fram till att jag ännu inte funnit det jag letar efter, det som verkligen fångar mitt intresse. Nog för att mina fiskar lever och mår bra, med bra vattenvärden och estetiskt okej utseende, men som "pryltokig" kille avtar ju intresset då man inte längre kan "komma så mycket längre" innom det man pysslar med. Kan inte skaffa mycket bättre utrustning, och…

• 29 svar
    • 3,7k visningar
  9. Hej, Efter ett år av fluktande på detta forum tar man då bladet från munnen och postar sitt första inlägg Jag planerar att under hösten införskaffa ett RSM 130, då jag tycker det känns som ett bra första steg plus att den passar storleksmässigt. Böcker kring teknik och skötsel är på väg och dem i kombination med detta forum tror jag ska kunna bli en bra grund för att kunna få igång akvariet. Det jag nu undrar kring, som jag inte lyckas hitta någon bra sammanställning på här, är hur mycket tid man nu kommer binda upp sig till denna nya familjemedlem? - Hur mycket tid behöver dagligen läggas på skötsel? - Hur mycket tid behövs för lite större grejer som vattenbyte, filterr…

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by ralle1424,

Hej! Ifall man har ett saltvattensakvarium på 300 l hur många timmar per vecka måste man då lägga ner?

• 4 svar
    • 846 visningar
  11. Started by Randomkille,

Köpte i förrgår en tiger goby som mår bra och är aktiv men den äter inte maten som jag ger den, iallafall äter den inte när jag ser... Någon som har tips eller vet? Mvh Nils

12. Started by pegekin,

Vad är detta?? Svart/Gul randig med "snabel" Dålig bild,jag vet.

• 14 svar
    • 1,6k visningar
  13. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Kattmat,

Okej. Jag har börjat få lite hum om allting nu. Men vad behöver jag till att börja med? Värmare och cirkulationspump har jag. Skummare har jag fattat det som att man kan vänta lite med tills ekonomin tillåter. Så det är väl levande sten, och ett test-kit. Problemet är att den levande stenen som finns i butik är sjukt dyr, så är det nån som har att sälja så kontakta gärna mig. Akvariet är på ca 300 liter. Vad behöver jag mer? (Har läst genom gamla diskussioner och lärt mig en hel del matnyttigt)

• 2 svar
    • 746 visningar
  15. Started by Xquiz,

Fick hem LS för nån dag sen, och med den hängde de med en krabba och något som liknar en vanlig "spindel" skulle behöva hjälp med identifiering utav dessa, krabban åker ner i sumpen vilket dom då jag icke tänker köra fish-only. Sorry för dålig kvalité på bilderna. Den som sitter på håven är alltså krabban. Och givetvis en bild på hela karet, inväntar sand och 20kg LS till nu imorgon totalt 40kg LS

• 0 svar
    • 489 visningar
  16. Started by Qurex,

Jag har ett lågteknik kar med ganska enkla koraller där jag byter 10% vatten i veckan (Red Seas Blåa hink) och doserar klassisk balling helt utan spårämnen ca 5ml/dygn. Det enda som var för lågt vara jod och molybdem (några andra som oxå låg lite lågt men inte utanför "grönt") . Jag funderar nu på om jag ska bara köpa jod och ev molybdem eller om jag ska börja med nån form av tillsats av spårämnen. typ Red Sea Colour ABCD eller auqaforest strong. Eftersom Marinlab inte mäter Flour, Brom kanske även dessa är lågt om Jod är det eller? Ett annat alternativ är väl att byta lite mer vatten, men ligger bra på fosfat och nitrat så det känns onödigt.…

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  17. Hejsan. Jag är ny här på SG och inom saltvatten, jag har under en längre tid läst allt jag kommit över när det gäller saltvatten och har nu dragit igång ett ReefMax 105. Vad jag inte får kläm på just nu är att jag fick med en burk med GroTech mineral pro max när jag köpte min osmosanläggning att använda när jag skall fylla på avdunstat vatten. Jag har inte läst någonstans att man skall tillsätta något i osmosvattnet vid påfyllning av avdunstat vatten. Hur gör ni som är inne i matchen?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by per-åke,

Behöver man tillsätta spårämnen eller andra tillsatser för att koraller skall trivas? Har sett att kh gått ner hela tiden sen jag fick i mina fyra koraller. (är nu 8 så än är det ingen fara ) Har ej stenkoraller. Funderar på om ett vanligt vattenbyte 1 ggr per månad funkar ? (salt c.reef ) Är 20 % för mycket ? (125 liters kar) Om det behövs något förutom vatten byte ange även detta.

• 1 svar
    • 649 visningar
  19. Started by jizeta,

Har förstått att tillsatser inte är nödvändiga för ett nanokar och undrar nu var gränsen för "nano" går...och vilka tillsatser jag bör/måste tillsätta i mitt RSM 130? Eller räcker det med regelbundna vattenbyten?

• 1 svar
    • 633 visningar
  20. Har två frågor.. Har nu införskaffat lite olika sorters koraller till mitt ganska nystartade akvarium. Mina värden i karet är bra och koraller och djur verkar trivas och växer. Har läst att många koraller vill ha strontium och andra tillsatser. Kan någon rekommendera någon produkt jag kan hälla i karet? Vill inte ha balling med massa olika flaskor. Undrar också varför min Xenia inte drar ihop topparna så som jag sett andra göra... finns det olika sorter?

• 2 svar
    • 976 visningar
  21. Jag blir inte riktigt klok på vad som är bäst att använda som tillsatser. Dubbelbuffert höjer ju KH och stabiliserar Ph, men det gör ju också ”Kalkvatten” som också höjer Ca. Sedan finns färdiga produkter 1 flaska nr1, höjer Ca och Mg och 1 flaska nr2 höjer Kh och Ph, skall tillsättas efter varandra lika mycket. Jag har en doseringspump med 3 pumpar. Vad rekommenderar ni att man skall tillföra? Richard

• 34 svar
    • 3,5k visningar
  22. Started by Jonas G,

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tillsatser / spårämnen skall jag skaffa till mitt RSM? Jag har haft det i ca 6 månader och dom senaste 2 har jag använt salifert all i one. Mina koraller växer men jag vill få lite bättre färger. Så jag har funderat på någon form av tillsatser typ POHL´S Xtra som jag har sett att många använder, räcker det med den eller skall jag även ha typ POHL´S Coral Vitalizer Vad är det för skillnad? När jag läser om dom så ser dom ut att ha samma egenskaper (förbättrar färger och tillväxt mm) men jag har inte sett någon innehållsförteckning. Eller vilka alternativ finns det?

• 7 svar
    • 1k visningar
  23. Started by akvariefisken_89,

Jag har haft igång mitt kar på 500 l i 4 månader. Det startades med levande sten jag fått begagnat av förra ägaren när han skulle uppgradera till ett större kar. Jag vet ej exakt om hur mycket sten det är men det är omöjligt 50kg, eller ens 40kg. Om jag nu skulle vilja ha mer sten, behöver jag gå igenom hela cykeln med nitrit igen?? Eller är det bara att tillsätta köpt levande sten från butiken och hoppas att de befintliga bakterierna tar hand om all ammoniak och nitrit? Jag har gått igenom diverse algfaser och vill satsa på koraller nu, har ej lust att börja om från början då jag har lite fiskar, en anemon och ett par mjukisar. Har en bra balans på värdena, m…

24. Started by Tomas,

Som så många andra har jag, efter ett tjugotal år med diverse ciklider, sneglat på och läst mycket om saltvattensakvarium men inte ännu tagit steget. Nu är jag inne på att äntligen starta igång ett mindre kar typ AM Blenny eller något i den stilen som är så komplett som möjligt från start. Av erfarenhet vet jag att akvarieintresset går i vågor och jag vill inte dra på mig arbete som jag i längden inte genomför. Tanken är alltså t.ex. ett Blenny, köra RO-vatten, ha lite mjuka koraller, knappar, några få fiskar / övrigt levande. Alltså en ganska låg biolast. Nu till frågan; räcker vanliga vattenbyten och saltets "naturliga" innehåll av diverse ämnen eller behöver oftast et…

• 10 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Gnarkill,

Vilka tillskotts ämnen använder ni till era akvarium?? vilka är viktigast för att koraller ska växa ordentligt samtidigt som ni har bra tillväxt av allt annat? Använder någon saliferts tillsatser?

• 0 svar
    • 637 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.