Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aquaguy,

Tänkte starta upp ett 55 liters. Med lite LS och några koraler kanske någon fisk i framtiden. Men har lite frågor vilket/vilka salt rekomenderas till koraler? Är det nödvändigt att skaffa en till pump (powerhead) i nuläget har jag bara en aquael orginal pump?

• 1 svar
    • 642 visningar
  2. Started by fergu99,

3 veckor sedan uppstart Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

• Gilla
    • 1 svar
    • 802 visningar
  3. Started by Richard Björklund,

Hej Nybörjare på saltvatten med ett nano och köpte min första korall igår. Nu har affären stängt till lördag och jag glömde fråga vad det är för namn på den. Någon kunnig här på forumet som vet? Dessutom undrar jag hur lång tid det brukar ta innan den öppnar sig? Med vänlig hälsning, Richard

• 1 svar
    • 556 visningar
  4. Started by Daniel Fahlström,

Hej! jag behöver limma tillbaka plastgallret som sitter vid ytavrinningen och undrar vilket typ av lim jag bör använda som inte är giftigt för mitt levande! Tacksam för svar! /Daniel

• 1 svar
    • 489 visningar
  5. Started by Fagerberg,

Vet inte var jag skulle posta denna fråga men idag såg jag att det liksom kryper rundor små vita prickar på en eremit och på en levandesten , så små som sandkornen, någon som haft liknande symptom ? Kanske är något kräftdjur som ynglat av sig, så små så jag kan ej se vad det är eller ta en bild. Nästan som små rörmaskar i tidigt stadium fast dem kryper runder.

• Gilla
    • 1 svar
    • 860 visningar
  6. Vad kan detta va för vita prickar? Är bara på en av 5 Euphyllior. Har kommit dom senaste dagarna o Euphyllian slår inte riktigt ut?

• 1 svar
    • 457 visningar
  7. Hejsan! Jag upptäckte nyss att dethär växte på min caulastrea! Vad kan det vara, korallen har bara varit i karet i några dagar...

8. Started by Netweaver,

Har nu suttit och lurat lite in i karet på natten och ser en hel del liv där som man inte ser på dagen. Bl.a. en massa små räk-liknande saker som far runt på stenarna m.m. Nån som vet mer om nattlivet i karet, omöjligt för mig att fota med min gamla kamera?

• 1 svar
    • 667 visningar
  9. Started by Freddess,

Hej! Ska köra med R= vatten vad det lider dock ej med silikat filter. Funderar på att testa nedan produkt ([h=1]FM - Ultra Power-Phos[/h][h=2]FaunaMarin Fosfat och silikatremover[/h]) istället, den binder även fosfat. Någon som har erfarenhet av den eller kan rekommendera något liknande? http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-power-phos/2558-0

• 1 svar
    • 767 visningar
  10. Started by Catchio,

Ok, två riktiga nybörjarfrågor: 1. Vilken typ av termometer använder ni till karet och när ni blandar salt inför vattenbyte? Vanlig akvarietermometer, elektronisk från Clas Ohlsson eller något annat? 2. Många tycks ha koraller rätt högt upp i karet. Om ni gör ett större vattenbyte, hur gör man med korallerna? Flyttar ner dom eller tål de att vara i luften en stund?

• 1 svar
    • 353 visningar
  11. Hej jag ska beställa ett 540l akvarium och funderar lite över tankgenomföringar. Jag kommer ha en sump på ca 150l.Och har sedan tidigare en deltec 4745 som returpump den pumpar 5000l.Nu undrar jag om diameter på rör och diameter på lämpligt hål i karet. Ska man köra dorso eller har ni något annat förslag, jag vill att det ska vara så tyst som möjligt. Jag funderar även om man ska driva skummaren med samma pump en aqvacare 1000v och ta bort den befintliga eheim pumpen

• 1 svar
    • 773 visningar
  12. Started by Jokkmokksjocke,

Kan de äta koraller ? Tycker min är och petar i mina Ricordia m.m. Idag försökte han ha ihjäl en snäcka också. Vanligt ? eller har jag fått en psychoräka.

• Gilla
    • 1 svar
    • 418 visningar
  13. Started by Darkie,

Har suttit o läst lite på förstasidan om lägre djur. Där finns olika rekomendationer om ljus och cirkulation, svag, medel, stak/hög, dock finns det ingen förklaring på vad vad som menas med de olika begreppen. Någon som kan ge någon sorts tumregel för ljus repektive cirkulation när det gäller de olika begreppen?

• 1 svar
    • 879 visningar
  14. Started by Karoline,

Om man bygger en huv som täcker armaturena och som ska dra ner ljudet på akvariet. Ska man då ha fläcktar i den? I så fall, hur löser man allt? Ska man göra lufthål, som drar in ny luft. Hur mycket låter allt i så fall? Nu blev det många frågor och lite konstiga meningar.

• 1 svar
    • 679 visningar
  15. Started by Jenka,

Godkväll Så var det väl dags att lägga in en första post här på forumet, och börjar med hur jag hamnade här. För 2 år sedan fick jag ta över en väns sötvattensakvarium på 250 l, finns inte mycket att säga om det förutom att jag älskade det och satt framför och glodde i timmar på kvällarna. En kväll när jag hade besök av en god vän satt vi och tittade på videoklipp och diverse sidor på nätet där vi tillslut hamnade på de salta sidorna. Vi blev trollbundna och peppade, men allt kändes för avancerat och svårt. Tror tre månader gick och på min födelsedag ringer samma vän och berättar att han vill komma till mitt kontor, du är välkommen säger jag och en timme senare ringer …

• 1 svar
    • 537 visningar
  16. Started by Aquaguy,

Hej jag ska flytta allt (koraler, eremiter och sniglar) från mitt dymax iq5 (13 liter) till ett 54 liters kar. Är det bäst att fylla på de 13 litrarna och kanske 5 till så länge. Sedan fylla på mer vatten gradvis typ 10 liter i veckan i karet. Eller går det att ha allt i en hink i en månad innan jag kan sätta i allt levande i det nya karet? Kan inte ha kvar det i dymax akvariet för där ska det bli sötvatten direkt. Eftersom jag tröttna på att lägga ner så mycket tid på att göra vatten byten och hålla koll på alla värden i det lilla akvariet.

• 1 svar
    • 600 visningar
  17. Started by j-i-m-m-y,

hej! är rätt ny inom saltkar, och undrade då jag ska lägga några döda koraller i en 26/l låda med kranvatten som får stå ett bra tag, med en streamer och bakterier + salt länkade en bild på saltet, som är lämpligt för kranvatten, MEN hittar ingenstanns om lämpliga doseringar eller doseringstabeller eller liknande, någon som kan hjälpa mvh

• 1 svar
    • 931 visningar
  18. Started by -Johan-,

Hej. Hur mycket sand ska/bör man ha (om man nu ska ha sand...) i sitt akvarium. Är mycket sand = mycket skit som kommer att samlas eller kommer det finnas "djur" som gillar mycket sand och där igenom äta "skiten" ? Mvh johan

• 1 svar
    • 924 visningar
  19. Started by Randomkille,

För 3 dagar sedan stängde min goniopora igen sig och har inte öppnat sig sen dess, Funderar på om det är att jag har en för svag lampa men jag ska beställa en Coral box moon led till jul så då kanske det löser sig? Ska eventuellt också skaffa sump

• 1 svar
    • 427 visningar
  20. Started by bengt,

Var köper man Red Sea MAX C250 för bästa pris? Skulle bli Tacksam för tips.

• 1 svar
    • 869 visningar
  21. Started by time for heroes,

Hej! Hur mycket och hur ofta bör jag mata mina nya clowner? Har haft dem i 5 dagar och hittills gett dem en 0,5*1 cm bit av frysta platta artemia (kanske 3-4 mm tjock)/dag Är det lagom? Det blir ju en hel del mat som flyter omkring i strömmen och jag tror inte clownerna äter allt innan det går i filtret. Men samtidigt ser jag att de hugger på allt som rör sig i karet efter jag matat dem. Sedan har jag problem med min sandvändare:( Köpte den för att den skulle städa undan matrester men såg nu att den tappat en halv arm och misstänker att den svälter:( Finns det något jag kan göra så den får i sig mat?

• 1 svar
    • 432 visningar
  22. Started by Magnus Hörkeby,

Behöver sänka fosfaten något och undrar om jag kan med fördel använda kalkreaktorn (som jag fick med akvariet) fylld med Rowa Phos eller om det går lika bra med en strumpa i "media cupen" (Red sea reefer akvarium).

• Gilla
    • 1 svar
    • 709 visningar
  23. Started by _PoLo_,

Tjoo! Fick ju hem och startade upp ett 275L i tisdags och har idag mätt upp lite olika vattenvärden i karet salthalten var 1,024 temp 26grader ph 8-8,5 (sera test) mg 1060 (var ett JBL kombinerat MG+CA-test) ca 440 (övriga tester gjorda med salifert-tester) po4 0 no3 0 no2 0 Enda jag eg. reagerar på är att mg verkar vara väldigt lågt? Såg iofs sen att det fanns även salifert-tester för dessa värden med i lådan jag fick så kanske skulle vara en idé att göra om testet imorrn? tycker man läser att seras o JBL's tester inte ska va de pålitligaste testerna... bifogar även en bild på karet ska dock ha i mera LS och levande sand bara jag lyckas ta mig till sthlm igen.

• 1 svar
    • 672 visningar
  24. Started by ubjs,

Hej Tänkte inhandla en sexbandad wrasse för att den ska käka plattmaskar men dom är ökända hoppare (inte plattmaskarna alltså). Lägg på täckglas då är väl det självklara rådet, problemet är bara att då blir det för varmt i akvariet pga enbart belysningen, 4 T5 till 144 liter, ett täckglas har jag så det gäller enbart baksidan av akvariet. Funderar på att handla fibernät hos Bauhaus och fästa på något sätt. Men det kanske finns någon här som har en bättre idé? Mvh UB

• 1 svar
    • 509 visningar
  25. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden

• 1 svar
    • 449 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.