Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Freddess,

Hej! Har tittat lite efter vad jag ska köpa när jag vuxit ur mitt nanokar. DÅ jag inte har mycket plats så har ögonen fallit på RSM 130 eller Aquael reef 60. Båda på 105 liter. Vad jag kan se så är dessa relativt lika. Priser skiljer ju endel men frågan är varför då de verkar jämbördiga. Nu finns det säkert många som har erfarenheter av båda dessa kar. Och jag skulle vilja veta lite för och emot. Tack på förhand!

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by Putta,

Hej på er. Som ni säkert kommer att förstå så är jag en fullständignybörjare på området och de frågor och funderingar jag har kanske ni har hörthundratals gånger. Jag har ett Juwel Trigon 350 liters hörnakvarium som det idag går Malawisar i. Dessa kommer att få nytt boende under hösten. Och det ärdå det ska ske. ”FÖRVANDLINGEN” från sött till salt. Så utgångsläget är ett 350 liter hörnakvarium. Jag har tänkt att köra med en sump under karet. Hur stor börden vara? I sumpen har jag tänkt att ha skummare, värmare, returpump,nån form av filtermaterial och eventuellt lite levande sten. Missar jag någoteller tänker jag rent av för stort? Vad har ni i era sumpar? För ytavr…

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by MizzM,

Håller på för fullt och köper på mig grejer för att starta igång mitt första saltvattenskar snart. Har surfat runt här på forumet och läst en hel del om folk som har blitt både sjuka samt skadat sig pga koraller osv. Blir lite orolig faktiskt om man överhuvudtaget törs ha nån som nybörjare? Knappar är iallafall nåt jag har bestämt mig för att INTE ha i karet då dessa verkar vara mest farliga att hantera. Vad är bra att börja med? Om ni var nybörjare och skulle köpa en första korall, vilken skulle ni köpa? Har också läst att handskar är bra att ha varje gång man är i karet å pillar så de är nåt jag kommer att ta för vana. Har också hört att levande stenen samt levand…

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by Qurex,

Jag har tre eremiter..Först var alla tre ute och betade hela tiden. Sen hitta jag en som var helt stilla och alltid gömd. Nu är den ute och betar för fullt. En annan har nu bosatt sig i en håla och verkar varken komma ut på dag eller natt. Gör de så ibland naturligt eller något som är knas? Karet har varit igång en månad drygt.

• Gilla
    • 1 svar
    • 514 visningar
  5. Started by Johnny Tveit,

Jag har haft dessa "små gurkor" ett bra tag nu men jag vet inte vad det är. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

• 5 svar
    • 657 visningar
  6. Started by Twik,

Har en stor eremitkräfta som går runt och välter turbosniglar och andra eremitkräftor med jämna mellanrum och har ihjäl en del med. I övrigt är han duktig på att hålla rent men vet inte riktigt om han är värd att behålla med de andra beteendet. så jag undrar väl vad man bör göra. Man kan ju bara låta naturen ha sin gång och låta han va och bråka med vem han vill? Bannlysa honom till sumpen? Sälja till någon stackare? eller är det offentlig avrättning som gäller?

• 2 svar
    • 438 visningar
  7. Started by music_lover84,

Är det skillnad på olika armatur rent kvalitets messigt? Funkar det bra med en "billig" MH-armatur eller måste man satsa på lite dyrare?

8. Started by jetstar,

Hallå! har en liten fundering ang RSMs egna testpaket "marineLab" som följer med akvariet! rätta mig om jag har fel men tycker det verkar vara skräp? varför jag tycker det beror på att jag tycker det är väldigt svårt att läsa av korrekt på färgskalan eftersom det ibland inte stämmer på någon färg riktigt ,sen så får jag i precis samma värden vid varje test....ÄVEN direkt efter vattenbyte upplever att speciellt ammoniak testen är missvisande! den visar ALLTID 0,25 någon annan som har märkt något liknande?? Mvh

• 6 svar
    • 791 visningar
  9. Started by joelstahre,

Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Det enda jag har för tillfället är ett nytt 60 l rektangulärt akvarium som jag köpte för 500 kr. Jag har tänkt att lista lite olika prylar som jag har funderingar på att köpa in, och ni är mer en välkomna att dela med er utav era k…

• 6 svar
    • 752 visningar
  10. Started by joelstahre,

Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium. Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan. Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder. MVH

• 3 svar
    • 822 visningar
  11. Started by Matteuzzi,

Tjollahopp Chipp Chille Vipp tjobelido! Tänkte presentera mig lite, Mitt namn är Johan Matteuzzi och är 27 år gammal ifrån Stockholm. Jag har ännu inte skaffat mig ett akvarium ännu utan känner att jag måste plugga på lite först. Mina mål är att i första hand kunna driva ett akvarium "Fish only" för att sen gå över och köra med levande sand och för att sen till slut tillföra koraller av olika slag dvs ju mer jag lär mig praktiskt och teoretiskt så kommer jag försöka öka svårhetsgraden och ta det i min egen takt helt enkelt. Så ni kommer nog få se en del frågor ifrån mig i framtiden. Om jag har postat min presentation fel ber jag om ursäkt. Mvh Johan.

• 2 svar
    • 840 visningar
  12. Hur mycket sten kan man ha i ett 32 liters nano kar? och hur mycket tycker ni man ska ha?=) Här är mitt kar, tycker ni det är för mycket/lite med sten?=)

• 7 svar
    • 836 visningar
  13. Started by Nille83,

Nu har mitt kar varit igång i 4 månader och har inte haft några dödsfall på koraller eller anemoner. Någon fisk och någon turbo har rykt med, men det är jag van vid sen ciklid-tiden. Men nu min fråga. Jag har haft fosfat i karet sen jag startade det, jag vet att det är svårt att mäta. Men jag får utslag med Red Sea på ca 0,08. Så jag tror inte jag har 0 iallafall. Ska jag bry mig om detta eller kommer det försvinna när karet är inkört? Min andra värden är: Temp 25,3 KH 10,4 Nitrit 0 CA 420 MG 1350 Nitrat 10+ Fosfat 0,08 PH 8,2

• 3 svar
    • 654 visningar
  14. Started by fraggen,

Finns det fler än RSM som till tillverkar kompletta burkar med Stativ, skummare pumpar,ljus osv?

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  15. Hejsan! Skall åka bort i en vecka nu och jag har bara ls i mitt kar och undrar om det är okej att salthalten är på 1,022 ifall dem som skall fylla på akvariet glömmer att fylla på så att det inte blir så hög salthalt?

• 6 svar
    • 972 visningar
  16. Started by Fabhellmyrs,

Hejsan! Det är en massa microbubblor i mitt kar, det började bli en massa i fredags bär jag hade i fiskar och en korall, är det bara att vänta eller finns det något som jag kan göra?

• 27 svar
    • 1,9k visningar
  17. Jag har startat upp denna hobby långsamt, långsamt.... Och ändå går det fel. Jag köpte en ny fisk för ett tag sen och den fick, precis som de andra flytta rakt ner i karet. Tillsammans med fisken flyttade det även ner ett oodinium-angrepp. Så nu har jag lite färre fiskar. Jag har medicinerat med en revsäker medicin som inte verkar hjälpa. Jag tänker därför idag starta upp ett karantänkar för att försöka rädda återstående invånare med någon lite bättre fungerande medicin. Fem fiskar kvar av de ursprungliga åtta. Tre verkar helt osmittade, två kan jag se små små prickar på. Jag tänker dock att jag borde plocka upp alla och medicinerna. Vill gärna ha stöd i detta, då ja…

18. Started by Ralle,

Hej har i kväll fyllt upp mitt nya kar som jag hämtade hos glasmästare i måndags och som det blev bubblor i silikonet när 85 % var fyllt. karet är i rimless och har 15 mm diamantglas. L=1300 B=500 H=600 Det sitter en box på bakrutan . Så till frågan om dom försvinner eller får jag 350l på golvet här hemma? Mvh johan

• 2 svar
    • 962 visningar
  19. Started by krukan,

Hej! Hade tänkt sätta på en T-koppling från 32mm returlinan till en reaktor, men är lite osäker på exakt hur jag ska koppla detta. Behöver jag köra ett flertal förminskningar från 32->25->20->16 till slanganslutning, jag skulle även vilja styra flödet med hjälp av en kran. Gissar på att slangstorleken till reaktorn ska vara ca 12-16mm ? Någon som har ett liknande system och har en bra lösning ? mvh Christian

• 0 svar
    • 441 visningar
  20. Lite funderingar och sök efter råd. Har det trögt med uppstarten av mitt 720 l. Tycker jag gjort enligt best practice men ändå får jag given dinoflagellater och brun sjöluktande fleece i stället för grönalger vid uppstart. Har ca 70 kg blandat levande och död sten. Inget grus på botten. Skummare god för 1000 l. Led-belysning på 360 W. Streamer på 9000 l/h. Filterpump på 9000 l/h. UVC på 36 W och 3000 l/h. Bara igång på natten. 10 l biobollar och fleece i filtret. Bombade varje dag med nitrifieringsbakterier och bactozym enligt föreskrift under tre veckor. Mitt nitrat låg hela tiden lågt och även nitriten. 7 fiskar i karet. Väldigt sparsam matning. Stöddoserade nitrat (sal…

• Gilla
    • 15 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by Henrik dahlström,

Va och hämta lite roligt idag och stoppa i akvariet 😀😀😀😀

22. Started by Linnex,

Hej, Jag hade för många år sedan en 540 l sötvattensakvarium som jag sålde när jag köpte hus då jag inte ville hålla på att flytta den fram och tillbaka medan jag renoverade. Hela tiden har jag haft mål om att skaffa ett nytt. Nu har jag bestämt mig för att bygga en egen möbel där bla jag skall ha in ett akvarium. Min dröm har alltid varit att ha ett saltvattens akvarium men.... När jag hade sötvatten och man pratade med annat folk så sa de att saltvatten var väldigt känsligt och måste kontinuerligt bevakas. Därför är det svårt att lämna den om man tex vill iväg på en veckas semester. Stämmer det? Hur känsligt är ett saltvattens akvarium jämfört med sötvatten? F…

23. Started by .:Hansson:.,

hej har drivit ett nanokar på 18 liter nu ett tag. och tänkte om nån som funderar på ett nano. behöver svar på lite frågar så ställer jah gärna upp!! så alla som e sugna på ett nano fråga för jah har inte hatt några broblem me mitt ha de o lycka till:)

• 1 svar
    • 826 visningar
  24. Started by Linnex,

Jag startade upp mitt 500 l i söndags. Det har alltså gått drygt två dygn. Min LS har legat i ett annat akvarium i förvaring i ca två månader med skummare och sparsamt med ljus (3 timmar/dag). Var lite liv där nu när jag flyttade över. Jag spolade av LS lite lätt när jag flyttade dem. Vid uppstart har jag använt 50 l vatten från ett aktivt kar och ca 20-25 l från mitt förvaringskar. Dvs 70-75 liter totalt. Första dygnet så skummade skummaren av exakt 1,5 liter och sedan har det näst intill avstannat. Jag har ett fosfatfilter inkopplad samt nitratfilter ADN 75 på uppstart sedan då i söndags. Igår vid lunchtid slängde jag i en fryst räcka för att belasta akvariet. Testat at…

• 13 svar
    • 2k visningar
  25. Started by Grobert,

Hej Forumet, Jag har efter en lång tids suktande och en kortare tids velande slutligen beslutat mig för att kasta mig in i saltvattenakvaristiken. Min tank har stirrat tomt på mig därhemma sedan Gudrun i vintras tog livet av mina Malawisar, och tankarna har pendlat från total avveckling (mest tomma hot) till jättelika byggprojekt. Efter att min treåring har börjat prata om Nemo är vi plötsligt två mot en i familjerådet så nu är plötsligt karet rengjort och fyllt med saltvatten. Detta fyllande med saltvatten är i många avseenden förmodligen förhastat, framförallt så inser jag att jag måste öka cirkulationen markant. Jag leker med tanken att konvertera mitt gamla gamla 65…

• 10 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.