Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej, har precis köpt ett woha hawaii 465 L akvarium. Har köpt en osmos och håller på och fyller på men gar en fråga. Bör man blanda i salt i varje hink eller kan ja fylla upp karet och sedan hälla på allt sallt samtidigt?. Vad bör jag göra näst, hälla på sanden och sedan LS eller tvärtom? Ska lampor vara släkta den första tiden?. När ska man starta skummaren, direkt eller? Känns inte som dom i affären har full koll för dom sa en sak om uppsättningen av akvariet som sedan visade sig vara en annan sak så vill mer se vad ni har att säga om mina frågor. MVH T
-
- 43 svar
- 4,5k visningar
-
-
Hej allihop jag är ny inom detta med saltvattens akvarium men jag har haft sötvattnets akvarium förut och har en fråga vad ska dessa värden ligga på nu i början och vad man vill det ska ligga på sen Med vänlig hälsning, Gabriel No2, Nitrite No3, Nitrate KH Alk Salt PH4, Phosphate
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej, vi startade vårt RSM 250 nyår och det är verkligen spännande att följa utvecklingen. Vi satte igång med 38 kg levande sten och även levande sand från start och vi har bara haft i fosfatremover tillsammans med aktivt kol i en strumpa i sumpen. Med den levande stenen följde naturligtvis en hel del intressanta saker som rörmaskar, illrosa svampar, alger, maskar och pyttesmå anemoner som nu vandrat upp till ljuset. Nu undrar jag över en ny invånare som jag varit och petat på med håven tidigare då jag tyckt att det sett konstigt ut. Jag försöker surfa runt på Reeflex och andra identifikationssidor men det är inte lätt när man inte ens vet vilken grupp sakerna man hittar …
-
- 5 svar
- 986 visningar
-
-
Hejsan. Är en gammal sötvatten akvarist som nu äntligen fått tummen ur och gått över till salt. För er som inte vill läsa är frågan varför och vad är det som är grumligt i mitt nya system? (Nästan uteslutit bubblor) För er som vill läsa så ser min setup ut såhär. Är den ok? 2 100liters med gemensam sump på 50liter. Returpump eheim 1000 liter. belysning LED 120w per akvarie.. En ai hydra 52 och en oceangarden. en 4000liter cirk pump i varje. Wp10. skummare är bubbel magus C5 15kg levandesten. En påse redsea levande sand. alla vatten värden är ok och inom rekommendation. Det har nu gått 2 dagar sedan jag satte i sand och sten men det är lite grumligt. Små partiklar som …
-
- 6 svar
- 981 visningar
-
-
Tjena mors, Har haft mitt akvarium (375L) nu i ca. 1 år, men fram till för 2 månader sen hade jag endast sten i akvariet för jag visste att jag skulle flytta. detta gjorde jag 1 aug. och startade då upp på "riktigt" köpte till osmos och blå ljus (t8 rör) ny LS, fosfat filter och UV-c filter. Hade 20 kg LS sedan tidigare och la i 20 kg ny sten igår. har inte börjat med MH än utan bara blåljus. Har nu börjat få lite alger, men är osäker på vad det är för något. någon som kan indentifiera? motverka? något som sniglar käkar? kan också tillägga att det ser värre ut på en av bilderna än vad det egentligen är Köpte även två koraller i onsdags. en grön stjärn polyp och en euphyl…
-
- 107 svar
- 9k visningar
-
-
Jag ska dra igång mitt 340 liters akvarium snart, Väntar bara på akvarie ställningen som jag beställt då lutningen i vår lägenhet inte är att leka med... 8 cm mellan vardagsrum till kök liiite jobbigt när man har fest kan jag lova, behövs inte mycket innanför västen innan gästerna börjar ragla . Nåja ställningen som fö ska byggas in i vitt tegel ska iaf komma inom 14 dagar. När jag drar igång tanken ska det får stå ett par månader innan jag släpper i några fiskar och annat roligt. Jag har salt - red sea, tester, osmos, belysning (som inte ska vara på de första veckorna) cirkulationspumpar sammanlagt 5000 l/h, doppvärmare, kalksand. ca 15 kg torr korallsten icke levande…
-
Hej har ett red sea 130 som jag startade upp för 1 månad sen med levande sand och 22 kg levande sten.Det fick gå 3 veckor sen köpte jag 2 clownfiskar.Har nu 0 Ammoniak och 0 Nitrit men ett Nitrat värde på 25 ppm med Salifert test.Antar att själva cyklingen har kommit till 3:e stadiet Nitrat stadiet.Kommer Nitratet att sjunka av sig själv framåt?Bör jag göra något vattenbyte nu? Har inte bytt något vatten sedan uppstarten.
-
- 1 svar
- 555 visningar
-
-
Hej! Ska starta mitt nya akvarium (reefer 250) och har lite frågor i vilken ordning allt bör göras. Teknik: Skummare Clarisea roller filter Uvc LED-belysning Wavemakers Har även redseas mature startkit, sand och levande sten. När och i vilken ordning ska allt kopplas in? Sand/sten, uvc, skummare och flås på pumparna direkt dag 1? Kan tänka mig att jag vill vänta med filtret ett tag så jag inte tar bort alla bakterier innan dom fått fäste.. gäller samma sak skummaren?
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag heter Anders och är ny här på forumet och ny inom saltvatten. Har läst på mig en hel del men skulle gärna vilja ha lite hjälp nu när det kommer till uppstarten. Jag har byggt om mitt Juwel 260L kar med ytavrinnings box och 300W led beslysning, 2 st Tunze 6045. 80L sump placerad i källare: Skummare Deltec 1455, Deltec UVC 20W, FR509, returpump, osmolator 3155, nivålarm... Systemet är provkört och idag fyllt med osmos vatten. Så för kommande steg har jag lite funderingar enligt nedan. 1. Vilket salt skall jag använda? 2. Vad bör jag ha i Fr509? (fick med den i paketet jag köpte:) 3. Bör jag ha aktivt kol? 4. Hur mycket levande sten? (kanske tips på bra ställen a…
-
- 3 svar
- 666 visningar
-
-
Hej, Den fjärde februari i år startade jag mitt allra första saltvattenskar, ett reefer 250 med endast torr/död-sten. Jag började mäta ammoniak och nitrit efter 3 dagar och sedan dess har jag i princip kollat av det varje dag. Det bekymmer jag har är att jag fortfarande varken fått en ammoniak-pik eller nitrit-pik. Ammoniaken har i stort sätt varit antingen <0,25 eller 0,25 hela tiden. Även de dagar det luktat jättemycket ammoniak i hela lägenheten har ammoniaken inte varit över 0,25. Nitriten har pendlat mellan 0 och 0,1. Som ammoniakkälla vid uppstarten hade jag i en liten räka, samt att jag körde bakteriekultur (REEF EVOLU…
-
-
- 12 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej. I mitt Elos mini som finns presenterat här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36917 går inte allt som jag förväntat mig. I början såg allt bra ut men sedan en dryg månad tillbaka har jag kraftig algtillväxt, är det kiselalger? För att råda bot mot detta byter jag numer ofta vatten, jag byter ca 10liter varannan eller var tredje dag för att hålla nere amoniak och nitrat. Sist jag mätte visade amoniak 0,25mg/l och nitrat 2,5mg/l, inga katastrofala värden väl? Det är faktiskt första gången jag får ett annat värde än o på nitraten. Amoniaktestet har jag nyligen skaffat. Mäthistoriken ser ut så här: __________Nitrat___MG__CA__KH__Densitet__t…
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej alla! Jag är så galet ny man kan vara och har ett kar. Jag har fått taöver ett kar 110l "nano cube hql" detta kar har nog inte varit skött jätte bra, men när jag tog över det så fans inga tester, så jag har börjat köpa på mig, lampan var aldrig bytt, nu bytt. vattenbyten hände max en gång i månaden, i bland varannan månad. (antagligen med längre mellanrum). Cuben har inbyggd sump, en i identifierad skummare, en pump 1200l/h, uv-c. Jag har nu haft detta kar i tre veckor. Kända vattenvärden är: nitrit: 0 nitrat > 100 (just det, kan inte mäta högre tydligen) ph: 8.4 kh: 6 mg: 200 salt: 1.025 temp: 26 C Resten är just nu okänt. Invånare är: två clownfiskar, par en …
-
Hej! Vad tycker ni om att köra utan skummare i ett 80 liters ? Och isåfall vad är ett bra "reningsverk" istället
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! På grund av brist på utrymme och estetik/ljudnivåtänkte jag köra utan sump och avrinningsbox om det är möjligt. Mitt största problem är var jag ska tillsätta exempelvis aktivt kol. Går det att bygga ett filterfack inne i karet där cirkulationen är god för detta ändamål eller har ni andra förslag? Brukar man lägga aktivt kol inne i sumpen? Skit på yttvattnet har jag löst genom att vid behov sätta en pump som suger in vattnet med en liten tratt från ytan och sprutar ut det blandat med bubblor i karet vilket funkar bra i mitt diskuskar. Mycket tacksam för tips Mvh Peter
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej hej! Jag har i många år haft sötvattensakvarium och nu har jag blivit sugen på att prova salt. Än så länge har jag bara hunnit läsa på litegrand och något saltvattenskar kommer det inte bli på åtminstone några månader. Här är tre frågor som surrar i mitt huvud just nu, 1. Kan man ha ett saltvattenskar utan sump? Vad finns det för några nackdelar med att göra så och vad ska man tänka på? 2. Vad menas med "levande sand" och är sådan bra att ha? 3. Var får man tag på alla saltvattensgrejer (inkl. fiskar ) när man som jag inte bor i närheten av någon "saltvattensaffär".
-
- 4 svar
- 879 visningar
-
-
köpte för ca 2månader sedan ett 200l saltkar med ca 18kg ls. satte igång det och köpte till 16 kg ls. beställde några anemoner och 2sallykrabbor, 1 pilkrabba, några sniglar, en sjöhare vilken dog. lite vill ha mer:) så köpte sen ett 540l med 62kg ls och 18kg väl inkörd blandat hålsten och lavasten. fick i det köpet med en rejäl skummare och massa pumpar. även 3st fiskar medföljde, 2st gula kirurger och 1st blå tryckare. och en svart ormsjöstjärna. fiskarna åkte direkt i 200l karet. nu har 540 stått med 300l vatten och 62kg ls sammt dom där 18 kilona väl inkörda lavastenen och hålstenen, i ca 1 vecka. min första fråga är när törs jag pumpa över vattnet från 200l karet och…
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
- 1 följare
-
-
-
Hur räknar man ut den exakta vatten volymen på ett hörnakvarie som har dessa mått. här är en Grov bild på det hela /Tom Akvariet.skp
-
- 6 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej sitter här och planerar sen en tid tillbaka att börja med saltvatten. När det gäller kar så har jag bestämt mig för ett Juwel rio 240 L med möbel , sump kommer jag att ha men vet inte hur stor. Kom gärna med förslag, En vän till mig erbjöd att sälja sin Ati bm 200, är denna för stor och krafig? Sen ljus, så tänkte jag använda Juwels original led 2x54w och helialux 54W detta borde väl räcka till för att ha gott om koraller och fisk. Pär
-
-
- 8 svar
- 776 visningar
-
-
Hej, Jag har i några år nu haft intresse för att kasta mig in i saltvattensakvarium världen och skaffa mig ett rev och några fiskar. Har dock aldrig varit i en livssituation som medger något större akvarium och tiden att ta hand om det, och inte för att tala om allt annat roligt/nödvändigt som kostar pengar! Men nu stämmer det mesta in and the stars have aligned så jag förbereder mig för mitt första akvarium. Jag har ungefär 3-4månader på mig att planera innan det blir möjligt då jag jobbar ifrån annan nation än mitt hem tills dess och ser nu denna tid som ett ypperligt tillfälle att förskovra sig så mycket teoretisk kunskap som möjligt. Därfö…
-
-
- 35 svar
- 3,2k visningar
-
-
Jag går i tankarna att inom en ganska snar framtid starta upp mitt första saltvattensakvarium. Har hängt runt mycket på forumet och läst osv men då det finns så många olika vägskäl att ta så känns det som att det kan behövas ventileras lite. Storlek på akvarium: Opti White 80x35x35 98l eller Helglas 75l basic 65x33x35 Det lutar åt ett basic 75l från exempelvis herkuleszoo för ca 400kr och lägga mer pengar på teknik... om det inte finns enorma nackdelar med ett sådant "billigt" kar? Pump: 1st streampump Tunze nanostream 6015 1800 liter/tim Skummare: Eheim Skim 350 ytskummare eller Tunze doc 9004 internskummare …
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag köpte ett begagnat RSM 250 komplett med sten och levande. Nu har karet snart varit uppe i 24h hos mig, då jag är färsk på saltvatten så skulle jag uppskatta en utvärdering utifrån lite bilder jag har tagit! Har tyvärr svårt att få tydliga färger från Iphonen Bild på hela akvariet: Jag har mina misstankar att jag har hel del kalkalger: Vita = dåligt, lila = bra? Har andra saker som också ser tråkigt ut i karet: Det känns som karet inte är så levande helt enkelt. Synpunkter, råd och tips är varmt uppskattat!
-
- 3 svar
- 764 visningar
-
-
-