Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag har ett uv som via insuget och utblåset har genomskinliga huvar för att se så den funkar och nu ligger uv´n så att dom pekar rakt ner i akvariet så det lyser ner. Min fråga är kan detta lilla mängd uv ljus vara skadligt om tex en fisk ligger under den strimma ljus som blir via utblåset? På insuget sitter ju en pump så där borde det va ok även om det blir lite ljus där oxå.
-
- 5 svar
- 893 visningar
-
-
-
-
Hej! Har precis köpt ett uvc-filter i kampen mot envisa alger samt den j*vla pricken... någon som har ett bra tips på något man kan sätta för insuget för att förhindra att mina mindre invånare sugs in i inloppet? En fråga till, bra tips på hur jag blir av med den oljiga ytan i akvariet? Jag har inte ytavrinning. Tacksam för alla tips och idéer.
-
- 1 svar
- 567 visningar
-
-
-
Tja! Har funderingar på att införskaffa mig ett Uvc, men efter att ha gått igenom ett gäng trådar på reefcentral så är jag inte helt säker längre. Jag märkte att det höjdes en hel del negativa röster mot användandet av Uvc. Dels verkar det enligt en del finnas negativa konsekvenser och en hel del menar också att de är ganska verkningslösa när det handlar om att motverka vita prick. Mitt incitament till införskaffning av uvc är enbart för att förhindra vita prick. Vad är era erfarenheter, hjälper det eller är det en onödig investering? Mvh Dennis
-
- 2 svar
- 831 visningar
-
-
Tjena! Har en kanske väldigt enkelsvarad fråga, men har ett RSM 130d och är sugen på att skaffa en Hepatus, då jag läst väldigt mycket att det i princip kräver att man har en UVC för att slippa prick på fisken undrar jag om det krävs en sump man har UVCn i eller om någon vet om den får plats i den integrerade sump delen i RSMet?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Har mitt uvc ljus från sumpen och inte en close loop från botten av akvariumet. Får man mycket bättre effekt av att köra det från botten eller är det sak samma.????
-
- 1 svar
- 676 visningar
-
-
-
Så, jag har fräschat upp ett gammalt akvarium och skulle vela ha 1/2 mycket vackra fiskar i det. Någon som vet nån snygg fisk som kan vistas i ett såpass litet akvarium? Inte kampfisk för det har jag haft en liten ändring, det är 11L Mvh Patrick
-
- 18 svar
- 2,2k visningar
-
-
Vilken sorts mat använder ni till era saltvattens fiskar??????? nån som är bra bättre eller bäst.
-
- 22 svar
- 1,9k visningar
-
-
fick en del flaskor och burkar med när jag köpte karet vad används dem till och hur? strontium aqua pur magnesium pro rowa kalk phytoplan ph buffer kh+ marine snow iode kh+ph buffer
-
- 0 svar
- 703 visningar
-
-
Hej! har ett 60x30x30cm akvarie med en firefish. Jag skulle vilja ha något på botten som inte är fisk. Tänkte en liten Mithrax sculptus (emerald crab) eller en Ormsjöstjärna. Vad skulle ni välja? Tänker att den ska hjälpa till med maten fisken inte plockar upp ifrån botten. Tänker att krabban har svårt med mindre bitar? Mvh Emil!
-
Hej allihopa Över allt läser jag om Cyano. Vad är det? Mvh Botan
-
- 24 svar
- 9,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hej jag har på senare tid upptäckt grönalger som inte ens min kirurg, Z.flavescens, vill smaska i sig. Dem växer i små "tussar" små gröna strån om ca 1-2 cm långa. Vad är det för alg? ska jag bekämpa dem eller kan jag låt dem vara.
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Igår kväl när jag satt och kollade på mina levande stenar så upptäckte jag en liten mask liknande organism som kröp över stenen! Skallen (om man kan kalla det så) var lys orange och resten av kroppen var svart brun ungefär! och sen så hade den nån form av taggar runt hela sin kropp också! är de nån som vet vad det kan vara??
-
- 1 svar
- 779 visningar
-
-
Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???
-
- 1 svar
- 640 visningar
-
-
-
- 5 svar
- 947 visningar
-
-
Lite nyfiken på vad detta är??? Mest troligt någon ohyra 😂😂
-
- 2 svar
- 481 visningar
-
-
Hej! efter skummaren hade börjat låta för mycket öppnat jag den för att kolla efter orsaken och såg att det fanns någon form av levande, som jag inte vet namnet på, samt om det är något man skall bevara eller utplåna. Tack för eventuell hjälp!
-
- 3 svar
- 590 visningar
-
-
Tjenare, undrar om detta kan vara snigelägg?
-
- 0 svar
- 753 visningar
-
-
Fullt med små bruna micro djur har invaderat min glasruta. Vad är den för något och hur blir jag väck dem? Ska försöka ladda upp en bild
-
-
- 5 svar
- 731 visningar
-
-
Fått någon fripassagerare till snäcka, någon som vet vad dem heter?
-
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
-
- 1 svar
- 542 visningar
-