Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by denuo,

Hej har nu börjat planera på allvar för mitt första saltvattensakvarium! Har hållit på med sötvatten i ett par år men sneglat över mer och mer på salt, mkt pga denna fina sida!! Har nog varit inne och läst här varje dag det senaste halvåret... =) det är så att jag har ett alurams-akvarium på 520liter jag tänkte använda. Sedan börja med att skaffa en bra skummare, osmosvatten, Sten (LS och torr LS) och låta det stå ett tag. Efter hand kommer jag skaffa UVC och kanske en sån där grej som sög ner ytvattnet (jag ska inte köra med någon sump alltså) och såsmåningom några fiskar! Avancerad belysning, koraller etc får vänta så här i början känns det som. Det jag funderar över …

2. Started by john.w,

får stenen på fredag

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Rickard,

Tänkte på en grej....... Med alla diskussioner kring att div plastslangar kan vara obra, och PVC mycket bättre..... Ja, ni känner säkert igen debatten? Liten annan vinkling på denna fråga, kanske: kan man lagra osmosvatten i vilken sorts plastbytta som helst, eller? Kan ju bli att man kör fram 100-200 liter i en regnvattentunna e dyl, och att det då tar några veckor innan det går åt.... Rickard

• 12 svar
    • 2,5k visningar
  4. Started by Utstrand,

Hejsan svejsan! Ser att ni skrivigt lite här och där om Osmosvatten!! Men vad är det?? Försökt hitta något svar men misslyckats! Osmosvatten, Osmopumpar och Osmotunnor mm! Blev lite nyfiken på vad de är:P Är de bara saltvatten me ett snyggare namn eller?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by argusmannen,

jag sitter här och funderar på hur man ska läga upp facken i sumppen. jag funderar på att ändra mitt nuvarande 600L sötvatten till salt och där använda ett annat akvarium jag har till sump. Akvariumet är på ca.150 liter och har måtten L=180cm D=30cm B=28cm. Frågan är hur ska man sätta dit eventuelle mellan vägar i det hur stora fack och var. Tacksam för eventuelle skiser.

• 15 svar
    • 2,7k visningar
  6. Started by Linnex,

Är en del att fixa innan jag startar skarpt. Ytavriningen är tyst men jag tycker det låter mycket från röret i sumpen. Jag har gjort ett vattenlås i sumpen men det skvalpar bra inne i röret.... Har ni lite tips hur det går att tysta ner det? Har även någon kopplinger som inte blivit tätt som får limmas om samt att jag måste jobba lite på att tysta ner pumparna. Sedan gjorde jag en kanon grej. Borrade inte returen för att hindra baksug. Naturligtvis lyckades jag glömma att dra av rörbiten som sticker ner i akvariet när jag stängde returpumpen 5:e eller 6:e gången... så nu vet jag hur det blir när man flödar sumpen :-$

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  7. Guest HK_Akvarie
    Started by Guest HK_Akvarie,

ska starta upp ett kar nu i helgen eller på måndag.. letade runt på forumet nu efter lite hjälp.. hittade ett inlägg för ett tag sedan där det var en liten steg-för-steg lista på uppstart av saltvattenskar. någon som vet vilket inlägg jag söker ? jag har ett nytt 200l med en medhörande eheim professional den e tyvärr bara på 700l/h men den borde räcka första 2 veckorna innan jag köper levandesten. kommer bara att ha i lite grus som jag fick av en zoo affär för att kunna få lite biologi just nu. kommer att komplettera med 1-2 kg levande sten så fort jag hittar ett bra ställle att beställa från. men min fråga nu e vad jag borde ha för salthalt Ph och Temp i karet ?? ska jag…

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  8. Started by SeanD,

hej på er har haft mitt första kar nu i 3 mån o jag undrar om det dunstar 20 l var 9 dag hur ofta bör jag göra ett vattenbyte? har inte gort det ännu. tacksam för svar

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by Mazi,

Detta har jag redan: *112 Liter Aquael fabrikat *2 st T8. ett 18W blått, ett 15W rött *2 st HQL 80W vita *Aquamedic Miniflotor skummare *2 st Powerhead 308, 660 L/H pumpar *100 watt aquael doppvärmare *Batteridriven slamhävert *Ytrenare *RO corallife 90 L/dygn *Tester PH, KH, NO2, NO3, NH4, SI *Ytterfilter fluval 404 1300 L/H *Instant Ocean salt *Coralife Hydrometer, Termometer, algmagnet Om en vecka hämtar jag ca 75 liter inkört vatten och köper en bra luftpump till skummaren och 10 kg salt till. Sen lite senare köper jag begagnad levande sten. Ännu lite senare köper jag sand. Sen ännu lite senare köper jag mina första turbosniglar Längre fram: 150 watt MH Ramp för 1 ell…

• 27 svar
    • 3,1k visningar
  10. Started by Reefchallenge,

hej på er har en del problem med filtrationen och partiklar i vattnet. uppskattar tips om hur man löser problemet. akvariet : aquamedic percula 120 med fyra fack på baksidan fack 1 : ytavrinning tom för närvarande , ok jag har en strumpa med rowaphos ca 200 ml däri grovmaskigt filter mellan fack 1 och 2 fack 2: nitrokulor samt skumare EMC 500 FACK 3: nitrokulor aquabee på 2000l/t ,finmaskigt filter,utströmning till karet med myning mitten av karet rakt ut fack 4 : fyra stycken pumpar med finmaskigt filter på 2000,2000,2000,3000 l/t,med både insug och utströmning på höger sidan av karet, ena 2000 är riktad åt vänster och uppåt från botten och 3000l är riktad snett åt vänst…

• 0 svar
    • 954 visningar
  11. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Tack för all hjälp jag har fått när jag startade mitt saltvattensakvarium. Nu har jag släng ihop en liten film samt lite kort på min hemsida, inte så mycket information där ännu men jag skall pilla lite med den i helgen. Om ni är intresserade så är länken: www.festa.mera.nu (hmm dålig fantasi) MVH, Andreas

• 5 svar
    • 1k visningar
  12. Jag drar äntligen igång mitt akvarium under nästa vecka (V0515)... Tänkte höra om det var någon i trakterna som har planer på att göra vattenbyten då och om jag skulle kunna komma och tigga till mig 25/50 liter akvarievatten för att få lite startkultur i mitt?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by ghost,

hej en liten fråga hur många timmar ska jag ha uv filtret i gång per dygn?

• 3 svar
    • 1k visningar
  14. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

har ett 25L som jag tänkte göra nano av. har en fluval 1 och en doppvärame sammt glödlampslysramp. vad ska jag kompletera med? går det ha ngt levande där i?har tänkt trycka i så mkt levande sten det går. p.s. har haft en 45L nanocub och det funkade!

• 2 svar
    • 1k visningar
  15. Started by .:Hansson:.,

hej har drivit ett nanokar på 18 liter nu ett tag. och tänkte om nån som funderar på ett nano. behöver svar på lite frågar så ställer jah gärna upp!! så alla som e sugna på ett nano fråga för jah har inte hatt några broblem me mitt ha de o lycka till:)

• 1 svar
    • 818 visningar
  16. Guest Photo
    Started by Guest Photo,

Hej Har varit här ett tag och läst en heldel men hittade inte något bra om vilka märken (pris). Som man behöver för att mäta PH och Salthalt.

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  17. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, En liten fråga, hur länge bör man vänta tills man skall slänga i en UV-C i ett nystartat akvarium? MVH, Andreas

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  18. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Tjenare, Nu har mitt akvarie varit igång i över 2 månader och jag har ett par frågor. 1. Tänkte köpa mig en Armatur till akvariet som heter: AquaMedic Aquasunlight NG, 2x250+2x54wT5. 120cm + Moonlight Är det någon som har erfarenhet om denna eller hört något negativt. Eller är det någon som kan rekommendera någon annan armatur för ett 400l akvarie som har måtten 150x50x55(lxbxh). Här är en länk till AquaMedic: http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=205〈=en&cat_id=14 2. Hur länge bör man vänta tills man kan lägga i korallsand? Hade tänkt mig nån cm vid framkanten bara för att inte orsaka onödigt mycket bakteriger. ps. Har laddat upp lite nya bil…

• 0 svar
    • 950 visningar
  19. Started by Nemisis,

Hej!! Satt och tittade med ficklampa i karet igår och fick se att jag har mycket typ tusenfotingar i karet. De liknar iaf tusenfotingar o är rosa o vita till färgen. Är detta bra eller dåligt. Har andra djur i den levande stenen me typ kräftdjur o liknande, men de e väl bra? /F

20. Started by hippo,

jag har fått mitt filter idag och undrar om man måste plocka isär det och ta ut allt vatten när man är klar med det eller e det bara att låta det gå en stund innan man tar vatten från det nästa vecka??

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Manks,

Ska bygga om ett Juwel rekord 60 till saltakvarium och har en fråga ang ljuset. Jag är inte rik som ett troll och tänkte försöka sprida ut mina investeringar lite, och som det är nu ska jag bygga en egen ljushuv(ud) med 4*24 w t-5 rör. Det är planen i alla fall. Men jag undrar om man över huvud taget kan ha LS med det singel t-8 rör som sitter i nu. Jag tänkte att man kunde köpa Pumpar och blanda vatten och kasta i min LS och sedan om någon månad bygga en ljusramp värd namnet, eller om jag ska vänta med allt? Och en annan fråga, i ett 60 lit akvarium, blir det lagom med 2 500 lit pumpar, det är ju lite väl kraftig cirk, ska jag ha en 500 och en 250 tycker ni?

22. Started by Texas,

Skall köpa tunze stream pump kit...vart finns dom som har bra pris på grejerna! Hittade i USA ett kit med två pumpar 12000l/h vardera och en kontroll till dom allt skulle man ha hemma med frakt för under 3000:- Men haken är ju att dom har 110volts uttag...

• 1 svar
    • 915 visningar
  23. Started by Texas,

Har startat upp salt nu för första gången...en liten fråga hur länge tar det innan saltet löst upp???? Det har gått 3 dagar och det ligger ett tunt lager av salt på botten ännu... Köpte Tropic Marin pro-reef...till 720 liters kar Har beställt levande sten som kommer om 3 dagar...har det någon betydelse om det inte hunnit klarna riktigt?

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by Nemisis,

Hej!! Är helt ny och undrar varför man inte vill ha glasroser i burken? Tror jag har en eller två. Bör jag avlägsna dessa? och hur gör man de på ett bra sätt? Försökte med en pincett igår, gick väl så där kan jag säga..

25. Started by Clownen,

Ska förhoppningsvis starta mitt första saltkar snart och undrar lite om olika salt sorter. Jag har märkt att prisskillnaderna kan vara stora. Vad är det som skiljer dem åt? Jämförde bla HW Meersalz professional för 46 euro för 20kg i Tyskland det dyraste Tropic Marin Pro Reef Sea salt för nästan det dubbla (det var självklart den sistnämnda som rekommenderas av säljaren). Tacksam att få veta om det är någon större skillnad mellan saltet (kommer inte att ha osmos från början). Räcker 20kg till ett 300L? /Mvh Peter

• 15 svar
    • 2,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.