Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Daniel,

äntligen efter en <span style="font-weight: bold;">tre </span>månaders lång inkörning (jag tog det lungt med inkörningen genom att "delbetala" alla de dyra utgifter man har när man startar ett akvariumet så att de skulle bli anpassade min studentekonomi) är det dags för fiskarna. Jag tänkte börja med ett par clown (ocellaris eller kanske biaculeatus), en gul kirurg och kanske en blenny eller en goby som skulle käka lite på algerna plus en royal gramma. börjar få långa bruna trådalger som inte är så himla snygga.. där kan jag få lite tips.. vad har ni för algätande fiskar/djur förutom kirurger? vilka alger äter kirurger? är UV-C en måste för alla kirurger? i s…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Linnex,

Jag har BTN block (stenar). Sätter sig kalkalger på dem oxå? Funderar på att ersätta dem med riffkeramik då det inte känns rätt med felaktiga klippberg. Men det går på ca 4000 spänn. Sätter sig kalkalger på BTN block. Sättar man då fast lite LS här och var så kanske det ser skapligt ut i alla fall.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Linnex,

Var kan man hitta vilka värden som är tillåtna i ett akvarium. Jag har fått hem vattenanalys från kommunen. 65 olika pos är upptagna. Men det säger mig inte så mycket då jag inte vet gränserna. Bla så är: Salen < 1 mikro gram/liter (hur gör man mikro tecken på PC. Jag är van vid Mac) Nitrat 0,4 mg/l nitrit 0,001 mg/l fosfat <0,005 mg/l Kalcium 5,9 mg/l hårdhet Ca+Mg 9,4 mg/l hårdhet total 1,3 DH Kolsyra aggressiv 13 mg/l PH 6,0 Konduktivitet 12,7 ms/m Vad skall man mer titta efter?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by joax,

Undrarhur man skall ha cirkulationen i ett hörnakvarium. ca 350l Funderat på en Tunze stream 6060 , men räcker en pump eller bör man ha flera små ? Någon skrev att man bör ha en osmo redan från början, skulle gärna höra fleras råd. MVH Johan

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by joax,

<DIV>Hej !</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Funderar på att starta ett salt kar. </DIV> <DIV>Har köpt ett hörnakvarie på 350 liter.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Vad skulle jag behöva köpa för att få det att funka ? Har ingen möjlighet att ha sump under.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>skulle vilja ha ett enkelt salt med några fiskar och levande sten.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>skulle vilja sätta en skummare över akvariet för det finns inga sidor att hänga denna på. Är det möjligt ? </DIV> <DIV>Måste man ha mh eller räcker det man vanliga aquvarelle lysrör ?</DIV> <DIV…

• 18 svar
    • 2,2k visningar
  6. Started by fredl,

Ska snart (till veckan eller så) dra igång min nya kub och behöver tips på inköpsställen i Göteborg med omnejd. Behöver till en början sand / levande sten.

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by pubafton,

<span style="font-weight: bold;"><span style="font-family: times new roman,times,serif;"> Helloj..har en liten fråga ang...cowfish eller koffertfisk...om det nu ens heter så... Jag hade en sådan men undrar vad dom äter och om man behäver ha nån speciell kost till just dom...eftersom den tog inte torrfodret som jag gav ..... /henke</span></span>

• 10 svar
    • 2,6k visningar
  8. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

Hej... Idag var jag på HORNBACH och fick syn på den ytavrinnaren. Den kostar bara 98kr. 1= en justerare för hur mycket vatten man vill att pumpen ska dra från ytan.Har man en starkare pump så kan man skruna lite på den så åker det in vatten från 4 också. 2=där vattnet från ytan går igenom. 3=där är den en stor luft bubbla som gör att den gemskinliga plasten är vid vattenytan även om vatten nivån sjunker. Min vattenyta är ren och fin nu. Jag hoppas att tipset är till någon hjälp. MVH Aqil

9. Started by hippo,

jag har ingen osmo,så jag undrar om det funkar att koka påfyllningsvattnet.. e de någon som vet något om detta??

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Daniel,

skriver här för jag antar att detta är ett nybörjarfråga... jag har intstallerat en aquamedic multiflotor 1000 i morse, jag blev förvånad att den började "skumma" efter ett par timmar, den har samlat cirka en halv centimeter smuts i koppen och nu skummar den inte längre, den bara "puttra" under koppens ytan och inget skum bildas.. innebär det att det inte finns något mer att skumma eller är det något fel? jag en luftpump som trycker in luften i cirkulationspumpen, då är det inte täppt där, skummaren är fullt med luftbubblor, det är inte det som är problemet, och inte heller kalk i cirkulationspumpen, eftersom den har legat i ättikvatten hela natten.. kan någon förklara my…

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by Clownen,

Hej Håller på att sammanställa en låååång inköpslista och skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tester manbör ha från början och vilka man eventuellt kan lugna sig med. Räcker dessa? pH, nitrit, nitrat, Kh, kalcium, ammoniak,fosfat Är det något ni skulle lägga till eller ev ta bort? Tänkte köra med Saliferts tester. Mvh Peter

• 14 svar
    • 1,9k visningar
  12. Started by Linnex,

Hej, Jag har precis köpt ett beg. hörnakvarium. Jag är nöjd förutom att att möbelskåpet är lite för högt. Den är 90 cm. Det går utan några problem att sänka den till 70 cm då den tidigare blivit höjd för att förra ägaren skulle få plats med all teknik under när han konverterade från söt till salt.. Om jag sänker den löser jag allt förutom hantering av skummaren. Den får utan problem plats men... jag kommer ha svårt att få ut den vid tex rengörning. När jag studer lite bilder på olika sump (bla här på forumet) så ser jag att även andra borde ha det problemet. !!!???. Hur har ni gjort.. Tar ni aldrig ut skummaren utan bara öppnar den på plats för rengörning (då föru…

• 1 svar
    • 992 visningar
  13. Started by sloman,

Hejsan! Jap postade samma inlägg under teknikforumet men det kanske passar bättre här. Jag har förstått vad osmos är men inte riktigt hur det fungerar. Kopplar man den till kranen och låter vattnet rinna ner i nån behållare eller är det något som sitter i karet och renar vattnet som redan finns där? Mvh slö

• 2 svar
    • 923 visningar
  14. Started by troffe,

måste man??? Ja bara inte vill!! Meckigt, och hur fel kan det bli om man inte osmosar vattnet? Vi på Gotland har säkert redan bra vatten. Mycket bräckt saltvtn runt kusten o kalkigt värre..Finns det nå´n som kör oosmotiskt?? går det bra? Om jag nu inte får någon balans på mitt vtn o vad är en bra vtn balans? Ochom jag har en bra belastning (Få fiskar). Kan jag låta bli att testa vattnet jämt.. oH vilka parametrar är viktiga att hålla koll på?Min lokale handlare harEN saltvtn pryl och det är en vatten tillsats...bara en parentes..

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  15. Started by Skinner,

Tjohej! Jag tänkte bara slänga upp en fråga och höra hur ni har löst det med karantän? Jag såg just ett förslag på att man avskärmar en del av sumpen till karantän - antar att det är ett slutet fack utan kontakt med övriga akvariet... . Hur som helst. Jag har ännu ingen praktisk erfarenhet av saltvatten, utan är sedan ett halvår tillbaka i studeringsfasen. Räknar med att ha förutsättningarna att gå igång på riktigt om ca. 3 månader. Hur ser era karantäner ut? Vilken teknik har ni? Vilken inredning? Hur stora? Bilder? Tack på förhand/ Johan

• 1 svar
    • 890 visningar
  16. Guest bill
    Started by Guest bill,

Låt kommentarerna hagla

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Linnex,

Hej, Jag hade för många år sedan en 540 l sötvattensakvarium som jag sålde när jag köpte hus då jag inte ville hålla på att flytta den fram och tillbaka medan jag renoverade. Hela tiden har jag haft mål om att skaffa ett nytt. Nu har jag bestämt mig för att bygga en egen möbel där bla jag skall ha in ett akvarium. Min dröm har alltid varit att ha ett saltvattens akvarium men.... När jag hade sötvatten och man pratade med annat folk så sa de att saltvatten var väldigt känsligt och måste kontinuerligt bevakas. Därför är det svårt att lämna den om man tex vill iväg på en veckas semester. Stämmer det? Hur känsligt är ett saltvattens akvarium jämfört med sötvatten? F…

18. Started by hippo,

finns det någon som har en ritning på en enkel sump?? och som kan förklara vad den ska innehålla så att man förstår. har kört utan både sump o ytavrinning i snart ett år och har väl insett att det inte är det ulimata direkt . just nu använder jag ett stort tom ytterfilter mest som utfyllnad och har en liten skummare i karet funderar på att göra en nödlösning med en ytavrinningsbox runt skummaren som sedan pumpar ut vattnet under LS i karet. har lärt mig en sak av det här och det är att man ska göra allting rätt ifrån början och låta det ta den tid det tar .

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  19. Started by brazzeman,

Funderar på att skaffa ett saltvattenskar Är total nybörjare Jag har läst en hel del och känner mig redo att starta upp. Någon som har efarenhet av detta paket Am Chromis-Saltvattens set 160 liter Vad jag förstår ska paketet vara komplett. Men vad det är för pump till vet jag ej. Tacksam för svar från någon som vet mer än jag. Är även tacksam för alla tips och råd en nybörjare kan behöva http://www.aqua-medic.de/index0.html

• 10 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by martin555,

Hej Nu är jag tillbaka med mer frågor. Jag skrev i ett tidigare inlägg om mitt nya akvarium som jag ska limmaom själv. Nu börjar jag bli lite fundersam om tjockleken på karet. Det har de udda måtten 55*50*50 och glaset är 5mm. Är detta på tok för tunt eller vad tror ni? Behöver jag även dra ditt ett "mittstag"?

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  21. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Tja tja! Hur mycket ljus behöver jag till mitt kar 200*60*50 (600L) och vad rekomenderar ni att köpa för rampar, vad kostar dom? Tack på för hand! Mvh: Patrik Dahlberg

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  22. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Tja tja! Hur viktig är den här skummaren igentligen? Jag håller på att sätta upp mitt första saltvattens akvarium och i flertalet böcker jag läst så har de inte nämnt skummaren, och då har det har ändå varit steg för steg guide. Tack för svar! MvH: Patrik Dahlberg (Troffar!!)

• 5 svar
    • 990 visningar
  23. Started by Vargklo,

Jag har just bestämt mig för att ha 1-3 mm korallsand till mitt 412 liters akvarium jag måttbeställt från Globfish idag (155x55x50). Hur mycket korallsand behöver jag? Naturligtvis beror det på hur djupt bottenlager jag ska ha, men hur vet jag relationen mellan volym och vikt, då korallsand säljes i 20 kg-säckar?

• 8 svar
    • 3,5k visningar
  24. Started by Clownen,

Hej! På grund av brist på utrymme och estetik/ljudnivåtänkte jag köra utan sump och avrinningsbox om det är möjligt. Mitt största problem är var jag ska tillsätta exempelvis aktivt kol. Går det att bygga ett filterfack inne i karet där cirkulationen är god för detta ändamål eller har ni andra förslag? Brukar man lägga aktivt kol inne i sumpen? Skit på yttvattnet har jag löst genom att vid behov sätta en pump som suger in vattnet med en liten tratt från ytan och sprutar ut det blandat med bubblor i karet vilket funkar bra i mitt diskuskar. Mycket tacksam för tips Mvh Peter

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  25. Started by martin555,

Hej Jag har skaffat ett kar som jag tänkte silikona om. Jag har aldrig gjort det tidigare men tänker göra ett försök. Min fråga är nu om jag ska ha svart eller transparant silikon? Jag tycker att svart är mycket snyggare men har hört att det ska vara svårare att få bra. Alla tips välkomnas

• 30 svar
    • 3,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.