Gå till innehåll

Ett tips för de utan sump


Guest Silver

Rekommenderade inlägg

Hej...

Idag var jag på HORNBACH och fick syn på den ytavrinnaren.

Den kostar bara 98kr.

1= en justerare för hur mycket vatten man vill att pumpen ska dra från ytan.Har man en starkare pump så kan man skruna lite på den så åker det in vatten från 4 också.

2=där vattnet från ytan går igenom.

3=där är den en stor luft bubbla som gör att den gemskinliga plasten är vid vattenytan även om vatten nivån sjunker.

Min vattenyta är ren och fin nu.

Jag hoppas att tipset är till någon hjälp.smiley1.gif

MVH Aqil

post-1057-14468912004782_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Och det säger ni nu?

Vad är Hornbach? Hornblower minns jag från TV, men det tror jag inte är samma sak.

Om det där är något som bara finns i Göteborg betalar jag dig gärna en hundring plus porto om du har lust att gå och köpa en och skicka upp hit. Klart värt att testa.

Eller vet någon om man kan köpa den i Stockholmstrakten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det där är något som bara finns i Göteborg betalar jag dig gärna en hundring plus porto om du har lust att gå och köpa en och skicka upp hit.

Det där lät snålt. Jag menade förstås att jag betalade en hundring för tjänsten utöver ersättning för porto och inköpspris. Frågan är seriöst ställd och gäller alla er som bor i närheten av detta Hornbach.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips!

Funderar själv på att helt enkelt sätta en cylinderlik behållare liknande den på din bild över "armen" på insuget till en påhängskummare modell Deltec MCE 600 (bilden nedanför). Tror ni det skulle funka (om nibegriper min kassa beskrivning dvs smiley9.gif)?

deltecmce600b.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har även jag en sådan makapär (tack Thomas för hjälpen!) och efter lite mek är den igång.

Jag har kopplat den till insuget till en liten maxijet jag hade över. Egentligen tänkte jag ha den ansluten till skummarens insug, men det fick inte plats. Den suger nu snällt ner ytvatten in i pumpen som sprutar iväg det bubbelfritt i riktning mot skummaren . Visst vore det effektivare om ytvattnet renades direkt, men det fick bli den näst bästa lösningen för tillfället.

Ytan hålls ren, den är näst intill helt tyst och kostar under 100:- smiley17.gifsmiley17.gif Bland allt som är skitdyrt och stökigt inom saltvatten gillar åtminstone jag när man hittar sånt här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det var ett ganska bra tips även för oss med sump,det besparade mig just besväret att behöva skära till glas och limma en ytavrinning vilket är den största anledningen till att jag inte orkat flytta över till det nya karet. Så när man kommer tillbaka efter helgen så kanske man äntligen kan sätta igång det nya 540L karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer om man använder sump och får ettströmavbrott ?

Denna manick fungerar väl då som en hävert och tömmer allt vatten frånakvariet, fyller sumpen och resten hamnar väl på golvet, eller ?

Vill jag också veta!

Är väl ingen sk överinningsbox direkt.. utan denna har man väl om man inte ska ha sump över huvudtaget ... eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den är som wrangs bild så lär den fungera som hävert vid strömavbrott om den inte är i ett slutet system. Det finns ju ett utsug vid bottnen också. Kanske den fungerar till en sump om man täpper igen insuget nedtill, men då lär den inte orka så många liter i timmen.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det för mått på den där grejen för vattenavrinning? tror ni den

får plats i den fd innerfilter i mitt juwel kar? jag har redan två

stora cirkulationspumpar och den svarta lådan i mitt kar och det hade

varit lite trist med en hängande svart sak till...

nästa gång kör jag med sump!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det för mått på den där grejen för vattenavrinning? tror ni den får plats i den fd innerfilter i mitt juwel kar? jag har redan två stora cirkulationspumpar och den svarta lådan i mitt kar och det hade varit lite trist med en hängande svart sak till...

nästa gång kör jag med sump!!

Varför använder du inte själva juwel låddan för att göra en ytavrinning? Får även plats med en deltec mc 500 i den, men du kanske readan har annan skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför använder du inte själva juwel låddan för att göra

en ytavrinning? Får även plats med en deltec mc 500 i den, men du

kanske readan har annan skummare?

jag har redan en AM turboflotor multi som hänger på en sida, i

filterlådan har jag slängt lite LS.. har du gjort en ytavrinning av din

filterlåda Clownen? (om jag ej kommer ihåg fel har du också en juwel) i

så fall hur? den har ju hål på alla kanter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...