Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by centin,

Köpte ett 160l akvarium igår som jag nu jobbar på att få iordning. Startar denna tråd för att skriva av mig så frun får lugn och ro ;-) Försöker dock få med henne i projektet då det skulle göra vissa saker lättare.. nåja man kan bara försöka. Men även för att kunna fråga och bolla ideer om någon läser förstås.. Detta blir inget snabbt projekt utan köper in utrustning allteftersom det jag söker blir tillgängligt för rätt pris. Det jag tänkt göra: -Möbeln skall målas svart -Lås monterades idag på möbeln för att hålla klåfingrit barn borta. -Kalkrester skall tas bort med Sera PH minus när jag väl hittat butik som säljer det. Har tänkt köpa sump från Bromma Zoo som skall stå …

• 6 svar
    • 998 visningar
  2. Started by maltemus,

Har varit ifrån hobbyn i några år och kastade tyvärr min osmos. Har kvar mitt gamla nano 42L som grabben nu vill starta upp för någon mindre fisk. För att slippa köpa en ny osmos och komma igång lite billigt funderar jag på att köpa destillerat vatten, det borde väl fungera lika bra? Eller har jag fel?

• 4 svar
    • 998 visningar
  3. Started by Hansen898,

då var det dags att ta tag i detta härliga forum igen, vill tacka alla som hjälpte mig med mitt första kar och nu vet jag att hobbyn är något för mig updatering kommer inom kort

• Gilla
    • 2 svar
    • 700 visningar
  4. Started by maria,

nån som vet vad den heter eller vad det är för nått?

5. Started by Timpa,

Får inte så jätte bra bild på den. Någon som vet om den är bra eller man ska försöka och fånga den?

• 2 svar
    • 536 visningar
  6. Started by walak,

Nu är det dax att beställa skriver det jag tänker beställa så får ni komma med förslag på vad som kan läggas till eller ändras Fluval flex 123L https://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/akvariepaket/fluval-flex-akvarium-123l-svart.html Fluval Sea Marine 3.0 LED https://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/fluval-led/fluval-sea-marine-30-led-ramp-32w-61-85-cm.html Carib Sea - Liferock 9kg https://www.tritonakvarium.se/product/carib-sea-liferock-9kg Aquael Ultra Heater 150 W https://www.cyberzoo.se/akvaristik/doppvarmare/aquael/aquael-ultra-doppvarmare-150w.html Red sea Reefbase-Levande sand https://www.tritonakvarium…

• 4 svar
    • 4,1k visningar
  7. Started by fiend,

Hej Kikade på globefish hemsida. http://www.globefish.nu/saltvatten.htm Vad är detta för typ av glas? Tycker att det ser nog bra ut i ett vanligt floatglas Är det inte brytningar i detta eller hur fungerar det? Någon som har hört nåt om detta? Mvh Fredrik

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by Chabo,

Hallå Jag har ett fiskproblem. Köpte en blennid (Sten) för ett tag sedan. Sten betar bra på stenarna (där jag tycker att det är tomt, men han ser väll något jag inte ser) men han betar inte där det är rikligt med alger. Saken är den att han börjat magra de senaste dagarna. När han kom och några veckor därefter, ja nästan en månad, var han en riktig fetknopp. Är det någon som vet om ett bra substrat för honom? Han rör inte den fiskmat jag ger de andra firrarna (Nemo, Nemi, Evil, Devil och Spetan)

• 25 svar
    • 2,9k visningar
  9. Started by jontebgood22,

Har en sådan här kalkreaktor men är osäker på hur den fungerar. Hittade en manual men känner mig osäker iaf. jag undrar följande. 1 skall man ha ngt speciell media i den eller kan man använda vilket som? 2 fick ingen tub med den men där tuben skall sitta är det bara en slang utan ngn koppling kommer den med tuben? 3 får man en klocka att mäta tryck med när man köper tuben ny? 4 där är en nålventil med denna den och co sensorn har el kablar som går till en kopplingsplint.. var skall den kopplas in? 5 där är ngn slags rör som om man blåser i det har en orange plastgrej som flyger upp .. vad mäter den? det kommer nog fler frågor vad det lider men är väldigt tacksam för sv…

10. Det ryker från en av mina levande stenar i det lilla akvariet. Vad kan det vara, är det farligt??? Ser ut som en vulkanisk aktivitet. En annan sak är att i det stora akvariet har min bubbel anemon delat på sig. Den verkar inte äta något och som jag kan se det så har dom ingen mun ännu....hur lång tid tar det för den att skaffa sig en mun??? Hjälp mig!! /Nybörjaren!!

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  11. Started by PeterGG,

Upptäckte för två dagar sedan att mina skivanemoner började skrumpna och se skumma ut.. två stycken först, idag så ser två andra inte friska ut heller, Dessutom, så ligger det idag en krabba livlös utanför sin sten, och, när jag öppna burken så luktar det surt, det sticker verkligen. I övrigt så, har jag senaste tiden haft ökat tillväxt på gröna alger, men något brunt skumt har också börjat komma, det e inte bruna slemalger, det e något annat, sitter på stenen i sumpen.. Har inte hunnit skumma genom hela forumet, åker iväg till imorn, så tiden är knapp för mig, och jag har början till panik eftersom något inte verkar vara riktigt korrekt, ska sätta mig och kolla vatt…

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by sebbe1983,

mors. ska göra ett seriöst frösök att träda in i den underbara saltvattensvärlden. är dock helt ny med undantag frö entusiasm... förklara gärna frö mig allt jag behöver veta för att starta ett kar och få det att fungera, funderar på om jag ska köpa mig typ ett 300l och "göra om" det till salt eller om man skulle ta den fega vägen och köpa ett färdigt 130l red sea tror jag det heter. ok snyggt men känns som man missar mkt på vägen. vad behöver jag och hur gör jag me tex ett 300l inte snålvarianten med minsta möjliga teknik men inte värsting varianten extra plus allt för 100k heller utan ngt mellanting. kollat runt lite och det är vad jag sett bu och bä om allt från uv filt…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Gnarkill,

Vilken temperatur ligger de flesta här på guiden med i sina kar?

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Hampus86,

hejsan! har precis skaffat ett välskött begagnat saltvattensakvarium på 200 L. kopierar in annonstexten för att ge en bild av vad som finns i karet: Cirk pump = 1st Seio 530 Cirk pump = 1st Seio 320 Skummare = Jad WG 428 (intern i sumpen) Automatisk vatten påfyllare Overflow box för ytavrinning LS = cirka 25 kilo Belysning = GLO 2x24 eller så kan du få med en Halogen lampa på 250w med 2st T5, rör istället för GLO rampen Doppvärmare Automat matare för torr foder Levande 1st Nemateleotris Decora 1st Archaster angulatus 1st Putsar räka 1st Bandkorall räka Ett gäng snäckor 1st Sacrophyton samt lite andra koraller Har tänkt ta det låångsamt, så allt stabiliseras. nitrit ja, me…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by ralle1424,

Skulle någon vilja förklara enkelt vad en returpump är till för?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Alfredsson,

Jag hittade ingen annan tråd som berör ämnet "ny medlem" så jag presenterar mig lite kort här i den här avdelningen. Hej!!! Mitt namn är Tommy, 31år och nybliven saltkars ägare. Karet i fråga är ett AN Evolution 37L, vunnet på tradera för en vecka sedan för den blyga summan av 399:- sedan tidigare driver jag ett Centralamerikanskt ciklid akvarium 180L. har pysslat med sötvatten sedan barnsben. Tanken är att jag lite lätt skall börja med saltvatten i 37:an för att sedan, säg om ett år uppgradera 180an till salt. jag har inga direkta frågor ännu då jag läst här på forumet i två veckors tid nu. köpte även på mig salt och mätare och tester igår så jag har allt jag behöver för…

• 6 svar
    • 699 visningar
  17. Started by Stenlund,

Goddag, forumet. Jag har idag ett litet par Ocellaris-clowner i mitt kar, tillsammans med en Magnifica anemon som de struntar högfärdigt i. Jag funderar på vilka andra fiskar jag vill ha i det, och då funderade jag på om det går att köpa en till anemon och skaffa ett annat par clowner, t.ex. tomatclowner. Eller kommer det bli kaos och kanske underliga korsningar? Tanken är att de ska få växa upp som två par i karet, och sedan får ett par flytta till ett framtida clownhotell. Bara en fundering som jag har. MVH; Stenlund

• 5 svar
    • 762 visningar
  18. Started by Aquario,

Kan inte hitta det?

19. Hej! Jag är helt ny både här och inom akvariehobbyn, så ska kanske berätta lite om mig själv. Jag heter Martin och är 21 år gammal, jag lever i södra Sverige. Jag har länge fascinerats av akvarium, framför allt saltvattensakvarium. Och just nu har jag väldigt mycket tid över, så det fick bli att börja på ett litet projekt inom akvarievärlden. Tanken var att starta ett saltvattenskar utan tidigare erfarenhet av salt- eller sötvattensakvarium. Jag är nog inte heller den första människan som har tänkt på det, så jag tänkte att jag kunde dela detta med dom som är intresserade av att följa min resa genom akvarievärlden. Och om ni vill får ni hemskt gärna komma med tips och…

• 8 svar
    • 920 visningar
  20. Started by dedde,

Har haft ett 80L akvarium rullat i lite mer än en vecka nu. Startade med osmosvatten och levande sten. Hällde i sand i helgen, och även Special blend + Night-out. Saltnivån ligger stabilt på 1.025 och 25° i temperatur. Inser att jag kanske stressar, men jag har läst om så många som startat upp och får olika nivåer av nitrit m.m direkt, och dessutom så fick jag tipset att använda både Special blend och Night-out för att det skulle dra igång cykeln på 24 timmar. Men jag har inte haft nån indikation på varken Ammoniak eller Nitrit i karet. Så egentligen är min fråga, hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan jag ser förändringar? Tack!

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by jeber,

Har ett gäng sniglar som kommer fram när det är mörkt. Är de bra eller dåliga sniglar?

• Gilla
    • 26 svar
    • 2,8k visningar
  22. Started by Joaina82,

Hej alla som vet mer än jag gör. Jag har testat vattnet för första gången, ph var bra, nitrit har väl inte kommit upp än för det är noll där. KH gav i stort sett aldrig utslag vilket jag tolkar som att det är vansinnigt högt! Vad gör jag??

• Gilla
    • 28 svar
    • 3,5k visningar
  23. Started by Christian J,

Jag skulle behöva höja salthalten 3-4 promille, och påminns än en gång om hur krångligt det är. Jag kan inte ersätta avdunstat vatten med saltvatten, eftersom jag använder ATO. Jag kan inte(?) hälla saltvatten i ATO-behållaren eftersom jag använder calcium dispenser (jag skulle möjligen kunna koppla bort calcium dispensern, även om det är lite krångligt). Jag kan även stänga av ATO:en, men då kommer inte skummarens ytavsug att fungera (såvida jag inte ständigt pytsar i små mängder saltvatten i flera dagars tid). Några andra förslag?

• Gilla
    • 12 svar
    • 2,3k visningar
  24. Started by Ceddan,

Hej! Jag har länge funderat på att skaffa ett saltvattenakvarium, men har inte blivit av. Har idag ett Juwel RIO 300, med Malawi men skulle gärna vilja testa även ett saltvatten, haft sötvatten i över 10 år. Tanken är att testa med ett akvarium som inte är för stort. Jag är medveten om att det kan bli lite svårare, men det är bara ett test för att se om det är något för mig. Vill därför inte lägga ut massa pengar om det visar sig att det inte är något för mig. Dessutom har jag heller inte plats för ett stort möbelkar (eller rättare sagt, hårda restriktioner från sambon.. :)). Jag har läst om, och har ett par böcker hemma som jag kommer utgå igen.. Men frågan är vilke…

25. Guest Landskrona
    Started by Guest Landskrona,

Ni som hartagit med vatten hemsom redan är inkört från ett annat kar....hur har ni gjort när ni ska ta med det? några bra och smidiga förslag skulle sitta fint

• 3 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.