Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
till koraller allså. inte era egna magar. å hur ofta ska dom få käk?
-
- 1 svar
- 992 visningar
-
-
Hejsan skulle behöva hjälp med vilket lim som är säkert att använda i ett saltkar, ska limma en del död sten över skarvar på min hemmabyggda revkeramik och undra vad som går att använda. Har funderat på smältlim, funkar det? tacksam för hjälp Tobbe
-
- 4 svar
- 945 visningar
-
-
Hej alla, Är i uppstarten av mitt fösta saltkar som är på 330 liter med måtten 100Lx60Bx55H vilket nu är fyllt med vatten och LS sedan nästan 2 veckor. Jag ser nu över belysningen då jag inte kommer använda den jag har idag. Jag är ute efter en snygg ramp som går att hänga ovanför akvariet med konsoler i väggen, alltså så att kanterna är "fria". Vill ha en komplett ramp som ljusmässigt mer än väl räcker till för mitt kar och som ger både det vita och blå ljuset. Den ska heller inte begränsa mig framöver om jag snöar in ordentligt på olika koraller som är ljuskrävande. Självklart vill jag också hitta ett så billigt alternativ som möjligt men detta i så fall utan att tumma…
-
- 8 svar
- 880 visningar
-
-
Hej jag har en burk på 360 liter med sump tunze skummare T5 rör och giesemann metallare men min fråga är ska man köra Tropic marin tester eller JBL vilket av dom är bäst. Mvh Thomas
-
- 6 svar
- 849 visningar
-
-
Sitter och ska beställa några vatten tester. men vilket märke rekomenderar ni här på guiden? Samt är det någon som använder Aquarium systems sea buffer här?
-
- 5 svar
- 908 visningar
-
-
Vilket salt tycker ni är bäst och varför? Har äntligen fått hem mitt rsm 250c och nu ska jag beställa resten så jag kan få igång det! Hört olika om salt sorter men ni som provat fler märken va säger ni?
-
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har börjat med balling. Core 7 other methods. Nu undrar jag vilket salt ni rekommenderar om man kör denna metod?
-
-
- 4 svar
- 629 visningar
-
-
Hej.. Antar att det är flera som har startat en sån här tråd men jag har inte tid eller ork att leta.. Vilket salt ska man använda? Finns ju en hel hög med olika märken och sorter... Ska nämligen göra ett stort vattenbyte snart och vill då ha ett bra salt.
-
- 6 svar
- 885 visningar
-
-
Har skaffat mig ett 27 liters nano och ska nu blanda saltet, vilket saltvärde är det jag ska ha?
-
- 8 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag har ett osmosfilter som heter JBL Osmose 120. Jag undrar hur man gör om man även vill ha ett silikatfilter. Kopplar man det då direkt på osmosfiltret? Hur i sådana fall? Tar det då längre tid att tillverka vatten? Finns det något silikatfilter som är bättre än andra eller som passar bättre till detta osmosfilter? Ja som ni ser har jag många frågor kring detta och har inga som helst kunskaper i ämnet så lite hjälp på traven hade varit trevligt
-
- 4 svar
- 921 visningar
-
-
jag ska limma mig en ny sump och undrar vilket silikon som lämparsig bäst.
-
- 4 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
vill bara tacka för hjälpen jag har fått angående nytt akvarium skall nu hoppa över nano akvariet och skaffa ett större istället. gäller bara hitta ett som är passar mig
-
- 0 svar
- 538 visningar
-
-
Hej alla saltvattensentiusaster! Jag har tidigare haft ett 112 liter med sötvatten (sydamerikansk biotop), men nu har jag blivit väldigt sugen på att börja med saltvatten. Jag hade tänkt att karet skulle vara på runt 100 liter, en del koraller och förstås klownfiskar;) Jag har förstås en del frågor som jag hoppas ni kan svara på... Vi börjar med utrustningen: Jag hade tänkt beställa det mesta från www.korallen.dk, men det beror lite på vad den lokala affären har samt vilka priser dom tar... Akvariet: Skulle ett vanligt 112 liters på 80x35x40 cm fungera eller är det dåliga mått för saltvatten? Ljus: http://korallen.dk/product.asp?product=1822 Den här var ju billig... Fråg…
-
- 15 svar
- 3,1k visningar
-
-
Startade ett kar i oktober 2016. info: 100x35x55 typ 200 liter sump typ 30 liter belysning två kessil 160 tunablue tänder 0630, bara blå till 11, 100% färg 65% styrka till 20 och ner till blå igen för att släcka 2300. 20 kilo ls fuji sand btn bakrund tunze ato två jebao rw 4 på else mode jebao retur 4000 på halv effekt deltac skummare sc 1351 Tänker koppla in ett ehim 2017 med siporax i värden: salt 1025 noll amomium,nitrat,nitrat(enligt red sea) kh 8,3 fosfat 0,08.( red sea pro) Kör sedan fyra vattenbyten (30 liter per vecka) bara osmos vatten. kran vatten innan. Haft dino nästan se…
-
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har haft mitt akvarium igång några månader och för ett tag sedan dök dessa fjäderliknande växter upp. Vad är det för något och vill jag ha det?
-
Hej alla kloka! Har nu köpt ett saltvattensakvarium efter många års drömmande. Det är ett aqua medic percula 120 (beech). Fast synd nog så har vi inte hämtat det än, men om tre veckor så. Eftersom jag inte kan så mycket om den här hobbyn än, så har jag lite frågor. *Lysramp.... kan man lägga den på karets kant, eller måste den hängas upp? Och i så fall hur långt ifrån ytan?? *Vilka ämnen är det som man mäter, och vilka värden ska dom ha? Som ni kanske märker så är det här skrämmande nytt för mig och min sambo. Men vi har sagt att det får ta den tid det tar med allt. Ingen stress här inte. Det här blir nog lite svårare än den första drömmen jag hade.......... skaffa en grö…
-
Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter. Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade..... Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt ...)
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, funderar på ett red sea reefer deluxe akvarium och undrar om någon vet var man kan se ett live? Alltså ihopsatt gärna 170 eller nano modellen med Ai prime belysning. Känns dumt att köpa något innan man sett den. Bor för övrigt i kalmartrakten. tacksam för svar
-
- 3 svar
- 515 visningar
-
-
Har planer på att skaffa saltvattensakvarium inom en snar framtid men vill läsa lite om det först innan jag skaffar ett. Om ni skulle välja en bok som täcker grunderna och kanske lite till, vad skulle ni välja då? Tacksam för hjälp då det känns som en djungel av böcker därute...
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Tänkte passa på att starta upp ett saltvattenakvarium när jag flyttar i höst. Har egentligen inte någon erfarenhet av saltvatten, förutom att farsan hade ett i 5 år, kan inte fråga honom om råd då han drunknade under en fisketur för några år sedan. Vilken utrustning behövs? Akvariet är på 320 liter. Hur mycket kostar skummare (med pump) till ett akvarium av den storleken? Hur mycket kostar osmos-thingy? Hur mycket kostar MH-lampor, inklusive ramp? Funderar mest på att ha clownfiskar och kanske någon kirurg. Hoppas jag får många svar och tips. Ha en fortsatt trevlig dag.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har nyligen fastnat för att skaffa mig ett saltvattensakvarium.. Men jag har ingen aning om vad det är man behöver förutom ett akvarium och lite annat.. Men vad jag menar är allt det där om skummare och pumpar och sånt som man behöver till saltvattensakvarium... Någon som har lust att skriva ner vad man behöver för att starta upp ett saltvattensakvarium.. eller så kanske det står punkterat någonstans vad man behöver.. vilka speciella pumpar m.m Skulle väldigt gärna satsa på ett stort akvarium.. så som 400-600 liter.. Kanske någon vet en bra hemsida där det står massa om allt detta????
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej. Jag är ny här och köper på mig teknik mm för att starta mitt första saltvatten. *Spänd* Vilka tester behöver jag köpa för en uppstart? Är fabrikatet viktigt? Jag såg ett Tetra Marine test 5 in 1 för en billig peng. Och Sierra hade ett kitt med 9 tester. Men killen i butiken sa att jag bara behövde tre till att börja med, det är ju OK, men när i så fall ska man skaffa fler tester?
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag ska konvertera mitt 350 liters sötvatten (50 cm djup) till salt och har då hört att 1 watt per liter är bra mått men ljusstyrkan i 1w led är större än 1w T5 osv så enligt villken typ av belysning utgår man när man säger 1w per liter? Jag vill ha bra belysning för koraller hur stark belysning bör jag ha i dom olika typerna av belysning tror ni?
-
- 19 svar
- 3,8k visningar
-
-
Meningen är väl att jag ska starta salt när jag flyttar till större hem. Innan det ska jag som jag blivit tillsagd, bli expert sen läsa lite till... haha Så denna tråden kommer jag ställa alla möjliga frågor i. Hoppas någon har tid och ork att svara... Första frågan blir: Vilken salthalts mätare är att rekomendera? Ska nämligen inskaffa en redan nu då jag kör en liten andel salt i mina sötvattenskar. Måste kunna hålla koll så det inte blir för mycket.
-
- 20 svar
- 1,8k visningar
-
-
Nu, äntligen är akvariet uppstartat och först nu inser jag hur lite jag kan om det här, trots ett halvårs läsande på forumet. Som ni ser på bilderna har jag byggt två grottor med stenen, som är delvis begagnad och delvis ny. Vad är det jag ska oroa mig för? Glasrosor? Jag har läst ett gäng trådar om dessa men vet fortfarande inte hur de ser ut. Trådalger jag har lite på den begagnade stenen och ska köra fosfatremover nu och sen låta en städpatrull gå på när inkörningen är klar. Något annat man bör tänka på? Självklart är belysningen släckt, låt inte bilderna lura er. Någon som vet vad det är för snäcka på sista bilden i mitten? Kunde tyvärr inte få en bättre bild. De är …
-
- 31 svar
- 4,3k visningar
-