Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by Rasmus,

    Hej! En liten fråga, hur skall man rikta cirkulationspumparna? Vissa säger att man ska rikta dom mot "väggarna" och vissa säger att man ska rikta dom mot varandra. Hur ska man egentligen ha dom? Jag har ingen sump så jag skulle vilja kunna bygga in dom bland mina LS som jag har nu. Mvh

  2. Started by jernis,

    Hej, Jag såg någonstans att någon frågade vad det kostade att starta ett akvarium. Så jag pysslade ihop ett litet paket och försökte fokusera på vad som var viktigast och ett minimum för att komma igång. Tester är inte medräknat eftersom jag inte riktigt vet vilka tester som är viktigast att ha. Ni andra som vet och kan får gärna fylla på med saker som är "måsten" och som jag missat. Priserna kommer från lite här o var i Stockholms trakten. ca 1350:- Akvarium Aquatic nature Evolution 37L ca 150:- Doppvärmare ca 200:- Salt 4kg ca 750:- LS 5 Kg (150:- / kilo) ca 150:- LS Sand 4-5 Kg ca 150:- Håv, saltmätare, termometer, algskrapa ca 0:- Vanligt kranvatten. ca 300:- 10 S…

    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Trotzig,

    Nu börjar sommaren komma och lagom med detta har jag fyllt karet med massa fina saker. Dock har det i familjen kommit på tal att åka på semester till något varmt och soligt land. Så nu fundera jag på hur jag fortsätta att hålla mitt akvarium fint även när jag är bort. Skulle göran höra vad ni andra gör när ni åker bort eller vilka olika metoder man kan använda Tacksam för massa svar

    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by jonas1131,

    Hej jag har ett Red Sea 500 S Max som snart är moget för att ta emot fiskar! Jag funderar på Tryckare gillar den arten, men läser att de kan hittar på en massa elände. Värst var en som hade en Clow Tryckare som drog bort silikonet i akvariet så det brakade ihop? Skulle vilja få veta mer av er/ngn som har erfarenhet. Tackar på förhand för all erfarenhet och information jag kan få. / Jonas

  5. Started by Nils Bonnier,

    Tjenare jag är en kille på 16 år som nu ska starta upp mitt första saltvattensakvarium efter jag haft 2 sötvatten. Det jag undrar är vad är basic grejerna som man måste ha och vad som är bra att ha. Ska ha levande koraller i akvariumet och det är på 720 liter, hjälp mig gärna med tips om vad jag behöver och kan köpa:) undrar också hur allt fungerar med en sump och hur man startar upp den. Hur många cirkulerande pumpar behöva och hur många l/h ska dom göra? Vad är bra vattenvärden för ett saltvattensakvarium?

  6. Den vita med rött, gillade inte blixt utan drog in sig. Är det en rörmask? Filogranella elatensis ? Står att den är svår.... Sedan har det kommit stora blåsor på ett ställe, vad är det? Och det tredje fenomenet på vad jag tycker liknar en trädgårdssnigel har det poppat upp silverfärgade bubblor ???? Snart vågar man sig väl inte ner med händerna När ska jag börja mata? och med vad? Stenarna har bara varit i karet 24 timmar... Någon??

  7. Started by Linisgirl,

    Här kommer bilder från mitt akvarium köpt clowner idag

    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by Robin Nygren,

    Hallå Jag har alldeles nyligt varit och skaffat mig ett nytt helglasakvarium 150*60*60 ju mer jag tittar på det desto mer sugen blir jag på att ta bort "stöden" eller vad det kallas för (de som täckskivan brukar ligga på) men jag vet inte riktigt om jag vågar då det även går en tvärgående kortsida till kortsida.. vill inte riskera hållfastheten på akvariet så tänkte helt enkelt höra med någon som har mer erfarenhet och dela med sig av den.

      • Gilla
    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by tronic,

    Noen som vet hva jeg kan ha fått i karet . Det er noe som lager nett i karet . Den ene stenen har fått slik på seg . Hva kan det være ???

    • 7 svar
    • 991 visningar
  10. Started by frno,

    Då kommer mitt andra inlägg här på forumet! Tur att denna forumdel finns för nybörjare så man slipper skämmas för vissa banala frågor såhär i början Ponera att jag köper ett komplett RSM 130 via forumet med fiskar, LS, vatten, utrustning och allt. Hur transporterat man detta då? Kan man göra som med sötvattensakvarier att man sänker vattennivån till hälften eller 1/3, drar ur alla sladdar och sedan kör hem det vilket varken fiskar eller växter tar någon större skada av? Hur länge kan man isf ha akvariet i detta tillstånd (vilket bestämmer hur långt bort jag kan köpa mitt akvarium)? Eller ska man tömma akvariet helt och köra på "hinktekniken" (ha fiskar, växter och sten i…

    • 7 svar
    • 2,7k visningar
  11. Started by Puttegusten,

    Hej! Har funderingar att byta ut mitt 150 liters kar mot ett 220 liters. Hur ska jag göra med flytten, har 3 st clowner, 14 kg levande sten och 2 räkor. Under själva flytten kan man ju förvara fisken i en hink med cirkulation kanske? Tänkte även på vattnet, ska jag ta hälften av det gamla vattnet och resten nytt? Alla tips och trix är välkomna.. Mvh: Patrik

    • 7 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Flöne,

    Du är beslutet taget, jag lägger ner mitt Clownhotell i förmån för mitt 200l sötvatten. vad gör man bäst? blandar nytt vatten i med LS över med fiskarna.....? eller använder man sitt gammla inkörda vatten 60L + blandar resten nytt? Tacksam för tips Tekniken? jo det finns oxå, skummare deltec mc500 inne i karet. 4000l i cirkulation,ytterfilter med biobollar och skumfilter kopplat till en ytrenare, uv filter 11W, MH250W+2x36W T5

    • 7 svar
    • 932 visningar
  13. Started by Patrik_101,

    Hejsan! Jag har hängt här ett tag nu och försökt lära mig av alla otroliga projekt ni startar! Nu är det dags för mig att komma in i matchen och köra lite salt. Jag har haft sött i många år men nyligen sålt av allt för att nu bygga mig ett eget kub akvarium. Målet är ett 50x50x50 med inspiration från elos. Inriktning blir ett senare val nu har jag tusen frågor ang. teknik mm. Möbeln har jag påbörjat men sitter även med lite skisser på själva karet. Jag har sett många här kör med hävert, 25/32mm ner och en retur på 25mm. Jag är inne på samma linje. En mitt centrerad box blir det för mig. Vad skall man tänka på när det gäller volymen i boxen? Jag undrar även hur mycket pv…

    • 7 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by Randomkille,

    Idag köpt jag räkan till mitt akvarium som har varit igång i 10 dagar. Påsen låg i akvariet i 30 minuter innan jag släppte i den, Min värden är: KH 12, Magnesium 1500, Calcium 500, Fosfat 0,1, har även 5 sniglar 2 eremiter 1 korall och lite annat som hängt med. Vad kan problemet vara?

  15. Started by Timm174,

    Hej! Jag tänkte lägga upp lite bilder och så från mitt kar jag e nu inne i veck 3 på mitt första saltkar på 30L. Det började ju kul redan när väll öppnat kartongen och fylt upp karet inser jag detta är för litet så redan då började jag titta på större. Där e första bilden då e det färdigblandad salt och levande sand. der fick stå så i 1vecka sen åkte jag och köpte levande sten och en snigel. Nu började det hända grejer när detta Hadde ståt i 2 dagar ungefär började jag se rörelse i karet blev livrädd hittade 4-7 st stor sjöatjärnsormar borstmaskar räckor mm som åkte med från den levande stenen. nu satt jag 1-2timmar om dagen och bara titta i karet så häftigt. Sen nu h…

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  16. Started by jeanette,

    Hej ! Jag och min sambo har nyligen köpt ett 400l saltvattenskar. Vi har inte kört igång det ännu och håller fortfarande på att "plugga på" Sambon ska på en kvällskurs om saltvattensakvarium snart, så då vet vi kanske lite mer. Vi funderar en del på vilka invånare som är viktigast/nyttigast/lättast att börja med efter inkörsperioden. Vi har några sötvattens akvarium och vet hur viktigt det är med en bra balans av "städare", växter och andra invånare. Men vi vet inte riktigt vilka roller alla saltvattensdjur har i ett kar. Kom gärna med lite tips till oss nybörjare

    • 7 svar
    • 893 visningar
  17. Started by robjo,

    Hejsan, Kanske en dum fråga, men jag vill ställa den iaf. Hur mycket salt per liter nytt vatten bör man ha ? Eller måsta man helt enkelt "prova" sig fram. /Robban

    • 7 svar
    • 6,7k visningar
  18. Started by Josv1973,

    Nu har jag äntligen startat upp mitt första saltvattensakvarium! Jag köpte ett clownhotell 2200:- med möbel jag antar att det är ett bra pris. Jag fyllde med bra saltvatten till hälften satte i ca 5 kg levande sten, fyllde upp med resterand salt vatten. Jag tillsatte en halv flaska clean procult bakterie kultur samt 5 kg korallsand i botten. Nu har akvariet varit i gång en vecka och jag har kollat kvaliten på vattnet. Temperatur 27 Grader, Nitrite 0, Nitrate ca 0,2, salthalt 1025. Jag har varit iväg idag och köpt 2 Clownfiskar samt 2 st sniglar och lagt i. Dom verkar trivas bra och sniglarna satte i gång och äta på stenen direkt. Jag hoppas att jag har gjort rätt med sta…

    • 7 svar
    • 1,8k visningar
  19. Started by Neostar,

    Någon som vet vad det är om clownerna får svarta prickar på sig.

    • 7 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Nelli,

    Har köpt en sjöhare för 2 dar sen, men den rör sig inte ur fläcken... ligger på samma ställe under "träd" och bajsar... bara flyttar huvudet ibland. är det normalt beteende eller något e fel?

  21. Started by Randomkille,

    Undrar vad detta är för bruna prickar, är detta alger? Kanske en dum fråga.. Mvh Nils

  22. Hej Jag är intresserad av att starta igång ett stort hörnakvarium på minst 1000l. Har idag ett 250 l inbyggt i väggen men känner att jag vill ha något större =). Då jag bor i en 2a så finns det ju inte så mycket plats så därför kom jag på att ett hörnakvarium skulle passa. Så är det någon som äger något stort hörn akvarium lägg gärna upp bilder på tråden så man ser hur ni har gjort. Samt olika för och nackdelar med ett hörnakvarium. vad är det man ska tänka på ?

  23. Started by BeerFace,

    Hej! Är ny på salt och kör mitt första kar sedan några veckor. Köpte begagnat som var igång med fisk, sten etc. Har lite saker som jag undrar om någon kan tala om vad det är. Det ena ser ut som en blåsa (inte blåsalg) som sitter på ett par ställen. Det andra ser ut som en anemon eller nåt sådant. Se bifogade bilder.

      • Gilla
    • 7 svar
    • 948 visningar
  24. Started by Reryd,

    Hej! Jag håller på att starta upp ett red sea c-250 l. Beställt hem ls som jag kommer hämta imorgon från posten. Dock har det inte gått som planerat med att få igång akvariet och det står fortfarande tomt.. kommer kunna lägga in ls på lördag. Klarar sig stenen i lådan som den kommer i eller ska jag lägga den i en hink med salt och pump? Har inte heller lyckats få upp min osmos än. (Får hjälp av min pappa som inte har så mkt tid).. kan jag i så fall köra stenen med kranvatten tills jag får i den i akvariet? Kommer då köra med osmos vatten. Mvh Reryd

  25. Started by ungsgard,

    Har tidigare skrivit om min clownfisk som beter sig lite konstigt, äter inte och haller sig i ett hörn. Nu pa morgonen har jag sett att den har som en bubbla pa det ena ögat och det andra ögat ser ut som om det star ut och är större, Hjälp! Vad kan jag göra??? -sjuk

    • 7 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.