Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.
  1. Started by OR20,

Startar denna tråd så att vi kan dela med oss av små tips och tricks som kanske egentligen inte är så stora saker men som gör livet lite enklare. Dela gärna med dig om du har några kluriga lösningar som du implementarat eller har hittat någon smart funktionalitet i GHLs värld.

2. Started by Andreas84,

Har försökt ansluta till ghl controll center men får inte rutan connected as access point ikryssad och kan med diet inte ansluta trådlöst till datorn. Datorn syns i routern men går inte att ansluta. Behövs portvidarebefodran eller liknande? Några ideer? Mvh

• 15 svar
    • 3,8k visningar
  3. Started by Kimozabe,

Hej @Lasse Hoppas du ser detta och har tid Jag skulle vilja nollställa antalet timmar ett uttag varit igång, har för mig jag sett det någonstans men hittar verkligen inte det. Tänkte nolla uttaget för min booster-pump för att se hur många timmar den ungefär kan gå innan filter etc behöver bytas. Mvh Kim

• 14 svar
    • 5,8k visningar
  4. Started by Kimozabe,

Har ställt in email och gjorde testet, fungerar bra. Nu vill jag tex få notifiering om nivågivare är utlösta. Fungerar oxå bra men problemet är att jag får 1 i minuten oavbrutet trots att jag återställer utlöst nivågivare. Vad har jag gjort för fel? Kan man göra nån inställning så det står namn på givarna i mejlet istället för bara 1,2,3 etc? Iofs så kommer jag ju logga in på appen om någon givare är utlöst men ändå..... Mvh Kim

• Gilla
    • 12 svar
    • 3,2k visningar
  5. Started by Kimozabe,

Läste lite om proberna och nån (tror han är representant för ghl) skrev i ett forum om att prober håller ca 1 år kanske 2 beroende på tex hur ofta dom rengörs. Läste även någonstans om kalibreringsintervaller, tror det var 2-4 veckor. Måste proberna kalibreras så ofta som varannan vecka? Och ännu mer förvånande för mig är att proberna ”håller” i 1 år....bästa fall 2. Om detta stämmer så är jag nog ytterst tveksam till att byta ut alla prober årligen till kostnaden det innebär ( är väl i runda slängar 5000kr). Edit: Vad är det för vätska man ska rengöra med? Mvh Kim

6. Started by PBM:,

Hej har försökt få min Profilux3 och skicka E-post till en gmail adress men inte lyckats… dom inställningar jag har gjort är dessa. är det någon som koll på vad som kan vara fel ?.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Lasse,

Gissa vad som ligger på mitt utlämningsställe. Plockas upp i kväll MVH Lasse

8. Started by Kimozabe,

Jag undrar om det finns förlängningskablar till alla prober, nivågivare, doser 2 etc etc och om dessa går att köra hur långa som helst? Hade eventuellt tänkt ha allt i en garderob som finns bredvid karet men detta innebär att kablarna kanske måste vara ca 5 meter långa för att dras på ett någotsånär vettigt sätt. Klarar Doser 2 transportera ballingen genom 3-5meter slang? Annars får jag försöka klämma in ballingen under karet men vet ej om det får plats. Mvh Kim

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by Kimozabe,

Någon som vet vad jag ska ha för kabel till 0-10 ingång på profiluxen men samtidigt kunna koppla in andra änden till min kontroller till Philips Coralcare? Mvh Kim

• 9 svar
    • 2,9k visningar
  10. Started by Dimorb,

Vet inte helt om det är något fel i kopplingarna eller en bugg efter sista uppdateringen men min profilux frågar alltid om jag vill spara ändringar i profilux även om jag inte har gjort några ändringar. Det räcker att jag öppnar en flik i GCC och när jag klickar på krysset så frågar den direkt. Någon mer som varit med om detsamma och vad gör man? Irriterandes är det i alla fall. Så ytterligare ett frågetecken. I dag när jag satt och tittade runt i GCC för att se så att allting såg bra ut märkte jag att ballingdunkarna och allting annat som doseras med doserna har blviit "fyllt upp".. så alla behållare stod på 100%. Det är ju något som man normalt gör manue…

11. Här kommer en liten handledning hur man gör en inställning på ProfiLux 3.xx för att kunna ha både en kylare och värmare igång utan att ha två fysiska prober. Använder man bara en temperaturgivare så kommer både värmaren och kylaren att under vissa intervall gå samtidigt om man vill ha en väldigt stabil temperatur. Man har då samma börvärde och hysteris. Säg att vi satt önskat värde på 26 grader och har en hysteris på 0,2 grader. Har vi en kylare inkopplad på en sockel (decrease) så kommer den att gå på över 26,2 grader och gå av vid 26 grader och är dessutom en värmare kopplad på en annan socket (increase) så kommer den gå på vid 25,8 och av vid 26 grader. Hä…

12. Started by Kimozabe,

Det dimbara uttaget klarar bara 2A, vid högre belastning riskerar man att uttaget går sönder. Hur mycket drar en tunze osmolator? Är där en peak just när pumpen startar som riskerar att knuffa det över 2A? Fråga 2 är hur pass skadligt det skulle vara att montera en powerbar i sumpskåpet, kommer ha en fläkt som blåser in luft och en som blåser ut luft? Kommer självklart bara bli rena gissningar men tar gärna emot dom Mvh Kim

• Gilla
    • 8 svar
    • 3,5k visningar
  13. Started by Kimozabe,

Någon som kör GHL connect-appen på iPad? Fick en iPad 4:generationen vad det nu innebär. Minimalt använd. Den klarar inte av att ansluta till profiluxen. På min mobil går det alldeles utmärkt. Testade wi-fi och paddan har en hastighet på 50-80 när min telefon ligger på 250Mbit. Är det så att äldre paddor är för slöa? Mvh Kim

• Gilla
    • 8 svar
    • 2,8k visningar
  14. Started by mikoto,

Jag startar en ny tråd istället för att spinna loss min Powerbar tråd, den har fyllt sitt syfte tills vidare. Under en liten tid nu har jag tittat på Profilux Light, jag har helt undvikit alla akvariedatorer för att de varit för dyra i förhållande till vad de kan göra för mig. Men jag såg att Light finns. https://www.aquariumcomputer.com/products/profilux-aquarium-controller/profilux-light/ Den är ju än så länge i mina ögon helt bananas i prisvärdhet. Men givetvis var vår lokala GHL fantast tvungen att skriva såhär till mig: Det här provocerar mig lite, helst vill jag bara säga nej till det påståendet. Men det är ju synd att vara…

• 7 svar
    • 3,5k visningar
  15. Started by Kimozabe,

Hittade ett youtube-klipp om hur man ska kalibrera Doser2. Nu undrar jag om det inte går lika bra att ta ett glas och ställa på hushållsvågen? Har testat med 1ml, 2ml och 5ml vatten. Utfall: 0-1g (pendlade mellan 0-1), 2g och 5g. Den har ju då 1 grams upplösning, självklart är där nån tolerans inbyggd men det bör väl bli någorlunda exakt även om den ska pumpa 1 minut, ca 60ml. ‭ Mvh Kim

• 5 svar
    • 2,7k visningar
  16. Started by turboadde,

Någon som har koll på vad det kostar att byta display på en GHL-doserpump?

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Ouscazz,

Jag funderar på att köpa min första akvariedator. Kan i princip ingenting om dem. I första steget blir det bara att ha koll på vattenvärden och styra temperatur. Tanken är att senare kontrollera pumpar, belysning, dosering m.m. WiFi är ett måste. Vad är egentligen skillnaden mellan den nya P4 och föregångaren P3, priset skiljer ju knappt någonting?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Dimorb,

Hej. Har ett system med följande. Profilux 3.1T eX PAB GHL Doser 2.1 SA GHL Doser 2.1 SLAVE GHL MAXI SLAVE Jag har normalt använt temp porten på profiluxen men den proben som sitter där visar nu fel värde så jag har önskat å byta ut den. Köpte en ny prob men köpte naturligtvis med "fel" utgång. Det skall ju vara den gamla versionen som sitter i profiluxen men jag köpte den nya digitala. Ser att det är en digital port (BNC?) på Doser SA så satte in temperaturproben i den. Behöver jag göra någonting för att den skall dyka upp under prober/sensors i GCC? Kan jag ha den gamla inkopplad samtidigt f…

• 4 svar
    • 2,4k visningar
  19. Started by Kimozabe,

Ska beställa en Profilux och vill bara dubbelkolla så det blir rätt. Det är shuko jag ska ha va? När det gäller betalning, går det bara med paypal? Trodde det skulle gå med Visa. Mvh Kim

• 4 svar
    • 882 visningar
  20. Started by Kimozabe,

Kollade lite i manualen och undrar om jag fattat det rätt. Där är 2 PAB utgångar på boxen. Kan jag på den ena koppla ett 5:1 grenuttag och sedan i denna ytterligare ett 5:1 grenuttag osv? I den andra koppla in en slavedoser och om det skulle behövas en slave doser i första dosern? Om expansion Box behövs så kopplas den in först och sedan doser i denna. Hur många nivågivare (individuell funktion) / leak detectors kan jag koppla in? Där är 2 uttag, lila och grön men i manualen level 1-4. Innebär det max 4 enheter med hjälp av splitter? Om jag behöver fler så är det expansion card alt expansion Box som gäller? Mvh Kim

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by nikas68,

Hej jag har en profilux4 och har problem med molnettjänsten myGHL. Jag har gjort alla inställningar som skall göras och jag kommer åt den med controll center via mitt trådlösa nätverk. När jag loggar in på myGHL så ser jag min profilux 4 och den lyser grönt men när jag klickar på show så händer inget. Efter tag kommer det upp information att det har tagit för lång tid och att jag skall försöka igen. Om jag kopplar upp mig mot profiluxen med min laptop och låter den vara uppkopplad så går det att komma åt min profilux via myGHL. Så det verkar vara så att min bärbara dator uppnar upp någon väg när jag använder controll center. Så nu när jag åker på seme…

• 4 svar
    • 2,3k visningar
  22. Vill bara få bekräftat att det går alldeles utmärkt att köra nätverkskabel istället för profilux PAB-kabel. Hittade nån tråd där du @Lasse skrev att det var RJ45. Nån speciell eller bara cat5 rakt upp och ner? Bygger ihop en varukorg nu så hade varit gött om någon kunde svara relativt snabbt. Mvh Kkm

• 4 svar
    • 3,1k visningar
  23. Started by Kimozabe,

Någon som vet hur man stänger av ljudet vid manövrering via knapparna på profilux4? Mvh Kim

• Gilla
    • 4 svar
    • 3k visningar
  24. Started by turboadde,

Någon som äger en Profilux proppelerbreezer som skulle kunna visa en bild på sin power supply eller skriva ner modellnumret i alla fall? /Andreas

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by Kimozabe,

Fortsätter bomba ghl delen av forumet. När jag via ghl connect kör en manual override av uttag 2-4 som styr mina magnetventiler och boosterpump så startar dom själv så fort skärmlås eller lämnar appen. Ska det verkligen vara så? Om man stänger av något som tex fyller vatten för att göra ett jobb så vill man inte att den ”proceduren” startar mitt i. Så fall blir det att plugga ut kontakter bara för att vara säker. Mvh Kim

• 4 svar
    • 2,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.