Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by Adamantis,

    Läste ett litet Tubastrea matningstips för ett tag sedan som jag nu testat med framgång och tänkte dela med mig av. Bilden är gammal och inte efter matning. Man vill mata den ofta och mycket. Bara någon minut efter man matat fäller den snabbt ut alla sina vackra tentakler för att be om mer mat. Ett beteende som lett till KRAFTIG övermatning i mitt kar den senaste tiden.. Så, när jag tömde ut några liter vatten vid senaste vattenbytet sparade jag en tio liter i en hink. Häri placerade jag sedan Tubastrean tillsammans med en miljon artemia- och mysisbitar. Mums mums. Efter en stund av vanliga vattenbytesrutiner när maten sjunkit till botten och tentaklerna kommit ut igen f…

    • 9 svar
    • 2,4k visningar
  2. Guest
    Started by Guest,

    Tjenare jag har boxats med detta problem i över 1 år. i Jag har en del olika koraller som fungerar bra Echinophyllia costata, Euphyllia av olika slag, Turbinaria reniformis, Diodogorgia nodulifera, Montipora digitata 02, Montipora gaimardi, Pocillopora damicornis samt milka som fungerar så där Montipora caliculata samt mjukisar Fungerar ett tag sedan dör dom sakta vitnat skinnet lossnar sedan tynar dom bort Acropora florida, Acropora millepora, Acropora yongei, några av Montipora digitata 02, Seriatopora hystrix, Seriatopora caliendrum, Spser placerade inger 150w Mh ca 15 cm under vattenytan cirkulation wawmaker 12000l/h kar 200l Vatten värdena står nedan

  3. Started by Draedon,

    Har glömt namnet på den här saken..

    • 11 svar
    • 2,4k visningar
  4. Started by mano,

    Ser detta ut som tecken på kaliumbrist och är det vettigt att man ser såna tecken redan vid nivåer kring 350 ppm? - Art/id på korallen/korallerna i fråga Montipora, flakväxande <o:p></o:p> - Hur länge har akvariet varit igång.<o:p></o:p> 1 år <o:p></o:p> - Vattenvolym brutto samt netto. 130 / 120 Liter - Mängd levande sten.<o:p></o:p> 20 kg <o:p></o:p> - Belysningstyp/tid 110W PL/12 tim <o:p></o:p> - Salthalt 35ppt, refraktometer - Kalium K 350 ppm, fauna marin<o:p></o:p> <o:p></o:p> - Kalcium Ca 410 ppm, salifert kalibrerad med fauna marin kalibreringsvätska<o:p>&lt…

    • 6 svar
    • 2,4k visningar
  5. Started by Tobbe.,

    Jag har precis skaffat en Entacmaea quadricolor för två dagar sen. den krymper väldigt mycket under dagen sen efter några timmar så sväller den upp igen undrar om det är normalt att den gör det så ofta.

    • 10 svar
    • 2,4k visningar
  6. Started by Dez3d,

    Hej, har precis startat och haft ls i två dagar i karet. Har hittat en hel del roligt och mindre roligt, men nu inatt såg jag två möjliga anemoner och är lite rädd att den ena kan vara en glasros. Vore tacksam för en identifiering av följade djur: Denna är i min sump på en sten med Caulerpa Denna sitter på undersidan av en sten i huvudkaret Sen har jag sett flera utskott runt en hålighet med följande djur. Min gissning är att det är någon slags mjukkorall? Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna. Togs genom ett välvat glas med en lins ej avsedd för makron. Tack på förhand! /Peter

    • 16 svar
    • 2,4k visningar
  7. Started by Freddi,

    Kan anemoner få för sig att vända mun delen in och ut?? kanske dåligt formulerat. Men Anemonen har betett sig konstigt de senaste 2-3 veckorna. Det började med att den började dra ihop sig och sen flyttade den in bland stenarna för att sedan komma ut igen. Den var fortfarande bara en bråkdel i storlek mot vad den varit. Men det ser ut som den nästan vill vända si ut och in vid munnen. O nu idag är den lika liten som när jag köpte den förutom munnen som är väldigt uppblåst. Jag har haft den rätt så länge utan problem så nu undrar jag om nån som har tips vad det kan vara med den??

    • 15 svar
    • 2,4k visningar
  8. Started by ramq,

    Som topic lyder. Jag skaffade mig ett flertal SPS:er från Fiend varav en var riktigt hängig redan innan den kom i mina händer. Just nu syns det att den har tappat väldigt mycket vävnad och jag befarar det värsta... Detta hände på exakt samma sätt med mina 3st staghorns som gick och dog för mig! Min fråga - finns det något som helst att göra i det här läget? Det är inga utsträckta polyper, så några fritt drivade mat får den ju inte upp och ljus.. ptja, jag har satt alla koraller på botten då dom tidigare varit under lite svagare T5-ljus. Ska jag chansa att sätta den högst upp i karet istället? Det känns ju nästan som att jag inte har speciellt mycket att förlora på att ch…

  9. Started by akejan,

    Är det meningslöst att skaffa en acropora om jag inte är en mätnings- och doseringsmänniska?

    • 10 svar
    • 2,4k visningar
  10. Started by isak,

    Hej Jag har en acropora som inte verkar må så bra. Den är inköpt för ca 2 månader sedan och var då 'gräddvit' till färgen. Första veckorna höll den sig så men har sedan fått mer och mer alg- och annat geck på sig, se bild. Det går att tillfälligt spola den lite renare men det kommer tillbaka ganska fort igen. Se bild 1. Jag börjar misstänka att den är i eller nära korallhimlen och kan användas som ett (dyrt) bokstöd. Kommentarer? Jag har en annan acro och en montipora som ser ut att trivas och växer som tusan. Acroporan (#2) dröjde rätt länge innan den börja växa men nu verkar den ha satt igång. Mvh Rolf http://82.182.21.41/aitekai/images/korall-1.jpg http://82.182.21.41/…

  11. Har en nyinköpt STOR Euphyllia Glabrescens med 8 huvuden... samt en par frågor till er veteraner: kan den ta stryk av stark ström? Bästa platsen i akvariet (utrymmesmässigt samt estetiskt) är ganska nära det inkommande vattnet så polyperna rör sig relativt mycket. Bör jag försöka hitta en mer lugn plats där de mer svajar än "fladdrar". Och ur är det med ljus? Är de känsliga för starkt/mycket ljus? Jag vet hur man söker info online och i böcker, men jag vill veta vad ni mer erfarenhet säger... -bok

    • 9 svar
    • 2,4k visningar
  12. Started by Sandrah,

    Igår var jag och köpte en zoanthus sp på Bromma zoo. Från början var den grön och utslagen men sedan innan jag skulle lägga ner den i akvariet hade den dragit ihop sig så att man inte längre såg det gröna utan den som nästan bara brun ut. Har den dött under transporten? Jag har ingen erfarenhet av koraller

  13. Jag har ett tiotal i min burk, de har växt upp i min burk och verkar vara symbios djur. Men de tar även typ artemia. Korallerna verkar inte bry sig om dem, de verkar trivas i starkt ljus då de satt sig aldeles i ytan under mh´n.

    • 17 svar
    • 2,4k visningar
  14. Started by Conny,

    Hej! är det någon som har ett bra sätt att få bort skivanemoner från stenar man inte vill ha dem på. // Conny

    • 13 svar
    • 2,4k visningar
  15. Started by Nordin,

    Har lite Xenia Umbellata på lite ställen där jag absolut inte vill ha det, men på nått vänsters har dom lyckats komma dit och stortrivs!. Jag undrar hur jag blir fri denna plåga på bästa möjliga sätt, har en P. Imperator som sägs vara glupsk på Xenia men den har bara provsmakat ett fåtal gånger på 5 månader. Stenen är lätt att ta upp ur karet, men det sitter en LPS på den, men den kan jag bryta lös om det måstes, den är lite felplacerad iallafall. Tankarna har gått så långt som att lägga stenen i sötvatten får att få ihjäl pesten. Så ni som säger att ni inte lyckas med Xenia hur gör ni? // Daniel

  16. Started by Fagerberg,

    har ett nytt akvarium på g som jag nyss flyttade över en gammal läderkorall i och köpte en ny också för någon dag sedan, men nu tycker jag att dem hänger för det mesta och den nya har börjat släppa ut något i akvariumet som ser ut som mjölk och den ömsar sammtidigt , det gör även den gamla, någon som vet varför den beter sig så ? såg jättefin ut i butiken men inte nu.

    • 8 svar
    • 2,4k visningar
  17. Started by BatmanGefle,

    Sedan ett tag har min fungia en ny mun. Har sökt runt lite på interwebs då jag hört att fungia delar sig inte; de knoppar av sig eller sexar sig. Dock verkar det vara total förvirring om vad som faktiskt är sant och riktigt! Någon här som kan ge ett svar? Vi pratar om att den haft den nya munne i runt två-tre månader (jag skrev tydligen inte upp när jag först såg den), så vad som än händer så går det inte fort... Sent using Jedi mind trick.

    • 0 svar
    • 2,4k visningar
  18. Started by Belunn,

    Jag har en korall som inte vill trivas. Tror att det är någon acropora. Jag har fått för mig att denna vill sitta ljust och med bra flöde så jag har satt den centralt ganska högt. Jag har haft den i 7 månader ca. Den har vad jag kan se inte vuxit någonting, och på senaste tiden har den dessutom börjat dö nertill. Se bild från idag. samt placering. Jag har två maxspect gyre xf230 ganska lågt ställda så inget superflås men ändå hyfsat flöde tycker jag. En maxpect razor ljusramp. Alla andra koraller växer på jättebra och verkar trivas så jag förstår inte vad som gör att denna är så missnöjd. Byter vatten ca 10% i månaden och doserar balling utom Mg som inte förbrukas hos mig…

  19. Jag har läst på lite angående Sarcophyton och fick då veta att den utsöndrar ett gift som heter terpener. Detta gift ska vara speciellt skadligt för Acropora koraller. Jag har både Sarcophyton och Acropora i min tank på 375 liter, vilket gör mig lite orolig. Men saken är att jag köpte dessa två koraller från en privatperson som hade båda i sin tank på 250 liter och haft dem i över 5 år utan problem. Detta gör mig lite förvirrad. Varför sägs det att Sarcophyton ska vara farliga för Acropora när han hade båda i sin tank och det mådde bra och frodades? Är skaderisken överdriven? Eller bör jag avlägsna min Sarcophyton från mitt akvarium?

    • 5 svar
    • 2,4k visningar
  20. Started by Kenneth J,

    Hej på er. Jag kollade upp en mjuk korall jag har Sinularia Sp.05 det stod att det är utdöd i vilt tillstånd. Någon som vet om det odlas och sätts ut något av koraller som är utdöda i vilt tillstånd. /Kenneth

  21. jag skulle nog gissa på anemon men kan va en korall också, det är en återkommande saltvattens grej som jag alltid tyckt varit så himla läcker tänkte nån måste veta vad det är för art Mvh Mathias

    • 10 svar
    • 2,4k visningar
  22. Started by JonasW,

    Har idag en röd, jättefin BTA som tyvärr fått för sig att vandra en del och bränner koraller för mig. Då jag varken vill tappa koraller eller ev. krascha karet med en strimlad BTA så säljer jag den nu vidare. Finns det anemoner som har mindre tendenser att vandra? Skulle någon av nedanstående vara ett bättre val? Heteractis magnifica? Stichodactyla gigantea? Stichodactyla haddoni? Min BTA har alltid velat sätta sig högt upp, är det någon av de listade som föredrar mer bottenplacering?

    • 12 svar
    • 2,4k visningar
  23. Started by rickard598,

    Har idag observerat att min anemon flyttat sig cirka 4centimeter (bara ena sidan av foten). Någon som vet vad detta kan bero på? Satte nu streampumparna så dom blåser på den så den inte kommer mot det hållet den flyttar sig (förra ägaren sa att man kan styra den lite med streampumparna) ?! I övrigt ser den jättefin ut, äter bra och munnen är stängd på den vilket är bra?! Vad ska jag göra? vill inte den går runt i hela karet och bränner koraller. Tack på förhand mvh Rickard

    • 21 svar
    • 2,4k visningar
  24. Started by akutmottagning,

    Lite värden först. no3 omätbart red sea pro po4 0.02 hanna 736 mg 1380 red sea pro ca 420 red sea pro kh 7 red sea pro salinitet 1.025 kalium 410. ljus. 520w led Kanapparna slår inte ut i huvudkaret men till vis mån i fraggkaret. 3 ideer filfisken har aldrig sett den vara på knapparna. ljuset eller dom låga värdena. vad har ni för idee om problemet

    • 16 svar
    • 2,4k visningar
  25. Har en anemon som har vandrat runt ett par dagar, till sist satten den sig högst upp och sen delade den sig i tre delar på natten. Nu har alla tre delarna flytta ner sig i skuggan bakom revet. Alla tre delarna verkar ok. är detta normalt, vilar/behöver de läka sig efter en delning? vatten värde ingen mätbar fosfat nitrat 3-4 alk 7,8 ca mg ilite lågt men inom gränserna

    • 2 svar
    • 2,4k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.