Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Jag har nyligen fått föra ner händerna i karet för att rensa min Sinularia från de sediment som den försökte släppa. Detta är ju en återkommande företeelse, men jag gillar inte att peta runt i karet med händerna mer än nödvändigt. Inte för att jag har nåt emot att fixxa med karet, snarare tvärt om, men jag vill inte störa den biologiska balansen i karet. Därför undrar jag om det finns nåt djur som är bra på att göra detta jobb, eller får jag helt enkelt ställa mig in på att veva runt i karet om det inte hjälper med ökad cirkulation?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har fått något litet kryp på mina euphyllior som gör att de drar in sig och inte vill slå ut. Såg dem först idag vid en närmare undersökning men misstänker att de har funnits i minst 2 veckors tid. Finns det någon som har haft något liknande och vilka metoder finns det för att ta död på ohyran? Det är enbart en del av euphylliorna som är smittade så det verkar inte som om krypen är friflytande eller kan simma särskilt bra för de euphyllior som står i bättre cirkulation är inte angripna i lika stor utsträckning. Mycket tacksam för svar. mvh Andre
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
I natt upptäckte jag en liten krabba på min acropora. Den såg ut som en liten hummer, den är helt vit eller transparent med en kropp på ca 10 mm lång 3 mm i diameter. Den hade två klor som är ca 10 mm långa. Är detta djur något skadligt eller inte ?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Orkar inte skriva hela inlägget igen :-) http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&thre adid=379052
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
ofta när jag stoppar handen i akvariet slänger främst min acanthastrea, favia och caulastrea ut sina tentakler. varför? jag matar inte utan det kan bara vara att jag ska flytta en korall som trillat eller något liknande..
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
köpte en magnefika här om dan, å en av clownerna flyttade in direkt. ligger å gosar där mest hela tiden.. Frågan är.. går de en clown på varje anemon eller flyttar flera in å gosar i samma??
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Bränner acroporor varandra om man sätter 2 olika sorter ganska nära varandra?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
vad krävs för att en hammarkorall ska må bra? vad bör man tillsätta och måste man mata dom?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Min BTA verkar inte må bra. Har haft den snart ett år utan bekymmer. Senaste veckan har den suttit högst upp i revet, men ofta hängt neråt och foten har varit lång och smal. Ibland har foten virat sig ett varv så den nästan sett snörpt ut. Igår släppte den taget och ställde sig på botten och har nu dragit ihop tentaklerna rejält. Jag har försökt mata den ibland, men tar inget. Tror att den får i sig en hel del mysis och annat vid allmän matning. Vad göra? Funderar på att lyfta i den i en kruka och ställa högst upp för att ge mer ljus...
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tänkte höra om någon vet vad detta kan vara? Följde med vid köp av en korall... Ca 15mm dia
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej jag har en koloni med bruna skivanemoner (vet ej art) de är ganska så små och jag har inte riktigt lyckats få dom att trivas .Nu står de på bottnen . Någon som vet om de vill ha stark eller svag cirkulation?Eller om de vill ha starkt eller svagt ljus?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
HejMina knappar växer så det knakar och har fyllt ut en bra klipphylla där jag skulle vilja sätta något nytt. Vilka koraller är starkare och skulle klara att kriga mot zoathusar? Behöver tips på något som skulle gå att använda för att stoppa dem eller ersätta eller växa över.Hur är det med sps eller lps om de inte tar död på zoanusarna klara de att leva bredvid utan att bli överväxta
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vad är detta? Den är ca 1 cm hög och "korallliknande". Den är hård och verkar kunna dra in de yttersta spröten. Den kan inte ha kommit från stenen då den stenen den sitter på är en "död" sten. Hmmm.., ingen vidare förklaring av mig, men ni kanske fattar...
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Varför är det roligare att filma en Xenia än en stenkorall? Se här: http://www.tornros.se/salt.htm
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. det är kannse en dum fråga men men =) kan man mata anemonen varanan vecka i stället för en gång iveckan? min anemone växser så de knakar och jag vill inte att han ska växsa ur karet. /Marcus
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Det här är en stenkorall som kom med på köpet. Någon som kan säga vad det är?
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vill hjälpa minna spser på traven. Har haft lite knas på sissta tiden med minna senissar. Ska beställa foder till minna spser ikväll så vill höra vad ni tycker är bäst och vad som är bäst för mig. Jag kör en hel del tillsatser av KZ, så om ni har erfarenhet av det märket så annvänder jag gärna det. Kör inte ZEOvit men doserar kol källa med det. Mvh Thomas
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hur man ska placera sin Tubanemon i akvariet?....ljust?, Ström?.....
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har ett gäng Euphyllior i mitt akvarie och flertalet slår ut fint och ser friska ut. Dock är det en stor "koloni", som har någonstans mellan 15-20 huvuden förgrenade i skelettet, som argerar lustigt. Det är nämligen så att 2 utav huvudena nästan inte slår ut alls. Vad kan detta bero på? Funderar på om det kan vara så att de delar på sig eller om det är så att de inte trivs. Om det är så att de inte trivs varför är det enbart de två huvudena som är lustiga? Har Euphyllior ingen "sammansatt" känsel så att huvudena kan agera samtidigt? Ifall någon fisk stryker för bi eller man råkar röra ett av huvuden så drar ju hela kolonin ihop sig vilket jag trodde berodde på att de h…
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Visste inte i vilket forum jag skulle lägga in denna på då jag inte vet vad det är?! Så om någon vet vad detta kan vara för snygg sak så skriv ner det.. =) Jag tyck den va hur cool som helst.. och mycket vacker.! Tror ni att taggarna är hårda eller mjuka??
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har införskaffat lite nya ricordea yuma och har lite frågor kring dem. Jag vet vad som anses rent allmänt med placering och belysning men vill veta hur ni har gjort med era och hur ni upplever att era koraller har reagerat. Det jag undrar är följande: I vilken höjd och under vilken belysning har ni placerat era ricordea yuma? Vilka "grannar" har era ricordea yuma? Står de med avstånd till andra koraller eller har de kanske till och med fysisk kontakt med andra koraller? I ungefär vilken typ av flöde har ni placerat era ricordea yuma? Anledningen till att jag undrar allt detta är för att jag själv upplever rätt stora skillnader i hur och var jag placerar mina ricordea yum…
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan. Köpte en liten BTA anemon idag, efter 2 tim när anemonen började blåsa upp sig dök en pepparmintsräka upp och började slita den i stycken Jag trodde inte jag hade några pepparmintsräkor kvar då jag inte sett någon på flera månader, jag var mest orolig för min rostratus men den brydde sig inte om anemonen och räkuslingen går inte att få tag i, är det vanligt att pepparmintsräkor ger sig på BTA?
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-