Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by Wgren,

    Hej jag har tagit över ett akvarium med allt, nu vill jag att allt ska må så bra det bara går och att de ska vilja växa. På denna så ser det ut som den minsta gröna till höger sitter löst. Är det att den växer eller att den mår dåligt och det lossnar? vilka vatten värden är bäst för att denna skall växa samt hur många timmar med ljus vill de ha per dygn? gärna ett namn på denna med och en länk om det finns som man kan läsa på om den. mvh Wgren

    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Nordin,

    Idag så fick jag en liten BTA, allt var frid å fröjd och den såg ut att må bra tills alldeles nyss då såg jag att det var ett "hål" på anemonens fot, ganska stort, i hålet såg det ut som mald/strimlad räka och de var ungefär som när man matar med frysmat, anemonen ser hängig och den bara ligger ner inte alls lika uppblåst som när jag stoppade i den i karet. Första bilden är när den kom ner i karet, andra bilden är nu. Vågar inte röra den allt för mycket för att titta ifall det nu skulle va nått hål som inte ska vara där.

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  3. Har kollat mina värden idag och allt ser bra ut. alla koraller är fina förutom en av mina lobophyllia man ser skelett på vissa ställen av någon anledning ? Ska jag låna den vara i karet och se om den tar sig eller ska man ge den till soptunnan ?

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  4. Som sagt kan inte hitta denna ! kallas red sea anemon :

  5. Started by Clownen,

    Jag köpte troligen en Capnella eller Sinularia för tre dagar sedan (inte säker på vilken, butiksägaren trodde Capnella). Korallen som är gulare än på bilden köpte jag i förrgår och den ser hängig ut. Jag vet att läderkoraller ofta tar lite tid på sig att anpassa sig till nya förhållanden så av den anlendningen är jag inte så orolig. Det som bekymrar mig är att det sitter ett antal gråa fläckar som jag tror är sniglar på den. Jag skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig att hitta ett ID på dessa fläckar och om det är något skadedjur. Ska också säga att jag hittade en stor snigel på ca 15mm vid basen av korallen (Stomatella). "Fläckarna" är ca en mm och sitter bland polyperna…

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by atropos,

    råkade bryta av en gran på min ena korall =( om man inte har något sådant hemma som man sätter fast fraggar med ! hur kan man då göra ?? testade att trycka ner den i ett hål i en LS men fiskarna plockar upp den !

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by diskustok,

    jag undrar en sak ang din ene korall har makerat den gick ju inte skicka på pm så skriver den här

    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  8. Guest sgadrian
    Started by Guest sgadrian,

    någon som vet vad det här är för korall, tror det är någon sinularia men är inte säker. Är det något som ska slå ut på dem? Sedan har jag en glasros på korallen. Kan man ta de med kokande vatten?

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by per.w,

    Jag har läst att man kan tvätta, rengöra döda stenkoraller i diskmaksin för att diskmedlet löser upp allt dött skit och det varma vattnet frigör allt skit som sitter fast. Vad tror ni?

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by krille 55,

    Har en blå pistillata. I dag när ljuset tändes var där en vit fläck mitt på stammen ca 10 mm i diameter där polyperna är borta. i övrigt ser den fin och friskut och inget annat visar några tecken på att må dåligt Vad är det som händer, ser ut som någon ätit på den. Så här ser det ut

    • 9 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Anders J,

    Hej !! Min Alvepora, jag tror att det är en sådan i alla för den har 12 tentakler på varje polyp, mår inte bra. Den verkar ha tagit stryk av värmen i sommar. Den har blekts och nu kommer polyperna knappt fram över huvud taget. Man kan också se att när halogenen är på drar den in alla polyperna på ovansidan. Jag har en idé om att det kan vara "zooxantheller", eller vad det nu heter på svenska,som har tagit stryk av värmen. Skall jag flytta korallen till ett mörkare ställe? Är det något annat jag kan göra för att hjälpa den? De andra korallerna ser helt OK ut Jag märkte också att jag troligen haft ett lite lågt KH värde men det håller jag på att fixa nu. Anders

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Niclas,

    Hej, är det nån som vet vilken sort detta är? Har haft den ett tag och missade helt att ta reda på vad det var... Tack på förhand!

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  13. Jag söker den "vanliga" typ av anemon man oftast ser på bild ihop med clowner. Lååånga polyper, jämntjocka - dvs ej "bubble" och ej spetsiga - samt med ljusbrun färg. Ngn som kan tipsa om butik som brukar ha sådana (kring Sthlm)... =) Eller om ngn säljer liknande privat, så hojta till...

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Emelie,

    Hej. Ett tag sen jag skrev här. Nu är det såhär att min Hammarkoralls ena huvud är sur. mina världen ser ut som följande: Kh=5,4 Fosfat= 0,01 Nitrat= 0 Nitrit = 0 Magnesium= 1260 Kalcium = 400 vet att kh:t är i lite dålig skala. Håller på att fixa med det. Tyvärr är mitt ph test slut. Så vet inte värdet på det. har under de senaste veckorna gjort vatten byten några gånger i veckan på 25 liter i mitt juwel lido på 120 liter. För att få kontroll på brun alger och liknande även att få kontroll på nitraten och fosfaten som låg än aning högt. Vet om att euphyllias brukar gilla lite smutsigare vatten. Men vet inte om…

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by redina,

    Ska jag separera detta kärlekspar eller kan de hållas?

      • Gilla
    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by NephruruS,

    Min Lobo håller på och spricker ser det ut som, är det någon slags "skinnömnsing"? eller håller den på att dö? hade ett litet missöde i akvariet i helgen och temperaturen kom ner på 14grader, nu är allt stabilt igen och alla fiskar och andra koraller mår bra, kan det ha men temperatur sänkningen som vart o göra? dör den? eller växer den på det sättet? Mvh.Henrik

    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  17. Guest klang
    Started by Guest klang,

    Jag var och köpte en korall och fick en baby anemon med på köpet.Först trodde jag det var en glasros,Jaha tänkte jag en sån till:död:,men rätt vad det var började den att förflytta sig :ler:och då föddes tanken att det eventuellt skulle vara en anemon. Riktigt säker blev jag när den med stor apetit sög i sig en hel räka:smiley17: som var lika stor som anemonen.Frågan är nu vad kan det vara för anemon.Den påminner om en glasros till utseende och färg men vandrar och äter räkor.Tyvärr har jag ingen bild men jag tror nog någon kan hjälpa mig

    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by Ferngren,

    Hej! Jag har under några veckors tid funderat på varför mina koraller har en dålig polypexpansion. Det syns på både acroporor och montiporor. Mina vattenvärden är bra och stabila. Jag har tillsatt bl.a. aminosyror och spårämnen (Zeovitprodukter). Är det någon som har några konkreta bra tips?

    • 8 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by f.tern,

    tjena kan någon ge mig tips om hur man får acroporor att trivas och växa?

    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  20. bara bryta av dom pinnarna som fortfarande ser friska ut å få dom att växa vidare...?? min acropora tappade nämligen ca 2-3 st pinnar /dag ( som blev vita allså ) , så ja bröt sönder resten av den å satt fast dom 15-20 st pinnarna som såg bra ut på en ny sten... funkar... funkar inte ??????? ni som vet allt svara PLZ

  21. Started by saltbjörkan,

    Hej! jag har läst någonstans att litophyton kan bränna sps stämmer det? I så fall kan den ta död på min Caulastrea sps? /Marcus

    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by jay05,

    Hej jag har en Montipora digitata bla annat och den har börjat få vita utskott på topparna och jag undrar nu om den växer så eller om den håller på o dö? Har inte haft SPS koraller innan så jag vet inte riktigt. Tack för alla svar...

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Strumpan,

    Jag har under många år funderat fram och tillbaka på cirkulation. I många fall står det att korallen vill ha lite,mycket eller medel strömt. Men jag har alltid funderat på hur mycket innebär mycket. I mitt 250l kar har jag ca 9000l/h uppdelat på 2 pumpar och allting har sett ut att mått bra men sedan jag ändrade om pumparnas riktning så har acroporan börjat växa ensidigt alltså den växer ifrån den ena pumpen och min hystrix vill inte riktigt sträcka ut polyperna. Jag har 250w mh och korallerna sitter i mitten av karet. Så vad har ni för erfarenheter av speciellt acropora och cirkulation? Tex om man fäster blicken på ett litet skräp hur snabbt ska det då sväva förbi korall…

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by hbmannen,

    e det bara att klippa vid roten??

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

    Har nu en period av alger. Men inget fel med det vet varför. Det som bekymrar mig är att det har kommit vita ludna K*konger som är mellan ½-1cm stora. vet inte vad de är och om det är ofarliga eller dåligt vet jag inte heller. Vore ju toppen om man kunde få lite vägledning hära om vad man ska göra. Innan det går överstyr

    • 5 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.