Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by Ricke,

    Min sinularia har blivit blekt/zooxantheller har lämnat in, men det roliga är att polyperna är ute och den är fint uppblåst. Nu tycker jag den är snyggare vit än beige så min fråga är nu om det går att behålla den i denna färgen utan att den dör eller blir bättre så den blir beige igen? Har inte jätte mycket ljus över nu, men betydligt mer än innan då den blev vit. Kommer bli kraftig led över sen så då får den väl stå skuggigt då.

    • 2 svar
    • 873 visningar
  2. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 524 visningar
  3. Started by nike83,

    behöver hjälp! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?54896-Koraller-som-vitnar-HJ%C4LP!&p=538950#post538950

    • 0 svar
    • 779 visningar
  4. Hej undrar om det är någon här på guiden som har erfarenheter av dessa. plasering, matning, om de är lämpliga i ett revakvarium, (farliga för övriga innevånare) har läst på amerikanska sidor, men ibland skiljer det sig mellan länderna i uppfattning.

    • 6 svar
    • 2,2k visningar
  5. Started by hagbard,

    Har märkt en tid att det blir missväxt på vissa huvuden...de dör helt enkelt...jag antar att det är ljusbrist på dom huvudena...räknade till 8 döda på en "kropp" i morse...Dessa koraller är massiva i full prakt...man kan ju vara med lite med gallring samt förökning..men gränsen verkar vara nådd på dessa..vad tycker ni ang gräns?..menar hur många huvuden innan det blir ljusbrist?

      • Gilla
    • 18 svar
    • 4,8k visningar
  6. Started by Lunka,

    Någon som vet vad de vita är.dem är mjuka. Känns lite som maskar.började med att korallen tappade över halva sin storlek och ser ut att dö. Samma min sarcophyton och dessutom ser min euphylia ser jävligt tråkigt ut.endast ändrat till längre belysningstid. Kör nu med aktivt kol sedan det började strejka Ca 490 Mg 1440 Kh 10.5 Salt 1.027 temp 26.1

    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by mcjagg,

    Hej jag har en korall som börjar bli lite stor hur kan jag choppa ner den är det bara att gå lös på den tänkte göra det i en balja med saltvatten hur ska jag göra när jag delat den läste att man kan fästa den med tandpetare, grillpinne och gummiband på en sten kan man inte limma den med CA lim på en sten jag kan ev. dela med mig om någon är intresserad. den stora på bilden Mvh Frank

    • 0 svar
    • 943 visningar
  8. Started by Pelle79,

    Och hur och var ska dom vara planerade i karet

    • 8 svar
    • 5,3k visningar
  9. Started by Freddefröjd,

    Har haft denna en tid, började stor som en tumnagel ungefär, växte till sig till ungefär som ett tefat har nu delat sig så nu har jag två. Men är lite nyfiken vad det är jag har i akvariumet för den e ganska läcker faktiskt.

    • 1 svar
    • 784 visningar
  10. Started by Connaissancen,

    Har brun stjärnpolyp (Clavularia viridis) som tagit sig upp min LS och sprider sig som bara 17... Finns det något sätt att hejda den, innan den kommer fram till de andra korallerna? Läste någonstans, att andra koraller ofta inte har en chans att "hålla tillbaka" stjärnpolypen om den vill växa över dem.. stämmer det? Jag har försökt att slita bort dem, men det lossnar bara delvis. (Jag borde ha tänkt på detta innan jag placerade den, och skilt den från övrig LS, men jag visste inte om detta då jag fick den) Lösningar som att ta bort den aktuella stenen, som är ganska stor (vill helst inte möblera om) och att ta upp och skrubba bort, finns ju alltid.. men jag undrar om det…

  11. Started by Roughrags,

    Hej Kan nån svara på varför min anemon ställer sig upp till natten när jag har släckt. Ha en bra kväll //Carina

    • 5 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by Ignörd,

    Är det vanligt att LPSer öppnar sig vi matning av artemia? Har en Scolymia (tror jag att det är) som öppnar sig totalt och försöker fånga artemian. Bifogar en bild där den fångat lite artemia i vänster sida och höger sidan är öppen.

    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Wiking,

    Jag har några mindre accropora som växer väldigt sakta. Det finns anledning att tror att det beror på för höga värden av fosfat och/eller nitrat, men helt säker är jag inte. De växer så sakta att de knappt växer alls. Belysning: MH 150W samt 2 X 24 W T5. Vattenbyte: 30 - 50 liter varannan vecka. Alla tester Salifert. Densitet: 1.025 PH: 8,1 Nitrat: 5 Fosfat: 0,01 - 0,03 KH: 8,6 Ca: 430 Mg: 1290 Någon accropora specialist som via bifogade foton kan lämna ett utlåtande?

    • 15 svar
    • 2,6k visningar
  14. Started by Lill-Burt,

    Hej! Jag har en hystrix som jag börjar fundera om jag placerat för högt upp(nära ljuset). Den blir bara vitare & vitare...eller är det bara för att den växer? tror även min kamel räka har skalat av lite på den Kan en hystrix va för nära ljuset?ska den stå strömt?för cirkulationspumpen strömmar rakt mot den nu på ca 15 cm avstånd.. mvh roger

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  15. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 495 visningar
  16. Started by per.w,

    Jag har två stora gröna flakväxande montiporor som står precis brevid varanda. Igår vad de båda gröna och fina och idag när jag kom hem så har en av dem bleknat och blivit nästan helt vit! Har någon varit med om detta, samt vad kan det vara???? Läste litet på tråden om fosfatnivåer som vandrar från den levande stenen då den ackumuleras där även om man har låga värden i akvariet! Kan det vara detta elller vad tror ni??? Det konstiga är att det gått så fort.. Bara en dag från helt grön och fin, till helt gråvit!!!! Tips tack!!

    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Blåbert,

    Den ljusblå/vita seriatoporan lider av vävnadsdöd, förtvinar från basen och upp. Samtidigt så ser den gröna bredvid riktigt bra ut. 1) vad kan det bero på? 2) vad kan jag göra? Klippa ned och montera om de friska delarna? Kh hade skjutit upp något i helgen då jag blandat en ny dunk, konstigt, men det låg på nio. Ca ligger också högt, 470. Mg 1300 Ph 8 Temp 26-28 över dagen Salt 1024 No3 12 Po4 0,1 Jobbar på näringsvärdena nu. De flesta övriga spser ser bra ut (om man bortser från trista färger) utom problem-acroporan som tappat vävnad i topparna igen. Detta har pågått för bägge i ca tre veckor. Tyvärr har nog kh åkt lite jojo pga varierande belastning.

    • 8 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by jflod,

    Tog ur stenen med korall för att rensa den på alger och stjärnpolyper. Borstade lite fort i osmos vatten. Slemade lite som den brukar när man tar upp den. Glömde sen att kolla och såg först dagen efter att den fortfarande var täckt med ett lager . Den gick från mörkt lila till kritvit. Inga polyper syns. Är det kört?

    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by Martin B,

    Hej! Vad är det? Tack på förhand och trevlig Midsommar! Martin

    • 0 svar
    • 646 visningar
  20. Started by robert,

    är det någon som vet vilken Kelvin tal som anemoner föredrar. det vita eller det som nu mera är så populärt bland oss det mer blåa 13000K och uppåt??? om jag har en anemon och 3x250w Mh och vill ha den i mitten. ska jag sätta t ex 10000K i mitten och 13000K vid sidan om, eller tvärt om???? TACKSAM FÖR SVAR Mvh Robert

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  21. Guest
    • 0 svar
    • 517 visningar
  22. Started by storasberg,

    hej allihop!!! har en galaxea sen i somras....värdena är bra men den växer inte och på senare tid skickar den inte ut några tentakler...har jag för dåligt ljus för den? kör med lysrör..ett sylvania och ett blått....va tror ni? behövs mh? har provat alla möjliga lägen....inte för strömt som dom inte vill ha...halvskugga...nära ytan..osv tacksam för råd

    • 7 svar
    • 1,4k visningar
  23. Har filmat med min nya TimeLaps-kamera. Filmen blev lite kort mot slutet, ska försöka fånga när den byter skinn nästa gång. Astrea-snäckorna jobbar på för fullt. http://www.youtube.com/attribution_link?a=LDU0u8C5yVk&u=/watch%3Fv%3DyhKwvmsOYQI%26feature%3Dem-upload_owner

    • 2 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by Joaina82,

    Följde med levandesten, och åker gärna snålskjuts på eremiterna. Är den harmlös? Tycker den ser lite giftig ut..

      • Gilla
    • 8 svar
    • 3,6k visningar
  25. Guest sgadrian
    Started by Guest sgadrian,

    någon som vet vad det här är för korall, tror det är någon sinularia men är inte säker. Är det något som ska slå ut på dem? Sedan har jag en glasros på korallen. Kan man ta de med kokande vatten?

    • 3 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.