Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
För mig som är ny så är varje gång jag stoppar handen i karet ett äventyr. Har gått i flera veckor och funderat på om jag törs flytta min sarcophyton från en sten som jag inte vill ha kvar till något annat. Igår gjorde jag det och det lyckades polypera kom ut igen på en gång ,skoj. Varje gång man lyckas med någót blir man jätteglad. MVH BA
-
- 1 svar
- 840 visningar
-
-
Kom hem idag och kikade i akvariet och såg en brun prick på Caulastrean, vart lite fundersam eftersom den såg jätte fin ut men tänkte att det var något som hamnat på. Tog fram en pipett och skulle suga bort vad jag trodde var något på korallen, men det var på insidan av korallen och flyttade sig dessutom. Såg sedan en likadan på min hammarkorall. Korallerna ser kanon ut men blir lite orolig, känns som det inte kommer vara så lätt att bada bort nåt som är i korallerna. Dom mörka fläckarna är 5 mm kanske. Beter sig som sniglar och verkar glida på insidan. Någon aning om vad detta är? Vad kan jag göra åt det?
-
- 3 svar
- 840 visningar
-
-
Har fått alger på en montipora frag, går inte att blåsa bort, fragen verkar leva i övrigt, går det att få bort det på något annat sätt? ps bilden upp och ner
-
- 2 svar
- 839 visningar
-
-
Har en Fungia vars kanter på skelettet börjat vitna lite granna...betyder det att den håller på att dö bit för bit? Mg och Ca är enligt mina Salifert-tester ok...nån som?
-
- 1 svar
- 837 visningar
-
-
Har nyligen köpt en så kallad knappkollini med en hjärnkorall på... Hjärnan har slått ut och blivit jättevacker... men mina knappar verkar sura... Vad kan jag göra för att få knapparna att trivas lika bra som som hjärnan...
-
Hitta denna i karet idag.. Något man bör ta bort?den har flyttat på sig en gång men nu sitter den på samma ställe helatiden
-
-
- 2 svar
- 836 visningar
-
-
Satt o fundera på om koraller kan växa ihop med varann? tex. om man har två av samma sort brevid varann, en liten som växer under den större? Tror korallen heter "Sarcophyton" Eller någon nära släkting till den. Bild finns i min tråd Rickes 180 Liters
-
- 0 svar
- 835 visningar
-
-
har en stor Rhodactis skiva som jag hade behövt flytta. stenen som den sitter på är stor och det växer andra koraller på den så det bästa hade varit att ta loss bara Rhodactisen. någon som vet hur man kan göra detta utan att skada den?
-
- 4 svar
- 833 visningar
-
-
Jag har en Blastomussa som sitter på en liten sten som "bas". Den har "växt ut stenen" och jag som nybörjare har svårt att se att den skall kunna växa mer... Kom över den från en som la ner sitt kar, och när den drar ihop sig efter släckning så ser man att den har ett par kapade polyper så den har tidigare blivit fraggad på i utkanterna. Frågan är nu om jag ska fragga av den lite? Inte för att jag vill ha fraggar av den utan mer för att moder-kollonin kall kunna växa till sig igen eller kommer den att må bra som den är, dvs. fullväxt?
-
- 0 svar
- 831 visningar
-
-
-
Hej Undrar hur man flyttar en mjukis som växt fast utan att ta livet av den? Sitter på en stor sten så flytta den med stenen är inte aktuellt. Mvh krille
-
- 2 svar
- 828 visningar
-
-
Under en längre tid har det försvunnit knappar, sniglar och annat smått från vårt kar. Vi har bytt fiskpopulation och allt växer så det knakar så det har varit lite av ett mysterium fram tills igår.. I höger mun ser man knappt toppen på en knappkoloni (superman) stor som en femkrona och i vänster mun fiskade jag upp ett turboskal (invånaren var helt väck) stor som en tumnagel. Min teori är att sakerna vält ner på honom och han gladeligen ätit upp dem. Verkade dock som om jag lyckades rädda knapparna.*puh* PS ursäkta bildkvalitén hann bara ta telefonen.
-
- 4 svar
- 827 visningar
-
-
-
Hej! Har en Euphyllia som jag haft länge nu. Stod rätt så långt ner ca 60 cm från en 150 w MH lampa och var då riktigt fin. Har nu köpt ett RSM 250 och ställt den rätt så högt upp mot ytan ca 10 cm från ljuset. Den har nu börjat bli vit i polyperna men slår fortfarande ut som den ska. Kan det vara så att den får för mycket ljus och bli på så sätt blek? Eller kan detta vara ett tecken på att den står nu lite för strömt? Värdena ligger rätt så bra inte oplimalt men precis lika bra som förut iaf. Har någon en ide hör grna av er. //F
-
Har 3 sinularias i akvariet varav en verkar tappa kraften ibland. den ser väldigt fin ut på dagen med grenarna men senare mot kvällen faller den ihop, den drar alltså inte ihop sig. den drar dock ihop sig när lampan släcks. de andra två och allt annat i akvariet mår hur bra som helst. någon som har någon aning om vad det kan vara? tror att det kan vara en s. brassica men min är dock tjockare.
-
- 0 svar
- 823 visningar
-
-
Såg precis en video på Youtube med en kille från England som bygger ett massivt revkar och i en av videorna så fick han en sändning från Indonesien. Har ni någon gång beställt koraller så här och vet med säkerhet att det är odlade koraller? Min största oro med att beställa från Sydostasien är att korallerna med största sannolikhet är plockade ifrån havet. Har saltvattenshobbyn ändrat sig såpass mycket att viltfångat blivit en vardag eller är detta ett fall av ignorans ifrån youtubern och hans följare?
-
- 3 svar
- 822 visningar
-
-
Tjena, Någon som har tips på hur man bli av med xenia utan att riva revet? Har försökt plocka så mycket jag kan men är en del jag inte kommer åt så det kommer alltid tillbaka Jag funerar på om man kanske kan täcka över dem ett tag med Svart sopsäck eller något en vecka i hop att man dödar dem via för lite ljus, va tror ni om det? //RW
-
- 1 svar
- 822 visningar
-
-
Tror det är en euphyllia är inte säker fick den av en vänlig själ. Den släppte i från sig nått blood liknande ur båda munnarna sedan sjönk den ihop. Inget djur var på den, den vart vart stor och fyllig sedan jag fick den. för 3 veckor sedan. alla värdena är bra. Hjälp
-
- 3 svar
- 821 visningar
-
-
För ett par veckor sedan köpte vi en fungia. Den var väldigt ihopdragen i affären men efter ett par sockerbad här hemma fluffade den till sig fint. Problemet är att den inte stannar så, den fluffar sig vid matning (äter ca en lillfingernagel med artemia varannan-vartredje dag, den är ca 13cm rakt över) men sedan drar den in sig igen. Han bor under ganska stark belysning ca 1.5W/L och medelstark ström. Allt annat i karet (mina andra LPS:er och allt annat) mår bra. Någon som har några förslag?
-
- 2 svar
- 818 visningar
-
-
-
Acroporor har ju förmågan av att växa över död vävnad. Tex om acron mår dåligt en tid och halva korallen dör så kan den levande biten växa över den gamla döda vävnaden. Vet ni om tex caliendrum, hysterix, pocciliporor har samma möjlighet? (Varför jag undrar är att jag har en hysterix där mitten har dött och om jag borde klippa bort den döda delen eller om den eventuellt kan få tillbaka vävnad över det redan döda?)
-
Hej. Har i mitt Percula 120 odlat på en del ricordeor och hade innan flytt en rätt bra mängd, cirka 60-70 st, som trivdes och mådde bra. Nu efter flytten är det en del utav ricordeorna som har minskat i storlek och bleknat rejält. Någon har gått från olika färger till att vara nästan vit. Processen tar flera veckor men den avstannar aldrig. Korallen går alltså från färgad i neongrön, orange eller rosa till att tappa mer och mer färg och slutligen bli vit. Oftast tappar den färgen "mellan" bubblorna först och medan den gör det så behåller den sin storlek. När den sedan börjar tappa färg även på bubblorna då minskar den samtidigt i storlek. Efter att färgen har börjat avta …
-
- 3 svar
- 817 visningar
-
-
Är det någon här på guiden som har en Acropora bali tricolor och Garf bonsai eller har sett någon av dem här i sverige? /Andreas
-
- 0 svar
- 815 visningar
-
-
Hej! Har börjat fundera över matning av koraller och främst sps. Räcker flytande aminosyror eller bör man även ge dom finkornigt organiskt?
-
-
- 3 svar
- 815 visningar
-
-
Hej, Har sedan några veckor tillbaka fått 1-2 gröna fläckar på min euphyllia torch. Är den skadad eller är det något naturligt? Tack på förhand! Mvh Jim
-
- 0 svar
- 809 visningar
-